'קרב אוויר' – סוף סוף סרט ציוני

אחרי שנים של מריחות וסירובים פוליטיים, סוף סוף עולה על המסך סרט קולנוע ישראלי שלא מפחד להיות ציוני

שני מטוסים מצריים שהושמדו על הקרקע במבצע מוקד. לשכת העיתונות הממשלתית

כמה סמלי שהשנה יום ירושלים מתנגש עם "יום הקולנוע", אולי היום החשוב ביותר עבור הקולנוע בארץ. לראשונה אחרי שנים, הקולנוע הישראלי זוכה לעדנה צנועה עם 'קרב אוויר' בבימוי רועי הורנשטיין, סרט עלילתי שנוגע בתפיסה מדינית מורכבת ללא אילוץ של פרוטגוניסט פלסטיני.

הסרט שנוצר בהשראת 'מבצע מוקד' שפתח את מלחמת ששת הימים, מספר על טייסת בצפון הארץ שעוברת מסע מנטאלי ולוגיסטי לכשירות מבצעית עד למוכנות להתקפה ומלחמה כלל אזורית. כיאה לסרט תקופתי העלילה מתובלת במעט בשוביניזם ומצ'ואיזם ותאורה חמה של הסיקסטיז, ויותר מהאווירה הרומנטית- פאתוסית שהסרט מחולל, ההפקה הזו היא בעיקר ניצחון שקט על הגורמים ששלטו במשך שנים בלקטורה ובשיח הלאומי.

מרהיב לראות בתחילת הקרדיטים טלאי הפקתי מכובד של קרן קולנוע שומרון, קרן רבינוביץ', קשת, יונייטד קינג- האחים אדרי ועוד. אך זה רחוק מתחילת הדרך. הסרט התבשל במשך 15 שנה, וקיבל כותרות מסירובי מימון מקרנות הקולנוע הגדולות. כך למשל באחד הסירובים קיבל הערה מאחד הלקטורים:

"התסריט מכיל מינון נמוך של כל המימד האנטי מלחמתי והשאלה ביחס לחיוניותה או דרכים להימנע ממנה כמעט שאינם נידונים[…]הסרט נשאר באזור המוגן של סרט מלחמה ישיר ומתוחקר, ובכך נמנע מאמירה חדש על משמעותה הפילוסופית והרגשית. לא שואל שאלות מוסריות, לא מאפשר מבט פנימה אל נפשו של הטייס. אין קביעת עמדה. אין מבט אחר".

כך מתגלה הלחץ התרבותי המיוזע לתסריטאים אל שפלות לאומית בסרטים בישראל. היסטריה או אי נוחות להיקרא קולנוע "מגויס", וזה רק מעט מהמערכה הבירוקרטית שהורנשטיין נדרש לעמוד בפניה. בהמשך דרש בירור ואף נערך דיון במועצת הקולנוע ותחקיר מעמיק ומאיר עיניים על קרנות הקולנוע שנתגלה בעקבותיו.

כרזת הסרט
כרזת הסרט 'קרב אוויר'

במאמר מוסגר, עד שנות ה-60 המדינה אפשרה מתן החזר מס על רכישת כרטיסים, ובכך עודדה הפקת סרטים ישראליים על ידי חברות מסחריות. תנועת הרגישות החדשה שהושפעה מהגל הצרפתי בשנות ה-70 ביקשה להיפטר מהקולנוע הפטריוטי ולערער את דימוי הצבר הקלאסי, ובשלוחותיה הפוליטיות (קבוצת קי"ץ) שינתה את המודל הכלכלי של הקולנוע בישראל. כך בשנת 1979 הוקמה קרן הקולנוע הראשונה, "הקרן לעידוד סרטי איכות" שמידרה את הסרטים שנכנסו למרקע בארץ. משנת 2016 ביוזמת שרת התרבות בוצעו תחקירים, נפתחו קרנות קולנוע בפריפריה, דירקטורים בקרנות באורח פלא יצאו לפנסיה ועוד.

לבסוף בשנת 2017 קרן רבינוביץ' נעתרה לבקשת הורנשטיין ותקצבה סכום ראשוני משמעותי על סך כשני מיליון שקלים, מה שהחזיר את האמון לתמיכת קולנוע מוסדית, ונתן את יריית הפתיחה הרצינית להגשמת החלום.

הסרט נוגע-לא-נוגע בקונפליקט התודעתי על מלחמת ששת הימים שבמחלוקת אקדמית מוסרית עד היום על הגדרתה כניצחון ואף נס או כמלכודת מדינית. בדומה להוואי הסרטים מבצע יונתן ואקסודוס שמכונים בגנאי "ריאליזם ציוני" או "תעמולה" שמציגים את הניצחון בהרואיות. אדרבא, הוא לא מתנצל או מגמגם. הוא חי, בועט ובולט בצדקת הדרך. כך למשל נמצאים משפטים שמזה שנים היה קשה למצוא בקולנוע הישראלי "לא התחלנו את המלחמה הזו… אבל אנחנו נסיים אותה", "איפה החתירה למגע?" וכל זה בלי ציטוטים מפוארים מהתנ"ך ואף בלי שוט אחד של אויב מרושע. עיסוק פנימי אנושי במטרה לאומית של ביטחון. כמה נדיר כמה נדרש בימים אלה.

ב'קרב אוויר' יש סאונד איכותי מינימליסטי, משחק מעולה ולא מתחנף, הופעה מרעננת של אמיר שורוש שמעניק תווך קולנועי קליל בין האליטה ל"עמך" שאופף את חיל האוויר עד היום, אם כי לא היה מזיק עוד קצת פוסט-פרודקשן ותיקוני צבע על השכבות בין האפקטים של ההפצצות. לטוב ולרע, בניגוד לז'אנר דרמטי הדמויות לא מנפחות את עומק הסיפור, העולם הפנימי של הדמויות נותר יבש ביחס למטרה הצבאית המשותפת. כך למשל מתח בין המפקד לאלמנה במוטיב חוזר בסרט נותר לא ברור ואף מיותר.

כמה אייקוני שהסרט מרפרר על אותם צבאות מתחממים כיום, סוריה ומצרים, ועל חשש מנפילה לשבי ומסיים ביציאה למלחמה. אבל בשונה מתחושת התבוסה וחוסר המשמעות ש"סרטי יורים ובוכים" הנחילו בסל התרבות, הסרט משאיר טעם של שליחות וכבוד לאומי. ועל כן זה סרט חובה ליום הקולנוע של 2024, ולכל בעלי הזיכרון הקצר שעדיין לא חיברו בין ההיסטוריה של צה"ל למערכה של ימינו.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

11 תגובות למאמר

  1. אם הסרט לא מזכיר את מערכת הלוחמה האלקטרונית שאפשרה לחיל האוויר להגיע לבסיסי האויב בלי להתגלות בדרך. הרי יש כאן לקות עובדתית היסטורית. בלי למערכת זו, לא היתה שום הפתעה, ושפיכות הדמים היתה רבה.

  2. סרט טוב מאוד.
    משפט מפתח נוסף ממנו: "שלום עושים עם אויב מובס".
    המתח בין המ"ט אלמנה בא מתוך הרקע האישי של המפקד, כבן אלמנה, מאחר ואביו היה טייס שנפל.
    ערב מלחמה – כולם מרוכזים בלחימה ולכן אין כאן "חפירות' של הנפש, אלא משימתיות.
    רק כך נלחמים כדי לנצח.

    1. עם כל הכבוד סרט בינוני. תסריט מועתק כמעט 1:1 מטופ גאן, משחק בינוני (ראינו אותו סרט), אפקטים עלובים שילד בן 5 עושה יותר טוב.
      בראיון עם הבמאי הוא הודה שאפילו לא צילמו את המטוסים באוויר. זה רציני?
      סצנות המלחמה שאמורות לתאר את מבצע מוקד התפרסו על 5 דקות בלחץ לקראת הסוף והיו מאוד מאכזבים. ציפיתי לראות קרבות אוויר, הפצצות ואולי גם סצנת ניצחון.
      כמעט כל הסרט התמקד בעלילה ילדותית שנראית כמו פרודיה של טוב גאן.
      אפילו את הסיבה להתנהגות אגואיסטית של הטייסים קיבלנו רק באמצע-סוף הסרט. וזה כשכל העלילה סובבת סביב זה.
      הלכתי בציפייה לראות אקשן, קרבות אוויר ואפקטים מטורפים וקיבלתי במקרה הטוב סרט נוער. אפילו השחקנים כמעט כולם שחקנים שמשחקים בעיקר בסדרות ילדים.
      הדבר היחיד שעוד הצליח להציל את הסרט זה הציטוטים בסגנון סרטי בורקס שהכניסו הומור לסרט. כל השאר היה בינוני.

    2. תשובה ל"טופ גאנר": דומני שהכותב הנכבד שכח שזהן סרטו הראשון של הבמאי ובתור סרט ראשון הוא מקבל ציון טוב. הכותב לא התייחס כלל לעובדה שסוף סוף מוקרן במסכי הקולנוע סרט שאיננו משמיץ את ישראל, אינו מעליל עלילות שוא על חיילי צה"ל וישראלים, שסוף סוף אין בסרט זה דמויות כמו "עלי", מוחמד", "פטמה", "סלמה" – שנפשנו נקעה מהם וזה סרט יהודי וישראלי לכל דבר ברוך ה'.
      צופים רבים חשים גאוה ושביעות רצון מן הסרט ותודה לבמאי.

    3. תגיד, נכון שאתה שמאלני? ואל תגיד לי מה קשור. אתם שם בשמאל נגד כל מה שהוא מהווה גאווה ישראלית או כבוד ישראלי. אצלכם שם, שיא החיים זה אירוויזיון של מתחנג…..

  3. מרגש! איפה אפשר לראות אותו?
    זהו פשע לאומי תפיסת הקרנות ושלילת הלאומיות והבטחון בכוח צבאי. טייס בקרב שלא יכול לעסוק ברגשות מוסריים מעבר למה שגם ככה הצבא היהודי מצויד בו. ועוד אומרים שרק ביבי אשם. תתבוננו בתפיסה הנפסדת הזו ותבינו ששגיתם ובלי מלחמות(לצערנו) ראינו מה קורה. כמו שהוא אמר בסרט לא התחלנו בה אבל ננצח. שאפו. מחכה לראותו.

  4. סוף סוף סרט שלא מתבכיין שאנחנו נלחמים על הקיום שלנו. סרט שלא אומר "גם לאויב יש רגשות". ההתמקדות בסרט הוא על גאווה במקצוע/כישרון ולא לתת לזה לבוא במקום הגנה על המדינה

  5. סרט נהדר, ישראלי וכן, גם קצת פטריותי. אנחנו צריכים עוד הרבה המינון הזה. נהנתי מאד, תודה ליוצרים ולכל מי שאיפשר את ההפקה.

  6. בכנות
    סרט לא טוב.
    עלילה מאוד צפויה.. הלכנו שני חברים לסרט ישראלי מלא אקשן וקיבלנו לתחושתי פארודיה על סרטים ישראלית.
    טקסטים מביכים, דמויות מאוד שטוחות. אפקטים לא טובים..
    באמת שרציתי ובאלי לפרגן אבל ישבתי וצחקתי כל הסרט מתוך מבןכה על איכותו… ראמזי הציל שם את הסרט.
    משפטים מלאי פאתוס בתוך כל זה פשוט נבלעו והרגישו קרינג

    ממש מבאס אותי לכתוב את זה אבל זה מרגיש שבשם הרצון להעביר מסר (שאני אגב מסכים עם המהות שלו) הכותב/ת מאוד הקלה באיכות התוצר הסופי

    רק טוב