"לממשלה שגורלה תלוי ברע"מ אין שום יכולת לטפל בנגב"

ח"כ עמיחי שקילי בעקבות הפיגוע הרצחני בבאר שבע: "ישראל משדרת חולשה. מקבלי ההחלטות לא מבינים מול מה הם עומדים ובנט רק מחפש יח"צ"

"זאת הפקרות". ח"כ שיקלי | צילום מסך

"אני רואה את זה כקצה קרחון של הזנחה רבת שנים, שלצערנו הלכה ותפחה למימדים מפלצתיים בחצי השנה האחרונה", כך אומר ח"כ עמיחי שיקלי בהתייחסו לפיגוע הרצחני אתמול בבאר שבע, בו מחבל בדואי אזרח ישראל רצח ארבעה מתושבי העיר בטרם נוטרל על ידי אזרחים. בשיחה עם 'מידה' הוא אומר כי ראשית ההזנחה מצד ממשלת ישראל היא "בהיעדר תכנון ובנייה מספיקים להתיישבות היהודית בדגש על המרחב הכפרי בנגב. בכל מקום שרואים חולשה בהתיישבות רואים חולשה בריבונות, וזאת לא בעיה שהחלה עם הממשלה הנוכחית".

על פי ח"כ שיקלי, בעיה חמורה נוספת נוגעת למשילות ולריבונות. "זה מתחיל בתופעות כמו בשטחי האש של בסיס צאלים, שם מסתובבים גנבים על טרקטורונים, מציקים לחיילים ושודדים החל מציוד אישי ועד לאמצעי לחימה. זה ממשיך בקבלנים וחברות ענק, אפילו חברות ממשלתיות, שנאלצות לשלם פרוטקשן כדי שהפעילות העסקית שלהן לא תפגע. זה קורה גם בהשתלטות על אדמות מדינה ופגיעה בשטחים פתוחים, שם הסיירת הירוקה עושה עבודה טובה אבל לבד היא לא מספיקה".

כל התופעות הללו לא נוצרו יש מאין

"זה נכון שהן לא נולדו בחלל ריק, אבל למרבה הצער הממשלה הנוכחית והעומד בראשה מתייחסים אליהן כאירועים שנעים במישור הפלילי בלבד, וזאת טעות קשה. גם אם אכן הקצה הוא פלילי, המוטיבציה שמולידה אותן משלבת אלמנטים לאומניים ואסלאמיסטיים מובהקים. זו תולדה של נישואים פוליגמיים עם נשים מחברון והסביבה, או של צעירים בדואים שלומדים בקמפוסים ביהודה ושומרון ובמיחוד בחברון שהיא מעוז החמאס, ואחר כך חוזרים לכפרים שלהם כמורים או בתפקידים בעלי השפעה ציבורית".

אתה מזהה החמרה במצב בחודשים האחרונים?

"כל התופעות האלה צוברות תאוצה בחצי השנה האחרונה, עם הכניסה לקואליציה של מפלגה שהיא בשר מבשרה של התנועה האסלאמית. שמענו למשל את ההתבטאות של בכיר רע"מ ראזי עיסא שדיבר על אחמד יאסין ועל מייסדי התנועה האסלאמית בישראל בנשימה אחת. איברהים חג'אזי שגם הוא מבכירי המפלגה מדבר על כך שליהודים אין זכויות בארץ ישראל. סעיד אלחרומי, לפני שהלך לעולמו, נסע לחזק את משפחות מבצעי הלינצ'ים בעכו. לאימאן חאטיב יש היסטוריה ארוכה של אמירות רדיקליות. בפועל הם מנסים להציג חזית מתונה באמצעות מנסור עבאס, אבל זאת השקפת העולם האמיתית של רע"מ. יש פה יסוד לאומני-אסלאמיסטי מובהק שנמצא בתוך הממשלה, והחשש הוא שכספים שיופנו למפלגה הזו יושקעו בחינוך אסלאמיסטי שלא שונה מהותית מהחינוך של החמאס. כלומר, בזכות הכספים הקואליציונים שרע"מ נהנית מהם, התנועה תמשיך לא רק להתחזק פוליטית אלא גם להתחזק בגזרה התרבותית והחינוכית. כל זה עתיד לייצר הסלמה בהיקפים גדולים לאין ערוך ולטווח של הרבה מאוד שנים".

