הם הגדילו באופן בלתי חוקי את הפנסיות הגבוהות שלהם, ועכשיו הם רוצים להלבין את הכסף
אם ביום מן הימים מישהו ינסה להבין כיצד התנוונה באופן סופי מערכת הביטחון הישראלית, הוא עשוי להצביע על השבוע הזה כנקודת מפנה חשובה. שלושה אירועים שהתרחשו כאן מסמלים את עומק הצרה.
הראשון הוא ההחלטה לצמצם את המענקים המיועדים למשרתי המילואים במלחמה. לוחמים ששירתו מאות ימים במילואים ונדרשים להמשיך לשרת כך גם בשנה הבאה נדהמו לגלות שנשללה מהם שורה של מענקים והטבות, שהיו פיצוי חלקי על המחירים הכבדים של שירות המילואים הארוך. הסיבה? לצה״ל חסר כסף.
המקרה השני נכלל בדו"ח מיוחד שפרסמה ועדת המשנה לתפיסת הביטחון ולבניין הכוח של ועדת חוץ וביטחון של הכנסת העוסק בהכשרת הקצונה הבכירה בצה״ל, החושף ליקויים רבים במערכי ההכשרה. בתגובה לשאלות הוועדה, בצה״ל השיבו שההכשרות קצרות ולא מקצועיות מסיבה פשוטה: חסר כסף.
והנה המקרה השלישי והמכעיס מכולם: בזמן שחסר לצה״ל כסף, היום (שלישי) עולה לדיון חוק שנועד להמשיך להזרים מיליארדי שקלים לתוספות לפנסיה התקציבית של משרתי הקבע. כספים ששולמו במשך עשרות שנים באופן לא חוקי. לזה יש לצה״ל כסף.
הנושא המדובר הוא מה שמכונה ״הגדלות הרמטכ״ל״ לפנסיות התקציביות של הקצינים בקבע. מדובר בהגדלה לא חוקית של שיעורי הפנסיה של אלפי קצינים, שמגיעה לעיתים לתוספת של כ-10 אחוזים לפנסיה, שממילא נחשבת לגבוהה ביותר במשק.
פנסיה של 15,000 ₪ בחודש
ונעשה קצת סדר. יוצאי מערכת הביטחון נהנים מתנאי פנסיה מופקרים ומפליגים ביותר. גיל הפרישה שלהם נמוך מאוד – באמצע שנות ה-40; שיעור הפנסיה שהם מקבלים ביחס לשכר גבוה מאוד; והשכר עצמו גבוה ביותר. בנוסף רבים מהם מקבלים פנסיה תקציבית – המשולמת ישירות מתקציב מערכת הביטחון ולא על בסיס הפרשות שלהם במהלך השירות. וכל הנתונים האלה נכונים ליוצאי כלל היחידות, ללא הבדלה בין לוחמים לשאינם. מדובר בשערוריה על שערוריה, שעולה למשלמי המיסים מיליארדים רבים.
כמה נתונים כדי לסבר את האוזן: פורשי מערכת הביטחון מונים כ-50,000 איש, שהפנסיה התקציבית הממוצעת שלהם עומדת על כ-15,000 ש״ח. סכום המשולם להם במלואו מדי חודש מגיל 47 בממוצע. לשם ההשוואה: הפנסיה הממוצעת של עובדי מערכת הבריאות היא כ-8,000 ש״ח, ושל עובדי מערכת החינוך כ-7,000 ש״ח – כאשר גיל הפרישה של העובדים הללו הוא כמובן גיל הפרישה הרגיל במשק: 67 לגברים ו-65 לנשים. מדובר בפערים עצומים.
כשמחשבים את הסכומים הללו לאורך השנים יוצא שהסכום המשולם בפנסיה ליוצאי מערכת הביטחון גדול פי חמישה משאר עובדי המדינה.
אבל זה רק הבסיס. מסתבר שעל גבי התנאים המפליגים הללו, לפנסיה של מערכת הביטחון שולמה במשך השנים תוספת לא חוקית של סכומי עתק שנקראת ״הגדלות הרמטכ״ל״. נסביר בפשטות: לפי החוק, שיעור הפנסיה מחושב על פי שנות וותק בשירות, כאשר כל שנה מעניקה כ-2 אחוז לתחשיב הכולל. כך מי ששירת עד גיל 47, למשל, אמור לקבל כ-50 אחוז מהשכר האחרון שלו כפנסיה.הגדלות הרמטכ"ל עושות את הטריק הבא: מגדילים באופן מלאכותי את מספר שנות השירות כביכול, דבר שמוסיף אחוזים ניכרים לתשלומי הפנסיה. כפי שנחשף בדוחות מבקר המדינה, במקרים רבים דובר גם על תוספות של 7 ו־8 אחוזים. מדובר בהרבה מאוד כסף.
כמה עולה לנו הפנסיה התקציבית?
שימו לב כמה: עלות הפנסיה ליוצאי מערכת הביטחון בשנת 2025 תעמוד על כ־9.8 מיליארד שקלים. שישית מתוך הסכום הזה הן הגדלות הרמטכ"ל, כלומר כ־1.6 מיליארד בשנה. גם משרתי הקבע ה״חדשים״ שאינם זכאים לפנסיה תקציבית, נהנים מחלופה שנקראת ״פנסיית גישור״, וגם עליה חלות תוספות הרמטכ״ל. הסכום הזה מוערך בעלות של כמיליארד שקל נוספים מדי שנה מתקציב המדינה. במילים אחרות – מדובר על כ־2.5 מיליארד ש״ח. תקציב של משרד ממשלתי בינוני (משרד החוץ, למשל, 2 מיליארד), משולם מדי שנה באופן לא חוקי לחגיגת הפנסיות של צה״ל.
הגדלת הרטמכ״ל הזו ניתנה באופן לא חוקי במשך עשרות שנים, ורק ועדה שבחנה את תקציב הביטחון לפני מעט יותר מ־10 שנים ״גילתה״ את האנומליה הזו. מאז מתנהל מאבק משפטי וציבורי ארוך מול מערכת הביטחון, שכלל הליך משפטי ארוך שנמשך כ־6 שנים במסגרתן ניתנו לא פחות מ־27 ארכות שונות לבקשת המדינה להסדיר את הנושא. בספטמבר האחרון ניתן סוף סוף פסק דין בנושא שקבע כי מדובר בפשטות בעבירה על החוק. הדבר ״חורג מגדר סמכותו של הרמטכ"ל ואינו עומד בהוראות חוק שירות הקבע, ולפיכך דינו בטלות״. כתבו השופטים.
בפסק הדין אישרו השופטים להמשיך לשלם את הפנסיות כולל ההגדלות עד לינואר 2026, וכדי להשאיר את הברז פתוח נדרשת חקיקה. וכאן נכנסת הצעת החוק לתמונה, שמבקשת בפשטות להגדיל את כלל הקצבאות של יוצאי מערכת הביטחון בכ-10 אחוזים באופן גורף. במילים אחרות – לעגן את הקצבאות הלא חוקיות שניתנו עד כה בחוק.
הצעת החוק הזו עולה היום לדיון בועדת חוץ וביטחון של הכנסת, ובאופן מפתיע היא זוכה לשתיקה. אנחנו שומעים על איומים שמפנה שר הביטחון כץ לחברי הכנסת מהליכוד ומהקואליציה בדרישה שיתמכו בחוק. וגם פורסם על לחצים דומים שמפעיל בנושא המזכיר הצבאי של ראש הממשלה, תא״ל רומן גופמן. פנינו למשרד רוה״מ לשאול האם העלאת החוק הזה לדיון נעשית על דעתו של ראש הממשלה אך לא קיבלנו תשובה בנושא.
ביטול "הגדלות הרמטכ"ל" לא יפגע במערכת הביטחון
בניגוד לתעמולה של מערכת הביטחון, קיצוץ הדרגתי בקצבאות הללו לא ״יפגע במערכת הביטחון״, ובטח לא במערך הלוחם. רוב משרתי הקבע אינם חלק מהמערך הלוחם. מדובר במשרתים במפקדות, במערכי המודיעין, הלוגיסטיקה וכדומה. ניתן להמשיך לתגמל את המערך הלוחם ולהפריד בין פורשי יחידות השדה לבין שאר משרתי הקבע. תמונות של אל״מ בתוך עזה שכביכול ״יפגע״ אם יבטלו את הגדלות הרמטכ״ל, זו תעמולה זולה.
ואם כבר תעמולה – תחשבו מה אפשר לעשות עם 1.5 מיליארד ש״ח בשנה. העלות הכוללת של תכנית ההצטיידות של צה״ל ברק״מ לשנים הקרובות מוערכת בכ־5 מיליארד שקלים. טנקי מרכבה, נגמ״שי נמ״ר ועוד. 3 שנים של הגדלות הרמטכ״ל מכסות את תקציב הצטיידות הרק״מ של צה״ל. למישהו זה נשמע סביר?
