צבא היבשה בפשיטת רגל, הפיקוד הבכיר שותק

למרות חשיפת כשלים רבים בתחום המוכנות והכשירות למלחמה, חלק גדול מצמרת צה"ל מעדיף לקבור את הראש בחול ולקוות שיהיה בסדר

דובר צה"ל

לפני יותר משנתיים, בימיו של הרמטכ״ל הקודם גדי איזנקוט, ערך מבקר צה"ל ביקורת יסודית בחלק מאוגדות הצבא בעקבות הדו"ח החמור שפרסמתי על אי-מוכנות צבא היבשה למלחמה. הפעלת מבקר צה״ל, הכפוף ישירות לפיקוד הבכיר אותו ביקרתי בדו"ח שלי, יצרה ניגוד עניינים מובהק, והכוונה הנסתרת בביקורת הייתה לנסות ולהפריך את ממצאיי החריפים. אך מכיוון שבאותה ביקורת השתתפו קציני מילואים רבים שלא טייחו, לא טשטשו ולא העלימו עובדות, עלו בה תוצאות קשות מאוד שאימתו את דבריי.

אלא שאת התוצאות הקשות של הביקורת צה״ל הסתיר בסוד מפני הציבור, ואף ניסה דבר חמור מזה: הפיקוד הבכיר הודה שאומנם נמצאו ליקויים, אבל לא חמורים כפי שאני הצגתי והתרעתי. עוד נאמר כי בעקבות תָרַ"ש 'גדעון' (תוכנית רב-שנתית בימי איזנקוט), צבא היבשה מוכן למלחמה יותר מאי-פעם, ואף קפץ שלושים שנה קדימה. ברם, בחודש ינואר האחרון חשף יואב זיתון, הפרשן הצבאי של ynet, את ממצאיה החמורים של הביקורת באוגדה 319. הממצאים מעידים כאלף עדים שהאוגדה לא מוכנה ולא כשירה למלחמה, בניגוד מוחלט למה שהציג הצבא לתקשורת.

בשבועיים האחרונים דיווחו לי נגדים וקצינים המשרתים באוגדה 319 דיווחים קשים מאוד, המראים כי מאז הביקורת לפני כשנתיים ומאז חשיפת ממצאיה בראשית השנה לא רק שלא חלה התקדמות בטיפול בליקויים אלא להפך – המצב הלך והחמיר. לשון אחר, אין לומדים לקח וממשיכים להתעלם ממצב שיעלה לעם ישראל במחיר דמים כבד מאוד במלחמה הבאה.

הפתגם "הכלבים נובחים והשיירה עוברת" מתאים לתיאור המצב העגום. נראה כי הביקורות כלל אינן משפיעות על מפקדי האוגדה ועל מקבלי החלטות אחרים, עולם כמנהגו נוהג ולאיש לא אכפת. היכן הפיקוד הבכיר של האוגדה? האם המפקדים יכולים לעמוד מנגד ולהגיב על מצב חמור זה כגזרת גורל, או שמא הם מעדיפים להמשיך לנהוג כבשים ולשתוק במקום להשמיע את קולם?

גם אם הפיקוד הבכיר של האוגדה אינו יכול לשנות את הכול מן היסוד מכיוון שישנם דברים שאינם תלויים רק בו, מדוע הוא לא מטפל בנושאים שבאחריותו הישירה ועוברים כחוט השני אצל כל מי שדיבר איתי בנידון בימים האחרונים. למרבה הצער, בחלקים נרחבים בצה"ל כיום שוררת מציאות עגומה של תרבות ארגונית קלוקלת, חוסר ניהול והיעדר מנהיגות מצד חלק מהמפקדים הבכירים.

"אין עם מי לדבר"

הנה ציטוט חלק קטן מהעדכונים שקיבלתי מקצינים ומנגדים המשרתים כיום באוגדה 319.

"ההתדרדרות ביָמָ"ח (מחסני החירום) נמשכת בקצב מהיר: אין נגדים מקצועיים ואין חיילים סדירים".

"המצב הוא מחפיר וצבא היבשה לא כשיר".

"שׂוררת אווירה של הפקרות כי הפיקוד הבכיר אינו מתעניין כלל בתיקון הנדרש למצב החמור, דבר שיעלה לעם ישראל בדם רב".

נגד בכיר מאוגדה 319 כתב לי כך:

המצב באוגדה 319 הולך ומחמיר: חיילים סדירים חסרים בשורות בגלל קיצור שירות הבנים, וקיים חוסר בנגדים. בעיות האחזקה קשות בכל התחומים: טנקים ונַגמָ"שים, תוֹמָ"תים (תותחים מתנייעים), "אכזריות" (נגמ"שים כבדים), "נמרים" (נגמ"ש כבד המבוסס על תובת טנק ה"מרכבה"), נשק, תחמושת, אופטיקה רכב וכדומה.

אין כוח אדם שיטפל בכלי הלחימה כנדרש ויאחסנם החסנה יבשה, ואין מִסדר הכנסה לכלים על ידי סגני מפקדי החטיבות כפי שהיה נהוג בעבר שנים רבות; קיים חוסר בחלקי חילוף. יש כלי רכב מיושנים ורֶקֶ"ם (רכב-קרב משוריין) ישן מאוד שלא מתאימים לזמן הזה ולאיום העכשווי.

הנגדים הוותיקים המקצועיים משתחררים, ורבים מהם פוטרו בעת הקיצוצים הנרחבים בתָרַ״ש 'גדעון'. אין דור המשך שיעשה את העבודה. כמות האנשים לא מספיקה לטפל בכלים, והציוד מתבלה ומתיישן ולא יגיע ליעדו בשעת חירום. חבל מאוד שאין מי שירים את הכפפה ויביא צוות בדיקה חיצוני ניטרלי שייתן לרמטכ"ל ולדרג המדיני תמונת מצב עדכנית קודם שנגיע ליום פקודה. הכול נכון ואמיתי מכל הלב; הדאגה שלי הולכת ומתעצמת מיום ליום"

להלן דברים שכתב לי קצין בכיר מאוגדה 319:

אני מיואש. אין לי אמון בפיקוד מעליי שמבטיחים ולא מקיימים. היום אני קטן-אמונה לגבי הדרך שבה הפיקוד הבכיר מוביל את הצבא. המח״טים נעדרים מהשטח, וכן– מפקד האוגדה. הם מגיעים למחסני החירום לעיתים רחוקות לראות את המצב בעיניים, לא זכור לי מתי לאחרונה הם דיברו עם הנגדים ועם הקצינים הזוטרים.

יש לנו מחסור קריטי בכוח אדם קבע וסדיר של אנשי קבע מקצועיים ושל חיילים כתוצאה מקיצור שירות הבנים וקיצוצים לא-אחראים של אנשי קבע. אין ממש עם מי לעבוד, ואין ביכולתנו לעמוד בתוכניות העבודה. זה נראה שפשוט לא מעניין את הפיקוד הבכיר. אין לנו עם מי לדבר, ומצב כשירות האוגדה בכי רע"

מדרון חלקלק

זו רק דוגמה רעה אחת של אוגדת חוד מילואים בפיקוד הצפון, והיא מלמדת על מצבן הרעוע של האוגדות האחרות. צבא היבשה מתדרדר במהירות במדרון חלקלק לעבר התהום, והגיע הזמן שהרמטכ"ל יתייצב בפני הממשלה ויודיע שכך אי-אפשר להמשיך.

אין עוד לטפח את גישת קודמיו בדבר מוכנות הצבא לפיה "הכול כשורה" גם כשהיה המצב מתחת לכל ביקורת; הם הציגו כך את הדברים כי חונכו שאין מצב שאינם יכולים לו, והחזיקו בתפיסה בה מי שטוען כי "אני לא יכול לבצע כראוי את המשימה בהיעדר כוח אדם ואמצעים" נחשב לבכיין ולתבוסתן. מכאן האמירות השגורות בפיהם של מפקדי צה"ל הבכירים לפקודיהם: "תסתדרו עם מה שיש". הן נאמרו גם כשאי-אפשר היה להסתדר עובדתית, וכל משימה בתנאים אלה במלחמה עלולה לגרור אסון גדול. הקצינים הבכירים יותר בדימוי העצמי כדי לשדר הצלחה, ופחות במהות ותיקון הכשלים החמורים.

גם אם המצב זועק לשמיים ואין כוח אדם לבצע את המשימות ואת תוכניות העבודה, בעטיים של קיצוץ לא-מושכל באלפי אנשי קבע, קיצור שירות הבנים ואובדן המקצועיות – המפקדים הבכירים לא יהפכו עולמות ולא ידרשו בתוקף מהממשלה לדון בבעיות שנוצרו. בעיות אלו נוצרו בין השאר עקב החלטות קודמות לא-ראויות, וברור כי הצבא לבדו אין בכוחו לתקנם (למשל, הפער העצום שנוצר בכוח אדם לאחר הקיצוצים בתָרַ״ש 'גדעון' שאינו מאפשר למלא משימות כראוי).

הפיקוד הבכיר חושש שאם יציג בממשלה כי ישנן בצה״ל בעיות קשות הפוגעות במוכנותו ובכשירותו לצאת למלחמה, הוא עלול להיתפס על ידי שרי הקבינט כבעלי מורך לב. הרי בכל מצב אומרים מפקדים אלו שהם מסתדרים, אך כאשר פורצת המלחמה מתברר שהם טועים (למשל, במלחמת לבנון השנייה ובמבצע 'צוק איתן'). כך אסור להמשיך כי הדבר בנפשנו הוא.


