פצצה מתקתקת: חמאס מוביל את ההסלמה בירושלים

בכיר ארגון הטרור סאלח אל-עארורי דוחף להגברת האלימות בעיר הבירה כחלק ממאמץ להדגיש את חשיבותה למאבק

ראש הנחש. סאלח אל-עארורי | צילום מסך

על פי גורמים בחמאס, הדמות המרכזית המניעה את גל האלימות הנוכחי במזרח ירושלים, בהר הבית ובדרום לבנון היא סאלח אל-עארורי, סגן ראש הלשכה המדינית של הארגון, ראש הזרוע הצבאית בגדה ואיש הקשר לאיראן ולחיזבאללה. בעוד שבשנה שעברה המפקד העליון של הזרוע הצבאית מוחמד דף היה מי שהוביל לעימות הצבאי עם ישראל, במסגרת מערכת 'חרב ירושלים' ועל רקע האירועים בשייח' ג'ראח ובמסגד אל-אקצא, הפעם מי שמניע את אירועי האלימות הוא אל-עארורי שמנסה להבליט את חשיבות ירושלים והגדה במאבק, בעוד רצועת עזה לוקחת פסק זמן מהמערכה.

ב-24 באפריל שוגרה לעבר ישראל רקטה מדרום לבנון לאזור הגליל המערבי. לא נגרם נזק ולא היו נפגעים, ובתגובה ירה צה"ל אש ארטילרית לעבר שטחים בדרום לבנון. להערכת גורמי ביטחון בכירים, הירי בוצע על ידי פעילים של שלוחת חמאס בלבנון ובאישור חיזבאללה, במטרה לאותת לישראל כי היא נמצאת מול כמה חזיתות פלסטיניות מאוחדות הפועלות כיחידה אחת בהגנה על ירושלים, על מסגד אל-אקצא ועל מחנה הפליטים ג'נין.

שלוחת חמאס בלבנון הוקמה בחשאי בעקבות מבצע 'צוק איתן' ב-2014, ומי שהוביל את הקמתה היה סאלח אל-עארורי, בתיאום עם איראן וחיזבאללה, כדי להעסיק את ישראל מצפון בעת הצורך ללא מעורבות ישירה של חיזבאללה. מטה השלוחה נמצא בעיר צור ויש לה כמה מאות פעילים במחנות הפליטים בדרום לבנון.

 

כלקח ממבצע 'שומר החומות' בשנה שעברה, חמאס התארגן היטב ומראש לחודש הרמדאן במזרח ירושלים ובהר הבית , והציב את פעיליו בנקודות אסטרטגיות כמו שער שכם, סמטאות העיר העתיקה ובמסגד אל-אקצא. מאות צעירים תומכי הארגון במזרח ירושלים קיבלו סכומי כסף ודגלים של חמאס כדי לעורר מהומות ולגייס אחרים להפר את הסדר, להתעמת עם המשטרה ולהשתלט בפועל על שטח הר הבית.

מי שהיה האחראי לכל הפעילות הזו הוא שוב סאלח אל-עארורי, המראות אותם ראינו בשבוע שעבר בהר הבית שנצבע בירוק באמצעות דגלי חמאס, מעידים על הצלחה גדולה של המאמץ הזה. בכיר חמאס מוסא אבו מרזוק אמר ב-24 באפריל: "מה שקרה במסגד אל-אקצא הוא ניצחון של עמנו, אף אחד לא יכול לפרק את האחדות של הזירות הפלסטיניות השונות".

סאלח אל-עארורי הקים בתחילת השנה תשתית חדשה של חמאס במזרח ירושלים שפעלה במסווה של ארגון צדקה לנזקקים, בראשה עמד ח'אלד צבאח שקיבל כספים מטורקיה. הוא חילק גם כספים לפעילים במזרח ירושלים לקראת חודש רמדאן כדי לעורר מהומות במקומות הרגישים בעיר ובראשם הר הבית. השב"כ הישראלי הצליח לחשוף את התשתית הזו, לעצור את ח'אלד צבאח ועוד כמה פעילים והם עומדים כיום לדין.

סאלח אל-עארורי הוא שמוביל את האסטרטגיה של חמאס בשטחי הגדה ואחראי על הקמת תשתיות הטרור בה ובמזרח ירושלים. בין אל-עארורי לבין יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועת עזה, קיימת יריבות קשה ומבחינתו של אל-עארורי יש אינטרס חזק להבעיר את שטחי הגדה ומזרח ירושלים כדי להביא באמצעות פיגועים "הישגים" לחמאס במאבק נגד ישראל.

