ניר מאיר: הטבח בעוטף תוכנן לליל הסדר ונמנע בנס

סא"ל בדימוס ניר מאיר, המנכ"ל היוצא של התנועה הקיבוצית, ישב לשיחה קשה עם שניאור ובר על הטבח בעוטף

סא"ל בדימוס ניר מאיר בשיחה עם שניאור ובר. צילום מסך מתוך יוטיוב

ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית היוצא, מתארח באולפן 'כור ההיתוך' לשיחת עומק עם שניאור ובר על ה-7 באוקטובר, המכות הקשות שספגו הקיבוצים בגבולות המדינה בדרום ובצפון, היחסים המורכבים עם הממשלה, הביקורת החריפה על מערכת הביטחון, השינויים שחולל בתפקידו, הטענות כלפי הקיבוצים בסוגיית חלוקת המשאבים ועתיד הקיבוצים בישראל.

במהלך השיחה, מתאר ניר את השבר העצום שחוו הקיבוצים בעוטף עזה ביום שמחת תורה. "ידענו שיש תוכנית חמאסית לעבור את הגדר באמצעות מנהרות, להשתלט על הקיבוצים, לרצוח ולחטוף. אבל מי האמין שהם מסוגלים לבצע את זה? מה גם שצוק איתן שיבש את התוכנית הזאת, ובהדרגה שקענו בים של קונספציות.

"סיפרנו לעצמנו סיפורים, התחלנו להאמין בהם והגבנו עליהם כאילו הם נכונים. כמדינה, זו הייתה התנהגות מופקרת. מחדל כמו ביום הכיפורים. התעלה לא היוותה אז מחסום, ובוודאי לא הגדר כעת. ההבדל הוא אחד, שכאן שחטו אזרחים. ספגנו בתנועה הקיבוצית יותר מ־300 נרצחים, ותוסיף על זה את החטופים. שום קהילה פה לא חוותה דבר כזה."

מאיר מתאר את השתלשלות האירועים עד לטבח המזעזע: "חיינו באשליה העצמית הזאת. השיא היה בשנה האחרונה, והשיא של השיא היה כשפיקוד העורף לקח את הנשק מכיתות הכוננות בדרום. בסוף, הקיבוצים שהצליחו להדוף את ההתקפה אלה הכיתות הלא ממושמעות, שהנשק לא חזר לנשקייה. בחלק מהקיבוצים חברי כיתת הכוננות רצו לקחת את הנשק מהנשקייה, אבל המחבלים הציבו מארב בקרבת הנשקייה ופגעו בהם עוד לפני שהצטיידו בנשק. צה"ל היה בעיוורון של צבא קטן וחכם. הקטינו את הכוח כי יש גדר ואלקטרוניקה ורחפנים, סמכו עליהם, והתוצאה לפנינו. תמיד זלזלנו, חשבנו מי הם ומי אנחנו. ב־7 באוקטובר הם הראו לנו מי הם ומי אנחנו".

"התנועה הקיבוצית עומדת בפני אתגר שלא התמודדה איתו מאז ששת הימים – חידוש וחיזוק ההתיישבות, בעוטף עזה ובגבולות האחרים", הוא אומר. "חמאס דפק את חיזבאללה, הוא עשה את התוכנית שלו קודם. אבל מהותית, הצפון נמצא תחת אותו איום בדיוק. נצטרך לחדש את היכולת שלנו להחזיק גבולות. אנחנו נעמוד בזה. אני מצפה שיהיה חוק בכנסת כדוגמת חוק ההתנתקות, שיגדיר את מחויבות המדינה לשיקום החבל הזה. יש מנהלת, יש עשייה, זה עובד, אבל אני רוצה את זה בחוק".

בדבריו מתייחס ניר למצב הקיבוצים בגבולות ואומר כי "ברמה העקרונית, בפינוי צריך לדאוג להכול, מאל"ף ועד ת"ו. כשהמדינה מפנה קיבוץ, היא צריכה לממן את זה. אם מישהו החליט לצאת על דעת עצמו זה דבר אחד, אבל אם אמרו למישהו שהוא צריך להתפנות – זה חייב להיות על חשבון המדינה. עכשיו דברים מתחילים להסתדר, אבל ב־7 באוקטובר שום דבר לא עבד. הצבא לא תפקד, כיתות הכוננות ניסו להתמודד עם מה שהשאירו להן, המשרדים לא עבדו, ולרשויות האזוריות לקח זמן להתארגן".

עקבו אחרי הפודקאסט 'כור ההיתוך' בספוטיפיי ויוטיוב בואו להיות שותפים להצלחה, ועשו מנוי ל"כור ההיתוך", פודקאסט מרתק וייחודי בנוף הישראלי.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 תגובות למאמר

  1. ״מי האמין שהם מסוגלים לבצע את זה?״-תתפלא אדון מאיר אבל היו רבים וטובים שהאמינו והזהירו אבל אתם בחרתם לסמוך על בעלי הדרגות למרות טעויותיהם החוזרות ונשנות בקריאת המציאות.
    וזה האתגר האמיתי שהתנועה הקיבוצית עומדת מולו (ונכשלת): להכיר במי שבאמת ראוי להקשיב להם ובמי שלא ולהתגבר על הדעות הקדומות שיש להם על כיפות סרוגות מחד ועל דרגות בכירות מאידך.

  2. שמעתי חלק מהפודקסט. החלוקה לימין שמאל היא לא כלכלית ולא מדינית. מדובר על חלוקה חברתית ערכית שממנה נגזרים כל השאר. השמאל הוא בעיקר חילוני וגלובליסטי ואילו הימין מסורתי יותר ולאומי. בנושאים הכלכליים והבטחוניים אין הרבה הבדלים אבל מלחמת השמאל בימין הפכה למלחת חורמה מכיוון שהגישה הגלובליסטית נכשלה בכל המערב וגם החילוניות המוחלטת יצרה בלבול ערכי עמוק ובעיית זהות. אלה הפכו את השמאל, שהולך ומאבד את תמיכת הציבור, למיליטנטי נגד כל ממשלה ימנית נבחרת ונגד התומכים שלה והם גם דחפו אותו לחפש בני ברית ותמיכה מחוץ לגבולות המדינה.
    התוצאה היא כמובן הרסנית מכיוון שהגישה הזאת דורשת מצד אחד שלילה מוחלטת של הצד השני כולל מהלכים חשובים ביותר לכלכלתה, חוסנה ובטחונה של המדינה ומצד שני מאפשרת חדירה של אינטרסים זרים למערכת השיקולים הלאומית. זה כל כך מהותי שאת המגעים להסכמי אברהם היה צריך לנהל מאחורי גבם של פקידי משרד החוץ מפחד אמיתי שהם יחבלו בהם.
    את התוצאה ראינו בשביעי באוקטובר.

  3. במקום כל הריאיון והטעויות והקונספציות, אפשר להגיד מילה " בגידה". ההסברים טובים למה שקרה בטרם ה7.10 אבל אין הסבר ושום הסבר בעולם לא מספק תשובה לאותו בוקר שחיל האוויר לא הוזנק. 8 מטוסים מספר פצצות ,בומים, מבער אחורי וכולם בורחים, זה האמאמא של נוהל חניבעל. הייתי טכנאי במלחמת יו"כ ב10 דקות כל חיל האוויר, היה באוויר. גם כשהיינו חצי צוות… נשאיר לוועדות מה קרה ,קודם ה 7.10. לא צריך וועדה לחידלון של אותו בוקר, שהשוחט שחט כמעט חופשי וצה"ל הגדול נדם. בגידהההההההההההה

  4. לא למדתם כלום.
    אתם שוב פעם עם שלטים די לכיבוש.
    אתם שוב פעם מפגינים בקפלן, אתם שוב פעם הופכים את המדינה.
    פאשיסטים הייתם ופאשיסטים נשארתם. למרות ה 7 באוקטובר.