האלוף במיל’ יצחק בריק היה נציב קבילות החיילים במשך עשור, וכיהן גם כמפקד גיס ומפקד המכללות הצבאיות

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

55 תגובות למאמר

  1. יש תחושה קשה שמפקדי צהל לא מעניין אותם איך מתי ולמה במלחמה הבאה ישראל או יותר נכון צהל יתפסו עם תחתונים למטה קשה לראות את צהל מתפורר בגלל קציני מטה אפסים טראש ממשלה שמעוניין רק ברדיפת בצע כסף ולא מתפקד כמצופה מראש ממשלה, אלה כנראה התוצאות העגומות של הזנחת צהל..

    1. כאחד ששירת בצהל וחווה את מלחמת יום כיפור.וכעובד צהל לאחר 45 שנה.אני אומר בוודאות שדבריך צודקים ואמיתיים.דור המפקדים של היום מחפש עבודה קלה וחלקה.
      כאחד שהיה בתפקיד בכיר בחיל הים.היו גניבות ציוד בסדר גודל של מאות אלפי שקלים.הזהרתי ועידכנתי את המפקדים.אנשים ללא עמוד שידרה.שהסתירו והעלימו דברים רעים.שלא יגיע מצח".האסון הבא בדרך……

    2. מאחר ושירתתי בחיל השריון אז אביע דעה רק על השריון,
      לישראל יש כ-3000 טנקים מסוגים שונים, אין שום מצב שישראל תזדקק ל-3000 טנקים שדורשים טיפול כוח אדם תחמושת מחסנים שעולים מיליארדים, וכמו שאומר אלוף בריק הם מוזנחים מחסור בציוד וחלקם הלא קטן מיושנים,
      עדיף 1500 טנקים חדישים שיהיו מטופלים היטב, וזה יחסוך מיליארדים, אני בטוח שאפשר לחסוך לא רק פה
      צהל צריך להיות מוכן לזירת קרב העכשווית

  2. הפיקוד הבכיר לא חושש להיתפס כבעלי מורך לב ע"י הממשלה-הוא יודע שממילא לא יקשיבו לו בממשלה.
    הרי שניים מהשרים הבכירים היו רמטכ"לים לא כל כך מזמן-האם נראה למישהו שהם יודו בבעיה שקיימת כבר מתקופתם(זו לא בעיה חדשה ולא בעיה שנוצרת כ"כ מהר) ובכך שהם העלימו עין? נדמה לכם שמישהו מחברי מפלגתם יעיז ללכת כנגדם? או שבליכוד יעזו לריב איתם בממשלה העומדת על כרעי תרנוגלת?

    1. ראש הממשלה הוא שמנהל את ההצגה. הוא האחראי על הביטחון. הוא לא סופר את שר החוץ בענייני חוץ, ראה השלום עם האמירויות תמורת סיפוח ונשק עליו אשכנזי שמע בטלוויזיה. אינו סופר את שר הביטחון בענייני ביטחון, ראה התגובה הרפה אל מול הפלסטינאים כאשר ליברמן היה שר ביטחון או קניית הצוללת כאשר יעלון היה שר ביטחון. הוא בוודאי אינו סופר גנץ שאינו רלוונטי בכלל בממשלה הזו. הוא לא ספר את בנט בתור חבר קבינט שקרא להסיר את איום המנהרות.
      צבא היבשה במצב הזנחה גדול, ראו את זה בבירור במלחמת לבנון השניה. בראש ובראשונה היה צריך לטפל בבעית הפנסיה התקציבית שתופסת חלק עצום מתקציבי הביטחון ולנתב את היתרה לתחזוקה נאותה של צבא היבשה ופיתוח נשק מתקדם שישמור על היתרון האיכותי שלנו. יש לנו ראש ממשלה שעוסק בעיקר ביחסי ציבור וההזנחה נמשכת.

  3. הסיבה העיקרית שישנם קצינים ברמה מאוד נחותה
    מסאל ומעלה שלוקחים החלטות ללא מחשבה . ואף יותר מזה שמור לי ואשמור לך כל מיני משחקי כח . חבל מאוד שישנם קצינים שרק הורסים את צבא העם .
    משאירים ירושה רקובה מאחד לשני ואחד מאשים את השני . ולא חסר קצינים כאלה .

    1. ואלו שכן איכותיים ובאמת מאמינים בצדקת הדרך ובטובת מדינת ישראל, לא מתקדמים כח הם לא "יס מנים". עצוב

  4. איזו סיבה יש להניח שצה"ל, שכולו מגויסים מתוצרת ישראל, יהיה עדיף באיכותו, ביכולת הפקת לקחים ווידוא ביצוע מאשר שאר חלקי העם? מדוחות חלקיים של ממשלת ישראל ידוע לנו שרק חלק מהיעדים השנתיים של המשרדים הממשלתיים מושג ומי שסבור שניתן לסמוך על הדיווח הזה (דהיינו מהו אחוז העמידה ביעדים הפרטניים) חי מן הסתם ביקום מקביל. הרי הממשלה הנוכחית מתקיימת על תקציב שלא עודכן מזה שנתיים, אשר משרד האוצר שלה (שלנו) יוצר פיקציה (ככל הנראה יצירה מקורית לחלוטין בדמוקרטיה) של "קופסאות" ובהן מיליארדים שאינם חלק מתקציב המדינה. לו אני הרמטכ"ל כוכבי, בזמן הגילוח בבוקר הייתי מפזם לעצמי שיר "בוא אלי פרפר נחמד, שב אצלי על כף היד" ויוצא לי לדרכי לעוד יום עבודה במשרד, שמח וטוב לב. עוד יום עבר ללא מלחמה!

  5. צריך להזמין את האלוף בריק, לכל הפחות, להופיע בפני ועדת החוץ והביטחון של הכנסת כדי לדון בטענותיו.

    1. האם הפיקוד העליון בצה"ל עיוור או חרש ומטאטא את התמונה המוצגת ע"י בריק מתחת לשטיח? אינני חושב כך. האם רק לאלוף בריק ניתנה התבונה לראות נכוחה ולהבין שמצב הימ"חים גרוע עד כדי סיכון? אינני חושב כך. האם גם בוועדת החוץ והבטחון יושבים חברים שטחו עיניהם מלראות את המצב כפי שהאלוף בריק מתריע עליו? אינני רוצה להאמין. ואם דבריו אכן נכונים ואף לא אחד מקברניטי הבטחון, כמו רמטכ"ל וראש הממשלה לא מתפנים לתקן את הטעון תיקון, הרי שמדינת ישראל גולשת בחוסר אונים לאסון עתידי. מדוע קיימת דממה בנושא ואין מענה מגורמים אלה לאלוף בריק שיפורסם לציבור כולו, שבניו הם הם שיוקז דמם, אם צודק האלוף בריק.

    2. כאחד מבפנים-העיקר שהקלאו"ג מציג בסיכומי שנה"ע עמידה ביעדים בכל החטיבות מסמן על התפקיד👍 ונערך לקראת קידומו לתפקיד הבא.

      היכן הדרג הלוגיסטי בפיקוד/קל"ר/אט"ל ?
      כך זה בכל היחידות בתחום הלוגיסטי אחד מכסה על השני כולל אנשי הביקורת הסדירים, מכיון שזה התרבות הארגונית בחיל הלוגיסטיקה
      תאמינו לי-אני מתוך המערכת הלוגיסטית

  6. הפיקוד הבכיר ממתין לפנסניות השמנות ולהטבות מרחיקות הלכת עבורם למה להעיר מתים מחשש שיקצצו בשכרם לטובת הצטיידות רצינית למלחמה

  7. מדינת ישראל מפחדת מקורבנות בחיי אדם.
    ——————————–

    א) הפעלת צבא יבשה כבד עם קווי לוגיסטיקה ארוכים יכול להגמר עם מאות הרוגים ואלפי פצועים בגוף על פצועי נפש אני לא מדבר.

    ב) מאז מלחמת לבנון I צה"ל פעל מול ארגונים לא מדינתיים, ללא חיל אוויר, ללא הגנה אנטי אווירית ראויה, ללא שיריון.

    ג) צה"ל הפך ב- 35 השנים האחרונות למג"ב ב – גוף שמטרתו לחימה בעצימות נמוכה והרבה שיטור עם אוסף של פרקליטים שמבקרים כל החלטה שלקח רב"ט בן 19 לאחר לילה ללא שינה וכל מקרה בודד שכזה הופך להצגה תקשורתית שבה מכים במסכן עד זוב דם – מה שזה מייצר הוא מדיניות של שב ואל תעשה – תעשה, תטעה – ירקדו על דמך.

    ד) מאז מלחמת לבנון I התקשורת רוקדת על הדם והופכת כל מוות או פציעה לטרגדיה.

    ה) אם במבצע אנטבה צה"ל טס למדינת אוייב וסיכן מאות לוחמים ועשרות חטופים על מנת לא לשחרר עשרות מחבלים – צה"ל של היום משחרר 1,000 מחבלים בעבור חטוף בודד והתקשורת הדוברת עברית (שים לב לא כתבתי ישראלית) מתמוגגת – כאשר אותם 1,000 הורגים ופוצעים עשרות אף אחד מהם לא מתנדב לספר שדרש במיקרופון שניתן לו בשם הצבור לשחרר את אותם מחבלים.

