שקרים שמספרים לכם על המלחמה ״הארוכה״ בעזה

בכל קנה מידה היסטורי ומבצעי רלוונטי המלחמה נגד החמאס בעזה אינה ארוכה, גם אם היא תתמשך זמן רב עוד יותר

חיילים בלחימה ברצועת עזה. צילום: דובר צה"ל

ב-4 ביוני 2024 נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר בראיון למגזין "טיים" כי "לאנשים יש סיבה להגיע למסקנה" שראש הממשלה נתניהו מאריך את המלחמה בעזה מסיבה של הישרדות פוליטית. 

אבל מי יכול לדעת כמה זמן צריכה להימשך המערכה הזאת? הרי לא קיימת בינה מלאכותית או בינה טבעית שיודעת בוודאות את פרק הזמן המדויק והאופטימלי של מלחמות, לרבות המלחמה "חרבות הברזל" נגד המחבלים. מאחר שתבונת העל שיודעת את הכל אינה קיימת, אנחנו נאלצים לעשות הערכת זמן של התמשכות המלחמה נגד המחבלים באמצעות השוואתה עם מלחמה אחרת עם מחבלים אחרים.

המלחמה עם המחבלים של המדינה האסלאמית, דאע"ש, בעיר העירקית מוסול החלה ב-24 במרץ 2016 ונמשכה עד ל-9 ביולי 2017. במלחמה הזאת שנוהלה ע"י צבא עיראק השתתפו חיילות האוויר של ארצות הברית, אנגליה, צרפת, גרמניה, טורקיה ואיחוד האמירויות לצד העירקים. הקואליציה הזאת הביסה את המחבלים וסילקה אותם ממוסול.

במוסול גרו כ-1,500,000 תושבים. שטחה של מוסול 180 קילומטרים מרובעים. בעזה חיים כ-2,230,000 תושבים. שטחה של עזה שווה ל-362 קילומטרים מרובעים, כלומר הוא פי שתיים גדול מזה של מוסול. מבחינה גודל השטח וגודל האוכלוסייה בלבד המלחמה בעזה צפויה להימשך פי 1.5-2 זמן יותר מן המערכה במוסול, כלומר בין שנה ו-11 חודשים לבין שנתיים ו-6 חודשים, קרי הרבה יותר ממשך מלחמת "חרבות הברזל" עד כה. 

במוסול נלחמו כ-8000 מחבלי דאע"ש. מספר מחבלי חמאס פי 3 או אף 4 גדול יותר ממחבלי המדינה האסלאמית. גם מהנתונים הללו ברור שהמערכה בעזה צפויה להיות הרבה יותר ממושכת מזו שבמוסול. אבל במוסול למחבלי המדינה האסלאמית לא היו מנהרות תת קרקעיות באורך כ-500 קילומטר כמו בעזה. לכן לא היו להם אפשרויות תמרון בתת הקרקע, העברת כוחות מהירה ואין ספור מלכודות כמו בעזה. לכן בלתי נמנע שאפקט המנהרות יאריך את משך המלחמה בעזה בהרבה לעומת התמשכותה במוסול. אבל קיים גורם נוסף המאריך את המלחמה כי צה"ל מטפל באוכלוסייה האזרחית בעזה באיטיות ובזהירות רבה יותר מצבא עיראק ובעלי בריתו במוסול.

ג'ון ספנסר, מומחה אמריקני ללוחמה בשטח בנוי באקדמיה הצבאית האמריקנית, קובע כי ישראל התנהגה בעזה בזהירות רבה על-מנת למנוע פגיעה באזרחים מאשר כל צבא אחר בתולדות המלחמה. לדבריו צבא ארה"ב, או כל צבא אחר בעולם לא נקט בהם מעודו. בהם שימוש בתחמושת מונחית מדויקת, שימוש בפליירים שפוזרו מהאוויר ובהם הדרכה על דרכי פינוי והקמת מסדרונות פינוי. בנוסף, צה"ל הפיץ מפות צבאיות שלו על מנת להתריע בפני האזרחים והאויב על המקום שבו יפעלו כוחותיו, כדי שהם יוכלו להתפנות. 

"אף צבא בהיסטוריה לא עשה זאת מעולם", כותב ספנסר. לדבריו, מדובר באחת המלחמות בעלות התנאים הקשים ביותר. "אין שום השוואה מודרנית למלחמה שמנהלת ישראל נגד חמאס בעזה. אף צבא בהיסטוריה המודרנית לא התמודד עם 30,000 לוחמי מגן המשובצים ביותר מ-7 ערים, תוך שימוש במגנים אנושיים ובמאות קילומטרים של מנהרות תת-קרקעיות שנבנו בכוונה מתחת לאתרים אזרחיים, תוך החזקת מאות בני ערובה ושיגור מעל 12,000 רקטות לעבר האזורים האזרחיים של הצבא התוקף".

במרץ 2017 חיל האוויר של ארצות הברית ביצע הפצצה כבדה בפרבר המערבי של מוסול שכתוצאה ממנה נהרגו מאות אזרחים. הנציגה של ארגון ׳אמנסטי׳ ציינה ש"צבאות הקואליציה בראשות ארצות הברית השתמשו בטקטיקה של השמדה טוטאלית של הבניינים מבלי להתחשב באוכלוסייה האזרחית". לפי דבריה, "האבדות הכבדות" בקרב האוכלוסייה האזרחית מכריחים להניח כי הקואליציה "מפרה באופן בוטה" את הנורמות של המשפט ההומניטארי הבינלאומי. "התקפות חסרות פרופורציה וחסרות הבחנה" יכולות להשתוות לפשעי מלחמה היא אמרה. ֿ

ביולי 2017 חושיאר זאבארי, שר בממשלת עיראק, טען שכתוצאה מכיבוש מוסול נהרגו שם יותר מ-40 אלף אזרחים. לצד צבא עירק במוסול נלחמו חילות האוויר של שש המדינות בראשות ארצות הברית שפעלו תוך הפרת זכויות האזרחים המקומיים. אלה היו המדינות שדורשות מישראל שמירה על חיי האזרחים בעזה. הזהירות של ישראל מאריכה עוד יותר את המלחמה בעזה. סיכום הנתונים של המלחמה נגד דאעש מדגים שהמלחמה בעזה צריכה להימשך שנים רבות.

אולם משך המלחמה בעזה צפוי להיות ארוך עוד יותר בהתחשב בסיוע חוץ הרב שקיבלו מחבלי החמאס מהגורמים הבינלאומיים. לפי דו"ח של האו״ם במהלך הפסקת האש הזמנית בנובמבר, בעת חילופי השבויים, נכנסו בממוצע בכל יום לעזה 170 משאיות ו-110,000 ליטר דלק. לאחר הפסקת האש, ב-3 ו-4 בדצמבר, ירד מספר המשאיות שנכנסו לעזה ממצרים לכ-100 משאיות סיוע וכ-69,000 ליטר דלק. בתאריכים הללו ובהזדמנויות אחרות רוב הדלק נתפס ע"י חמאס. 

חמאס משתמש בדלק לתפעול מערכת המנהרות, לתאורה של מערכת המנהרות ולאספקת חמצן. הדלק נחוץ לחמאס  למעבדות ומתקנים לייצור נשק הצורכים אנרגיה רבה ולייצור ולשיגור טילים. ההכנסה המאסיבית של דלק לרצועת עזה המתרחשת תחת הלחץ של ארצות הברית גם מאריכה את המלחמה. במוסול האמריקנים לא סייעו למחבלים אלא נלחמו בהם. קשה לאמוד את משך הארכת המלחמה בגין "העזרה" של ארצות הברית בתחום אספקת הדלק לחמאס אבל ברור שהוא משמעותי מאוד.

האשמות בדבר הארכת מלחמת "חרבות הברזל" שלא לצורך אינן מבוססות על עובדות אלא על בלי של משאלות לב, חוסר מקצועיות ומעל הכל מרחפת מוטיבציה פוליטית ברורה לתקוף את הממשלה ולהביא להחלפתה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

8 תגובות למאמר

  1. יש עוד גורם מעכב שנשכח והוא קשירת הידיים של ישראל בידי ארה״ב שמנעה מהלכים שהיו יכולים לקצר זמנים כגון כיבוש מוקדם של רפיח והגבלת הסיוע רק לאזורים מוגדרים על מנת לאלץ את האוכלוסייה האזרחית לעבור לשם ולהתרחק ממה שמכוונים לכבוש.

  2. ע"פ העיקרון של 80/20 בעשרים אחוז הראשונים של המאמץ הושמדו שמונים אחוז מיכולות החמאס.
    הבעיה כרגע אם להשקיע 80% נוספים עד ה"ניצחון המוחלט" מה זה? להרוג את כל הנוער העזתי משום שהוא פוטנציאל גיוס? להילחם עוד שנתיים?
    הכותב מתעלם מגבול הצפון ששרוף כבר 10 חודשים
    מאיראן מתגרענת
    מתמיכה בינלאומית שהפכה לאנטי
    מכלכלה מידרדרת מחברה קרועה
    ובעיקר מן הבחינה הצבאית- אין לצבא את כל הכוחות לשלטון צבאי בעזה ומלחמה מתמשכת + 27 גדודים ביו"ש + אוגדות בצפון + אימונים למלחמה על מנת שיהיה הצבא הטוב ביותר באזור.
    לפעמים צריך לקבל החלטות קשות לטובת המדינה ולא לטובת מישהו אחד.

    1. השוואה לא רלוונטית, כי במהלך כיבוש מוצול היא כל מיני עצירוצ לצורך נסיונות הדברות ופינוי דאעש מחוץ לעיר.

      במלחמה בן רוסייה לאוקראינה באזורים אורבניים צפופים, נגד צבא אוקראיני חמוש ומבוצר, הצבא הרוסי התקדם כמאה מטר ביום. בקצב כזה היה צריך לסיים את כיבוש הרצועה בכחודש לערך.

      בחלק גדול מהתקופה בו צהל החזיק ארבע אוגדות ברצועה, הוא כמעט ולא התקדם

  3. על אחת כמה וכמה אני אומר, דווקא בגלל שארהב היא הצבועה הכי גדולה בעולם לא היינו צריכים לדפוק להם חשבון לכתחילה כמו שעשינו ב6 הימים ובפצצה של הכור בעירק ,קרה משהו? לא כולם שכחו ואחרי שבועיים חזרו לדבר על המגרש .
    ישראל עשתה ועושה עדיין את כל הטעויות האפשריות שאפשר לעשות במלחמה, דברים שכל ילד בן 5 מבין ישראל ממשיכה להתעקש וללכת הפוך .
    אנחנו מדינה חולה עם כנסת חולה וראשי צבא חולים ,טורקיה כבר התחילה לאיים בפלישה רק שנבין עד כמה תופסים אותנו חלשים בעולם אבל זה אך ורק בגלל שאנחנו מציגים את עצמנו ככאלה ,הרסנו את עצמנו לדעת.
    רק משיח יציל אותנו לא רואה מישהו נורמלי .

  4. רק ערכי התורה ימנעו התנהגות בלתי מוסרית כלפי מי שנלחם למען עם ישראל חיי אדם חשובים אבל לא חיי רוצחים ותומכיהם לכן נקראים ישמעאל כי נזעק עד אשר ישמע קל

  5. לא מסכים בכלל,היו כאן כישלון תכנוני מהרגע הראשון למה לא נכנסו ישר לציר פלדלפי אם ידעו שהם מבריחים משם קבוע? למה כובשים שטח ואחרי זה משחררים אותו?

    1. אתה קורא לזה כשלון אני קורא לזה בכוונה תחילה