הדנובה עדיין מדממת

השבוע לפני 70 שנה נורו עשרות אלפי יהודים, וגופותיהם הושלכו אל נהר הדנובה. כיום, הממשלה מטשטשת את זיכרון הטבח, והניאו נאציזם במדינה פורח.

השבוע לפני 70 שנה נצבע נהר הדנובה ההונגרי באדום • באוקטובר 44' לכולם כבר היה ברור שהנאצים מפסידים, והרוסים התקרבו במהירות לבודפשט • עשרות אלפי יהודים נורו על-ידי ההונגרים תומכי הנאצים, וגופותיהם הושלכו אל הנהר • רק לפני כעשור הציבה הונגריה אנדרטה לזכר האירוע, אך זו מטשטשת את זהות הנרצחים והרוצחים • עתה, הבחירה המצערת בניסוח מעורפל מוסברת היטב לאור הפופולריות הגואה של מפלגת הניאו-נאצים יוביק 

הלקח הולך ונשכח; חברי צלב החץ מחסלים יהודים על גדת הדנובה. צילום: National Archives and Records Administration, College Park, Md. באדיבות אתר מוזיאון השואה של וושינגטון
הלקח הולך ונשכח; חברי צלב החץ מחסלים יהודים על גדת הדנובה. צילום: National Archives and Records Administration, College Park, Md. באדיבות אתר מוזיאון השואה של וושינגטון

בשבת האחרונה ביקרה אצלנו השכנה, בתם של ניצולי שואה מהונגריה. היא סיפרה על טיול שערכה לאחרונה בעיר בודפשט ועל מיצג של נעליים מונחות על רציף למרגלות הדנובה. מדובר באנדרטה לזכר פוגרום נורא שביצעו ההונגרים ביהודים בזמן מלחמת העולם השנייה: "היום הם לא מתקרבים לשם, הם טוענים שהרציף והמים בסביבתו מקוללים", היא אמרה. האירוע, מסתבר, התרחש בדיוק השבוע, לפני 70 שנה. 

היה זה ב-15 באוקטובר 1944, עת כינס העוצר ההונגרי מיקלוש הורטי את חברי ממשלתו. "ברור היום כי גרמניה הפסידה במלחמה", אמר אז, "חתמנו על הסכם כניעה מול הרוסים". לאחר שמאות-אלפי יהודים הונגרים נשלחו למוות באושוויץ, נדמה היה כי ייתכן ועשרות האלפים שעוד נותרו בעיר הבירה עשויים להינצל. אך הגרמנים הגיבו מיד: לאחר שהשתלטו על העיר, מינו הגרמנים ממשלה בחסות המפלגה הנאצית ההונגרית – מפלגת צלב החץ, שמנהיגה היה פרנץ סלשי, משתף פעולה עם הנאצים, אנטישמי ידוע ושותף בהשמדת היהודים. ב-18 באוקטובר מיהר אדולף אייכמן לחזור לעיר בכדי לפקח על הנעשה.

מעלימים את הרצח, אז והיום

מה שאירע לאחר מכן ייזכר לעד בתור אחד מימיה השחורים ביותר של הונגריה, ואולי של אירופה כולה. כפי שמתאר שאול פרידלנדר בספרו 'גרמניה הנאצית והיהודים – שנות ההשמדה', לאחר שאנשי מפלגת צלב החץ תפסו את הפיקוד על העיר, תמה הגנתם של היהודים שעוד נותרו במקום. ראשית שלחו הגרמנים 50,000 יהודים (במה שנחשב לאחת מצעדות המוות הראשונות) למסע רגלי לכיוון אוסטריה, בתחילה בליווי אנשי משטרה הונגרים. יהודים רבים לא שרדו את התהלוכה.

ההמשך היה מזוויע עוד יותר. כ-35,000 יהודים נשלחו כגדודי עבודה לעבודות ביצורים סביב העיר, במטרה להגן עליה מפני הרוסים. ככל שהתקרבו אלו אל העיר, גבר טירופם של אנשי צלב החץ אשר החליטו להיפרע מהיהודים. בעקבות מספר מקרי הצפה באזור נהר הדנובה, נבנו רציפים מאבן באזור הנהר. באכזריות קרה החלו ההונגרים הנאצים להעמיד אלפי יהודים על אותם רציפים, כאשר פניהם מכוונים למים, ולירות בהם. כל הגופות נפלו למים. מכיוון שהרוצחים רצו לחסוך בכדורים, הם קשרו את היהודים בחבלים, הוסיפו כמה אבנים ומשקולות כדי שאף אחד לא יוכל להינצל וירו כל פעם בחלק מהשרשרת.

ב-8 לינואר 1945, נגררו עוד כמה עשרות יהודים מבתיהם אל גדות הנהר, נורו והושלכו למוות. היקף הרצח היה כה רב עד שמימי הנהר נצבעו באדום. נציג מפלגת צלב החץ אמר בפרלמנט כי "אסור לנו להניח למה שקורה ליהודים להעיר בנו רחמים עליהם. אל לנו לאפשר לאוכלוסייה לראות את ההמונים מתים. חייבים להעלים את הגופות ולא להציגם ברחובות". אין בנמצא מספר מדויק, אך הערכות מדברות על אלפי יהודים שנרצחו בשיטה אכזרית זו.

נעליים על הדנובה. משמאל למטה: הכיתוב באנגלית ("נורו"). צילומים:
נעליים על הדנובה. משמאל למטה: הכיתוב באנגלית ("נורו"). צילומים: skittledog CC BY-NC-SA 2.0 דרך פליקר; Tamas Szabo CC BY-SA 3.0 דרך ויקיפדיה

בשנת 2005, במלאת 60 שנה למלחמה, נחנכה אנדרטה ייחודית בעיר בודפשט הנקראת בשם "נעליים על הדנובה". האנדרטה מורכבת מ-60 זוגות נעליים מברזל, אשר נפרשו לאורך עשרות מטרים ברציף הדנובה. על שלט הזיכרון נכתב בהונגרית, אנגלית ועברית: "לזכר הקורבנות שנורו ונרצחו על-ידי אנשי צלב החץ על שפת הדנובה ב-1945-1944. זיכרונם לברכה". הכיתוב באנגלית שונה במקצת ומעורר תהיות – המילה "נרצחו" הושמטה, ורק הביטוי "נורו" (shot) הושאר [ראו בתמונה למעלה]. למרבה הפלא, גם באנגלית וגם בעברית לא הודגשה העובדה הפשוטה כי היו אלו יהודים שנרצחו במסע ההרג הזה.

הנאו-נאצים מרימים ראש

70 שנה לאחר הכתם השחור ביותר בהיסטוריה ההונגרית, לא ברור אם הממשלה ההונגרית למדה את הלקח. הדרג המדיני הבכיר חוטא לזכרם של מאות אלפי היהודים ההונגרים שנרצחו, בכך שהוא מאפשר למפלגה הגזענית והאנטישמית 'יוביק' לפעול בפרלמנט. דוגמה מובהקת לאנטישמיות של יוביק הייתה כאשר אחד מחבריה הציע לקיים מפקד לספירת כל יהודי המדינה, בטענה שהם 'עלולים להוות איום בטחוני כלשהו למדינה'. ראשי יוביק הקימו ב-2007 את תנועת המשמר ההונגרי, שראתה בעצמה המשך ישיר לתנועת צלב החץ. התנועה הוצאה לאחרונה מחוץ לחוק, אך יוביק ממשיכה לפעול בפרלמנט ומארגנת תהלוכות ומצעדים בהשתתפות אלפי בני אדם, הקוראים לסילוק היהודים והצוענים מהונגריה, ממש כמו בימי השואה. בבחירות האחרונות זכתה יוביק ליותר מ-21 אחוזים מהקולות.

על הרצח הנורא שהתחולל בשואה אין כפרה, אך צודק ונכון יהיה לפחות לנסות. אפשר להתחיל בהוצאת מפלגת יוביק מחוץ לחוק. בנוסף, על הונגריה להודות ולהפסיק להסתיר את מעורבותה ההיסטורית בהשמדת יהודי המדינה בזמן השואה. וכמובן, צעד סמלי ומתבקש יהיה לכתוב לכל הפחות את המילה 'יהודים' על גבי אנדרטת הזיכרון. הממשלה ההונגרית חייבת לנרצחים לפחות את ההכרה המינימלית הזו. יהי זכר הנרצחים היהודים ברוך.

_________________

מתן אשר הוא סטודנט למשפטים ומדעי המדינה, כותב על ענייני יחסי ישראל אירופה ואנטישמיות, ראש צוות מיזם יובלים של ההסתדרות הציונית בבר אילן ומתמחה במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

11 תגובות למאמר

  1. לא נורא, בעוד 20-30 שנה נשב ונצחק על נפילת אירופה.
    לא יוביק ולא נעליים ישרדו

  2. והיבשת הרקובה הזאת מעיזה להטיף לנו מוסר ולהגיד לנו איפה מותר ואיפה אסור לנו לבנות בארץ שלנו…
    לפעמים אין לי מספיק קללות בלב לארופאים העלובים האלה

  3. קצת מטריד להביט בעיון בניסוח שלט בהונגריה, בזמן שהעיתונות בארץ מקפידה על ביטוי מכובס זהה – טילים נורו, אבנים נזרקו, כאילו מעצמם קמו האבנים והטילים להיזרק. כאמור, עצוב שזה קורה בהונגריה, מטריד שזה קורה ב(ה)ארץ

  4. אני מקווה שיום אחד תהיה כתבה נרחבת על התחדשות ועליית הנאציזם באוקראינה. מפלגת יוביק אם כול הרוע שלה אינה נמצאת בשלטון בהונגריה. באוקראינה מנגד הלאומנים הניו נאצים שמהללים את אבותיהם הפושעים ומשתפי הפעולה אם הנאצים שרצחו מאות אלפי יהודים, כן נמצאים בשלטון ואפילו קיבלו את תיק משרד החינוך.

  5. באחרונה חוללה אנדרטת הנעליים.

    הרבה מכוחה של יוביק הם מצביעים נגד הצוענים ולא נגד היהודים.
    הצוענים בפריפריה נוטים למספרים גדולים ולאלימות.

    בזמן האחרון פחות חוששים מי מהמקומיים להשתמש בביטויים אנטישמים בגלוי

  6. עצוב שכך באוסטריה חפשנו את מחנה ההשמדה מטהוזן היינו בקרבתו ותושבי המקום לא ידעו שיש מקום כזה השילוט מוצנא ומאד לא ברור ברור שמנסים להוריד פרופיל על מעשיהם לאור הגזענות שום דבר לא מפתיע

  7. חבל מאוד ש יוניק בברלמנט ההונגרית אבל מיהם הבוחרים שלהם? אנשים שלא יודעים לקרוא ,אנשי כפרים נדחים,שמקבלים תמיכה מהם הפורטר שלהם קורוץ אינפו, מלא לכלוך,צריך לפעול יחד כדי לחסל אותם, את המאמר הנ"ל כתב איזה לילוך בשם הרינג יוסףת ששירת בצה"ל.

  8. טוב כבר נאמר רצחנו אנשי רוח משכילים רופאים עורכי דין סופרים וקבלנו שלשים מליון מוסלמים פנאטים
    מגיע לאירופה המדממת מדם יהודי
    אעפ"י שהיתי מעדיפה לבקר באירופה האוהבת והשפויה

    על כל צעד שאנו עושים לפלסטינאים קראו את הספר תעשית השקריםאבל עדין לא לומדים ומכפישים אותנו

  9. לצערי ביקרתי האנדרטה. אין מדריך תיירים שיפנה לאתר.ה מקומיים ממש לא הבינו על מה אנחנו מדברים. רק צמד שוטרי תנועה הסביר לנו איך להגיע למקום. ממש מתחת לבית הפרלמנט. אין שילוט או חניה. צריך לעבור כביש הומה בלי מעברי חציה ולעבור גדר כדי להגיע. היה חשוב לבקר ולזכור. תודה לאחותי שכיוונה אותי למקום.

  10. אינשטיין אמר שההגדה של שיגעון הינה מי שמנסה לעשות פעם אחר פעם פעולה שלא מועילה. להוכיח ולהטיף לאחרים איך עליהם להרגיש אינו מועיל. איך עליהם לפעול, להיתנהל מול היהודים, להרגיש כלפיהם, ובכן…לא משנה לאיש. בטח לא לגזענים או אנטישמים. עלינו להפסיק להוכיח אותם. האנטישמיות והשנאה היא בחירה. לא משנה הדינמיקה הנפשית שמאחוריה. ( שהיא עיוות מציאות פנימית) לא נכון שניתערב בשנאה שלהם. היא אינה מעניינו. ממש לא. היא לא משנה כלום.. ענייננו זה אנחנו. עניינם זה הם. אסור להתערב ולהוכיח אותם. זה זמן לבטלה ואפילו מזיק. איך הם ילמדו אם לא יחוו את שינאתם? רק כך תהליך הלמידה מתרחש. שיחיו בשנאתם, יחושו אותה במלואה. יהנו ממנה. ירחצו בה. בסוף היא תמצה את עצמה. זה בטוח. כי היא בסופו של דבר לא באמת נעימה. לא באמת מועילה.