כיצד המצב הקואליציוני מוצא ביטוי בשטח?

"ראינו סביב אירוע הנטיעות בנגב, שהיה לטעמי אירוע מפתח, איך נוצרה התקוממות אזורית באזור מולדה. עם דגלי פלסטין, עם אלימות כלפי שוטרים ועם ניסיון להוריד מהפסים רכבת, שאם חלילה היה מצליח היה שם בכיס הקטן את מה את מה שראינו אתמול בבאר שבע. מול הלחץ האלים אנחנו רואים ממשלה שפשוט מתקפלת. הממשלה הפסיקה את הנטיעות, ועכשיו הגדילה לעשות כשקבעה שבתקופת הרמדאן לא תתבצע אכיפה בנגב. איזה מסר זה מעביר לגורמים בשטח? לתוך זה נכנס גם "חוק החשמל" שהוא בעצם חוק עבריינות החשמל שמאפשר למי שבנה את ביתו שלא כלא כחוק לקבל חיבור לחשמל ולמעשה אישור חוקי בדיעבד. כל המכלול הזה משדר חולשה של מדינת ישראל, וחולשה באזור שלנו מזמינה התקפה".

לדברי ח"כ שיקלי, "ישראל נמצאת בסיטואציה בה מקבלי ההחלטות לא מבינים מול מה הם עומדים. השר לביטחון פנים בר-לב חושב למשל שלקראת חודש הרמדאן צריך לאפשר לאסירים ביטחוניים לקבל בכלא ביקורי משפחות, למרות שאנחנו רואים ברשתות החברתיות בערבית שיח מתגבר על סבב נוסף של פרעות. מנגד, בר-לב לא יורד לשטח, לא בא לחזק את התושבים או לבקר פצועים, ולא אמר מילה אחת בשבחו של אזרח גיבור שיצע להגנת האזרחים ועצר את המחבל. במקום זה הוא גינה דווקא את מי שביקר את מפכ"ל המשטרה בביקורת חריפה ומוצדקת על רקע ההחלטה לקחת את נשקו האישי של האזרח".

השאלה היא האם בהרכב הממשלה הנוכחי משהו יכול להשתנות?

"ממשלה שגורלה כרוך בגורלו הפוליטי של מנסור עבאס והתנועה האסלאמית היא ממשלה משותקת לחלוטין, ואין לה שום יכולת לטפל בצורה אפקטיבית במה שנעשה בנגב. אפילו כאשר הכינו תוכנית חומש לנגב בעלות של חמישה מיליארד שקלים, הם הסירו ממנו את הסעיף שעוסק באכיפה. זה לעג לרש. זאת הפקרות".

זמן קצר לאחר שהתבררה זהותו של המחבל תושב חורה מוחמד אבו אל קיעאן, התפרסמו הדיווחים על כך שהורשע בעבר בעברות טרור אך ריצה עונש של קל יחסית של ארבע שנות מאסר בלבד.

"קראתי את פסק הדין בו השופט בחר ללכת על העונש המקל ביותר למרות שהפרקליטות במקרה הזה דרשה עונש חמור, לכאורה בטענה שהמחבל הביע חרטה ומגיע ממשפחה מכובדת ועוד כל מיני קשקושים. לצערנו קיבלנו עוד הדגמה למה שקורה כשאנשים בעלי תפיסת עולם פרוגרסיבית מקבלים החלטות שיש להן נגיעה בחיי אדם. אם השופט היה אדם רציני שמבין מה זה דאעש, הוא היה יכול לחסוך חיי אדם, למנוע את הפיגוע אתמול ואולי למנוע פיגועים דומים. אני יכול להבין מקרים של עבירות פליליות שבהם מחליטים להקל בעונש מסיבות שונות, אבל כאשר שופטים לקולא אדם מבוגר שבחר להצטרף לארגון הטרור הקיצוני ביותר בעולם, כזה שהתהילה שלו יצאה בשל שיטות שונות של הוצאה להורג ומעשי זוועה – אני לא מבין מאיפה מגיעה המחשבה שלאדם כזה צריך לעשות הנחות".

לדעתך מדובר בבעיה מערכתית?

