התמוטטות הריבונות בערים המעורבות

נהיגה פרועה, ירי חתונות, תקיפות אלימות, הפרת חוקי בניה – כל אלה הם הרקע להתמוטטות החוק והסדר ביפו ולוד. ברקע: התנועה האסלאמית.

הפגנה אנטי-ישראלית ביפו במהלך מבצע 'צוק איתן'. צילום: פלאש90

בשעות הערב של יום שישי ה-16 לנובמבר 2012, יומיים לאחר פתיחת מבצע 'עמוד ענן', עשו המדריכים איתן ואלון בני ה-16 את דרכם חזרה לסניף לב-יפו של בני עקיבא לאחר שליוו חניכים לבתיהם. הם ראו שלושה צעירים ערבים יושבים עם בקבוק אלכוהולי. "לפתע אחד מהם צעק לנו 'מאיפה אתם?'", נזכר איתן. בתוך שניות הפכה ההתקלות המקרית לתקיפה חמורה.

"מכיוון שלא רציתי ליצור מתיחות מיותרת החלטתי לענות 'ממודיעין' והמשכתי. הוא שאל 'אתם קצינים?', והשבנו שאנחנו מהעיר והמשכנו ללכת. אז הוא נצמד אלינו מאחורה, הפיל אותי, דחף גם את אלון שנפל עלי והתחיל לבעוט בנו. מכיוון שזו יפו ואנחנו יודעים שהוא יכול לשלוף סכין משום מקום, לא הגבנו וניסינו לברוח. הוא קילל אותנו בערבית והמשיך לבעוט בנו שוב ושוב. הוא הביא לנו גם כמה אגרופים וניסה לכבות על אלון את הסיגריה אבל לא הצליח. גדלנו במודיעין, אנחנו לא ממש יודעים איך להתמודד עם סיטואציות כאלו, היינו בהלם. ואז הגיע אחד הבחורים הנוספים שהיו שם ואמר לתוקף להפסיק. קמנו, התחלנו ללכת, וכשהגענו לפינת הרחוב נתנו ספרינט לסניף".

למחרת התקרית הוטרד מדריך נוסף בצעקות וכאשר הגיעה ניידת משטרה זיהו איתן ואלון את שלושת הצעירים הערבים שהיו מעורבים בתקיפה. "התחילה התקהלות, ותוך כדי שהבחור שתקף אותנו הוכנס לניידת הוא התחיל לעשות לנו סימנים מאיימים, כדי להבהיר שהוא ידאג שיסגרו איתנו חשבון", מספר איתן.

"במשטרה עימתו אותנו עם התוקף ואז הוא איים עלינו ממש מול עיני השוטרים. הוא צעק 'אם זה לא אני זה יהיה החברים שלי', 'כול כאלב ביג'י יומו'. ביציאה השוטרים אמרו לנו שהם מכירים חלק מהצעירים האלו ושהם ממליצים לנו להפסיק את ההדרכה בסניף ולא להגיע ליפו בשנה-שנתיים הקרובות. בסופו של דבר, בעיקר בגלל האזהרות של השוטרים, גם אני וגם אלון החלטנו לעבור להדריך בעיר אחרת".

אכיפה חמקנית

התקיפה של איתן ואלון אמנם בולטת בחומרתה, אך משיחות שערכנו בשבועות האחרונים עם עשרות מתושבי הערים המעורבות, בהן מתגוררים יהודים וערבים בסמוך אלה בצד אלה, מתגלה תמונת מצב מדאיגה של חוסר אכיפת חוק והיעדר ביטחון אישי באזורים שלמים. המציאות החמורה ביותר מתגלה ביפו ובלוד, כאשר ברמלה ובעכו המצב טוב יותר – אך גם בהן המצב לא טוב ובעל פוטנציאל הידרדרות גבוה.

הבעיה ביפו ובלוד מורכבת משלושה הבטים: הראשון הוא פשיעה פלילית נרחבת ותופעות של חוסר כבוד לחוק, בדומה למתרחש ברבים מהישובים הערבים בישראל. זה מתחיל בפשיעה כבדה של סחר בסמים, אגירת אמצעי לחימה, חיסולים והנחת מטענים; ברמה הנמוכה יותר אלו תופעות של ונדליזם וצעירים שתוקפים עוברי אורח.