בחודש יולי בשנה שעברה, אל-עארורי נבחר בבחירות הפנימיות בתנועה לתפקיד מנהיג חמאס בגדה. בחירתו מסמלת את ניצחון הציר התומך באיראן בתוך תנועת חמאס על פני הציר התומך ב'אחים המוסלמים'. גורמים בחמאס אומרים כי בעקבות הצלחת הפעילות שיזם אל-עארורי נגד ישראל בחודש רמדאן השנה התחזק עוד יותר מעמדו בצמרת הארגון והוא חותר לרשת את מקומו של המנהיג הנוכחי איסמעיל הניה.

אל-עארורי הוא תושב הכפר אלעארורה בגדה. בעבר ריצה עונש של 18 שנים בכלא הישראלי בשל מערבותו בזרוע הצבאית של חמאס. ב-2010 שוחרר וגורש לסוריה. אחרי שתנועת חמאס עזבה את דמשק, עבר אל-עארורי להתגורר בטורקיה, משם גורש בלחץ אמריקני-ישראלי ועבר לקטאר. לאחר שגורש גם משם התמקם בשכונת א-דאחיה בביירות סמוך למשרדי מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה.

על פי גורמי הביטחון בישראל, אל-עארורי הוא הגורם הבכיר בהנהגת חמאס האחראי על התשתית הצבאית בגדה. הוא הפעיל את חוליית המחבלים שחטפה ורצחה את שלושת הנערים באזור חברון בקיץ 2014, פיגוע שהוביל למבצע קצוק איתןק ברצועת עזה, וגם את החוליה שרצחה את בני הזוג נעמה ואיתם הנקין ז”ל באזור שכם באוקטובר 2015.

שמו של אל-עארורי מצטרף אל בכירים אחרים מארגון חמאס, אסמעיל הניה, יחיא סינוואר, מוחמד דף, רוחי מושתהא, פתחי חמאד ועלי ע’נדור הכלולים ברשימת הטרור האמריקנית. אל-עארורי נע הרבה בעולם הערבי, הוא עסוק בנסיעות לקטאר, איראן, לבנון וטורקיה. ממושבו באיסטנבול הוא מכווין את פעילות הטרור בגדה באמצעות “מטה הגדה” שבו עובדים מחבלים שגורשו במסגרת “עסקת שליט”, והטורקים מעלימים עין מפעילותו.

לצידו פועל סגנו זאהר ג'בארין ששוחרר ב"עסקת שליט" ב-2011. ג’בארין משמש כאחראי על ההתעצמות הצבאית של חמאס במה שמכונה בארגון הטרור “לשכת הבינוי”. הגוף הזה ממוקם במשרד הזרוע הצבאית באיסטנבול, ואחראי על פיתוח היכולות הצבאיות של ארגון חמאס בתחום האווירי, הימי והרקטי וכן על פיתוח אמצעי לחימה חדשים, לוחמת סייבר והעברת כספים מאיראן לחמאס.

גורמי ביטחון בישראל מדווחים על מגמה בקרב הנהגת חמאס לחזק את התשתית שלה בשטחי הגדה בעקבות מבצע “שומר החומות” כדי לנסות ולערער את יציבות שלטון הרש”פ, במסגרת זו הוגברה העברת הכספים לפעילי הארגון ביהודה ושומרון ובמזרח ירושלים.

בחודש ספטמבר בשנה שעברה חשף השב"כ תשתית חבלנית גדולה של חמאס שהוקמה בשטחי הגדה במשך כשנה. לוחמי הימ"מ חיסלו שלושה מחבלים מן ההתארגנות הזו בכפר בית ענאן ותפסו כלי נשק וחגורות נפץ מוכנות להפעלה. על פי גורמי הביטחון בישראל, סאלח אל-עארורי הוא שהקים את התשתית הזו והפעיל את אחמד זהראן, אחד מבכירי המחבלים שחוסלו. משפחתו של זהראן היא ותיקה במאבק נגד ישראל, אחיו זהראן זהראן היה מעורב בחטיפתו של חייל צה"ל נחשון וקסמן ז"ל וחוסל ב-1998, סבו נהרג ב-1948 במהלך הקרבות על הקסטל באזור ירושלים. התשתית הזו הופעלה מאיסטנבול שבטורקיה ומלבנון.

בכירים בישראל ובהם האלוף איתן דנגוט, לשעבר מתאם הפעולות בשטחים, קראו בעבר לחסל את אל-עארורי, שהינו בבחינת "פצצה מתקתקת" שכל העת מתכננת ביצוע פיגועים נגד ישראל. פעילותו נגד ישראל במזרח ירושלים במהלך רמדאן השנה ומדרום לבנון, שוב מדגישה את הצורך בכך שישראל חייבת לחזק את כוח ההרתעה שלה ולחדש את הסיכולים הממוקדים של בכירי חמאס.


יוני בן מנחם הוא מזרחן וחוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. הטור התפרסם לראשונה באתר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה.

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *