איראן מכוונת לפצצה לפני נובמבר

דיוויד וו, אנליסט וחוקר, מנתח בפודקאסט חדש את הזירה האזורית ואת השלכות המלחמה בישראל על העולם

נשיא סין שי ג'ינגפינג והמנהיג העליון חמינאי. צילום: Khamenei.ir

האם אנחנו בדרך למלחמת עולם? האם העימות במזרח התיכון יגרור אחריו עימותים אחרים? דיווד וו, אסטרטג מאקרו לשעבר בוול סטריט, מבקש להשיב בפודקאסט שלו על השאלות הללו בראייה אזורית וגלובלית. וו מתאר את עלייתו של סדר עולמי חדש המאתגר את ההגמוניה האמריקנית שהתרגלנו אליה בעשורים האחרונים. כאשר מי שמובילים אותה הם רוסיה, איראן וסין.

״רוסיה היא ספקית ותיקה של נשק לאיראן. מלחמת רוסיה-אוקראינה קירבה מאוד בין שתי המדינות. הסנקציות הכלכליות המערביות נגד רוסיה העמיקו את הקשרים הכלכליים בין שתי המדינות, בשעה שרוסיה מחפשת דרכים לעקוף את הסנקציות. הסחר בין שתי המדינות עלה ב-48 אחוזים ברבעון הראשון של השנה. שתי המדינות חתמו על הסכם שיחבר את מערכת הבנקאות האיראנית "שטאב" למערכת הבנקאות הרוסית עד סוף החודש״.

וו מציג נתונים רבים על הסחר בין המדינות והתיאום המתפתח ביניהן, שיש לו גם השלכה ביטחונית: ״למען שיתוף הפעולה הביטחוני שתי המדינות התקדמו מעבר ליחסי הלקוח-פטרון ששררו ביניהן, וכעת איראן היא ספקית גדולה של נשק לרוסיה מאז מלחמת אוקראינה. לפי דיווח עדכני, רוסיה רכשה לפחות 6,000 כטב"מי שאהד 136 מפרוץ המלחמה״.

כך גם לגבי היחסים עם סין: ״בדומה לרוסיה, סין היא ספקית נשק ותיקה של איראן. סין הייתה ספקית עיקרית של טכנולוגיה גרעינית לאיראן עד שנות ה-90, והיא ממשיכה לספק סיוע לתוכנית פיתוח הטילים שלה. אומנם באופן רשמי סין לא ייבאה נפט איראני מאז אמצע 2022, אבל רוב ייצוא הנפט האיראני מגיע לסין, לפי נתונים שאספה "קלפר", חברה המתמחה במעקב אחר שילוח עולמי״.

גם סין מסייעת למשטר האיראני בפיתוח כלי נשק ובדרכים אחרות, והם מהווים יחד ציר ברור המתפתח במהירות. שלוש המדינות הללו מתחמשות באגרסיביות ומכינות את עצמן לקראת עימות. וו מתאר את המגמות הללו בפודקאסט שלו ותוקף את מדיניות הנשיא ביידן שהביא את העולם קרוב יותר למלחמת עולם שלישית מאי פעם.

האזנה נעימה!

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 תגובות למאמר

  1. זה לא פודקסט, הוא לא אומר שום דבר חדש ולא נראה שהוא מבין בכלל בתחום.
    לא ברור למה הבאתם את זה