הרשות הפלסטינית: הבי.די.אס פוגע בפלסטינים

זה עוד לא קרה: מעצר פעילי BDS על-ידי… המשטרה הפלסטינית. האם הפלסטינים מבינים סוף-סוף את מה שטוענת ישראל מזמן?

לא טובת הפלסטינים נגד עיניהם; פעילי חרם. צילום: רוני שוצר, פלאש 90

באופן חסר תקדים נעצרו לראשונה פעילי תנועת החרם האנטי-ישראלית (BDS – 'חרם, הימנעות מהשקעות וסנקציות'), על-ידי לא אחרת מאשר הרשות הפלסטינית.

ארבעת הפעילים – זייד שועייבי, עבדל ג'וואד חמאייל, פאדי קוראן ופג'ר חארב – נעצרו לפני כשבועיים ברמאללה על-ידי המשטרה הפלסטינית באשמת הפרת הסדר הציבורי. לטענת המשטרה, הארבעה ערכו הפגנה בלתי-חוקית וקראו קריאות גנאי כנגד הופעה של הרכב רקדנים הודי, בטענה כי ההרכב עורך במקביל הופעות גם בתל-אביב. העצורים מחו על ה"נורמליזציה" עם ישראל, והעלו את חמתם של אנשי הרשות הפלסטינית ששקדו על הבאת הרקדנים לרמאללה. "ה-BDS גורם לפלסטינים להיראות כאילו כל מה שמעניין אותם זה להחרים ולבצע דה-לגיטימציה לישראל", אמר בכיר ברשות לעיתונאי חאלד אבו-טועמה. "זו תנועה שנוגדת את האינטרס הפלסטיני לחתור להסכם שלום עם ישראל המבוסס על פתרון שתי המדינות".

הארבעה יובאו למשפט רק ב-14 ביולי, אך מכונת התעמולה האנטישמית של ארגון זכויות האדם לכאורה, 'אמנסטי אינטרנשיונל', כבר פועלת במלוא המרץ. "אמנסטי דוחקת ברשות הפלסטינית למחוק את האישומים נגד פעילי ה-BDS העצורים", נכתב בהודעה שהוציא הארגון, "אנו סבורים כי ארבעת המוחים אינם זוכים למשפט הוגן והענשתם נובעת אך ורק ממניעים פוליטיים".

להחרים גם את הרשות הפלסטינית

העלילה קיבלה נופך סאטירי כשמייסד ה-BDS, עומר ברגותי, קרא בעקבות המעצר להכליל ברשימת הגופים המוחרמים גם את הגוף הייצוגי של העם הפלסטיני. "אם ארבעת העצורים יובאו למשפט", הזהיר ברגותי, "עלינו לרדוף את הרשות הפלסטינית על כך שהיא מסייעת לכיבוש הישראלי". ברגותי, שלמד לתואר הראשון שלו במוסד אקדמי היושב על חורבות הכפר שייח' מוניס (אוניברסיטת תל-אביב), לא מסתפק בסימון אנשי הרשות כבוגדים משוקצים, אלא גם מרעיף מחמאות, בעקיפין אמנם, על קמפיין ההסברה הישראלי. "ההחלטה של הרשות לרדוף את ארבעת פעילי ה-BDS היא תוצר של הקמפיין הפראי של ישראלי נגד הארגון".

אגב, השנאה היוקדת לישראל העבירה את ראשי ה-BDS על דעתם, והם גינו גם את אבו-מאזן על המגעים שמקיימת הרשות הפלסטינית עם ישראל. יו"ר הרשות, שמאיים חדשות לבקרים לפנות לאו"ם במטרה להחיל סנקציות על ישראל, כנראה לא מחבב את הניסיון לכלול גם אותו בקבוצת המוחרמים, ובדצמבר האחרון ביקר קשות את ה-BDS ואף הצהיר כי "אני לא תומך בחרם על ישראל".

                                 מתחילים להתעורר; דיווח מעצר הפעילים 

בעשר השנים שחלפו מאז נוסדה ברמאללה, ה-BDS שמה לעצמה למטרה להפוך את ישראל למדינה מצורעת ומנודה ממשפחת העמים. התדמית המתקתקה של ה-BDS כלוחמי חירות וחופש, שרק מעוניינים בסיום הכיבוש הישראלי בשטחי 67', הצליחה לסמם ידוענים רבים בעולם, כמו סולן להקת פינק פלויד לשעבר רוג'ר ווטרס והפיסיקאי סטיבן הוקינג. גם בישראל יש רבים שנופלים בפח – עיתונאי ידיעות אחרונות, נחום ברנע, הזהיר לפני כשנה כי המו"מ התקוע עם הפלסטינים "מפרה את החרם על ישראל", ומנהיג מר"צ ושר החינוך לשעבר יוסי שריד קרא לתמוך בחרם הבינלאומי על מוצרים מההתנחלויות.

הפלסטינים יהיו הראשונים להיפגע

אולם, ה-BDS לא עוסק ב"שחרור הפלסטינים" אלא במחיקתה של ישראל – גם במחיר פגיעה בפלסטינים עצמם. אנשי ה-BDS עצמם, מבהירים בריש גלי כי מטרת הארגון "לשים סוף למדינה היהודית ולקדם את ניצחונה של פלסטין", בין השאר באמצעות מימוש זכות השיבה לשטחי מדינת ישראל. מסתבר אפוא, שלא טובת הפלסטינים לנגד עיניהם.

הפלסטינים יודעים היטב מהו היקף הפגיעה הפוטנציאלי בהם, אם אכן שאיפות המחרימים יתממשו. לפי הנתונים, במפעלים הישראליים ביהודה ושומרון – 14 אזורי תעשייה וחקלאות הכוללים 788 מפעלים ועסקים – מועסקים כ-11,000 פועלים פלסטינים, לצד 6,000 עובדים יהודים. זאת ועוד, לפי הלמ"ס הפלסטיני, העובדים באזורי התעשייה ביו"ש משתכרים סכום כפול ואף משולש מהמשכורת הפלסטינית הממוצעת, והם גם זוכים לתנאים סוציאליים מלאים לפי החוק הישראלי. בנוסף, אנשי העסקים הפלסטינים מעדיפים את הכלכלה הישראלית היציבה והחופשית יחסית, על-פני המנגנונים המושחתים של הרשות הפלסטינית. כך, לפי מחקר שנערך באוניברסיטת אל-קודס, היקף ההשקעות הפלסטיניות בצד הישראלי גבוה פי שניים ויותר מאשר בצד הפלסטיני, וכ-16,000 אנשי עסקים פלסטיניים בעלי אשרת כניסה לישראל, בוחרים להשקיע בה את הונם.

אם כן, המאבק להחרמת ישראל יפגע אנושות גם בכלכלה הפלסטינית שתלויה בשכנתה היהודית. הישראלים רק יעבירו את מקום המפעל, אך הפלסטינים יישארו בלא כלום.

בישראל הבינו זאת כבר מזמן, ועתה, גם הפלסטינים סוף-סוף מתעוררים למציאות. כל שנותר לתהות הוא האם גם הרוג'ר ווטרסים והיוסי שרידים יזכו גם הם להבין כי פניו של ה-BDS אינם לשלום, אלא למלחמה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 תגובות למאמר

  1. מי שהמציא את המונח צחוק הגורל – כנראה היה צריך לקבל על זה כבר מזמן צל"ש – והמבין יבין!