כולם מפסידים משימוש פוליטי בסמלי צה"ל

שימוש פסול בסמלי הצבא לצרכים שונים מזיק למעמדו ותדמיתו וגורר אותו לתוך מאבקים לא לו

צילום: דובר צה"ל

ניכוס סמלי יחידות צה"ל לפרטים, קבוצות וארגונים אזרחים בהקשרים פוליטיים, מסחריים ואחרים, שאינם בסמכות והיתר מטעם משרד הביטחון והצבא, הוא דבר פסול מעיקרו. יש לעצור את השימוש בהם, לתבוע את הסרתם ולהוקיע את המשתמשים לרעה.

לאחרונה גובר השימוש בסמלי יחידות צה"ל לצרכים פוליטיים מצד גורמים אזרחיים שונים. מפקדים וחיילים יוצאי יחידות צבאיות שונות, מייחסים לעצמם את תפקיד דוברי או מייצגי בוגרי היחידה בהן שירתו בעבר, יחידות שבסמליהן הם עושים שימוש לא הוגן בהכרח, שלא בסמכות או ברשות, ולבטח לא בצניעות, על דעתם הפרטית וכפי העולה על רוחם.

סעיף 5 בחוק הגנת סמלים, תשל"ה-1974 עוסק בשימוש אסור בשמות ובסמלים וקובע: "לא ישתמש אדם בכל שם, או בכל סמל או דגל אף אם אין עליהם צו הגנה, למטרות מסחר, פרסומת או הסברה, בדרך שיש בה כדי להביא את הזולת לחשוב שאותו אדם פועל מטעם המדינה, רשות מרשויותיה או רשות מקומית, או שיש בה כדי לפגוע בתקנת הציבור או ברגשותיו". על אדם העובר על חוק זה ומורשע בדין עלול להיגזר קנס כספי ובית המשפט יכול אף להורות לו להימנע מהפעולה האסורה כמוזכר בחוק.

הווה ידוע כי קצינים, מפקדים וחיילי מילואים בשירות פעיל או בדימוס, המחזיקים בדעה פוליטית או עמדה בכל נושא שהוא, אינם מייצגים את כל משרתי היחידה לדורותיה, ואפילו לא את חבריהם לפלוגה, לצוות או לחוליה.

האם לפיכך, שימוש בסמל יחידה או חיל, כדוגמת חיל המודיעין כפי שנעשה אך לאחרונה, על ידי קבוצה מיוצאי היחידה או מערכי החיל השונים למען קידום מטרות פוליטיות, כבמחאה הנוכחית, מייצגת את כל יוצאי היחידה או החיל על שלל יחידותיו? מי מינה ושם את אותם מייצגים לדבר, לכתוב ולפרסם מודעה בשם בוגרי היחידה? האין זו יהירות וחוצפה שיש לגנותה?

שימוש לא נאות בסמלים ממלכתיים עורר בעבר תהיות וכותרות, כשנעשה בהם שימוש לא ראוי לדעת גורמים פוליטיים מסוימים. כך פורסם ב-27 באוקטובר אשתקד, עת פנתה התנועה לאיכות השלטון לשר הביטחון דאז בני גנץ, ולח"כ איתמר בן גביר, בדרישה שיסירו לאלתר מחשבון הטוויטר שלהם תמונות שפרסמו, בטענה שמדובר בשימוש אסור בסמלי המדינה ובחיילי צה"ל לצרכי תעמולה.

לטענת התנועה לאיכות השלטון, השר גנץ פרסם פוסט תעמולתי של ישיבה שלו לצד ראש השב"כ, ובה מופיעים ברקע התמונה סמלי המדינה והשב"כ – באופן שעלול לעלות מצג שנכסי המדינה וסמליה מזוהים עימו, ואילו ח"כ בן גביר פרסם פוסט תעמולתי ותמונה בה הוא מופיע לצד חיילים, תחת הכותרת "כשגנץ נפגש עם ארדואן ומסכן את חיילי צה"ל, אנחנו נחזק את חיילי צה"ל".

