בלעדי: הדלתות המסתובבות של איילת שקד

פחות מחודש אחרי שעזבה את הפוליטיקה, התמנתה שקד לתפקיד בכיר בחברת נדל"ן – שמרוויחה מחוקים שקידמה כשרת הפנים. תחקיר

איילת שקד. מינוי תמוה (צילום: קובי גדעון, לע"מ)

איילת שקד כיהנה כשרת הפנים של מדינת ישראל עד לסוף שנת 2022, במסגרת "ממשלת השינוי" שהקימו בנט ולפיד. במסגרת סמכותה כשרת הפנים, היא הייתה מופקדת על מדיניות התכנון בישראל הכוללת בין היתר את מינוי ראשי מערכת התכנון בישראל וביצוע תכניות ורפורמות שונות. כך, למשל. בתקופתה מונה ראש מנהל התכנון וסגניתו; יושבי ראש ועדות מחוזיות, ועוד.

אחד המיזמים הבולטים של שקד, שהחל סמוך לכניסתה לתפקיד היה חידוש חוק הותמ״ל, המסדיר את פעולתה של "הוועדה למתחמים מועדפים לדיור". מדובר ביוזמה להורדת מחירי הדיור שהחלה בשנת 2014, במהלך כהונתו של יאיר לפיד כשר אוצר, במסגרתה מקוצרים הליכים בירוקרטיים על מנת לקדם באופן מהיר בניה מאסיבית של מתחמי מגורים גדולים. היוזמה מוכרת ממיזמים שונים כ"מחיר מטרה", "מחיר למשתכן", ועוד.

החוק חוקק כהוראת שעה בשנת 2014, פקע בשנת 2020, וחודש תחת כהונתה של שקד במשרד הפנים באוגוסט 2021, כחודשיים בלבד לאחר שנכנסה לתפקיד.

בסוף דצמבר 2022 עזבה איילת שקד את משרד הפנים ופרשה מהפוליטיקה, אך למרבה ההפתעה, תוך שלושה שבועות, ב-22.01.2023, פורסם כי היא תתמנה ליו״ר הדירקטוריון באחת מקבוצות הנדל״ן הגדולות בישראל: קרדן נדל״ן ייזום ופיתוח בע״מ. בשלב הראשון דובר על מינוי זמני לסגן יו"ר הדירקטוריון, עד לפרישתו של היו"ר המכהן ב-1 לאוקטובר, אז מונתה שקד ליו"ר דירקטוריון החברה.

מינוי מסוג זה מגיע עם שכר הולם. על פי דיווחי החברה לבורסה, היקף משרתה של שקד עומד על 25 שעות שבועיות, תמורתן היא מקבלת תמורה שנתית של לא פחות מ-1.6 מיליון ש"ח בשנה. על-פי הפירוט בדיווח החברה, שכרה של שקד מורכב משכר חודשי קבוע של 70,000 ש"ח ועוד מע"מ; מענק שנתי של עד 420,000 ₪ בכפוף לביצועים מינימאליים של החברה בגובה 8% תשואה על ההון (יעד סטנדרטי לחלוטין) ובנוסף 1,215,768 אופציות במניות החברה בשווי שנתי של כ-407 אלף ₪, בהתאם לביצועי החברה. אם מחיר המניה של קרדן נדל״ן יעלה, שווי האופציות עשוי לזנק משמעותית.

מינויה של שקד מעורר תמיהה. לפי דיווחי החברה, תפקידה מוגדר כ"הובלת הדירקטוריון, השתתפות בישיבות החברה, יעוץ וליווי החברה בכל תחומי פעילותה השונים לרבות מול שותפים, בעלי קרקעות וגופים רלוונטיים". אולם לשקד שום ידע או ניסיון רלוונטי לשוק הנדל"ן. היא אוחזת בתואר בהנדסת חשמל ומדעי המחשב, ומזה כשני עשורים לפחות עוסקת בפעילות פוליטית וציבורית. בזכות מה היא יכולה לייעץ וללוות את החברה העסקית? ומול איזה "גופים רלוונטיים" היא יכולה לסייע?

מתוך דיווח שמסרה החברה. צילום מסך

עולה מכאן סברה לפיה המינוי מגיע בעיקר מקשריה של שקד ולאו דווקא מכישוריה, וכי מה שהיא מביאה עמה לשולחן הדירקטוריון הוא דווקא ניסיונה הפוליטי והיכרותה עם הפקידות הבכירה במשרד הפנים ומשרד המשפטים, שאת חלקה היא מינתה בעצמה.

למען הסר ספק, אין בכך פסול חוקי, ואין כוונה לטעון בשורות אלו אחרת. אולם יש כאן מראית עין בעייתית, כחלק מתופעה המכונה "דלתות מסתובבות" בין משרדי הממשלה והחברות הגדולות במשק. כשמדובר בפקידים בכירים שעוזבים את תפקידם, לעתים הם מחויבים בתקופת צינון, בדיוק כדי למנוע מקרים שמעלים חשד, גם בדיעבד, לניגודי עניינים אפשריים. אמנם, מגבלה שכזו לא חלה על שרים, אבל מראית העין גם היא חשובה, ובמיוחד כשמדובר בשרה בכירה, שאף שוקלת את המשך דרכה הפוליטית בימים אלו ממש.

מעבר לכך יש כאן עניין נוסף. קרדן נדל"ן, כמו חברות רבות אחרות במשק, מרוויחה באופן ישיר מחוק הותמ"ל ששקד העבירה. החוק הזה משחרר חסמים רבים, ומאפשר קידום מהיר של פרויקטים ענקיים לבנייה, ולקרדן יש לא מעט מיזמים מסוג זה.

כך לדוגמה, במצגת שהציגה החברה למשקיעים הפיננסיים, התפארה החברה בכך שהיא עומדת להפיק רווח של כ-123 מיליון ש"ח מפרויקט שאושר על ידי הותמ״ל בקרית גת (10 בניינים בהם 448 יח״ד ושטח מסחרי של כ 1,700 מ״ר).

מדובר במגרשים שקרדן רכשה בהנחה מפליגה שאושרה על ידי הותמ"ל המדוברת. אלו הנתונים: מתחם אחד בגודל 7.8 דונם לבניית 156 יחידות דיור ("מתחם 10"), ששוויו על פי השומה הממשלתית הוא 42 מיליון ש"ח, נמכר לקרדן נדל״ן במחיר נמוך של 1.8 מיליון ש"ח בלבד. הנחה של 96% (!) מערך הקרקע. המתחם השני ("מתחם 5"), משתרע על שטח של כ-12 דונם והא מיועד לבניית 292 יחידות דיור. שוויו על-פי השומה הוא 82 מיליון ש"ח, ונמכר לקרדן תמורת 5.4 מיליון ש"ח בלבד. שוב, הנחה של למעלה מ-93% מערך הקרקע.

לפי תנאי המכרז בשני המתחמים מחצית מהדירות ימכרו במחיר מפוקח תחת תכנית "מחיר מטרה", אך היתר מיועדות לשיווק בשוק החופשי. גם אם נניח שמחיר הקרקע בדירות במחיר מטרה הוא אפס, מרכיב מחיר הקרקע בדירות המיועדות לשוק החופשי הוא נמוך בצורה חריגה מאוד, והוא נע בין 23,000 ש"ח (במתחם 10) ל-32,000 ש"ח (במתחם 6).

המחירים הללו אושרו במסגרת הותמ"ל, והם הופקדו ותוכננו בתקופת כהונתה של שקד במשרד הפנים (מועד ההפקדה הוא 10.11.2022). שני המגרשים אושרו במסגרת תכנית תמ״ל 1115, שהופקדה להתנגדויות בתקופת כהונת השרה שקד ואושרה מיד לאחר תום כהונת השרה שקד.

הרווח העצום של קרדן מעסקת קריית גת לא היה מגיע לולא הארכת חוק הותמ"ל שקידמה שקד, חוק שאיפשר את העסקה הזו ואת פוטנציאל הרווח שלה, עליו דיווחה קרדן למשקיעים כעומד על 123 מיליון ש"ח.

אין בכוונתנו לא לטעון ולא לרמוז כי פעילותה של שקד במהלך כהונתה הייתה מתוך ידיעה או כוונה להתמנות לתפקיד בכיר בחברת נדל"ן המושפעת והנהנית מהפעילות הממשלתית שלה. וגם אין כאן כל טענה כלפי קרדן נדל"ן, אין לנו ראיות שהחברה או מי מטעמה פנו לשרה בנושא זה במהלך הכהונה ואין לנו שום טענות מסוג זה.

כל שבכוונתנו לטעון הוא שגם וכאשר הכל נעשה לפי החוק, מינויה של שקד, שתחת כהונתה הרוויחה החברה הון רב, לתפקיד יוקרתי ויקר כל כך, מציג מראית עין בעייתית כלפי הציבור. האם ראוי ששר – ואפילו כזה שפועל בתום לב מוחלט – ייהנה באופן מופגן כל כך מן הפירות הכלכליים של ההחלטות שקיבל, שאפשרו לחברה עסקית להרוויח הון? האם זו התדמית של הפוליטיקאי ששקד מנסה לטפח? האם זו דמותה של הממשלה שאנו רוצים לראות בישראל?

