שקט, ממדרים

פארסת שחרורו של מנהל בית החולים שיפא ומצעד ההתנערויות מאחריות מעיד על הבעיה העיקרית של מערכת הביטחון – אנחנו לא יודעים מה קורה בה

ראש השבכ רונן בר והרמטכ"ל הלוי. צילום: דובר צה"ל

חילופי ההאשמות והמהלומות בין הגורמים השונים בפרשת שחרורו מהכלא של מנהל בית חולים שיפא רשמו פרק מביך נוסף בפרקי המלחמה הנוכחית, כזה שמעלה תמיהה כיצד מתרחש בכלל אירוע כזה גם מבלי לדעת מי אחראי לו.

אחד התהליכים הסבוכים ביותר שניתן לעשות בימים אלה הוא הניסיון להתחקות אחר הלך הרוח שמביא בכירים במערכת הבטחון הישראלית לחוש חמלה כלשהי כלפי מחבלי נוח'בה שכלואים בישראל ולהורות על שחרורם משום הצפיפות שמכבידה עליהם. יש במדינת ישראל גורמים בשב״כ שמגלים אמפתיה כלפי שורפי תינוקות ועורפי ראש חיילים.

בסוגיה הספציפית של שחרור מוחמד אבו-סלמיה לא הייתה זו הצפיפות שגרמה להחלטה שכן הוא שוחרר מכלא נפחא ועדויות מצולמות שפורסמו מתאו לא הציגו מצוקת מקום כלשהי.

קשה למצוא הצדקה לצעד החמור הזה מלבד איזו תקווה כמוסה שהיה זה מהלך מבריק במיוחד של השב״כ משום שהאדם שתחת ידיו הוחזקו חטופים ללא תרופות וחלקם אף נרצחו הוא למעשה משת״פ של ישראל שרק במקרה לא הוצא להורג על ידי חמאס. אשרי המאמין.

שעות ארוכות זעקו הכותבים ברשתות החברתיות ״מי נתן את ההוראה?״ לאחר שכמעט כל הגורמים התנערו מאחריות. באופן שאינו מחמיא לאף אחד מהם נפרשו המהלומות ביניהם לעיניי הציבור, בכללו גם משפחתה של נועה מרציאנו הי״ד שנרצחה כאשר הוחזקה כחטופה בבית חולים שיפא. בית חולים שהיה יותר מכל קן טרור בו אוחסנו כמויות עצומות של נשק ותחמושת.

חשוב לציין ששירות בתי הסוהר אינו זה שמחליט אודות זהות האסירים המשתחררים. לאחר ששב״ס האשים את שב״כ, מיהר האחרון להסיר מעליו כל אחריות. היו מי שהאשימו את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר שמופקד, בין היתר, על שב״ס. הוא מצדו האשים את ראש השב״כ רונן בר. ראש הממשלה נתניהו שאמר כי לא ידע על השחרור והאשים את בג״ץ ושר הבטחון גלנט האשים גם את שב״כ וגם את שב״ס.

בזמן שאבו סלמיה סיפר לעולם ששוחרר כי הוא חף מפשע והתלונן על ירידתו במשקל, נאלץ השב״כ להודות שהוא משחרר מדי יום אסירים משום מצוקת צפיפות והאשים את המשרד לביטחון לאומי. ביום בו שוחרר מנהל בית חולים שיפא, שוחררו כ-50 אסירים נוספים אך מיותר לציין את ההד הבעייתי שנוצר כאשר משוחרר אסיר כמו מוחמד אבו סלמיה.

באופן יוצא דופן פרסם שב״ס את צו השחרור של מנהל שיפא, או אז הסתבר כי על הצו חתום תא״ל במיל׳ מאיר חן ושוב הוטלה ההאשמה על צה״ל. אגב, מדהים לקרוא שמחבלי הנוח'בה נקראים ״לוחמים בלתי חוקיים״ כפי שנכתב בצו.

בירור נוסף העלה כי צה״ל והשב״כ אכן התבקשו לגבש רשימה של אסירים שישוחררו אך זהותם של האסירים לא הועברה לגורמים מדיניים, לראש השב״כ ולראש המל״ל.

מבקר המדינה הודיע כי הוא בוחן פתיחת ביקורת לגבי המקרה ואמר ״השיח בין גורמים מדיניים וביטחוניים שמתקיים בנושא מעלה חשש כי לא נעשתה עבודה סדורה שבחנה את כלל ההיבטים של השחרור״.

בסופו של דבר, פורסמה הודעה של לשכת ראש הממשלה על פיה השחרור הוא ״תקלה חמורה וכשל מוסרי. איש זה שתחת אחריותו נרצחו והוחזקו חטופינו, מקומו בכלא״.

ובכן, עדיין לא מאוחר. ראש הממשלה הורה לבצע בירור יסודי ולהקים צוות ש״יבחן ויאשר את זהות העצירים שחקירתם הסתיימה טרם שחרורם״.

הרכב הצוות מעיד אולי יותר מכל על הבעיה שאנו עדים לה מאז השישה באוקטובר. כולנו קראנו אינספור פרשנויות לגבי השיחות שהתקיימו בלילה ההוא ובמיוחד אלה שלא. עדיין לא ברור מי השתתף בהן ומה נאמר אבל ידוע מי לא השתתף בהן וכיצד המידור שהתרחש גרם, בין היתר, להתנהלות שהביאה על מדינת ישראל תוצאות איומות של הטבח.

מידור וחוסר שיתוף פעולה מסכנים בסופו של דבר חיי אדם. על כן הצוות שיוקם יכלול נציגים של משרד הבטחון, צה״ל, שב״כ ומל״ל. לו היה מוקם צוות כזה כבר בתחילת המלחמה סביר שהשחרור המדובר היה נמנע וזו רק דוגמא אחת לשיתוף פעולה שחייב להתקיים תמידית בין כל הגורמים השונים.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

8 תגובות למאמר

  1. ד"ר מנגלה, למרות כל המעשים שלו, הוא עדיין רופא (תיכף תבינו למה זה קשור).
    יש כיום כמה גופים, חלקם בינלאומיים וחלקם תוצרת ישראל במימון של מדינות זרות – אלו שמתגאות בידידות אמיצה עם מדינת ישראל ושמירה על היהודים שבה, שהם מעוניינם בשחרורו של ד"ר מנגלה. יכולות להיות סיבות רבות, מכל זוית שהיא. למשל, הרופא קשור במישהו בכיר באותם גופים. או שהגופים הללו כל כך שונאים את נתניהו שד"ר מנגלה היה הזדמנות בשבילם לפגוע בנתניהו.
    הגופים הללו יודעים שצו מעצר בינלאומי מרחף מעל ראשיהם של נתניהו, גלנט ושאר שותפיהם לאסון שמיני עצרת.
    אותם גופים פנו במקביל לנתניהו ולבית האשפה בהאג, והציעו עסקה – שחרור ד"ר מנגלה תמורת עיכוב הוצאת צו המעצר. הרי נתניהו רוצה לטוס ולנאום בקונגרס האמריקאי, והדרך לוושינגטון עוברת מעל מדינות אירופה שישמחו ליירט את המטוס ולעצור את נתניהו. נראה הזוי? עד כמה אפשר להיות בטוח ולסמוך על טייסי כנף-ציון (אגב, האם טייסים אלו השתתפו בהפגנות נגד הרפורמה המשפטית? האם הם חתמו על סירוב להתנדב?)? עד כמה יצחק רבין היה צריך לבטוח ולסמוך על מאבטחי השב"כ שימנעו את רציחתו? ואיך זה שהוצאת צו המעצר נדחתה לפתע פתאום, ללא סיבה שנראית מוצדקת, ממש כמה ימים לפני שיחרורו של ד"ר מנגלה?
    מכיון שהעסקה הוסכמה בחדרי חדרים, כל שנותר הוא למצוא מי יוכל להוציא לפועל את שיחרור ד"ר מנגלה.
    אז מישהו מהשב"כ (לא ידוע מי. שששש… זה סוד שעלול לפגוע בבטחון המדינה) אישר לשחרר קבוצת מחבלים.
    רשימת המשתחררים הועברה לרמטכ"ל (או שלא) ולראש השב"כ (או שלא), ואלו היו צריכים לבדוק לעומק מי המשתחררים ולמנוע שיחרור של מחבל כבד. אבל אלו לא בדקו, או שבדקו ואישרו כי לא אכפת להם, או שבדקו ואישרו במודע, ואיפשרו לאותו בכיר בשב"כ ולתא"ל שהיה מוכן לשכב על הגדר עבור הרמטכ"ל לחתום ולהוציא לפועל את השיחרור של ד"ר מנגלה.
    אבל מה עם הרעש הציבורי? זוכרים את המערכונים בתוכנית זהו זה – זה לא אצלי זה אצל פופטיץ? אז כל אחד טוען שלא ידע, מאשים את האחרים, וטוען שהאחרים (שהם האשמים) מטילים עליו, נשמה טהורה של צדיק יסוד עולם, את האשמה למעשה המחריד.
    וכל אחד מהצדדים יודע שבעוד כמה ימים (או כמה חיילי צה"ל הרוגים) אף אחד בציבור לא יזכור שבכלל קיים ד"ר מנגלה.

    התסריט הינו דמיוני לחלוטין. אבל לפעמים המציאות עולה על כל דמיון (המציאות של הטבח בשמחת תורה עלתה על כל דמיון של מי שהיה בטוח והזהיר מפני פלישת תושבי רצועת עזה וביצוע הטבח).

    1. קונספירציה אפלה מדי אבל בימינו ההזויים כל דבר אפשרי.

  2. פספסת את הבעיה העיקרית-חוסר ביקורת.
    אין תחלופה לביקורת ציבורית.
    הדרג המדיני נמצא תחת ביקורת קבועה המתבטאת בבחירות ובראיונות בתקשורת.
    אך אם גופי הבטחון (בתוך שלח בכירים אחרים) אינם חשופים לציבור, אינם עונים לתקשורת ואף אינם מתקשרים עם הדרג המדיני-מה ישמור עליהם בתלם?
    ״מי ישמור על השומרים?״

    1. מניסיון של בעל אורוות סוסים במשך השנים,למדתי שאם אתה לא מנקה את האורוות באופן מתמיד, בסופו של דבר תתבוסס ואולי גם תטבע בחארה!!!

  3. אם חפץ חיים העם הזה,ש"חווה" את מה שקרה בשמיני בעצרת תשפ"ד,עליו לקום כברכתו של בלעם בן בעור:"הן עם כלביא יקום,וכארי יתנשא"ולדרוש להחליף המערכת הכושלת ללא שה"י ופה"י.