הסיעות החרדיות מבינות היטב את הנקודות הכואבות שיגרמו לציבור שלהן להתגייס – סנקציות כלכליות וחובת גיוס אישית, ועליהן בדיוק הן נלחמות
אריה דרעי, יושב ראש תנועת ש"ס, הודה לאחרונה בפה מלא בראיון כי מטרת "חוק הגיוס" אינה גיוס חרדים אלא הסדרת מעמד הפטור של בני הישיבות. כל הסעיפים שמבקשות הסיעות החרדיות להכניס לחקיקה נועדו לוודא בדיוק את זה. אם אנחנו באמת מעוניינים בגיוס חרדים, אסור לנו לוותר לו.
המקל והגזר בגיוס חרדים
חוק שירות הביטחון הקיים קובע על מי שלא מתגייס סנקציות פליליות בעיקר: איסור יציאה מהארץ, שלילת רישיון נהיגה ואפילו מעצר. הניסיון מלמד כי מימוש הצעדים האלה דרכו דווקא להרחיק את החברה החרדית מגיוס. כל מעצר של צעיר חרדי גורר גל מחאה עצום בציבור החרדי והתרחקות יותר גדולה משירות צבאי. על מנת לעודד גיוס עלינו להשתמש בתמריצים כלכליים, וכפי שהגדיר זאת ח"כ משה סעדה במאמר בכתב העת "השילוח": שירתָּ – קיבלת.
אני לא חובב גדול של מדינת רווחה ובעיני את מרבית ההטבות הממשלתיות רצוי להחליף בהורדת מיסים. עם זאת כל עוד המערכת הזו קיימת על מדינת ישראל להשתמש בה כדי לקדם את האתוס וההתנהלות הציבורית שהיא מעוניינת להעצים – ובמקרה הזה, שירות בצבא. במקום סנקציות פליליות המדינה צריכה לשלול ממי שלא שירת בצבא הנחות בארנונה, הטבות בדיור, הנחה בביטוח לאומי, הנחה במעונות היום ועל זו הדרך, ואכן בעקבות פסיקות בג"צ החלו להישלל תקציבי ישיבות והנחות במעונות מן הציבור הלא משרת. הדרישה הראשונה של הסיעות החרדיות במו"מ על "חוק הגיוס" היא להחזיר מיד את כל ההטבות בתנאי שאם בעוד מספר שנים המצב לא ישתפר מספיק יישללו ההטבות. המטרה של הדרישה הזו ברורה – להמשיך למרוח את הזמן.
חובת גיוס אחידה
הדרישה השנייה של הסיעות החרדיות היא לבטל את חובת הגיוס האחידה. בעוד כל אזרח בישראל חייב בגיוס, המגזר החרדי כמגזר יידרש לתרום מספר משרתים מידי שנה. צעד כזה מגדיל את האוטונומיה החרדית במדינה ולא פחות חשוב מזה פשוט מרחיק צעירים מלהתגייס. תופעה זו נקראת בכלכלה תופעת הטרמפיסט. צעיר חרדי יודע שגם אם הוא לא יתגייס אבל יהיו מספיק אחרים שיתגייסו הוא יזכה להטבות, ולכן הדבר הרציונלי מבחינתו לעשות הוא לא להתגייס ולחכות שאחרים יעשו את זה.
על כן הדרך הנכונה היא לקבוע חובת גיוס אחידה לכולם עם מכסות פטור ללומדי תורה מצטיינים ולשלול מכל אלו שאינם פטורים ולא יתגייסו את ההטבות המתוארות. לכך יש להוסיף מנגנוני פיקוח דוגמת החתמת אצבע בכניסה וביציאה מבית המדרש על מנת לוודא שמי שאינו משרת כיוון שהוא לומד באמת לומד.
האם המגזר החרדי מבין את גודל השעה?
הסיעות החרדיות צריכות להפנים ששני דברים דרמטיים השתנו מאז השביעי לאוקטובר. קודם כל, בעבר האמינו אנשי ימין רבים ובהם כותב שורות אלו כי אין צורך לגייס חרדים לצבא ועדיף להתמקד בשילוב שלהם בשוק העבודה, אבל תפיסת "צבא קטן וחכם" קרסה וכעת עלינו לוודא שהצבא יהיה גדול, חזק וחכם. לשם כך אנו זקוקים לעוד הרבה לוחמים מעוד אוכלוסיות.
שנית, אנשי ימין ושמאל ממחנות פוליטיים שונים לחלוטין נלחמים יחד כתף אל כתף בעזה, ביו"ש, באיראן, בסוריה ובלבנון. ברית המשרתים היא לא ברית פוליטית אלא ברית חזקה מאוד שנכרתת מדי יום בשדה הקרב ושקשה מאוד עד בלתי אפשרי להתיר. ככל שיעבור הזמן ללא פתרון גיוס אפקטיבי, היא תלך ותתהדק, ומי שישלם את המחיר החברתי והפוליטי יהיה הציבור החרדי.
כתבות מהסוג הזה — שמתפרסמות לעיתים באתרים המזוהים עם הימין — ממחישות מדוע שיתוף פעולה ממשי בין הציבור החרדי לבין שותפיו הקואליציוניים נתקל בקשיים.