    ו) במלחמת ששת הימים היו מעל 100 הרוגים ביום – וזה על מדינה יהודית של 3M נפש – כיום שקול ל- 500 הרוגים ביום.

    ז) צה"ל ב- 35 השנים האחרונות הפך לצבא עם חיל אוויר מעולה – חמוש ומאומן עם נשק לטווח ארוך. חיל ים קטן אבל איכותי, מערכי סיבר ומודיעין – כל אלו על בסיס כח אדם קבע וסדיר ומעט מאוד מילואים.

    ח) צבא היבשה נשען על מערך ארכאי של צבא מילואים שלא מתאים לציוד יקר כמו טנקים ונגמשים שעולים עשרות מיליוני ש"ח ליחידה ומצריכים יכולת תחזוקה יקרה – אין טעם להחזיק כלים אלו בימ"ח – הם חייבים להיות בשמוש קבוע ומטופלים.

    ט) צה"ל עדין מחזיק באלפי טנקים ונגמ"שים אבל מאוד חושש להפעיל אותם. חטיבת טנקים נראית ונשמעת כמו עדר פילים למרחוק. טור כזה אמור לדרוס את האויב ולא לנהל משחקי מחבואים בסמטאות כפרים – כפי שראינו במלחמת צצניה הראשונה – לשטח בנוי והררי לא נכנסים עם טנקים אלא לאחר שהארטלריה הפכה את אותו הישוב לאבק ובולדוזרים נכנסו לישר את ההריסות עם חפוי מאחור (מלחמת צצניה II והפלישה להונגריה 1956). לא רק שהצבא מפחד לקבל קורבונות וזה עוד מובן – הצבא מפחד מקורבנות אויב ותומכיו בו. ע"פ הנטען, כל בית עשירי בכפרי דרום לבנון הוא מבצר של החיזבאללה – ראו את הדווחים על אמיר פרץ והלחץ שהיה צריך להפעיל על מנת לפגוע בפאגרים שהיו מאוחסנים בקרבת אזרחים – הצבא פחד מקורבנות האויב יותר משפחד מהרס ומוות ברחבי ישראל.

    י) הפיקוד הצה"לי במירוץ לצמרת – שום אדם מוכשר ככל שיהיה לא יכול בשנתיים להכנס למערכת מורכבת, ללמוד אותה ולהיות מסוגל להפעילה כמו שצריך בזמן אמת – על הכנסת שינויים אני לא מדבר.

    יא) מלחמת לבנון 2 הראתה לנו שמערך הימ"ח לטובת צבא המילואים לא כשיר למלחמה ופשוט לא מתאים לזמן הנוכחי.

    יב) חייבת להתקבל החלטה שכל הכלים הכבדים של צבא היבשה כולל משאיות – עובדות כל הזמן ומטופלות ומאוישות בשמוש קבוע – כי ביום פקודה נגלה שציוד בעשרות מיליארדים פשוט לא יגיע לחזית תקין בזמן קצר.

    יג) צבא היבשה של 1973 הן בחזית הדרום והן בחזית הצפון ספג משך יומיים על מנת שהפקוד העליון הצה"לי והמדיני יבין את הפער בין יכולות צה"ל ליכולות האויב.

    יד) צבא היבשה של 2020 וכבר 1995 הוא מג"ב ב – הוא לא צבא שיכול לעמוד מול צבא מתורגל שיש לו חיל אוויר, נ"מ, שיריון ופקוד סביר. באם תפתח מחר מלחמה – צבא היבשה הצה"לי לא יוכל לתת יומיים לדרג המדיני ולחיל האוויר.

    טו) תקציב הבטחון דהיום משלם פנסיות תקציביות עצומות לעשרות שנים קדימה – לצבא הזה אין כסף להעסיק נג"דים בשכר מינימום לתחזק את הציוד. משהו חייב מתי שהוא להחליט על שינוי כי תקציב הבטחון שלאחר גמלאות ופנסיות הוא רק כחצי ופחות מתקציב הבטחון – בכסף הזה צריכים לשלם שכר, דלק, מזון, ארנונה, תחמושת, ….. על הצטידות בכלים חדשים אני לא מדבר כלל ומי יתחזק אותם?

    טז) מה שהאלוף בריק כנראה ידוע לכל קצין מדרגת רס"ן אבל לאור הפנסיה התקציבית ופנסיות הגישור כולם מקווים שמטען החבלה הזה לא יתפוצץ במשמרת שלהם.

    1. כל הכבוד הוצאת לי את המילים מהפה.

      אני לא גנרל גדול רק מפקד קטן בגדוד מילואים בחי"ר.

      רמת חיילות הפרט וההבהב של הלוחמים והקצינים היא פשוט פח אשפה.
      חינוך לאינטיפאדה ותרגול לשם התרגילים.
      יש ציוד משוכלל ומתוחכם שאף אחד לא יודע להפעיל.
      את הנשק הקיים שהוא קצת יותר נשק אישי (אפילו מקלעים ורימונים)
      לא יודעים להפעיל כמו שצריך.

    2. בחיי, אין מה להוסיף כתיבה נפלאה !

    3. לנו באמת…
      אפשר לחשוב מדבריך שהצבא הוא גוף פרטי…
      הצבא החליט לשחרר אסירים?
      בסך הכל הביקורת שלך נכונה.. רק שהכתובת..היא ראש הממשלה ושריו…
      בנוסף החזקת השטחים כפי שהיא כרגע הוא נטל כלכלי וגם שם אין מספיק מענה לרכש שצריך….
      ביעניין החייל לא יודע על מה כתבת אך לזה אין קשר…חייל שסרח צריך להענש…היו כל כך הרבה שעשו טעויות ומעטים נאנשו…אך יש גבול עד כמה…

    4. ל- 1 עד 4 תודה רבה.

      ל-5 לא כתבתי על חייל ספציפי זה או אחר – כתבתי על אלפי חיילים ב- 35 השנים האחרונות שהבינו שהמדיניות הנכונה מבחינתם היא שב ואל תעשה.

  8. קוראים לזה, פשוט, ניצחון הבינוניות. תמיד כלפי מטה. כל צעד יותר גרוע מקודמו. עשרות שנים זה הכיוון, מראשי הממשלה ומטה.

  9. וכך נראה סדר העדיפויות של קתין בכיר בצה"ל. במקום ראשון המשכורת. בשני , מתי מחליפים לי את האוטו? בשלישי מתי הנופשון? הצבא? פרה חולבת. מצבו? שאחרים ידאגו. ולבסוף , כמה פנסיה אקבל?

  10. הזיה, צה"ל גם לא מוכן בעןמק, פוגע קשות במערך הגנת היישובים, מקצץ בכית6ת הכוננות ומרכיבי הבטחון ביישובים

  11. כמו שבריק התריע מאז כנראה המצב הרבה יותר גרוע כל הפרמטרים של מחסור בכח אדם ומחסור
    בציוד הדרדר לאורך השנים
    לא מספיק אמלח כשאין מי שיתפעל אותו הרמטכל ושר הביטחון צריכים לתת את הדעת ולגרום לשינוי מידי

  12. שירתתי כמ"פ תחת פיקודו של האלוף בריק כאשר היה מח"ט 14.
    כבר אז,בריק היה קצין מוערך ומקצועי,בעל ידע רחב בכל הקשור לשדה הקרב.אין ספק שביקורתו צריכה להניע קצינים בכירים לפעול,ולא להסתמך על המזל, שהסבירות למלחמה הינה קלושה.

  13. כל אזרח סובל בגלל התקציב ההזוי שמקבל הצבא אבל מסתבר שרוב התקציב לא הולך לביטחון אלא לשכר פנטזיות ותנאי חיים .

  14. מפחיד שצהל לא מוכן והיכן הרמטכל והקצינים הגבוהים מחכים לוועדת חקירה אחרי יום כיפור החדש אבל מר בטחון גנץ ממש לא מתאים על ביבי אין כבר מה להגיד הפקיר את עם ישראל

  15. לא למדו לקח מיום כיפור 73 ולבנון השנייה . הפיקוד הגבוה משקר ומחפה על הפשלות צריך לנענע אותם לפני שיהיה מאוחר.

  16. שלום רב
    אני הייתי בין המייסדים של אחסנה יבשה אחרי מלחמת יוה"כ. מפקדי היחידות פחדו מהביקורות שלנו כל דוח ביקורת הגחע לרמטכ"ל ולמבקר הביטחון.
    אני זוכר שבמלחמה שלג יצא הרק"מ אחסנה יבשה מפקדי היחידות במי'ל נשקו אותנו ואמרו לנו שלא היה להם רה"מ כזה שיוצא מהמי"מחים.חבל שמה שמתקיים היום השתנה

    1. גם אני הייתי שם, בימיה הראשונים של האחסנה היבשה.
      ביציאה למלחמת לבנון הראשונה, של"ג, מכל הר"מ שהיה באח"י רק טנק אחד ורק נגמ"ש אחד לא הניעו במכה ראשונה בכל החטיבה שלנו .