 

תגובת השרה לשעבר איילת שקד:

"הקמתו מחדש של הותמ"ל היה אחד הצעדים הראשונים שעשיתי כשרת פנים ואני גאה על כך מאד. בתפקידי עשיתי כל שביכולתי כדי להגדיל את היצע התכנון במדינת ישראל.

לאחת פרישתי הצטרפתי לחברת קרדן נדל״ן ואני חייבת להודות שזה ניסיון מרתק ופעמים מתסכל לראות את המציאות התכנונית מהצד השני.

הזכייה במכרז רמ״י בקריית גת תלויה אך ורק במחיר ששמה החברה עבור הקרקע ואין לזה שום קשר לכל פרמטר אחר.

שר שפורש לא מחויב בצינון ולכן אין שום מניעה לשר לעסוק בנושא שעסק בו בעבר.

כך בעבר שרי שיכון שפרשו חזרו לעסוק בנדל"ן, שרי אוצר שפרשו חזרו לעסוק בפיננסים, שרי משפטים שפרשו חזרו לעסוק בעריכת דין ועוד.

אתר מידה שמקדם מדיניות כלכלית ליברלית בוודאי תומך בפעילות הותמל ובייעול ההליכים בועדות התכנון".

 

מחברת קרדן לא נמסרה תגובה

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

17 תגובות למאמר

  1. הטענה המועלית במאמר נכונה עקרונית. ומפני מראית העין ראוי שתהיה תקופת צינון. אולם מאחר שגם המחבר מסכים שאין במעשיה שום פסול משפטי. אי אפשר לדרוש מאילת שקד מה שאינו נדרש מכל שר אחר.

    1. כותב המאמר לא דורש מאומה מאילת שקד.
      הוא הביא אותה כדוגמא לנורמה במערכת השלטונית/ציבורית בישראל ומעלה את השאלה העקרונית – האם זו דמותה של המערכת השלטונית/ציבורית שאנו רוצים לראות בישראל?

    2. אז רק נותר לשאול מתי לראשונה עלתה האפשרות של שילובה בחברה

    3. גם מפוליטיקאים אחרים אנחנו מצפים ליושר.
      העובדה שאין פסול משפטי לא אומרת שאין פסול מוסרי. אשאיר לאחרים להחליט מה זה אומר עליה שבתגובתה חשוב לה להתייחס רק לשאלה המשפטית.
      לכל הפחות, טוב עשה הכותב כשהבהיר לקורא הנבון במי מדובר, למקרה שהיא תחשוב לחזור לפוליטיקה או לנסות להשפיע בתקשורת/מדיה חברתית.

    4. בנוסף לאמור מעליי לגבי הפן המוסרי,

      לגבי הפן המשפטי – זה לא לגמרי מדויק, שאין דרישה משפטית משרים אחרים.

      מזה אוטוטו עשור, מנסים המשטרה ופרקליטות תוך סיקור אוהד בתשקורת – להמאיס ראש ממשלה נבחר על הציבור, באמצעות "חקירת" חשדות לשוחד, שבוצע במתכונת "שלח לחמך".

      דהיינו, ללא קשר ישיר בין המעורבים וסיכום על "תן וקח". אלא במסגרת פעולות לגיטימיות לכאורה, אשר מתבססות על ניחוש אינטרס הצד שני ומילואו ובדרך זו נוצר הטנגו, בו יש מתת ויש תמורה, גם אם לא סוכמו בשום פגישת הנחייה מפורשת (היסוד נפשי בעבירה).

      אז היות ואין בניסיונה של שקד, שום דבר הקשור לניהול חברה עיסקית (ניהול משרד ממשלתי, שאינו נמדד בשום אופן לפי רווח והפסד ואפילו להיפך, לפי פרמטרים חברתיים שלגוף עסקי כמעט עשור לפעול לפיהם – תפקידו לפעול בכלל להשאת רווחים מקסימליים לבעליו – לא רלוונטי לשוק עתיר סיכון ותקורה גבוהה, כמו נדל"ן) – אז על פי חונטת צלאח א דין, יש כאן לכל הפחות חשד סביר.