נכון, יש חילוקי דעות גם בתוך המחנה הימני, וגם החרדים אינם מאמצים כל רעיון שמגיע מן הימין, אך בשונה מהשיח הרדוד והכוחני — הציבור החרדי לא יחבור לשמאל על מנת "להעניש" את הימין או לכפות עליו את דרכו.
כאשר אדם נטול הבנה בסיסית במשמעותו של לימוד התורה או בערכו הקיומי — אין לו כלים לעסוק בסוגיה.
ומי שאינו מאמין בקיומו של בורא עולם שמנהיג את ההיסטוריה ומכוון את המציאות — כולל את הקשיים, המלחמות והמצבים הרגישים — פשוט לא יכול לתפוס את התמונה המלאה.
מנקודת מבט כזו, חוק הגיוס נתפס כעניין של "השתמטות", אך זו למעשה אינה אלא בורות בסיסית וחוסר הבנה במציאות שונה.
המטרה לגייס או להעניש את מי שלא מתגייס?
הדרך שאתה מציע לא תגייס אפילו לא חייל חרדי אחד.
היא כן תביא להקמה של ממשלת שמאל שתיתן לחרדים פטור מוחלט מגיוס.
אתה תישאר אולי צודק אבל בטח לא חכם.
אני חושבת שהעיקר זה שיטת הפטורים והמימון מהמדינה. חייבים לשנות את המערכת עכשיו ובמהירות כי בעוד 10 שנים -2 מערכות בחירות אחוז החרדים מבחינת שכבת הגיוס יהווה כ40 אחוז ! חצי מהצבא הסדיר. שלא יתגייס? חברים אנחנו בסכנת חיים מול האויב הפלסטיני ותדמיינו את העתיד. אין חצי מהצבא, הוא בישיבות, ואולי יכריחו אותנו מבחוץ להקים מדינה פלסטינית.
זה אומר שטבח ה7 באוקטובר הבא יהיה מכה כל כך קשה שכבר לא נוכל להתאושש.
לכן עם כל הכבוד ללומדי התורה אני מציעה שישללו באופן גורף כל ההטבות וכל הזכויות ויינתנו חזרה רק אחרי שירות צבאי מלא. יש את נצח יהודה, יש אוכל כשר, יש שמירת שבת. מספיק עם התירוצים – הציבור החרדי חייב להיכנס מתחת לאלונקה או שלא תישאר מדינה.
עיסוק בשטויות מבורות
האוכלוסיה החרדית מהווה רק אחת מני מספר אוכלוסיות שלא מתגייסות בכלל או כמעט בכלל
אם שיוויון, אז ש י ו ו י ו ן
במקום זה עסוקים ברדיפה של אוכלוסיה שמקבלת מעט מאוד, שליש ממנה מתחת לקו העוני וכמעט כל הסובסדיות הממשלתיות והמדיניות שנוגעות לכל תחומי החיים לא נוגעות לה
(היא לא יכולה להשתתף לא בספורט חילוני, לא בלימודים חילוניים, לא בתאטרון חילוני וכו וכו וכו)
שיוויון בנטל היא סיסמה ריקה שבאה להרחיק את האש מפער הנטל האמיתי
הפער בין חיילת בגלצ לגולני גדול פי מאות יותר מהפער בינה לבין חרדי לומד תורה.
ופער חוסר השיוויון הגדול ביותר אינו בין החילוני הממוצע לחרדי אלא בינו לבין הקיבוצניק
שנהנה מטובות הנאה מכוערות ופסיכוטיות של משטר קומוניסטי בולשביקי מפלה וגזעני
הצבא צמצם את עצמו, בהערכות שונות בכמעט 100 אלף איש וזה עוד בלי שום קשר לחרדים
מחלת ה"צבא הקטן והחכם" היא תולדה של האנטישמיות המובנית בתפיסת העולם של האיש הקטן והטיפש שהגה אותה והחוסרים בסד"כ אין להם דבר וחצי דבר עם הכמה אלפי חרדים שניתן לגייס
גיוס החרדים הוא רק האופנה הנוכחית של אנשי התלונה הבילתי פוסקת, כי החטופים כבר לא עובד. זה הכל.
צריך שיוויון חובות גורף במדינה, חרדים ערבים חייזרים ממאדים
כל בעל תעודת אזרחות צריך להיות חשוף לאותם חוקים ובאותם תנאים
הגוף המגייס צריך לאפשר אפיקי שירות מתאימים לאוכלוסיות מיעוט שאינן חיילות
חרדים יכולים לשרת במגוון האפיקים שבהם הם ממילא מתנדבים לרוב וערבים יכולים לשרת במגוון ערוצים מעודדי שייכות לאומית
פטור מגיוס לצורך לימודי תורה הוא מבורך, יש לעודד אותו א ב ל להוסיף לו שני דברים
אחד, להפוך אותו זמין לכל אזרח באופן שיוויוני. שניים, להתנות אותו בתפוקה מדידה. היינו, הצטיינות בלימודי התורה.
מספיק עם האנטישמיות העברית המכובסת, יש פטרונות עניינים לכל שאלה
רדיפת החרדים כמוהה כרדיפת ה"מתנחלים", אנטישמיות עברית מיותרת.