לקראת הבחירות האחרונות, יו"ר ועדת הבחירות השופט עמית הורה להסיר חלק מן הפרסומים של תמונות חיילים בחשבונות של ראש הממשלה לפיד ושר הביטחון גנץ, בקביעה כי הם "לא נועדו להעברת מסרים חדשותיים ורשמיים אלא גם מסרים פוליטיים". בתשובה לעתירת הליכוד בעניין, קבעה היועמ"ש כי חלק מן הצילומים של לפיד לצד חיילים פורסמו "ללא הצדקה". במה שונה במהותו המצב עתה, על אף שנעשה על ידי אזרחים מן השורה כביכול?

זווית נוספת לבחינת הסוגייה בהקשר שימוש לא נאות בסממנים צבאיים אירעה במהלך תרגיל העורף הגדול שנערך במדינה באפריל 2008. באותם ימים קיבלו תושבי גוש דן מעטפות שלמראית עין דומות למעטפות רשמיות של צה"ל ובתוכן מכתבים עם הלוגו של צה"ל ופיקוד העורף מטעם חברה העוסקת ביבוא מקלטים. בתגובה הדגישו בצה"ל כי מדובר בשימוש ציני בסמלי הצבא וביקשו מן החברה להפסיק את הפצת המכתבים, שככל הנראה לא ידעה שחל איסור על פי חוק. הגוף היחידי שקיבל בזמנו אישור להשתמש בסמלי הצבא הוא האגודה למען החייל, כך פורסם.

לאור השימוש הלא נאות בהכרח בסמלי יחידות צה"ל, מן הראוי לבחון ולקדם חקיקה הנוגעת לשימוש בסמלי צה"ל וסממניו לצרכים מוגדרים שאושרו בדין, בדומה לכללים המוגדרים בחוק זכויות יוצרים, עם תוספות והתאמות מתבקשות.

אחת התוספות המוצעות והרלוונטית נוגעת לשימוש המוסרי בסמלי צה"ל. דר' קים טרייגר-בר-עם כתבה במבוא ל"גבול המוסרי לזכויות המוסריות" כך: "הזכות המוסרית לשלמות היצירה מאפשרת ליוצרת למנוע עיוותים ושינוים אחרים ביצירתה, אשר עלולים לפגוע בשמה הטוב או בכבודה". מבלי להיכנס להגדרות המוסר המפורטות במאמר, יש לאמץ את שכתבה המחברת: "הזכות המוסרית מספקת ליוצרת שליטה על אופן הביטוי של יצירתה, כלומר מגנה על אוטונומיית הביטוי שלה".

הזכות המוסרית לשלמות היצירה צריכה למנוע שימושים ושינויים בסמלי צה"ל בהתבסס על לשון חוק זכויות יוצרים התשס"ח 2007 סעיף 46(2): "כי לא יוטל פגם ביצירתו ולא ייעשה בה סילוף או שינוי צורה אחר, וכן כי לא תיעשה פעולה פוגענית ביחס לאותה יצירה, והכל אם יש באילו מהם כדי לפגוע בכבודו או בשמו של היוצר". משכך – שימוש בסמלי צה"ל כדי לעודד סרבנות לסוגיה, עומד בסתירה מוחלטת לרוח הצבא וערכיו.

שימוש בסמלי צה"ל לצרכים פוליטיים, מסחריים וכלכליים מוגדרים על ידי אזרחים, בין אם שירתו בצבא ובין אם לאו, הינו פסול מעיקרו. העושה שימוש פסול שכזה למען קידום מטרותיו, עמדותיו, צרכיו ופעילותו כפרט או כתאגיד שלא ברשות או סמכות, פועל באופן לא ראוי ואף מסוכן, שיש בו כדי להוזיל את מעמדו ותדמיתו של צה"ל, ולגרור אותו למאבקים ב"שדות קרב" לא לו, מהם עלולים כולנו לצאת נפסדים.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 תגובות למאמר

  1. ואם יהיה חוק יאכפו אותו? יש הרבה חוקים שאנשים לא יודעים אפילו על קיומם כי הם לא נאכפים.

  2. לצערנו, את צודקת. אוכפים פה רק על צד אחד.
    רק תיקון אחד: השאלה היא לא ׳אם יהיה חוק׳ כי כבר יש חוק, כמצוין בכתבה: חוק הגנת סמלים(סעיף 5).
    לצערנו, זה פשוט לא נאכף.
    ימני