מערכת הביטחון נמצאת בצומת דרכים. המלחמה דורשת השקעות גדולות בבניין כוח, התעצמות, אימונים ומילואים. הכשלים בהכשרת הקצונה דורשים הגדלה של המכללות והקורסים המקצועיים ואתגרי העתיד דורשים משאבי עתק נוספים. על רקע זה המלחמה של מערכת הביטחון על תוספות של מיליארדי שקלים לפנסיות של פורשיה פשוט בלתי נתפסת. וכשמערכת מאבדת את הצפון, תפקידם של נבחרי הציבור להחזיר אותה לדרך.




הגדלות הרמטכ"ל הן פשע רב שנתי.
פיגוע בתוך הנגמ"ש.
כתבה מגמתית ודוחה. ועוד אחרי שנתיים הכי קשות שהיו לאנשי הקבע מעולם. תתביישו לכם!
צודק
כל הכספים האלו מנותבים לאישים שעשו את שלהם במערכת. שכבר יש להם פנסיות והם מסודרים. הכסף הזה לא מושקע באנשי הקבע, אנשי המילואים, בימ"חים, או בצרכי צבא אחרים.
ניחא ההגדלות היו מגיעות למשרתים הפעילים כדי לשמר אותם, או מתועדפות לדרגי השדה הלוחמים והתומכים שסיכנו את חייהם.
במקום זאת כל הכסף הזה מופנה לוילות של הנכדים של הבדימוסים שכבר עשו את שלהם.
שיפוט לא הוגן.!
הלכת עם הפוקוס על מערכת הביטחון ולא הצגת לדוגמא את הפנסיות של בכירים במשק (והמון!).
כדוגמת שופטים,ח'כים,שרים לשעבר,וכדומה,שאצלם הסכומים ממריאים לשמיים!
התמקדת על אנשים שהקדישו כ- 25-30 שנה מחייהם טוטלית לטובת ביטחון המדינה לעומת לובשי חליפות שעשו עבודתם לצורך הכנסה וכמה שיותר גבוהה ומגובים בכל מיני וועדים והגנות בזמן אמת,וחזרו לביתם ולמשפחתם מעבודתם יום יום עוד לפני שירד החושך,והיו בכל אירוע שרצו ותכננו למשפחתם ולחברים,מה שאנשי הקבע לא זכו.יש שהספיקו לחוות לידת ילדיהם ,בר מצווה לילדיהם וכו',ויש שנאלצו להיעדר מביתם ימים ושבועות תוך שלא נכחו באירועים כאלה! ויש בכלל אנשי קבע שלא חזרו לביתם חיים אפילו בגלל הסיכון שבשירות!!!!
נכון,צריך פרופורציות,אבל לא ראוי להתמקד בשאגה גדולה על אלו שנתנו ונותנים מתוך שליחות תוך הכפשתם וציורם כעושקי המדינה.
מה גם שלפי חישוב פשוט יוצא ש-25 שנות שירות משתווה ל-40 שנות עבודה.!(אין שעות נוספות,שבתות,חגים,וכו',,,,
אשמח את תציג כמה שנים לדוגמה עבדו שר לשעבר או שופט לשעבר או ח'כ לשעבר,וכמה שכר פנסיה הם מקבלים…
תגובה לא לעניין !
ראשית, הסיבה לפוקוס על מערכת הבטחון מוזכרת במפורש בכתבה ! – היום עלה לדיון בכנסת החוק להכשיר את השרץ – המעשה הבלתי חוקי (במילים לא מכובסות – גניבה) שראשי מערכת הבטחון עשו במהלך שנים ארוכות…
שנית, כותב המאמר פרסם בעבר תחקירים על שכרם המופרז של ראשי מערכת המשפט וכד'. – תחפש במרשתת ותמצא…
ובהקשר לזכויות של אנשי מערכת הבטחון (ואני הייתי אחד מהם), אין חולק על כך, אבל אני מניח שגם אתה תסכים שגם כאשר מגיע לך משהו מן הצדק, אינך יכול לגנוב אותו !!!
צודק
שקר וכזב
מדוע להעלות באופן ישיר את אחוזי הפנסיה במקום להעלות את השכר, דבר שיגרור בלאו הכי הגדלה של הפנסיה? נשמע לי כמו שיטה בריאה יותר.
לגבי ההפרדה בין לוחמים לשאינם – למיטב היכרותי בדרך כלל המשכורות של הלוחמים גבוהות משמעותית משל תומכי הלחימה, ובצדק כמובן, אך עובדה זו מאליה דואגת לפער גדול בפנסיות ואני לא חושב שצריך לנקוט בצעדים אקטיביים נוספים ע"מ להגדיל עוד יותר את הפער
כמה שקרים בכתבה אחת
ומי ישרת ויפצע, וינכה או ימות בשכר זעום לאומת המשק? החרדים ? אולי צבא שכיר מהודו או ממרוקו? מה שנחמס עבור החרדים והדתיים באיוש יכול להציל אותנו
עקיבא היקר
הלוואי ןהית נמצא במערכת כדי להבין שלא משנה מה תעשה וכמה כסף שישולם לאנשים
אין תשלום על כל מה שמפסידים במעלה הדרך
הסוגיה המרכזית היא דווקא פנסיית הגישור
זוהיא הפנסיה המשולמת מגיל 40 עד גיל הפנסיה. היא משולמת גם למי שלא קרבי. למה?
את זה צריך לצמצם מאוד. אולי רק לבכירים לוחמים.
זה אינו סותר את הצורך להוריד את תוספות הרמטכל, ולקצץ את הפנסיות והתנאים המופרזים גם לשאר קבוצות הלחץ
ראוי לציין לחיוב את בג"ץ שפסק כי הגדלות הרמטכ"ל מנוגדות לחוק.
שלום.
מספר הערות:
1. אם היית מתחיל בהצעה שלא לפגוע בפנסיות של הלוחמים תומכי הלחימה, וכל מי ששירת שירות מבצעי במשך רוב שירותו, היה לי יותר נוח להשתכנע. אתה שופך את התינוק עם המים. בו תרים את הכפפה טתעשה ניתוח לגבי פלח אוכלוסיה זה מתוך אנשי הקבע, תוציא אותם מהחישוב.
2. אתה כותב שהגדלות הרמטכל הן בנוסף לפנסיה הממוצעת בצהל, זה לא נכון. הפנסיה הממוצעת כוללת את ההגדלה הזו
3. גם לאוכלוסייה שלא לוחמת, יש לבצע את השינוי באופן מדורג כמו שכתבת בעצמך, ולא לשנות מהיום למחר את תנאי ההעסקה, זה לא עובד בשום מקום במשק שיש לו וועד עובדים, וכאן יש ניצול שלאנשים הקבע אסור שיהיה וועד.
כל הכבוד עקיבא, את השר כץ צריך לפנצ׳ר בפריימריז
שיצאו לכם העיניים כאשר משרת קבע השעת עבודה שלו הייתה חמישה שקלים איפה הייתם כשהוא הגן עליכם .
הצרות עין שלכם תגרום לכך שלא יישארו אנשים בצבא .
אני אומר לכל היפי נפש האלה לכו תשרתו בקבע ונראה אותם .
לפי התפיסה שלכם אנחנו הולכים לאבד את המדינה…
אסור להלבין להם את השרץ הזה
הם צריכים להחזיר את הכסף במלואו
כולל כל הריביות עד לשקל האחרון
כמו כל שאר אזרחי המדינה ובתוך
זמן קצוב מראש
מסכים לגמרי עם נושא הגדלות רמטכ"ל. הן לכתחילה הוגדרו לאוכלוסיות מסויימות. לא לכלל המשרתים ויש לשמור על כלל זה.
נושאים חשובים נוספים שיש לטפל בהם זה:
1, משך תפקיד. אין סיבה שתפקיד מעבר למ"פ יהיה רק שנתיים. יש לחזור להגדרה שתפקיד נמשך 3 שנים. יש לחזור ולבגר את המערכת ולהחזירה למקצועיות. נושא שנהרס בימי אייזנקוט ותכניותיו האוויליות.
2, גיל פרישה. אני פרשתי כרס"ן בגיל 55 ונישארתי בחיים ואף הייתי מאוד יעיל. אין שום סיבה להגדרת פרישה אחרי 25 שנות שירות. בעיקר במערכים מקצועיים.
3, החלת גיל פרישה קבוע וכן הגדרה שמי שאינו מיועד לקידום יופרש בגיל צעיר היא די מטופשת, בעיקר במערכים מקצועיים עורפיים (חט"ל, בינוי וכד'). באזרחות מהנדסים ושאר גורמים מקצועיים נמצאים בשיאם. בצבא הם ניזרקים הביתה עם "פנסיית גישור וכד'.
בהצלחה ואשמח להרחיב למי שצריך.