    5. כותב המאמר נזהר במלים ובצדק, על מנת לא להיות חשוף לתביעה משפטית. עם זאת, יש לציין את המובן מאליו, קהל היעד של מינוי שקד הוא הפוליטיקאים והפקידים המכהנים כעת… שמבינים לבד שעם יטיבו עם חברה x, כאשר יסיימו את תפקידם הפוליטי צפוייה להם הזדמנות לג'וב. כנראה שאין חוק שאוסר זאת, אבל זאת נראית שיטת תמריצים קלאסית בהן משמתשות קבוצות לחץ או לוביסטים. כאמור, מה שמדאיג זאת השיטה, איילת שקד רחוקה מלהיות העניין.

  2. רק שחכנו קצת שמדובר באדמות מדינה ומכירי קרקע והנחות במקום למשפחות שנמצאות בבתי מלון או אנשי מילואים שפוטרו כי אין עבודה וה"צדקת" מקבלת מליון וחצי לשנה על הכשלון הגדול שככבה בו

  3. כמו שכתב הכותב, למען הסר ספק, אין במעשי שקד דבר שאינו חוקי. בנוסף מזכירה לכותב כי שקד עשתה כל שביכולתה להבחר לכנסת הנוכחית ולא העלתה על דעתה להשאר בחוץ ולחזור למגזר הציבורי. משלא נכנסה, האם תגזור על משפחתה דמי אבטלה של שנה עד שתתפייס דעתך והיא תוכל למצוא עבודה? אין מגזר בישראל שאין לו משהו עם משרד המשפטים ומשרד הפנים ותמיד ניתן היה למצוא פגם. האם זה מקינאה בשכרה הגבוה? איפה כן היית מרשה לה לעבוד בשכר גבוה, היאה לאישה מצליחה עם ניסיון וקשרים כמו שלה?

    1. התשובה נמצאת בסוף השאלה שלך: ״עם נסיון וקשרים כשלה״-אם לפחות זה היה תפקיד שקשור לנסיונה המקצועי היה בזה הגיון ואפשר היה לתלות את קבלת התפקיד בזה. הבחירה דווקא בעולם הנדל״ן היא מסריחה גם אם כשרה.
      וראה גם את תגובה 5 להלן.

  4. האם שקד היית *חייבת* לקבל, את הצעת התפקיד?

    בתיקי נתניהו, מרבה הפרקליטות להשתמש במנגנון שוחד הידוע בציבור הכללי בשם "שלח לחמך מעל המים". דהיינו, אין ממש "פגישות הנחייה" וסיכומים לפיהם, אתה תיתן לי את א' ואני אתן לך ב'.

    רוצה לאמור – גם במצבים בהם אין שום סיכום מובהק בין הצדדים וכל אחד פועל רק עפ"י מה שהוא אינטואיטיבית חושב, האינטרס של הצד השני, מתקיימים במקרה זה – מרכיבי עבירת השוחד.

    נעזוב בצד, את יכולתה של כת השופטים לקרוא מחשבות. בייחוד זו של פזננסקי-כץ, אשר מתברר קצת "רימתה" במבחן קריאת מחשבות ופשוט נאלצה להתבסס על התכתבות במסרונים רק עם צד אחד להליך – התובע, מאחורי גבה של ההגנה. פוזננסקי-כץ, נשקלת היום כמועמדת אפשרית למחוזי – וזה אומר לכם הכל, מה שאתם צריכים לדעת, אודות: האם חונטת הגלימות, מחילה אותם חוקים על חבריה, כמו עליכם.

    אז אם נעזוב, את יכולת חברי החונטה לקרוא מחשבות, הרשעות בפלילים ע"ב "שלח לחמך מעל המים", לא חסרות בארצינו. בין הדוגמאות האחרונות, ניתן למנות את נימוקי הרשעתו של איתמר שמעוני (ראו לדוגמא, כאן: https://portal.takdin.co.il/Article/Article/7498901-%D7%94%D7%A0%D7%99%D7%9E%D7%95%D7%A7%D7%99%D7%9D-%D7%9C%D7%94%D7%A8%D7%A9%D7%A2%D7%AA-%D7%90%D7%99%D7%AA%D7%9E%D7%A8-%D7%A9%D7%9E%D7%A2%D7%95%D7%A0%D7%99-%D7%91%D7%A2%D7%91%D7%99%D7%A8%D7%AA-%D7%94%D7%A9%D7%95%D7%97%D7%93-%D7%94%D7%9E%D7%AA%D7%AA-%D7%94%D7%99%D7%94-%D7%91%D7%91%D7%97%D7%99%D7%A0%D7%AA-%D7%A9%D7%9C%D7%97-%D7%9C%D7%97%D7%9E%D7%9A)

    עכשיו, גם אני לא מתכוון להוכיח כאן, אשמה פלילית של שקד. מה שאני כן מתכוון להוכיח כאן, זו רמתה המוסרית של הגברת שקד.