"הצרה הוא שאנחנו רואים את זה שוב ושוב. זה לא מקרה חד פעמי. השופט אבו טהה למשל החליט לשחרר אזרחים שהיו מעורבים בפרעות בזמן 'שומר החומות'. הבעיה היא שהפקולטות למשפטים נשלטות בידי מרצים שמקדמים השקפת עולם פרוגרסיבית מעוותת ומנותקת מהמציאות, והיא מסכנת את אזרחי ישראל".

במבט לעבר העתיד הקרוב וחודש הרמאדן שבפתח, ח"כ שיקלי מגלה פסימיות רבה. "אני מאוד חושש לעתיד הקרוב", הוא אומר ומסביר: "אם מסתכלים על המערכת הביטחונית בישראל היום – בראשה עומד ראש ממשלה שהדבר העיקרי שחשוב לו הן תמונות מכל מיני בירות עולם, ומנסה ליצור לעצמו תדמית של מדינאי בסגנון נתניהו. הדבר היחיד שמעניין אותו הם יחסי ציבור, והוא נמנע מלעסוק בסוגיות החשובות. זה קורה גם מול איראן והסכם הגרעין שנרקם מול עינינו. הייתי מצפה שבנט ישקיע את רוב מרצו ומאמצו בדברים האלה".

מה לגבי שר הביטחון ואחרים?

"לגבי שר הביטחון גנץ, נראה שכרגע שבראש מעייניו נמצאת השאיפה לרצות את הממשל האמריקני הנוכחי, את מזכיר המדינה בלינקן ואת השגריר בישראל ניידס. גנץ מארח בסלון ביתו את אבו מאזן, בעוד זה משלם משכורות למחבלים כולל מחבלים שהם אזרחי ישראל, ומאפשר העברת כספים לרש"פ שעל פי חוק היו אמורים להיות מקוזזים. הוא נאבק בהתיישבות בחומש באופן ביזארי ממש, ובהתיישבות היהודית בכלל באזורים אסטרטגיים כמו בכוכב השחר. הסגן שלו שוסטר עסוק בסיורים עם אנרכיסטים בבקעת הירדן, ועל עמר בר-לב כבר דיברנו. אתה רואה את כל החבורה הזו ואתה חושש שאולי כן אלמן ישראל".

כיצד המחוקק יכול להתמודד עם המצב?

"אני לא חושב שיש לנו בעיה בחקיקה. הבעיה שלנו היא שאנחנו כבולים בידי מערכת משפט שעושה בחוק ככל העולה על רוחה. זה גם המקור העיקרי לסיטואציה שבתוך הכנסת עצמה יש אנשים שהם תומכי טרור מובהקים כמו סעדי, שחאדה וטאהא – קיצוניים שלא מאמינים בזכותה של ישראל להתקיים. זה מתחיל בבית המשפט העליון, שאם היה מכבד את חוקי המדינה מפלגת בל"ד למשל לא הייתה צריכה להיות בכנסת. זה היה מפחית מאוד את היכולת שלה להסית. כל ההנהגה הפלסטינית בכנסת היא גורם ראשי בהתססה שהובילה לאירועים שאנחנו רואים עכשיו. אי אפשר לנתק בין הדברים. וזה קורה גם בבתי המשפט המחוזיים שהקלו מאוד בעונשים של מבצעי הפרעות האחרונות, וכמו שראינו למרבה הצער גם במקרה של המחבל מבאר שבע".

לדברי ח"כ שיקלי, המחנה הלאומי צריך למקד מאמץ בכמה מישורים: "קודם כל חייבים לקצר את ימי הממשלה הנוכחית שתלויה בחסדי התנועה האסלאמית. ברמה המשפטית יש להניע מהפכת נגד מול המהפכה שביצע אהרן ברק, לשאוף להשבת האיזון בין הרשויות ולפעול בכל הכלים נגד המגמות הפרוגרסיביות במערכת המשפט. ברמת השטח חייבים לייצר משוואה חדשה באמצעות אכיפת החוק בכל התחומים, החל מעברות תנועה קלות ועד טיפול בבנייה בלתי-חוקית ובפוליגמיה הבדואית. לא יתכן שאוכלוסייה שלמה תהנה מצד אחד משלל הטבות ומצד שני מפטור מחוקים בסיסיים, בזמן ששאר אזרחי ישראל שומרי החוק נפגעים"


עקבו אחר ׳מידה׳ ברשתות החברתיות:

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *