אל"מ במיל רונן כהן: "אמ"ן לא העביר התרעות לראש הממשלה"

שיחה מטלטלת עם אל"מ במיל' רונן כהן, לשעבר סגן ראש חטיבת המחקר באמ"ן, על מחדלי מלחמת יום הכיפורים ומתקפת הפתע של החמאס

אל"מ במיל' רונן כהן בהרצאה. צילום מסך מתוך יוטיוב

אל"מ במיל' רונן כהן שכיהן כסגן ראש חטיבת המחקר באמ"ן התארח בפודקאסט "זווית ישרה" של אורנה ישר והסביר מדוע לא ניתן לכנות את המכתבים שהעביר אמ"ן לראש הממשלה נתניהו – התרעות:

"זה לא נקרא הרתעה. יש כאן ערבוב מושגים. זו לא רק סמנטיקה. התרעה, ברגע שמוציאים אותה, הצבא מחויב להיערך… מעולם לא הייתה התרעה".

מאחר והשתתף בעבר בוועדות חקירה מסביר אל"מ במיל' רונן כהן כי "לא ניתן לערוך ועדת חקירה בזמן לחימה… מאחוריה עובדים כל הדרגים הבכירים עד החייל הבודד… יש גם תחקירים ברמה זוטרה, ראש אמ"ן, רמטכ"ל… זה יכול לשתק את כולם".

כהן מביע ביקורת על אופן התנהלות המלחמה ואומר בהשוואה למלחמות העבר: "מעולם לא שוחרר צבא המילואים עד אשר השגנו את המטרות שלנו ומעולם לא עזבנו שטח כבוש עד אשר הגענו להפסקת אש בתנאים הרצויים… פעם ראשונה בתולדות מדינת ישראל שבאמצע התקפה משחררים את צבא המילואים ועוזבים את השטחים שנכבשו, יוצאים החוצה ועוברים ללחימה".

בסוגיית "היום שאחרי" אומר רונן כהן: "אם נקבל את העמדה של הרמטכ"ל, שר הביטחון, גנץ, אייזנקוט והאמריקאים – החבורה שטוענת שצריך להעביר את האחריות על עזה לגורם אחר – יש כאלה שאומרים בפה מלא "רשות פלסטינית", יש כאלה שמשתמשים במילים מכובסות כמו "גורמים פלסטיניים" ויש כאלה שאומרים "מדינה ערבית כזו או אחרת"… איך מעבירים אחריות כשלא נמצאים בפנים? אי אפשר לעמוד מבחוץ ולהגיד לאנשים אחרים "תכנסו" כי החמאס ירצח אותם".

על הלילה הקריטי ההוא בשבת שמחת תורה, בין השישה לבין השבעה באוקטובר, אומר כהן כי, בין היתר, "מה שהזוי באירוע הזה היא העובדה שלא השתתף אף אחד מהמודיעין בשיחה הזו של הרמטכ"ל, ראש אג"ם ואלוף פיקוד דרום… ראש אמ"ן לא טרח לכנס דיון עם רח"ט מחקר".

כהן מציין עובדה שלא התייחסו אליה כמעט באשר לחומר המודיעיני: "היה מידע בכמויות מטורפות, כשאנשי 8200 חזרו מההדממה… חומר שלא משתמע לשתי פנים".

לקראת סיום מתייחס אל"מ במיל' רונן כהן לרמטכ"ל הרצי הלוי: "אני רואה את הכישלון הקשה ביותר בעצם המוכנות לשבעה באוקטובר… התפקוד שלו במהלך השבעה באוקטובר לקוי ביותר. חוסר הנכונות שלו, ההססנות, הפחדנות להיכנס לעזה… ההתנהלות שלו עם המינויים ועם האמירות – יש פער עצום לגבי המוסר, ערכי צה"ל, פיקוד, מנהיגות".

הריאיון המלא נמצא בערוץ ״זווית ישרה״ ביוטיוב – מוזמנים להירשם חינם כעוקבים ולתמוך בפודקאסט שמבקש לתת במה אישית בדרך ייחודית ומרעננת בתקשורת הישראלית

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

6 תגובות למאמר

  1. בגדו בנו ימח שמם !!! שמיהו יסביר רק דבר אחד לא יותר ,איך לא עלה לאוויר f 15 אחד אפילו במשך 8 שעות ,גם אם תגידו הצבא הכי גרוע בעולם יש על בסיס קבוע 2 מטוסים בדקה הזנקה או באוויר בכלל בכל רגע נתון, איפה הם היו????? כשיתנו לי תשובה נורמלית על זה אז אני ירגע עד אז כולם חשודים שמכרו את המדינה.

  2. הרמטכ"ל ראש אג"מ ואלוף פיקוד דרום וראש אמ"ן מסכמים ביניהם דבר מה (למחרת בבוקר) לא משתפים את ראש המשלה ו\או את שר הביטחון …….זה המחדל הגדול ביותר , לו היתה אפילו החלטה פשוטה להעלות 2 מטוסים ולהפציץ כצעד מקדים את איזור הגדר עם עזה- הכל היה נראה אחרת…… בדיעבד ,אכן כולנו חכמים יותר…. אבל הלא לשם כך היה לנו את הפתעת מלחמת יום הכיפורים… גם ערב מלחמת יום הכיפורים- אילו גולדה ודיין היו שולחים מס' מטוסי הפצצה ומשליכים מספר פצצות לאורך קו התעלה , כל המלחמה היתה נראית אחרת …. וגם 8 שעות לאחר פתיחת ההתקפה הרצחנית על עזה לא עלה כל מטוס גם 8 שעות מפתיחת ההתקפה , אז לא למדנו לקח פעם אחת, וספק אם למדנו לקחים לפעמים הבאות.

  3. הרמטכ"לים וכן כל האלופים לשעבר שהבטיחו במהלך ההפגנות בקפלן ובנתיבי איילון, וגם הכריזו מעל כל במה ובפני כל מיקרופון "לא יהיה לך צבא …. " בשעת מבחן ,נראה כי מימשו את הבטחתם ,ואכן לא היה כמעט כל צבא בעת כניסת החמאס ל"עוטף עזה"……

  4. אל"מ רונן כהן מסביר לנו שתי עובדות לא ידועות:
    א. 8200 הייתה בהדממה, ואחרי שחזרו אנשי 8200 מהדממה, ב-8 לאוקטובר, הם קראו את שלל החומר שהתקבל בעת שהם היו בהדממה עד ה-7 לאוקטובר. שיסביר לי מישהו בעל הגיון, כיצד הצבא מרשה לעצמו לצאת להדממה- רוב 8200, רוב חיל האוויר, רוב המפקדות הצה"ליות, ואפילו רוב הלוחמים בחזית – האם יש אח ורע בצבאות העולם להדממות של סופי שבוע וחגים? האם האויב לא נלחם במועדים האלה ומחכה שצה"ל יחזור מהדממה? האם מלחמת יום כיפור לא סיפקה מספיק תובנות לכך שאסור לצה"ל לצאת לחופש בחגים?
    ב. העובדה שראש אמ"ן חוזר לישון ולא מכנס פגישה יחד עם רח"ט מחקר, מראה אחת מהשתיים – או שהייתה כאן בגידה מכוונת, או שראש אמ"ן היה עסוק בבילוי עם נערות ליווי באילת ולא התפנה לתפקיד שלו – בכל מקרה זו התנהגות פושעת שעבורה צריך להעמיד את ראש אמ"ן לדין על בגידה
    כל האמור לא צריך להוריד אפילו במעט מאחריות הרמטכ"ל הכושל שהלך לישון במחשבה שאולי תהיה מלחמה ואולי ייכבש ישוב אחד או שניים, וזאת בלי להעיר ולהכניס לכוננות את כל גזרת עוטף עזה, ובלי לדווח ולהתייעץ עם הדרג הממונה – שר הביטחון וראש הממשלה. גם כאן יש ריח רע מאוד או של בגידה או של התנהגות רשלנית פושעת – גם כאן בשני המקרים צריך להעמיד את הרמטכ"ל לדין ולהכניסו לכלא לשנים רבות.