    זה שאין חובת צינון, בהיעדר כל עובדות אחרות, אכן הופך את מעשיה לעומדים בדרישות החוק. אך מאחר ולא היית חובה עליה, לקבל את התפקיד (חטפו את משפחתה, חלילה? הצמידו אקדח לראשה, חלילה?) – זה שהיא *בחרה* בכך מרצונה החופשי – עומד בדרישות המוסר?

    וזה כל מה שאתם צריכים לדעת, על רמת מוסריותה של החברה בממשת המנדטים. הסיקו לבד, מה זה אומר ויגיד, על מוסריות מעשי החברה, אותה היא הוצנחה "לייעץ".

  5. הדבר שאין לגביו כל מחלוקת הוא ששקד איננה תורמת לחברה שום ערך מוסף- תואר המהנדס שלה (שאגב, גם בו אין לה נסיון מקצועי) והעובדה שהיא עובדת 25 ש"ע בשבוע (היקף משרה של גננת) מוכיח כמאה עדים שהיא מקבלת תמורה מאוחרת עבור ההחלטות המיטיבות לקרדן שקיבלה בהיותה במערכת הציבורית ולא על סמך כישרון, ידע ויכולת פיתוח עיסקית. שום מנהל במשכורת כזו לא עובד 5 שעות ביום. בעוד זמן לא רב הצדדים יפרדו – לאף צד לא תהיה טרוניה על הצד השני, הפרקליטות לא תחקור ועוד פוליטיקאי כושל "עשה לביתו".

    1. אתה קשקשן רציני.
      הנסיון שלה כשרה (הן משפטים והן פנים) הוא נסיון שנצבר לאורך שנות פעילותה והיא מביאה איתה נסיון ניהולי וכן נסיון נרחב בנדל"ן אז אתה סתם מקשקש (סליחה)
      אין נגדה שום טענה על דברים שעשתה לטובת קרד"ן ואם יש לך טענה כזו אז תלך למשטרה ואל תכתוב באופן אנונימי וללא יכולת לזהות אותך.
      למען הגילוי נאות: אין לי שום קשר לאיילת שקד. לא אוהב מה שעושים לה.

    2. תגובה לפלוני:כמה צביעות! אויש, אתה מאד רגיש למה שעושים לה כביכול הגיב:

      וכמה אתה רגיש למה שעשתה לנו עם ממשלת האשורה שהקימה? אשה חצופה ומעוררת גועל

  6. הדבר שאין לגביו כל מחלוקת הוא ששקד איננה תורמת לחברה שום ערך מוסף- תואר המהנדס שלה (שאגב, גם בו אין לה נסיון מקצועי) והעובדה שהיא עובדת 25 ש"ע בשבוע (היקף משרה של גננת) מוכיח כמאה עדים שהיא מקבלת תמורה מאוחרת עבור ההחלטות המיטיבות לקרדן שקיבלה בהיותה במערכת הציבורית ולא על סמך כישרון, ידע ויכולת פיתוח עיסקית. שום מנהל במשכורת כזו לא עובד 5 שעות ביום. בעוד זמן לא רב הצדדים יפרדו – לאף צד לא תהיה טרוניה על הצד השני, הפרקליטות לא תחקור ועוד פוליטיקאי כושל "עשה לביתו".

  7. צריך להסתכל על הבעיה מזוית אחרת
    כביכול מדובר בסיפור שכולנו פה מרוויחים ממנו, שקד מרוויחה ג'וב, החברה מרוויחה כסף, וגם הציבור מרוויח דירות חדשות. אבל בצורה כללית יותר אין לנו כאזרחים כלים לקבוע האם חוק שכביכול קודם על ידי שוחד הוא חוק טוב לכן במקום תקופת ציונון צריך ההפך, חברה שרוצה להציע חוק בתמורה לשוחד כלשהו תניח את העסקה ישר על השולחן והחוק יעמוד למבחן אמון הציבור, אני לא מדבר על מהפך גדול, גם היום חברות גדולות משלמות ללוביסטים ועורכי דין על מנת לקדם חוקים.

    עדיין יש שאלה איך במערכת שאני מציע לציבור עדיין תהיה את היכולת להשפיע כמו כל אחד. ובכן בעולם מושלם הציבור היה מצביע עם הארנק אבל לצערי אנחנו לא בעולם מושלם ולי אין פתרון.

  8. רימתה את בוחריה עם נאומים חוצבי להבות מאידאולוגיה והקימה לנו ממשלת זדון בהנהגת האמורה האיסלמית

    אחרי המעשה הזה להביט בתמונתה גורם לי בחילה ודחיה