ינקי קווינט מצפצף על נתניהו והנגב והגליל משלמים את המחיר

כך חותר מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל תחת מדיניות הממשלה בפריפריה

קווינט בדיון בכנסת. ממסמס את מדיניות הממשלה. צילום מסך מערוץ הכנסת

אם מחפשים דוגמה למשבר המשילות ולחוסר האונים של ממשלת הימין הנבחרת לקדם מדיניות בנושאים לאומיים אסטרטגיים, ההתיישבות בנגב ובגליל היא דוגמה טובה.

בחודשים האחרונים ממשלת ישראל הופכת לחוכא ואטלולא בידי מנהל רשות מקרקעי ישראל ינקי קווינט, המסרב באופן סדרתי ליישם את המדיניות הממשלתית, מחבל בה בכל דרך ומונע מהממשלה לנקוט בצעדי החירום הנדרשים להצלת ההתיישבות היהודית בגליל, שנמצאת במצוקה קיומית.

השיא התרחש אתמול כאשר קווינט סירב להכניס לסדר היום של ישיבת המועצה הקרובה סדרת החלטות שהגיעו ממשרדו של ראש הממשלה נתניהו, בעקבות נאום פומבי לאומה בו הוא התחייב להביא הנחות מפליגות לחיילים משוחררים. ראש הממשלה מצהיר, מתחייב ומוביל מדיניות. וינקי קווינט מבטל אותה בזלזול ובחוצפה. זהו השיא בשנה שלמה של שיבושים וחבלות מצידו של קווינט, בזמן שהשעון מתקתק וההתיישבות בנגב ובגליל גוססת.

קודם כל, מעט רקע. המצב כיום הוא אבסורדי לחלוטין. למרות הצהרות וכותרות מרוממות על הענקת הנחות באזורי עדיפות לאומית והנחות לחיילים משוחררים, בפועל בסעיפים הקטנים היוזמות הללו ממוסמסות בצורה גורפת. השורה התחתונה היא שבמצב הנוכחי, אין כמעט הנחות ברכישת הקרקע. וזה אחד הגורמים לדעיכת ההתיישבות.

המשבר הזה נובע משני עיוותים מרכזיים: ראשית, ההנחות הניתנות כיום באזורי עדיפות לאומית בנגב ובגליל מוגבלות לתקרה של 450 אלף שח למגרש, כאשר על יתר הסכום משלמים מחיר מלא. זו הגבלה שנוצרה בשנת 2016 כאשר רוב המגרשים לא עלו יותר מהסכום המדובר, ונועדה למנוע הנחות מפליגות על מגרשים יוקרתיים במיוחד. אלא שמאז המחירים עלו ביותר מ-120 אחוזים, וסכום התקרה הוא פחות ממחצית משומת המגרש. משמעות הדבר היא שההנחות מסתכמות בעשרות אלפי שקלים בודדים, גם כאשר עלות המגרשים היא מיליון ש"ח ויותר.

שנית, אין כיום הנחה לחיילים משוחררים. המשמעות היא שחייל משוחרר שטרם צבר וותק מספיק במילואים (80 יום במשך 6 שנים) או שמסיבה זו או אחרת אינו משרת במילואים, לא זכאי להנחה. נוסף לכך, בעבר הייתה נהוגה הנחה של 10 אחוזים נוספים למי שמוגדר מחוסר דיור, כלומר זוגות צעירים שמעולם לא רכשו דירה (אף לא בירושה או בשותפות). זו הנחה שפג תוקפה בשנת 2019 ומאז לא חודשה.

מעבר למצוקת הדיור לזוגות הצעירים, התוצאה של הכשלים הללו היא פגיעה קשה בעיקר בהתיישבות בפריפריה. באזורים אלו, למרות הנחות משמעותיות שאמורות להיות באזורי עדיפות לאומית, שיכלו לאפשר לצעירים לרכוש מגרשים אפילו בעלות של 20-30 אחוזים משווי הקרקע, בשל המגבלות השונות הן לא באות לידי ביטוי. התוצאה היא שגם באזור עדיפות לאומית א, משלמים היום סכומים הקרובים ל-70 אחוזים משווי הקרקע. וכאשר מדובר במחירים המתקרבים ואף חוצים את רף מיליון השקלים מדובר בסכום דרמטי שמונע מעבר לפריפריה.

בשורה התחתונה, הפריפריה סובלת ממצוקה אדירה בזוגות צעירים: גני ילדים נסגרים, יישובים מזדקנים וגם מעט המגרשים שמוקצים לבנייה הכפרית במרחב הזה, לא משווקים. זאת, בזמן שביישובים הערביים יש ריבוי דרמטי ועקבי במשך השנים. כך שמדובר באתגר אסטרטגי לאומי מן המעלה הראשונה. הבעיות הללו נמצאות על שולחן הממשלה מזה חודשים רבים, וכבר במאי שעבר הוחלט לפעול במרץ לתקן את העיוותים ולהסדיר את הסוגיה, וראש הממשלה נתניהו החליט להקים צוות מנכלים בראשות מנכל משרד רוה"מ יוסי שלי שירכז את הסוגיה ויציג לה מענים.

 

הצוות קיים ישיבות רבות במהלך חודשי הקיץ והגיע למסקנות חשובות, שתיכף יפורטו. אולם מה שעלה בגורלן של ההחלטות הללו הוא העיקר. למרות שעברה כמעט שנה מאז הוזנקה הצוות, אף החלטה, קביעה או המלצה שלו לא הצליחה לצלוח את המשוכה של מנהל רשות מקרקעי ישראל ינקי קווינט, שנוקט בתעלולים ביורוקרטיים שונים למרוח, למשוך זמן ולמסמס את מדיניות הממשלה.

ההחלטה האחרונה, שבה הוא התעלם לחלוטין מדרישות מנכ"ל משרד רוה"מ להוביל החלטות מסוימות בסדר היום של מליאת מועצת מקרקעי ישראל היא שיא נוסף במופע של יהירות והחוצפה הפקידותית של קווינט.

אחת השיטות של קווינט היא לנופף שוב ושוב בהנחות לחיילי מילואים, למרות שזה בכלל לא בעיה שנדרשת לפתרון, מכיוון שההנחות למילואימניקים כבר מעוגנות בתקנות מזמן. אולם קווינט משתמש כל העת באותן הנחות שכבר קיימות ומתעלם מהדרישה להוסיף הנחות לחיילים משוחררים או לעדכן את גובה התקרות. כפי שתראו גם בתגובה לכתבה הזו, למרות שאלות מפורטות על הנחות לחיילים משוחררים ודברים נוספים, קווינט חוזר על קיומן של הנחות לחיילי המילואים ומתעלם מהבעיות האחרות.

 

ועכשיו לתוכן.

בספטמבר הוגשו המלצות צוות המנכ"לים שכללו את הסעיפים הבאים:

  1. תקרת ההנחות באזורי עדיפות לאומית תעודכן ל-900 אלף שקל במקום 450 כיום. משמעות הדבר היא שבאזור עדיפות לאומית ב, רוכשי מגרשים יוכלו לקבל הנחה של 360 אלף שח (במקום 180 אלף שח היום); ובאזור עדיפות לאומית א, הנחה של 540 אלף שח (במקום 270 אלף שח היום). תהיה הנחה של 10 אחוזים נוספים למי שמוגדר כ"מחוסר דיור", כלומר שמעולם לא הייתה בבעלותו דירה או שותפות כלשהי בדירה.
  2. בנוסף, הוחלט להוסיף הנחות חדשות של 10 אחוזים לכלל יוצאי הצבא, ולא רק למשרת מילואים פעיל.

השילוב של הצעדים הללו נועד להפוך את ההנחות הניתנות בפריפריה למשמעותיות, ובתוספת הנחות למחוסרי דיור ויוצאי צבא (שהם רבים מהזוגות הצעירים בישראל), יכלו ליצור מצב שבו האפשרות לרכוש מגרש בפריפריה תוכל להיות רלוונטית ואטרקטיבית עבור אלפי זוגות צעירים בישראל.

המלצות אלו צריכות לעבור במועצת רשות מקרקעי ישראל. אלא שהמועצה הזו היא ממלכתו של קווינט, ושם דברים מתחילים להסתבך. ב13.9 התכנסה ישיבה של המועצה שבה היו אמורות לעבור ההמלצות הללו "בהסכמה רחבה" עם קווינט ואנשיו. אלא שלמרבה ההפתעה מה שעבר שם לא היה קשור להמלצות צוות המנכ"לים ולמדיניות הממשלה. שום סעיף מההמלצות לא נכלל בהחלטות שעברו במליאה.

במילים אחרות – קווינט ואנשיו "עבדו" על הממשלה. במקום להוסיף הנחות לכלל יוצאי הצבא, הוצהר שם על הנחות למשרתי המילואים, הנחות שכבר קיימות ממילא. וחמור יותר – לא עדכנו את התקרה, כך שגם ההנחות הללו הן רק על סכום של 450 אלף שח מתוך המחיר המלא. מה שהופך את ההנחה לזניחה יחסית לעלויות הגבוהות. הדבר היחיד שפורסם שם הוא הגדלת התקרה למחוסרי דיור ל-850,000 ש"ח, הגדלה משמעותית לכאורה. אך ההנחה בפועל רוקנה מתוכן מכיוון שהיא נקבעה על 5 אחוזים במקום 10, ויותר מכך היא חלה רק במקרים חריגים של מגרשים ששווים יותר ממיליון ש"ח (לפני מע"מ ופיתוח). כפי שנראה להלן למרות שהדבר פורסם גם המעט הזה לא נכנס לביצוע מעשי.

בינתיים פרצה מלחמת חרבות ברזל והמדינה כולה עברה לעסוק במלחמת הקיום. אלא שבזמן שהלוחמים מחרפים נפשם בקרבות, ברשות מקרקעי ישראל ממשיכים במאמץ אחר, במטרה למנוע מהם לקבל הנחות. מלחמת עפרונות הברזל של ינקי קווינט.

כעבור מספר חודשים, בדצמבר, מגיעה לידיעת הממשלה כי למעשה גם המעט שהוחלט עליו בספטמבר לא נכנס לביצוע, וכי גם בעניין ההנחות למחוסרי הדיור לא נתנו הנחיות מעשיות לפקידי רשות מקרקעי ישראל. בשלב זה השר שיקלי וחבר הכנסת אריאל קלנר, יו"ר השדולה להתיישבות בנגב ובגליל, הסבירו לנתניהו את המצב, ומוחלט, שוב, להציג תכנית ממשלתית מפורטת בנושא.

במהלך חודש פברואר הוכנו תכניות ונוסחו סעיפים ונתניהו נכנס לתמונה. בנאום שנשא לאומה ב-29.2 אמר נתניהו כך:

 

״אני מכין חוק שיתגמל יוצאי צבא באופן דרמטי על ידי מתן הנחות עצומות על קרקעות בגליל ובנגב באזורי עדיפות לאומית״

 

והוא אף נתן דוגמא מעשית:

 

״אתן לכם דוגמה – חייל משוחרר, שאין בבעלותו דירה, יקבל הנחה על הקרקע של 90%; ולחייל משוחרר, קרבי, ללא דירה, יקבל הנחה של עד 95%, כלומר – כמעט חינם״.

 

אלו לא היו מילים בעלמא, אלא ביטוי לתכניות שהוכנו באותה עת, אשר בשילוב של הנחות לחייל משוחרר יחד עם הנחות ל"מחוסר דיור" יכולות להגיע עד כדי 90 אחוז הנחה ומעלה באזור עדיפות לאומית א.

במקביל הכין מנכ"ל משרד רוה"מ יוסי שלי נוסח להחלטות עבור מועצת הרשות, וביקש להניח אותן על סדר היום של המועצה במטרה להפוך את מדיניות הממשלה המוצהרת למדיניות מעשית בעלת תוקף. מכתבו מה-5.3 כלל את הסעיפים הבאים – הגדלת תקרת ההנחות ל-900,000 ש"ח; הוספת הנחה ליוצאי צבא בגובה 10 אחוזים לחיילים עורפיים ו-15 אחוזים ליוצאי המערך הלוחם ותומכי הלחימה; ועוד מספר סעיפים שנועדו למנוע מסמוס של ההחלטות בדרכים שונות. יוסי שלי, שמתוקף תפקידו הוא אחד מחברי מועצת מקרקעי ישראל, רשאי להציג הצעות לסדר היום, וכך עשה במכתבו.

אלא שקווינט לא פראייר, וכאשר פורסם אתמול (ד) סדר היום של ישיבת המועצה הקרובה ב-19.3, לא נותר ממנה דבר מסדר היום שהציג שלי. הדבר היחיד שנכנס הוא הגדלה של תקרת ההנחה למחוסרי דיור עד 850,000 ש"ח במגרשים שעולים יותר ממיליון ש"ח (לפני מעמ ופיתוח, דבר נדיר מאוד), דבר שכביכול היה אמור כבר להכנס לתוקף מאז ספטמבר. הגדלת תקרת ההנחות לאזורי עדיפות לאומית לא נכנסה בכלל, והיא תיוותר על 450,00 ש"ח. והחמור מכל – לא נכנסו שום סעיפי הנחה לחיילים משוחררים. בניגוד להצהרות המפורשות של רוה"מ.

מה שכן מופיע, הוא חזרה נוספת על אותה הנחה של 10 אחוזים לחיילי מילואים, הנחה שכבר קיימת מזמן. שום דבר מדרישותיו של נציג ראש הממשלה במועצה לא נכנס. ראש הממשלה עומד מול האומה ומתחייב בנאום להביא הנחות לחיילים משוחררים, ופקיד בשם ינקי קווינט בולם את זה כי לא בא לו. כבר לא מדובר במסמוס ביורוקרטי רגיל, אלא ביריקה בפרצופו של ראש הממשלה נתניהו.

בעקבות הדברים שלח יו"ר השדולה למען הגליל חבר הכנסת אריאל קלנר מכתב בהול לראש הממשלה בו הוא מלין על כך "המציאות המסוכנת בה תירמס הצהרת ראש הממשלה בידי פקידות בכירה בעלת אג׳נדות הפוכות ברשות למקרקעי ישראל". לדבריו, נדרשת מעורבות ישירה של ראש הממשלה כדי "למניעת הביסיון הזה". והוא אומר כי מדובר במקרה מבחן שיקבע "האם מדינת ישראל היא מדינה שבה הממשלה מחליטה על מדיניות והפקידות מבצעת, או שמא הזנב מכשכש בכלב ופקידות בלתי נבחרת ממשיכה לקבוע מדיניות ומבזה את הממשלה הנבחרת?"

מדיניות ההתיישבות בגליל ובנגב היא דוגמא אחת למשהו שהממשלה מנסה לעשות נכון. האתגר הלאומי זוהה כהלכה, בוצע הליך מקצועי של למידת הסוגיה וזיהוי נקודות לטיפול ושינוי, גובשה תכנית ריאלית ונוסחו החלטות רלוונטיות. אולם פקיד ציבור אחד חושב שהוא מעל כולם, והוא פועל שוב ושוב ללא הרף לחבל במדיניות הממשלה, לסרס אותה, למסמס ולבלום. כבר חשפתי בעבר כי במלחמת עפרונות הברזל שלו נגד הממשלה כל האמצעים כשרים, כולל סילוף נתונים בדיווחים לממשלה. הוצאת פרק מרכזי כל כך מהמדיניות הממשלתית מתוך סדר היום של המועצה הוא צעד אחד יותר מדי.

הממשלה צריכה להתעשת במהירות. המשבר בנגב ובגליל חמור ואקוטי, ואי אפשר להמשיך לתת לפקידים להמשיך לחבל. כדי להציל את הגליל, קווינט צריך ללכת הביתה. זוהי עת למנהיגות והחלטות, לא לתירוצים והצטדקויות.

 

ממנכל רשות מקרקעי ישראל ינקי קווינט נמסר:

"הטענות מופרכות ואינן משקפות את המציאות. את סדר היום של מועצת מקרקעי ישראל קובע יו״ר מועצת מקרקעי ישראל כב׳ השר גולדקנוף. על שולחנה של מועצת מקרקעי ישראל מונחות הצעות הן להרחבה משמעותית של ההנחות לחיילי מילואים והן להעלאת אחוז יחידות הדיור המוגרלות בהנחה בקדימות לחיילי מילואים במסגרת תוכנית מחיר מטרה".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

24 תגובות למאמר

  1. אם גולדקנוף לא יכנס בקווינט הזה, אז עדיף שיילך הבייתה.
    השר הממונה על המנוול קווינט חייב לפטר אותו מידית.
    איזה ממשלה דמיקולו!

  2. לא מבין, אין אפשרות להזיז הצידה את מי שמפריע ותוקע מקלות בגלגלי ישוב הנגב והגליל?????

    1. עקיבא לא הבנתי מהכתבה שלך האם יש או אין החלטת ממשלה מחייבת
      זה שראש הממשלה מצהיר הצהרות זה נחמד מאוד אבל זה לא מחייב אף אחד מבחינה חוקית
      תתכבד הממשלה להעביר החלטת ממשלה מחייבת ולא להסתפק בהצהרות רוהמ לתקשורת
      ואז תבוא בטענות לרשות מקרקעי ישראל שעושה או לא עושה את העבודה

  3. עקיבא
    יש החלטת ממשלה מחייבת או רק הצהרה תקשורתית של רוהמ?
    תתכבד הממשלה ותנפיק החלטות מחייבות חוקית ואז תבוא בטענות למועצת רשות מקרקעי ישראל
    מרגיש לי כמו עצלנים שמנסים לא לעשות את העבודה שלהם ולזרוק את האחריות על אחרים

  4. ראש הממשלה שאינו יודע איך לבצע החלטות ממשלה שבראשה הוא עומד צריך להניח את המפתחות וללכת הבייתה!!

    1. במילים אחרות: לדעתך ראש ממשלה שלא מתאים לפקידות הגבוהה והם מחליטים לסרב לו לא צריך לכהן ולא משנה מה הצביעו הציבור.
      מאוד דמוקרטי מצידך.

    2. איך לדעתך ניתן לנהל משהו כשבג"צ ופושעים למיניהם חוסמים הכל במדינה ומחזרקים את הערבים ואת שונאינו?

      היית צריך להציע לנו איך נפטרים ממדינת העומק ושלטון הפקידים והמשפטנים הנאלחים.

  5. לא ניתן לפטר. חד וחלק.
    כל עוד הפקיד בעל כוח רב יותר מנציגי הציבור.
    כל עוד יועמש שולט בנעשה, ומונע מהשרים דברים לשמם נבחרו.
    כל עוד בגץ בעל כוח רב יותר מהכנסת והממשלה, ומבטל חוקי כנסת והחלטות מנהליות.
    דוגמא אחרונה לביטול פיטוריו של יור הדואר.

    לא מדובר בחוקים או החלטות מנהליות של נבחרי הציבור. כל עוד נציגי הציבור יבטלו עצמם מול הפקידות המערכת המשפט, נקבל עוד מאותו דבר ולא משנה את מי בוחרים.

    הפתרון הוא פקיד ממונה שאינו מבצע הוראת הממשלה או השר הנבחר מפוטר לאלתר. מיד מחליפים מנעול בחדרו ולא מאפשרים לו להיכנס למשרד.
    הוראה מנהלית של שר והינה חוקית לחלוטין, המבוטלת על ידי בגץ תבוטל ולא תקויים. שופט שביטל הוראה חוקית יותר מפעמיים, מפוטר.

    אני יודע שהדברים נכתבו בעבר על ידי מגיבים רבים, ואין בהם חדש, וייתכן שהחסרתי עוד רעיונות, אך צריך לחזוור ולומר את הדברים, שוב ושוב.

    1. מסכים.
      אבל כל עוד הדרג המשפטי לא יורה למשטרה לאכוף את החוק שציינת על אותם הפקידים הסרבנים למיניהם-חקיקה כזו לא תועיל.
      עוד סיבה למה צריך רפורמה בהקדם!

  6. התגובה מוכיחה שהאינטרס של המנהל לדחוף אץ היהודים בדירות.כדי שיקחו משכנתא!!!!