  17. כי חלק גדול מהפיקוד הכביר לא מוכוון ניצחון, אותו חלק מוכן היום לתת לערבים כל שטח שירצו, העיקר שיחתמו לנו על הניר.
    ב. כולם שומעים כבר את פעמי השלום (לדאבון הלב נוסח ביבי והפיקוד העליון)

  18. די להסתיר מהציבור, אין פה שום סוד .
    להגדיר כמה נגמשים חדישים נידרשים לצהל ולזרוק את כל הציוד הישן.

  19. שרי ביטחון מתחלפים אצלנו לאחר תקופת שרות קצרה. קשה לתלות בהם אשמה למצב הנורא המתואר על ידי האלוף בריק. לעומתם ראש הממשלה מכהן שנים רבות ונראה כי מצב הצבא לא מעניין אותו.

  20. הפתרון הוא צבא מקצועי
    המבוסס על חיילים בשכר והתנדבות
    לא יהיה חסר שכירים ולא מתנדבים
    זה יסייע במיוחד בפריפריה
    הצבא יגייס ויכשיר את החיילים
    וישקיע בהם לטווח של עשרות שנים
    כל שאר הציבור ישרתו שירות לאומי ואזרחי
    יעברו קורס ירי.עזרה ראשונה.
    וישרתו במשטרה.שבס.מכבי אש.מגב.
    עמותות חסד וכדומה

    1. הלוואי, חלומות כגע מה שכתבת…

  21. מה שהיה הוא מה שיהיה ימשיכו להזניח את הצבא הירוק עד המלחמה הבאה שם יגלו שחייל האויר לבד לא מנצח מלחמה וצריך את הנגמשים הישנים .אח"כ תקום ועדת חקירה וההמשך ידוע לכולם

  22. מחסור בחיילים תומכי לחימה? יש אלפי חיילים באבטלה סמויה. על מה האלוף מדבר?

  23. כאחד שפרש מצה"ל לפני 10 שנים וחודשיים ,
    יכול לומר שהבעיה הזאת לא חדשה היא קיימת כבר
    מהשנים שקדמו למלחמת 2006 בה השתתפתי כתומך לחימה בחיל החימוש,
    זה התחיל מהתקופה של אהוד ברק כרמטכ"ל בהיותי נגד צעיר מתוכנית הכינוס לתקנים שלו שהוציעה באופן שרירותי נגדים מקצועיים מהימחי"ם לטובת הגדודים
    הסדירים , מחשבה צודקת בבסיסה אך אופן פיצוע לוקה מן היסוד,
    במקום לגייס כח אדם חדש לטובת הגדודים הסדירים,
    נוצרה גישה כי הימחי"ם הם פרה חולבת שבה יש עודפים
    של כח אדם שאפשר להוציא משם במקום לגייס עוד לטובת
    גדודי החי"ר,
    המחשבה על צבא קטן חכם ולא מסורבל העבירה מפקדים על דעתם בניסיון לשמור על סדק כוחות מוגדל עם פחות כוח אדם הוא בעוכרינו , שחיקה מוגברת של אנשים שהוגדר להם לעשות איקס דברים מעולה תוך בחינה מתמדת של מצויינותם , תפנה מקום מאותה עת , לגישת הוורסטיליות הדורשת לסמן וי על מספר דברים גבוה
    תוך עמידה בלוחות זמנים מצומצמים דבר שאילץ קצינים ונגדים למכור את נשמתם להצגת תוכניות עבודה שנתיות מזוייפות בלי קשר לאמת , כתנועת משפך הפוך , שהולך ומצטמצם ככל עולים במעלה הזמן,
    ב2006 לאחר ההזנחה המכוונת לאחר צמצומים בצבא , שהתבטאו בפיטורים המוניים של כח אדם יקר ומקצועי
    והכח הלא פרופורציונלי שניתן לקצינים להפוך למתנקשיי נגדי"ם על ידי חוות דעת יוצרות מיון מכוון של נגדי"ם
    "כושלים" שלא פחדו לומר את דעתם והאמת המקצועית שלהם, והועפו מן הצבא, ואו פתח לקרבות קטנוניים בין קצינים לנגדי"ם שהסתיימו בהפסד לצבא על הסיקריזם הזה שעשו קצינים לנגדי"ם בגלל חשבונות אישיים,
    מצאנו את עצמנו באור הגנוז בשטחי מכינוס של גדודיי מילואים שקיבלו רוביי אם 16 עם מחסניות של רוס"ר גליל,
    עם חוסר באמצעים אופטיים או אמצעים כאלה ואחרים חסרים או מקולקלים, לצערינו גם הוטל עלינו להחזיר את הצבא לכשירות באופן מהיר מאוד ולא הגיוני בכח אדם
    מצומצם דבר שפגע בריאותית באנשים ישרים שלא היו מוכנים לזייף ולעשות דוקטור וי, מאסות עבודה לא הגיוניות בטווחי זמן קצרים, תרבות הדוקטור וי פשתה בצבא כמו צרעת באותה עת העיקר להחזיר הכל לימחי"ם ומהר, ראיתי מסביבי את הדברים קורים את תרבות דיווחיי האמת הנשחקים וליבי נתכרכם בקרבי, אני שחונכתי על ידי נגדי"ם ענקיים ללא משוא פנים לקצינים על מנת לדווח אמת ושהאמת היא נר לרגלם לא היה בכוחי לסבול את התרבות החדשה הזו , שבגלל שהמלחמות הבאות הן מלחמות של כפתורים ניתן לייתר את סד"כ האדם המקצועי,
    לא סיימתי את דבריי הנאמרים מכאב אמיתי וליבי עם הצבא שהוא בגופי ונשמתי,

  24. מאחר ושירתתי בחיל השריון אז אביע דעה רק על השריון,
    לישראל יש כ-3000 טנקים מסוגים שונים, אין שום מצב שישראל תזדקק ל-3000 טנקים שדורשים טיפול כוח אדם תחמושת מחסנים שעולים מיליארדים, וכמו שאומר אלוף בריק הם מוזנחים מחסור בציוד וחלקם הלא קטן מיושנים,
    עדיף 1500 טנקים חדישים שיהיו מטופלים היטב, וזה יחסוך מיליארדים, אני בטוח שאפשר לחסוך לא רק פה
    צהל צריך להיות מוכן לזירת קרב העכשווית

  25. הבעיה שבריק לא יורד לשורש הבעיה: אובדן המוטיבציה. אין מוטיבציה לשרת אין רצון להגדיל את תקציב הביטחון. יש יותר מידי שמאמינים בשטויות כגון "צבא מקצועי" – צבא שכירים שיעבוד בשכר מינימום. או שמאמינים שלאחר נסיגה משטחים יהיה שלום ולא צריך צבא. או המאמינים שלייזרים לבד ינצחו את האויב.

  26. הבעיה נזרקה אל מתחת לשטיח עם שינוי מספר האוגדה.
    פתרון ברמה של מסך עשן !

  27. שימו לב, האלוף בריק וחלק המגיבים בילו את רוב חייהם המקצועיים בצהל או בארגונים קרובים ולא בחברות עסקיות בוודאי שלא בחברות היי טק. בוודאי שלא עבדו בחו"ל. אם היה להם ניסיון כזה אז הם היו יודעים שביעות דומות ואפילו יותר חמורות קיימות ברוב החברות ועדיין הן שורדות ובחלקן מאוד מצליחות. לא אסביר כאן איך. אז מה שקורה בצהל אינו יוצא דופן אבל בהחלט מדאיג. למרבה המזל, בעיות דומות יש גם לאויבינו. בנוסף, נראה שחיל האוויר די מתפקד והוא לבדו יכול להכריע מלחמות, ראה מלחמת לבנון השנייה להתערבות רוסיה בסוריה

  28. אני חושב כמו כל המגיבים אבל זוהי המדינה שלנו והצבא שלנו ואני למרות גילי72, סאל במיל, מחילמהקשר מוכן להתנדב לכל ימח שאתבקש ולעבוד שם לפחות חודש תמים

  29. הפתרון הוא הפרטה של מחסני החירם ולו מהסיבה של אחריות. מנכ"ל חברה שיתרשל ימצא את עמו בכלא מהר מאוד ואילו רמטכ"ל או אלוף שהתרשלו ימצאו את עצמם לוגמים קפה בשולחן הממשלה.

    1. האלוף בריק

      אני מצדיע לך ! נתונים כאלה גובלים במעבר לשערוריה (מישהו אחר היה אולי אומר בגידה!!!)
      2600 הרוגים ביום כיפור-לא הספיקו?! איפה כול האלופים/הרמטכלים?????
      פשוט בושה וחרפה…
      מה יהיה במלחמה אמיתית?- במצב בו עולה במצריים שלטון מוסלמי קיצוני ומבטל את הסכם השלום-מי יעמוד מול 4300 טנקים מצריים עם צבא אדיר… כאשר מצפון הצבא הסורי ומשמרות המהפכה ולבנון פוצחת במקהלה של 150000 טילים /רקטות (לא מזכיר בכלל את החמאס…
      מה השתנה מתקופת השמדת הארץ בידי נבוכדנצאר ותקופת טוטוס?! מפחיד!!!

  30. אילו האלוף בריק היה יוצא נגד הגורם העיקרי למצב, הפנסיה התקציבית, היה אפשר להתייחס לדבריו ברצינות. אבל נראה שהאלוף מעוניין באסטרטגיה שמשמעה המשך שפיכת כספים על אחד הגופים המסואבים במדינה.