ביידן שוב מממן את המלחמה של איראן

בזמן בו שליחי טהרן מחוללים עימותים ברחבי המזרח התיכון, בבית הלבן מנסים להעניק לה עוד פרס

מדיניות פגומה. הנשיאים ביידן וראיסי | Tasnim, duma.gov.ru, הבית הלבן

זה אף פעם לא זמן טוב להעניק למשטר סורר מתנה בדמות מיליארדי דולרים; התזמון הנוכחי בו ממשל ביידן בחר לעשות זאת שוב לטובת איראן הוא גרוע במיוחד. אך נראה כי היגיון אינו דבר השורר בשפע במסדרונות הבית הלבן.

בערב שלישי האחרון, מזכיר המדינה העביר לקונגרס המלצה לאפשר לממשלת עיראק העברת 10 מיליארד דולרים מוקפאים לידי האייתוללות. סכום זה אמור להוות תשלום עבור חשמל אותו איראן מספקת לשכנתה, ונשמר עד כה בחשבון מוקפא כדי למנוע מהעיראקים לסבול מקנסות שהיו מוטלים עליהם אם היו מפרים את הסנקציות נגד איראן ומשלמים את החשבון.

בממשל האמריקני טוענים כי הוויתור במקרה הזה נדרש כדי לשמור על אספקת החשמל לעיראק אך נראה כי במחיר יקר במיוחד. ללא קשר למניע מאחורי ההחלטה, התוצאה בפועל היא שהבית הלבן שוב מממן את המשטר שנמצא בעימות ישיר מולו.

רצף האירועים מעורר מבוכה. ארה"ב נמצאת תחת מתקפה מצד מיליציות טרור ברחבי כל המזרח התיכון, ארגונים המזוהים או נשלטים על ידי טהרן. בלא פחות מ-56 מקרים בשבועות האחרונים, בסיסים אמריקנים בעיראק וסוריה הותקפו בידי אותן קבוצות, בהן נפצעו 59 חיילים אמריקנים.

קצב המתקפות המתגבר שכנע לבסוף את הנשיא ביידן להגיב, בשלושה מבצעים נקודתיים נגד מטרות בסוריה אשר שימשו גם את משמרות המהפכה. באחד מהם נרשמו שבעה הרוגים מקרב "פעילים המזוהים עם איראן".

זירת המתקפות אינה מוגבלת לעיראק או סוריה. החות'ים בתימן יורים מזה מספר שבועות טילים בליסטיים לכיוון ישראל. במקרה אחד לפחות, משחתת אמריקנית יירטה אחד מהם מעל לים האדום. אזרחים אמריקנים עדיין נמצאים בשבי חמאס בעזה, לאחר שנחטפו במתקפת ה-7 באוקטובר לה איראן סייעה בתכנון וחימוש.

שתי נושאות מטוסים של הצי האמריקני וצוללת גרעיני מסדרת 'אוהיו' משייטות במימי האיזור במטרה להרתיע את חיזבאללה מפתיחת חזית שנייה מול ישראל. איראן מספקת לרוסיה כלי נשק מתקדמים, כולל רחפנים, לשימוש במלחמתה נגד אוקראינה, עימות בו ארה"ב משקיעה משאבים כספיים, צבאיים ומדיניים רבים כדי להדוף את ההתקדמות הרוסית. נראה אם כן כי בנוסף לעימות מול שליחי איראן ומול רוסיה, ארה"ב החליטה להילחם נגד עצמה.

מה למען השם חשבו בבית הלבן? רק לפני מעט יותר מחודש אותם גאונים ביקשו להעביר שישה מיליארד דולרים של כספים מוקפאים לידי איראן, מהלך שנתקל בהתנגדות עזה בקונגרס. "לכספים האלו אין שום קשר למתקפה הנוראית היום, וזה אינו הזמן להפיץ מידע כוזב", ניסתה לשכנע דוברת מטעם המועצה לביטחון לאומי.

כנראה שדבריה לא הגיעו עד טהרן, שם הנשיא ראיסי דווקא הבהיר כי הכסף יגיע "לכל מקום בו הוא נדרש". והוא צדק כמובן. לא משנה אילו מנגנוני שליטה ינסו במערב ליישם על העברת הכסף, וגם אם ישמש רק למטרות "הומניטריות", ברור כי בפועל קבלת סכום כזה תאפשר לאיראנים להשקיע במקומות אחרים ונחמדים פחות, ולהמשיך לזרוע כאוס אזורי ועולמי.

אז מה ההיגיון מאחורי ההחלטה להעניק לאייתוללות עשרה מיליארד נוספים? האם רשת החשמל האיראנית יעילה יותר מאשר כמויות החשמל הגדולות שעיראק מייבאת מסעודיה? משקיף בלתי תלוי יהיה חייב להסיק כי ההחלטה המוזרה היא תוצאה של התמכרות הממשל לרעיון לפיו הוא עדיין יכול לקדם סוג של הסכם גרעין עם איראן בטרם תסתיים כהונתו הנוכחית של ביידן. אם ישנו רציונל משכנע אחר מאחורי מהלך נוסף לריפוד הכיסים של אויב מוצהר אשר שליחיו יורים עלינו כמעט מדי ערב, אשמח לשמוע אותו.

בהעדר תשובה כזו, כל שנותר לנו להבין הוא שממשל ביידן מעדיף לקדם מטרה אידיאולוגית מעורפלת גם על פני שמירת חייהם של חיילים אמריקנים במזרח התיכון, וגם על פני האינטרסים הגיאו-אסטרטגיים של אמריקה ובנות בריתה.


הטור התפרסם לראשונה באתר 'נשיונל רוויו'

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

9 תגובות למאמר

  1. ביידן בובה חצי סנילית שאובמה מפעיל אותה מרחוק באמצעות אנשי ממשלו כגון ג׳ון קרי ודומיו, שממשיכים לשרת בבית הלבן.

  2. כנראה שביידן מנסה למתן אותם בעזרת כסף

    1. זה בדיוק מה שנטען במאמר:
      "משקיף בלתי תלוי יהיה חייב להסיק כי ההחלטה המוזרה היא תוצאה של התמכרות הממשל לרעיון לפיו הוא עדיין יכול לקדם סוג של הסכם גרעין עם איראן בטרם תסתיים כהונתו הנוכחית של ביידן"

  3. ביידן נמצא בשנת בחירות ולכן חייב לשמור על הצד הקיצוני של המפלגה שלו (בוחרים ונבחרים) מרוצים. אם זה המחיר שצריך לתת להם כמס שפתיים כדי לקבל תמיכה רחבה בישראל מול החמאס-אולי עדיף ככה.

  4. ביידן זה אויב גרוע מחמאס דאעש מכיוון שאם אתה חוסם מדינה מלפעול למען ביטחונה האמיתי אתה גרוע יותר מאויביה.

  5. את הכסף נ"ל יש להעביר לישראל כתשלום ראשול לפיצוי על נזקי התוקפנות האירנית.