ירושלים בוערת והממשלה שותקת

בזמן שארגוני הטרור מרכזים מאמצי הסתה והפרות סדר במזרח העיר לקראת החגים, כל הרשויות מעדיפות לטמון את הראש בחול

צילום: טוויטר דוברות מעלה הזיתים

אולי לא שמעתם על כך יותר מדי, אבל מזה יותר משבוע שירושלים בוערת. הפרות סדר מאורגנות בהיקפים ובעוצמה מתגברת מתרחשות כמעט מדי לילה, וכוללות עימותים קשים בין מתפרעים במזרח העיר לבין כוחות הביטחון, ירי זיקוקים נרחב לעבר בתי יהודים ואף השלכת בקבוקי תבערה ופעולות טרור נוספות.

בשנים האחרונות התפתח ברחובות ירושלים נוהל ומנהג לפיו חגי ישראל מלווים בטרור ואלימות מצד ארגוני הטרור. בהר הבית מתחוללות מהומות ובשכונות במזרח העיר הרחובות הופכים לשדה קרב.

זהו למעשה "נוהל הפעלה" אותו אימצו ארגוני הטרור על מנת להבעיר את רחובות הבירה. "הפעלת השטח" מתחילה כשבועיים לפני החגים היהודים על ידי הסתה ברשתות החברתיות, ממשיכה באמעות מובילי דעה המפיצים את השקר אודות "אל-אקצא בסכנה", ומשם הדרך קצרה לאלימות וטרור בהר הבית וברחובות ירושלים.

לפני כעשרה ימים הכריז השייח' אכרימה צברי המטיף במסגד אל-אקצא: "חובה לכל מי שמסוגל להתקשר לאל-אקצא לבצע רבאט (שמירה)". השייח' כמאל חטיב, סגן יו"ר הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית, אמר: "עלינו לתמוך במסגד אל-אקצא…בעשרות אלפים בימים אלה".

הזירה הירושלמית הופקרה בפועל לידי חמאס. ארגון הטרור הוא המוביל את המהומות הנוכחיות ואת ההסלמה באלימות ברחובות העיר, בדיוק כפי שהיה במהלך מבצע 'שומר החומות' או בחג הפסח האחרון.

לקראת תקופת חגי תשרי הבינו כלל ארגוני הטרור ותומכיהם, החל מהפת"ח המזוהה עם הרש"פ ועד עמותת 'אל-אקצא' המזוהה עם הפלג הדרומי של התנועה האסלאמית, כי הפקרת השטח לחמאס גובה מהם מחירים פוליטיים בדעת הקהל הערבי-פלסטיני.

לכן כל אותם ארגונים עושים כעת מאמץ תדמיתי ופוליטי משמעותי, במטרה לקחת חלק בהסתה ובאלימות ולא להשאיר את הזירה הירושלמית לחמאס בלבד.

וכך נוצר מצב בו כל ארגוני הטרור במקביל יצאו בקריאות לצאת ולהגן על אל-אקצא, לבצע "רבאט" (שמירה על המסגד) ו"אתקף" (שהות במסגד על מנת להגן עליו). בחמאס קראו: "הכיבוש נושא בהשלכות של כל קרב שיתפרץ עקב הפרותיו המתמשכות באל-אקצא". בחזית העממית הודיעו: "הפלישות המתוכננות לאל-אקצא בחגים יהודיים דורשות תמיכה וגיבוי של עמנו בירושלים בכל האמצעים". ואילו בקרן 'אלקודס' הבינלאומית הוסיפו: "אנו קוראים לעמנו בירושלים ובשטחים שנכבשו ב-1948 ובגדה המערבית להזעקה הכללית ורבאט במסגד אל-אקצא".

גורם משמעותי נוסף אשר לוקח חלק בתיקוף האמירה המסיתה לפיה בתקופת חגי היהודים "אל-אקצא בסכנה", היא התנועה האסלאמית בישראל על שני פלגיה הדרומי והצפוני.

הגדילה לעשות עמותת 'אל-אקצא' השייכת לרשת העמותות של התנועה האסלמית, אשר פרסמה בערב ראש השנה קריאה לבצע רבאט (שמירה על המסגד) באל-אקצא, בעקבות חגי תשרי ובמטרה "להעצים את העלייה לרגל למסגד אל-אקצא ולרבאט שבו במהלך הימים והשבועות הקרובים".

העמותה לא הסתפקה בקריאה בלבד להגעה למסגד, והיא אף מארגנת הסעות להר הבית מכלל יישובי המגזר הערבי. בכך הצטרפה התנועה המזוהה עם מפלגת רע"מ לקריאות ארגוני הטרור לרבאט ואתקף באל-אקצא.

בימים הקרובים צפויים מקרי ההסתה והטרור בירושלים להתגבר עד לשיאם בחג הסוכות, כמו בתסריט ידוע מראש, אך נראה כי התוכנית האלימה הזו אינה מעסיקה כלל את התקשורת העברית. מדוע כותרות העיתונים ומהדורות החדשות לא נפתחות בפרסום ההסתה וההסלמה בעיר, ובהצבעה על זהות המסיתים, התומכים והמבצעים?

גם בקרב קובעי המדיניות ישנם רבים החשופים לשפע המידע הנוגע להסתה ולתכנון פעולות טרור אלימות בירושלים, אך מעדיפים לטמון את הראש בחול.

וכך פועל הגלגל: בתקופה הקודמת לאלימות, בדרגים הבכירים בישראל עוצמים עיניים מול ההסתה, ולאחר מכן, כאשר היא מתפרצת בימים קשים של טרור ואלימות הם "מכילים את האירועים" עד יעבור זעם, עד אחרי החגים, או עד הפיגוע הקטלני הבא.


מאור צמח הוא יו"ר ארגון 'לך ירושלים'. עקבו אחריו בטוויטר.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

7 תגובות למאמר

  1. והדברים בסיום נכונים שבעתיים בתקופת בחירות בה ראש הממשלה ושר הביטחון הם כאלה שרוצים לאתרג.

    1. למה? כדי לשריין אותו כאופציה רק לשמאל?

      אין מעורבות של רע"מ וודאי לא של אנשיו של עבאס. המהומות שהיו בערים המעורבות כולם היו במקומות בהם למשותפת היה רוב מכריע של קולות ערביים, במקומות בהם הייתה הצבעת רוב לרע"מ לא היו מהומות. בדקתי.

    2. בוט חביב – אם אתה תומך ברע"מ אתה בשמאל. הרחק בשמאל.
      בהצלחה

    3. הלנה,
      הדגשת רע"מ יכולה לגרום לירידת התמיכה בה לטובת מפלגת שמאל אחרת.
      אבל בעוד רק כמנדט אחד יתווסף לגוש השמאל, רע"מ תיקח כשלושה מתחת לאחוז החסימה וזה רק יחזק את הימין.

    4. להלנה המלכה –

      בכל המגזר הבדואי בנגב היה רוב מכריע 70-80% לרע"ם?

      אז מה? לא היו מהומות במגזר הבדואי…

      בכל 5 הערים המעורבות היה רוב למשותפת… זאת גם הסיבה היחידה שלא היו מהומות בערים מעורבות עם רוב לרע"ם פשוט כי אין כאלה.

  2. לפיד וגנץ נמצאים במילכוד משתק. אם האש תתפשט – הם יאבדו את הבוחרים היהודים.
    אם הם ידכאו את ההתקוממות בכח – הם יאבדו את תמיכת המפלגות הערביות.
    יש כנראה גם התחייבויות הבלגה לאמריקאים.
    הם מתפללים שהאש תדעך מעצמה.
    מה שהם לא מביאים בחשבון, שבעקבות המאורעות לפני שנה בערים המעורבות, הציבור היהודי-כולל זה שבשמאל-קץ בהבלגה. גם בוחרי השמאל לא יצביעו למנהיגים שיראו כסמרטוטים.