  7. חפש את הכסף. איך חובש כיפה סרוגה בראשות מקרקעי ישראל לא נרתם בהתלהבות לעודד התיישבות יהודית ואפילו מסכל אותה בכל דרך בניגוד לכל חינוך, מסורת והשקפת עולם שגדל עליהם? אאכ הוא חש מחויב או אנוס לציית להוראה מבעל עניין אחר. למשל לשמור על הכוח וקופת האוצר של רמ"י ואף להגדיל אותם.

  8. שלטון הפרוגרס בכל המוסדות מפאי לא פריירים הקימו מוסדות כפולות ומכופלות שהיו צריכים להסגר ולהתפרק מזמן ועושים הצגות של תרומות למדינה הכל שקר מתי תסגרו את קקל הסוכונות היהודית ועוד מערכת רקובה שרק יהודים מסוגלים להמציא

  9. בכל מקצוע אחר, מי שמסרב להוראות המעסיק שלו באופן אקטיבי היה מפוטר לאלתר ומוחלף.
    אבל מה שמותר לכל בעל עסק פינתי אסור לשרים למרות שכשהם לא מצליחים זה משפיע על כולם ולמרות שיש עליהם מנגנון ביקורת בדמות ועדה של הכנסת ובג״ץ.
    רפורמה עכשיו ואז תיקון הסמכויות. פקידים צריכים להבין מי הבוס שלהם.

  10. צריך להבחין בין ממשלה ובין שלטון
    את הממשלה העם מנסה לבחור וגם אז שוטפים לו את המוח
    השלטון זה : בג"ץ , הסתדרות, תקשורת , עולם תחתון לבן צוארון, משפחות פשע ששולטות במסחר ובתעשיה , פקידים שונים , ראשי משטרה וצבא . אלה עובדים כולם ביחד סוגרים ביניהם את העניינים מראש ומקבלים הוראות של עצמם ושל גופים שטובת עם ישראל מעניינת אותם כקליפת השום וכשלג דאשתקד.
    אין לנו על מי להשען אלא על אבינו שבשמים

  11. שלטון מפאי לא נגמר החתרנות תחת הממשלה הנבחרת שגנבה להם את המדינה ככה גם הבחירות הם דמוקרטיות כל עוד הם הנבחרים ויעשו הכל כדי להכשיל ההיסטוריה חוזרת על עצמה ככה היה כשעם ישראל היה צריך לכבוש את ארץ ישראל בימי יהושע וככה היה מלחמות אחים עם שבט בנימין שכמעט ונכחד ונחלקה המלכות ישראל ויהודה וממשיך עד היום מאז הקרל מרכס שניסה ליצר עם חדש שעבר תהליכים דור ההשכלה וכולם לא למדו הסטוריה אמיתית של עם ישראל

  12. מתי יתחילו כאן לחבר נקודות ולחשוב באופן עצמוני? האחראי לאסון הזה, כמו לשאר האסונות בזמן האחרון, הוא נתניהו. אסור להתייחס למה שנתניהו אומר כי למילים היוצאות מפיו אין שום משמעות.

  13. למה לא מפטרים יצור חצוף ועויין כזה?

    עד מתי ניתן לחסל את המדינה על ידי גורמים נאלחים למיניהם?

  14. מפחיד.

    הבחוץ שלו מראה את הבפנים שלו.

    אולי מדובר על רווח כספי? שוחד? איומים? יש מצב שקטאר לכאורה מעורבת?

  15. הנגיד ממשיך לגנוב את כספי האזרחים ולהעביר אותו לבנקים עליהם הוא ממונה. זו הגניבה הגדולה ביותר בתולדות המדינה.

  16. יש פקיד שאחראי לכל הברדק שאנו חיים בו – זה נציב שרות המדינה. מה הוא עושה הפרופ' הרב הרשקוביץ עבור המשכורת והפנסיה התקציבית ?! כלום. כל פקיד הוא "שומר סף" ובמילים פשוטות מקל בגלגלים והרשקוביץ ממלא פיו מים. אין לו דעה בנושא. למה שתהיה לו ? הוא לא בא לעשות מהפכות. סתם. לשבת כמו כל השירות הממשלתי העלוב שלנו.