תומך חמאס? ברוך הבא לאוניברסיטת חיפה

ההחלטה לבטל את השעיית הסטודנטים שהביעו תמיכה בארגון הטרור משדרת מסר שגוי ומסוכן

Michael Privorotsky, Fars Media Corporation is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License

תמיכה בטרור, פרסום תמונות זוועה מהשטח, ביזוי החטופים והנרצחים, קריאות שמחה והבעת הזדהות עם חמאס – אלו הם רק חלק מהמסרים שהופיעו בפוסטים שפרסמו ברשתות החברתיות סטודנטים באוניברסיטת חיפה, בשעות ובימים שלאחר הטבח. אחד הסטודנטים העלה בעמוד האינסטגרם שלו תמונת מחבלים שהשתלטו על רכב צה"לי וכתב כי היא "בלתי נשכחת". הוא הוסיף כי השבעה באוקטובר עבורו הוא "יום חג".

בתגובתה הראשונית היה נראה כי האוניברסיטה נוקטת קו בלתי מתפשר מול תמיכה בטרור. בהודעה שפרסם הרקטור לסטודנטים החשודים נכתב כי "לאור התבטאותך ברשתות החברתיות ותמיכתך במתקפת הטרור על יושבי עוטף עזה ורצח חפים מפשע, הנך מושעה מלימודיך באוניברסיטת חיפה עד לבדיקת הנושא".

אחד הפוסטים שהועלו על ידי סטודנטים באוניברסיטה (מתוך אינסטגרם)

עם התגברות הסערה ולאחר תלונות רבות, הודיעה האוניברסיטה בנוסף כי היא "מביעה אפס סובלנות לסטודנטים שיביעו תמיכה בהתקפת הטרור על יישובי עוטף עזה ורצח אזרחים ישראלים חפים מפשע".

עוד נמסר כי "מכתבי השעיה כבר יצאו לקומץ סטודנטים שאינו מייצג את הכלל", ובהמשך שמונה מהם הושעו בטענה כי "נוכחותם בקמפוס עלולה לגרום למצבים קיצוניים".

אך הימים חלפו, שנת הלימודים נפתחה לאחר דחייה בשל פרוץ המלחמה, ועמה הגיעו הבשורות על "תהליך גישור" בין המושעים לאוניברסיטה, בסיומו התקבלה ההחלטה השערורייתית לבטל את ההשעיה ולהשיב למעשה את המושעים ללימודים.

ההחלטה עוררה זעזוע וכעס בקרב סטודנטים שדרשו להבין כיצד יכול להיות שבזמן שחבריהם ללימודים וחלק מחברי הסגל עדיין נמצאים בחזית, דווקא סטודנטים תומכי טרור הם אלו שזוכים בפריבילגיה לחזור לשגרה?

לאחר חודשים ארוכים בהם חלקים באקדמיה הטיפו על ערכי הדמוקרטיה, ראוי לשמוע מראשי אוניברסיטת חיפה היכן עובר הגבול בין חופש הביטוי לבין תמיכה ברצח חפים מפשע. האוניברסיטה צריכה להיות מקום של למידה דיון בטוח, לא פלטפורמה להצדקת טרור. ביטול ההשעיה משדר מסר שגוי ומסוכן שמעלה תהיה כיצד יכול להיות שאנשים התומכים בטבח ביהודים יושבים לצדינו באולמות ההרצאה?

בעידן בו חופש הביטוי נתפס כערך עליון, חשוב לזכור כי גם הוא דורש גבולות. האוניברסיטה כמוסד אקדמי נושאת באחריות לקדם דיון פורה ובטוח, אך גם להגן על ערכים בסיסיים של כבוד האדם ודחיית אלימות. החלטתה לבטל את השעיית הסטודנטים שהצדיעו לטרור מעמידה בסימן שאלה את המחויבות לעקרונות אלו.

עתה, יותר מתמיד, על האוניברסיטה לעמוד בציפיות ולהראות עקביות במעשיה, להגן על חבריה ולא לאפשר לאידיאולוגיות של שנאה לחדור למרחב האקדמי. עלינו לדרוש ולצפות למעשים שישקפו את הערכים האקדמיים והאנושיים המובילים אותנו, ולא להתפשר על פחות מכך.


סמואל מריאנצ'יק הוא יו"ר תא לביא (הליכוד) באוניברסיטת חיפה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

7 תגובות למאמר

  1. קיוויתי שהאקדמיה בישראל תנקוט קו ציוני יותר ברור. קיוויתי גם שיתחילו לפעול לפתיחת תכניות לימודים עבור סטודנטים יהודיים שמחפשים מפלט מהמוסדות האנטישמים בחו"ל. נכון לעכשיו נשארתי רק עם התקווה.

    1. תקווה,היא חיים באשלייה.יש לדרוש מעצרי התומכים בחמאס.כל תומך ,פוטנציאלית,מסוגל למעשיי רצח.

  2. למי איכפת עמדת אוניברסיטת חיפה?!! זו עבירה על החוק ,וזה עניין לטיפול ע"י המשטרה,שב"כ. כמו כן,(ברור!)לברר מי אנשי סגל בהנהלה הפועלים תוך העלמת עיין מן התומכים בחמאס. הם ,אם כך, תומכים בטרור בעצמם, ויש לעצרם ולהביאם למשפט.יש לסגור את האוניברסיטה,עד לטיהור המוסד מתאי טרוריסטים.מה הטימטום הזה!מה אנחנו:אמריקאים אידיוטים??!!

  3. בקישור להלן,

    תוכלו לראות את רשימת האנשים, אשר לדעתם התנהגות זו של האוניברסיטה ראויה למימון: https://www.odata.org.il/dataset/a1077f4e-3438-4a7b-87a4-15689a5b5d72

    מי שלדעתו/ה, תמיכה בעריפת ראשים, רצח תינוקות בני יום ואונס נשים וילדות – זו התנהגות ראויה למימון, תסיקו לבד אם ברצונכם להמשיך ולהביא לגורמים אלה את כספיכם, ע"מ שהם בתורם, ימשיכו לממן את האוניברסיטה.

    אותי מחריד אפילו לכתוב את רשימת הפשעים שבוצעו. שתיקת התורמים, כמוהה כהסכמה.

    מי שלא מסכים שכספו ישמש להכשרת הנאצים (הבאת שמחה והערכה, לפשעים הנוראים שבוצעו-איננה מוסרית, גם במקרה בו (נניח) לא נחצה רף פלילי), יכול תמיד להפסיק לתרום. גם אם כספו משמש לעוד מטרות באוניברסיטה. אהדה לרצח, אונס והתעללות שהרוצחים של חמאס דאע"ש צילמו והעלו בעצמם – לא יכולות לזכות במימון בידי כל אדם סביר. גם לא תמורת תירוץ "כספי משמש גם את קבוצת כדורסל".

    גם בגרמניה הנאצית, הנאצים עזרו לזקנים לחצות את הכביש. אך ה"מעשה הטוב היומי", ממש לא הופך אותם לאנשים טובים וראויים למימון.

    לי יש בסלולארי, קובץ טקסט פשוט הכולל תומכים מהסוג הנואל לעיל, אשר לא יקבלו את כספי. הוספתי אליו את השימות הרלוונטיים אליי מהקישור לעיל.

    כמו שלא הייתם נותנים את כספיכם לאנס הנפשע בני סלע, אל תתנו כסף למי שמממן אהדה והבנה לרצח ואונס הנוראיים. גם אם על הצי'ק שלו/ה לא כתוב "לפקודת הרוצח סינואר" אלא "עבור יתומים ואלמנות של אוניברסיטת חיפה".

  4. הבולשביזם, והאנטישמיות התחלפו בניאו- נ א צ י ז ם.
    אין דין
    הדיין פושע
    הפשע והטרור חוגגים.

  5. למה בדיוק אתה מתכוון באמרך: ״להגן על חבריה (מי הם חבריה? ממניה?) דיון פורה וברור עם תומכי טרור? לא לאפשר לאידיאולוגיות של שנאה לחדור למרחב האקדמי.

    עלינו לדרוש ולצפות למעשים שישקפו את הערכים האקדמיים והאנושיים המובילים אותנו, ולא להתפשר על פחות מכך״.

    אנא הבהר במילים ברורות את דעתך: האם לקבל תומכי טרור ללימודים שמא להשעות אותם?

  6. ג'מיעת חיפא הרוויחה ביושר את הכינוי שדבק בה כ'ג'מיעת ביר זית' של הצפון הפילסטיני. אבל היא לא היחידה: נוח'בות החמאס והג'יהאד של המגזר כובשות גם את ייתר האוניברסיטאות בפילסטין הכבושה של הפנים – להוציא את אוניברסיטת אריאל של המתנחלים שנשארה האוניברסיטה הציונית היחידה באיסראיל בדרך לפילסטין ערבייה מהים עד הנהר.