ד"ר אבי שויקה מנגיש מחדש את לימוד התנ"ך

ד"ר אבי שויקה, חוקר תנ"ך ותלמוד התארח בפודקאסט 'על המשמעות' עם תמיר דורטל לשיחה על "מקרא פשוט". הראיון נערך בעקבות הוצאת המהדורה החדשה של התנ"ך, שמטרתה להנגיש את הטקסט

ד"ר אבי שויקה התארח בפודקאסט 'על המשמעות' עם תמיר דורטל. צילום מסך מתוך הסרטון

בפרק מיוחד של הפודקאסט "על המשמעות" עם עו"ד תמיר דורטל, התארח ד"ר אבי שויקה, חוקר תנ"ך ותלמוד, לשיחה מרתקת על מפעל חייו פורץ הדרך – "מקרא פשוט". הראיון נערך בעקבות הוצאת המהדורה החדשה של התנ"ך, שמטרתה להנגיש את הטקסט הקדוש לקהל הרחב באמצעות פיסוק חדשני, חלוקת פרקים שונה, וניקוד נטול מספרי פסוקים.

עו"ד דורטל פתח את השיחה בתיאור חוויית הקריאה הייחודית שמציע "מקרא פשוט", תוך שהוא מציין כי הפיסוק החדש מאפשר קריאה חלקה וזורמת יותר. ד"ר שויקה הסביר כי מטרתו בפרויקט היא להנגיש את התנ"ך לקהל רחב יותר, ולא להציע פרשנות מחייבת.

"אני לא אומר כזה קודש קודשים ואי אפשר להבין אחרת ואי אפשר לפסק אחרת. בוודאי שאפשר", טען שויקה בלהט, והסביר כי דווקא פיסוק מחדש של התנ"ך מעורר עיסוק מעמיק יותר בטקסט. הוא הדגים את השפעתו של הפיסוק על הפרשנות באמצעות סיפור יוסף ואשת פוטיפר, והראה כיצד פיסוק שונה יכול לשנות את משמעות הסיפור באופן דרמטי. הוא הדגיש את חשיבות האחידות בסגנון הפיסוק לאורך כל התנ"ך, ואת התרומה של העיצוב להבנת הטקסט.

"הרבה אנשים אמרו לי שהמהדורה הזאתי דבר מצוין, הכל טוב, חוץ מזה שהורדתי את [מספרי הפסוקים]", סיפר שויקה. הוא הסביר כי החליט לוותר על מספרי הפסוקים כדי למנוע בלבול, שכן חלוקת הפרקים ב"מקרא פשוט" שונה מהמקובל. הוא התייחס לביקורת מצד מורים לתנ"ך, שטענו כי המהדורה "מורידה את התנ"ך לרמה של התלמיד במקום להעלות את התלמיד לרמה של התנ"ך".

שויקה סיפר על האתגרים שבהשגת מימון לפרויקט, ועל תמיכת משפחתו, שאפשרה את הוצאתו לאור. הוא ציין כי תגובות הציבור עד כה חיוביות ביותר, וכי אנשים מופתעים מכך שלא חשבו על פיסוק מחדש של התנ"ך קודם לכן.

עקבו אחרי הפודקאסט 'על המשמעות', בספוטיפיי, באזזספראוט, ויוטיוב. תמכו בתמיר וקחו חלק בהצלחה של פודקאסט מעמיק ומרתק באמצעות מנוי באתר מידה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *