לא משנה מי ניצח בעימות אמריקה כבר הפסידה

במשך תשעים דקות צפה העולם בשני מועמדים מבוגרים מתווכחים ביניהם מי יותר גרוע. אם זה הכי טוב שיש לאמריקה להציע, מצבה רע מאוד

ביידן והנשיא טראמפ בעימות הטלוויזיוני, 2020 | צילום מסך

מיליונים בארצות הברית וברחבי העולם צפו בעימות הראשון לקראת הבחירות לנשיאות בין ג׳ו ביידן לבין דונלד טראמפ. לראשונה, נשיא מכהן התעמת מול נשיא לשעבר.

הייתה זו הצעתו של ביידן לערוך את העימות וסביר שמהרגע הראשון בו החל הצטער עליה מאוד. הוא הגיע לעימות אחרי הכנה בת שבוע בה הסתגר עם 16 יועצים בקמפ דיוויד כאשר במהלכה לא תיפקד כמעט כנשיא. נראה היה כי לאור ההשגות הרבות שנשמעות באשר למצבו הקוגניטיבי של ביידן, כל שהיה עליו לעשות הוא לשרוד את העימות באיזושהי יציבות. טראמפ דרש מביידן לעבור בדיקת סמים לפני העימות אך על פי מצבו של ביידן נראה כי לא נטל דבר משום שהיה חיוור, בוהה, צרוד, ולא תמיד קוהרנטי.

העימות ארך כשעה וחצי, כולו בעמידה, ללא קהל, ייתכן שלאכזבתו של טראמפ, כאשר המיקרופונים היו סגורים לסירוגין למועמד שלא דיבר, שיטה ששירתה כנראה את טראמפ בכך שסייעה לו לשמור על קור רוח לא אופייני. המנחים ג׳ייק טאפר ודנה באש, שניהם יהודים אגב, על אף שהם מנחים מנוסים מאוד ב-CNN נראו לפרקים שוליים למדי שכן שני האישים התעמתו ביניהם לא פעם ללא קשר לשאלות.

בתחילת העימות נתבקשו ביידן וטראמפ להתייחס למצבה הכלכלי של ארצות הברית. ביידן מיהר להאשים את טראמפ ב״ירושה״ שהותיר לו, בילדותיות כלשהי כל אחד טען כי בתקופתו הייתה הכלכלה במצב הטוב ביותר. בהמשך הם דנו גם בנושא ההפלות וחזרו שוב ושוב אל נושא ההגירה שמעסיק מאוד את האומה האמריקאית. טראמפ איים כי אם לא תיפתר הסוגיה הזו ״לא תהיה לנו מדינה״ וביידן התעקש כי ״אף אחד לא חושב שאנחנו חלשים״.

ביידן וטראמפ החליפו ביניהם לא מעט מהלומות אישיות, ביידן כינה את טראמפ ״עבריין מורשע״ ומיד ספג תגובה באשר לבנו. בהמשך אמר ביידן: ״הבן שלי לא לוזר, אתה לוזר״ ושוב התעורר הוויכוח הישן האם טראמפ כינה כך לוחמים אמריקאים.

נראה היה כי דונלד טראמפ נושם לעיתים מין נשימות איפוק אל מול אמירותיו והתנהלותו של ביידן גם כאשר הופנתה אליו ההאשמה ״עשית סקס עם שחקנית פורנו כשאשתך הייתה בהריון״. ההתנהלות הלא בוגרת נמשכה כאשר כל אחד מהם ניסה להכתיר את עמיתו בתואר ״הנשיא הגרוע ביותר בהיסטוריה של ארצות הברית״.

הסוגיה הישראלית כמעט של נכחה בדיון אך משעלתה אמר טראמפ כי ישראל לא הייתה מותקפת על ידי חמאס אילו הוא היה הנשיא ואף ציין כי לא היה מעביר כספים לאיראן. בהמשך אמר טראמפ לביידן: ״אתה הופך לפלסטיני רע וחלש״ אך כאשר נשאל לגבי הקמת מדינה פלסטינית אמר כי יהיה עליו ״לבחון את זה״. ביידן מכיוונו טען כי ארצות הברית הצילה את ישראל ודיבר על הסיוע שהיא מעניקה באשר לנשק כולל הודאה על פצצות שמנעה מאיתנו.

מדהים שאומה בת 300 מיליון אנשים הצליחה להציג בסופו של דבר דווקא את המועמדים הללו לנשיאות. קשה מאוד לדמיין את ביידן מחזיק מעמד ארבע שנים נוספות כנשיא אם ינצח. מאז הסתיים העימות נשמעים קולות במפלגה הדמוקרטית הקוראים להחליף את ביידן במועמד אחר, כך שלמרות נצחונו הברור של טראמפ בעימות, או לפחות הפסדו הברור של ביידן בעימות – יתכן שהלילה נקבע ההפסד של טראמפ דווקא משום שיוצב מולו מתמודד חזק הרבה יותר מג׳ו ביידן.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 תגובות למאמר

  1. כל מי שיחליף את ביידן לקראת סוף המירוץ רק יחמיר את מצב המפלגה הדמקורטית ויקטין את הסיכויים של המחליף להיבחר.
    עצם ההחלפה רק יוכיח לציבור האמריקני שהמפלגה הדמוקרטית שיקרה לו כל תקופת הכהונה של ביידן שלמכחתחילה לא היה כשיר לכהן כנשיא. החלפה כזו רק תוכיח לציבור האמריקאי שהמפלגה הדמוקרטית הונתה אותו. ועל זה הוא לא יסלח לה.
    Fool me once, shame on you. Fool me twice, shame on me

  2. יש אינרציה בבחירת מנהיגים. גם אצלינו בארץ. אם היה עמות נתניהו/לפיד/גנץ בשחדורי חי, היה נחשף הלפיד והיפוכו וביידן גרסת גנץ,
    שערוצי השמאל מצליחים לטייח.

    לא בטוח שאצלינו נתניהו ימשיך לעוד קדנציה. למרות שמוביל בסקרים, בטוח יש ציבור שינטוש אותו ךטובת פייגלין או דמות חדשה כמו שי קלך.

    הציעו לי לחפש עמות נתניהו-איציק מרדכי משנת 1999. נתניהו נראה כמנצח בזכות היכולות הרטוריות. שווה לעשות בדיקת עובדות מול טענות של איציק מרדכי.
    https://youtu.be/s5fVE_2392g?si=VExNolHWS86tMo1r

    נכון שנתניהו מעל לפיד וגנץ בכמה רמות מבחינות רבות, לא בטוח שיכולות שלו כולל רטוריות ואנגלית רהוטה יספיקו לפעם הבאה. גם הוא מתבגר.

  3. לטראמפ אין רטוריקה ממלכתית ובזה מתחילה ונגמרת הבעייתיות שלו. הוא יכול היה לפתור בקלות את הבעיה על ידי קריאה מהטלפרומפטר ושינון של משפטים כמו שעושים הפוליטיקאים האחרים אבל אין לו עניין בזה והאמריקאים שהתרגלו למנהיגי פלסטיק הוליוודיים נטרפים מזה. מי שמבין מה באמת חשוב לא נופל בפח הממלכתיות המזוייפת והמאוסה שדרדרה את המערב לבור תחתית.

  4. הכותבת מנסה להציג את טראמפ זהה לביידן בקטנוניות, ללא הסבר.
    בוא נרשום כותרת נגיד שני הצדדים לוזרים ונתאר את העימות.
    הדבר היחידי שרושמים פה רע על טראמפ שהוא ב"קטנוניות" רב על הכלכלה, למרות שהעובדות מדברות בעד עצמן…
    נמאס עם הכותבים שלא מבינים בפוליטיקה אמריקאית, או מנסים להגיד יפה לשני הצדדים.
    טראמפ טוב לנו בפער וניצח בפער בעימות, קשה להגיד את זה?