ואהבתם את הגר, ומלתם אותו

לפני שהמוני בית ישראל ימהרו לאהוב גר ולדעת את נפשו, ראינו לנכון לעיין בפסוקים ולברר מה עלינו לעשות במקרה שנפגוש גר.

לאחרונה אנו עדים לקמפיין הקורא לקלוט בישראל מהגרי עבודה שהסתננו לכאן בניגוד לחוק. מלבד ההפגנות המאורגנות היטב, האוטובוסים שהוזמנו והתקציבים שהוקצו ביד נדיבה, מושמעים גם ציטוטים של פסוקים מן התורה הקוראים לנו "לאהוב את הגר" או כמו בפסוק להלן, לא ללחוץ אותו. השימוש בציטוטים אלו מרמז כי תמיכה בפריצת הגבולות הפיזיים והלאומיים של ישראל היא לא רק תוצר של תיאוריות פוסט-ציוניות קיצוניות, אלא למעשה מצווה מהתורה. לפני שהמוני בית ישראל ימהרו לאהוב גר ולדעת את נפשו, ראינו לנכון לעיין בפסוקים ולברר מה עלינו לעשות במקרה שנפגוש גר.

בטוחים שאתם רוצים להיות גרים? צעדת המתגיירים הלא-חוקיים, צילום: פלאש90

וְגֵר לֹא תִלְחָץ וְאַתֶּם יְדַעְתֶּם אֶת-נֶפֶשׁ הַגֵּר כִּי-גֵרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם
(שמות כג, ט). 

וַאֲהַבְתֶּם אֶת-הַגֵּר  כִּי-גֵרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם.
(דברים י, יט)

על פי הפרשנות המקובלת, רבים מהפסוקים מתיחסים לגר-צדק, כלומר אדם שנולד גוי אבל התחיב לשמור תרי"ג מצוות, מל, טבל וכעת הוא יהודי לכל דבר. לצערנו, לא מצאנו בין מהגרי העבודה גרי צדק. חלק נוסף מהפסוקים מתייחסים לגר תושב שהוא אכן גוי גמור המתגורר בארץ ישראל וזוכה למעמד מיוחד משום שהוא הסכים לקיים חלק מהמצוות. איזה חלק? כאן יש כמה דעות: 

מוסכם שגר תושב מתחייב לקיים את שבע מצוות בני נוח, שבהן נצטוו על פי התורה כל בני האדם. במסגרת שבע מצוות אלו כלולה התחייבות שלא לעבוד עבודה זרה. גר תושב רשאי לגור בכל מקום בארץ ישראל אבל לא בירושלים ולא בערי ספר (דברים לג, יז ופירושים לפסוק). 

לפי חלק מהפרשנים, גר תושב מחויב בשמירת שבת: "וְיוֹם הַשְּׁבִיעִי שַׁבָּת לַה' אֱלֹהֶיךָ  לֹא-תַעֲשֶׂה כָל-מְלָאכָה אַתָּה וּבִנְךָ וּבִתֶּךָ עַבְדְּךָ וַאֲמָתְךָ וּבְהֶמְתֶּךָ וְגֵרְךָ אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ" (שמות כ ט). הפסוק הבא מרמז שעליו לצום ביום כפור, כפי שעושים רוב תושבי מדינת ישראל: "בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ תְּעַנּוּ אֶת-נַפְשֹׁתֵיכֶם… הָאֶזְרָח, וְהַגֵּר הַגָּר בְּתוֹכְכֶם." (ויקרא טז, כט). ומפשטי המקראות נראה שהוא מחויב בעוד שתי מצות: "וְכִי-יָגוּר אִתְּךָ גֵּר, וְעָשָׂה פֶסַח לַה' הִמּוֹל לוֹ כָל-זָכָר וְאָז יִקְרַב לַעֲשֹׂתוֹ" (שמות יב מח). כלומר הוא מוזמן לאכול איתנו את בשר קורבן הפסח אבל רק אחרי שיקריב חלק מהבשר הפרטי שלו. זה לא יכאב, רק דקירה קטנה.

יש המחמירים ואומרים שגר תושב חייב למעשה בכל המצוות בתורה, כולל אפילו מצות פרה אדומה והוא פטור רק מאיסור אכילת בשר נבלה (בשר של חיה כשרה שנשחט בשחיטה לא כשרה). לא ברור אם הפעילים שמקבלים שכר מהקרן לישראל חדשה מסוגלים ללמד עשרות אלפי אנשים את מצוות התורה והאם יש להם במחסן אפר פרה אדומה, אבל נבלות נראה שיש בקר החדשה בשפע.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 תגובות למאמר

  1. כשבשלב הראשון מתעלמים מפשט הפסוקים ומתייחסים רק לפרשנות תושב"ע (ואהבת את הגר=רק גר תושב), ובשלב השני מעלים טיעון שמתייחס רק לפשט הפסוק (אני לא מכיר פרשן שמתיר לגוי גמור מהול לאכול פסח)- אז הטיעון הכולל נראה חלש מאוד..

  2. Same as mohamed used biblical quotes to convince & recruit people that would join him and assert his agenda,

    So do the today muslims of Israel, with Israelis from the Left and the right And the organisations that are funded by foreign States & the NIF ( New IsraelFund) exploite biblical quotes, Israel freedoms and liberties, and exploite also Israel Law with pseudo-legal interpretations to convince & recruit people that would join them and assert agendas and politics that obviously undermine the Zionism enterprise, territorial sovereignty, demographic Jewish majority, law, norms and values.

    Those people are the same as the Romans that may have despised the Jewish circumcision But had no problem with crucification.

    Where those people agendas and politics may be as dangerous as the Hitlerism; the Koranic IslamoNazism Ideology that is based on the Mohamedanism creed has accumulated a 1400 years background experience.

    The Israeli Establishment may be 64 years old, and may have in its Independence Declaration the protection of the civil & religious rights of the minorities (and of the foreigner) But what type of Establishment is the one whose minority comprise more than a third (and almost half) of the whole population of the Land of Israel.

    And such minority huge numbers, shows that the Israeli Establishment politics and policies will soon or later unfold as to how it face the IslamoNazi Ideolgy weapon called Demographic Jihad And the stealth and soft antisemitism, antizionism behind the ideas, agendas and politics of the entities mentioned above.

  3. מעניין – אבל: גר צדק הוא אכן מי שיתגייר. גר תושב הינו גר היושב בארצו – כל אחד משבעת עמי כנען- החיתי, היבוסי, האמוני וכן הלאה. רק לאדומי נתן מעמד גר על-אף שאינו מעמי כנען וזאת מסיבות מיוחדות שלא אפרט כאן. אם איני טועה החבשים (ארץ כוש) והאריתראי אינם מוזכרים כגרים