ההבט השני הוא הלאומנות וההקצנה האסלאמית שחוברות לפשיעה. בשנים האחרונות ההקצנה האיסלאמיסטית פושה באוכלוסייה הערבית, בעיקר ביפו ובלוד. הדבר מוביל לנטישה של התושבים היהודים בעלי היכולות הכלכליות, ובחלק מהמקרים לכך שתושבים יהודים חוששים לצאת מהבתים או לתת לילדים ללכת לבדם בלא ליווי אפילו ממש מחוץ לפתח הבית.

קליע שנמצא על גג ביתו של תושב שכונת רמת אשכול בימים האחרונים
קליע שנמצא על גג ביתו של תושב שכונת רמת אשכול בימים האחרונים

המרכיב השלישי בהידרדרות הביטחון הוא מדיניות האכיפה החמקנית מצד המשטרה וטיפול לקוי של הרשויות המקומיות בשכונות המוגדרות כבעייתיות. עשרות תושבים עמם שוחחנו מתארים התעלמות של המשטרה והעירייה מהפרות נרחבות של חוקי תכנון ובנייה, השתלטות על שטחים ציבוריים, נהיגה פרועה, ירי חתונות וכדומה. התחושה בקרב התושבים היא שהמשטרה והעירייה מנסות להמנע מעימות בכל מחיר עם חמולות ומשפחות חזקות בשכונות הבעייתיות, גם אם התוצאה היא ויתור גורף על אכיפת החוק כל עוד לא מדובר בפשיעה חמורה.

"הבעיה מתחילה בזה שהגישה של המשטרה היא כמה שפחות 'להתסיס את המגזר'", אומר ל'מידה' ד"ר משה אלעד מהמכללה האקדמית גליל מערבי, מומחה לחברה הפלסטינית ולערביי ישראל. "היקף הפרות הבניה במגזר הערבי הוא אדיר. יש עשרות אלפי תיקים שממתינים להריסה. כשעומדים להרוס בניין מרכזים המון כוחות, אבל במעט שעושים רואים את התגובות, האיומים וההסתה ואז המשטרה מחליטה למעט בהריסות האלו. ואז אתה שואל: באמריקה מותר לבנות בניינים בצורה בלתי-חוקית? מישהו שם יטען שאסור להתסיס את הציבור? המשטרה פועלת כאן על-פי ההנחיות של הממשלה, ומבחינת הממשלה זה אף פעם לא זמן טוב להפעלת מדיניות אכיפה נוקשה. אז התושבים רואים שאין אכיפה וממשיכים לבנות בלי אישורים".

ד"ר אלעד ממשיך, תוך שהוא קושר את המצב הכרוני במגזר להתפרעויות האחרונות: "גם עכשיו, אחרי התקרית בכפר כנא, יכולת לשמוע בחדשות שהמשטרה לא רוצה להתסיס את האווירה שגם ככה מתוחה. התוצאה היא שבמשך שנים הם לא נכנסים לכפרים ולשכונות המעורבות. אז המשטרה לא נכנסת כדי לא להתסיס, אבל כשאין משטרה – אין חוק וסדר. רואים את זה גם בתופעות הקלות יחסית של נהיגה פרועה, ירי בחתונות וגם באלימות קשה יותר".

היו פעמים שהרגשתי קרובה לאונס

התופעות והאירועים עליהם מדווחים תושבי יפו ולוד כוללים אלימות פיזית, איומים וגידופים על רקע לאומני, השתלטות נרחבת על שטחים ציבוריים וכן ירי באוויר, ירי זיקוקים וסגירת רחובות ושטחים ציבוריים בעת חתונות או אירועים דתיים. תושבים בעכו וברמלה מדווחים על תופעות דומות, אם כי בשכיחות נמוכה בהרבה. הגם שמקרי אלימות אמנם מתרחשים, התחושה היא כי בערים אלו נוקטת המשטרה ביד קשה, אוכפת בנחישות חוקי תנועה ומפגינה נוכחות גבוהה ברחובות. חלק מההבדלים בין הערים תולים התושבים בכך שבעכו וברמלה ישנן עיריות חזקות, הפועלות בתיאום עם המשטרה, מעודדות משקיעים ומשפרות את פני העיר. זאת לעומת לוד שנוהלה במשך שנים על-ידי ועדה קרואה, ויפו שהייתה מאז ומתמיד האחות המוזנחת והמקופחת של תל-אביב.

"אי אפשר לצאת לרחוב בלי לעבור הטרדות. היו פעמים, לא רבות, שהרגשתי שאני קרובה לאונס אבל כשאני עוברת ליד קבוצת 'צעירים' אז או שהם ינסו להפחיד אותי, או שהם יצעקו משהו" מספרת אינה על החיים ביפו, ומתארת כיצד נסיעה רגילה יכולה להפוך למצב של סכנת חיים: "תופעות של נסיעה נגד כיוון התנועה זה דבר יומיומי. הם לא נותנים לאנשים לעבור את הכביש, נוסעים באדום. אלו תופעות רגילות. המשטרה רואה את זה ולא עושה כלום. לפני כמה ימים עברתי בצומת וולפסון וכשעברתי את הרמזור רכב חתך אותנו מימין, כמעט העיף אותנו מהכביש. צפרתי לו ואז הוא התחיל להעיף עלי דברים מהרכב תוך כדי נסיעה. בקבוקים ועוד חפצים שלא זיהיתי. פשוט נעמדתי באמצע הכביש תוך כדי נסיעה ולמזלי הרכב מאחורי הבין את הסיטואציה. זה היה יכול בקלות להיגמר בתאונה. אחרי כמה עשרות מטרים הוא פשוט נעמד וחיכה שאני אעבור כדי לזרוק עלי דברים. עברתי לנתיב הכי שמאלי ואיכשהו הצלחתי לצאת מזה בלי להיפגע".

אירועים כאלה מובילים לכך שתושבים שומרי החוק מצמצמים את נוכחותם בחלקים מהעיר, נמנעים מלצאת מהבתים בשעות מסוימות ומשלימים עם אווירת הפחד.

"ביקשנו שיתגברו את הסיורים ואת הנוכחות ליד מוסדות החינוך וליד סניפים של תנועות נוער. יש שם קבוצות של בני נוער שפשוט מתנהגות בבריונות ובאלימות פעם אחרי פעם", אומרת ספי סמדג'ה מוועד שכונת לב-יפו. לדבריה ולדברי אנשי מתנועת בני עקיבא פניות אלו נותרו בלא מענה רציני. "התוצאה היא שאנשים נמנעים הרבה מאוד פעמים מלהגיש תלונה. מה הטעם?", אומרת אינה.

תושבים בלוד מתארים מציאות דומה בייחוד בשכונות רמת אשכול, נווה ירק ושכונת הרכבת הידועה לשמצה: "הורדנו את הילד במעון ושמעתי בום גדול. אני לא הבנתי שזו אבן, אבל אז הבן שלי אמר שהוא ראה את הבחור שזרק את האבן. האבן פגעה בחלון. למזלנו החלון לא נשבר. התקשרתי למשטרה והשוטר הקהילתי יצא עם ניידת למקום. אחרי שבועיים קיבלתי הודעה שהתיק נסגר מחוסר ראיות", מספרת רעות, תושבת לוד. מדובר בתקרית שאירעה לפני חודשים אחדים במסלול של איסוף ילדים בדרך למוסדות חינוך. "זה אפילו לא הכי גרוע. הילדים שלנו מותקפים גם בקללות וגם באלימות פיזית. אני מדברת איתך על מקרים שנראים כאילו הם נלקחו מאוסטריה של 1939".

דורון, אב לילד, מתאר תקרית שבה הותקפו בנו וחברו בשעה שצעדו בדרך לביתם: "הבן שלי היה בדרך חזרה מבית הספר עם עוד חבר. נצמדו אליהם כמה נערים, הפילו להם את הכיפה, דחפו אותם על הרצפה, קראו לו 'יהודי מסריח', נתנו להם קצת מכות ואז למזלנו הגיע בחור ערבי מבוגר עם רכב וצעק להם לעזוב אותם".

היו שלוש תקריות דומות בהן הותקף בנו בן ה-10 של דורון בשכונת רמת-אשכול, אחד המוקדים הבעייתיים בלוד. "זו היתה הפעם השלישית בשנה שעברה שהם ממש הותקפו באלימות פיזית. ברוב חלקי העיר זו לא האווירה אבל באזור הזה יש מוקדים בעייתיים. ביום כיפור האחרון לדוגמא יצא אחד המתפללים מבית הכנסת – בית כנסת יהודי ששוקם אחרי שנשרף לפני הרבה שנים – וביציאה מבית הכנסת נעמד מולו ערבי יחסית מבוגר והתחיל לקלל אותו: 'יהודים החוצה', 'מוות ליהודים'".

anjg5
זהירות חזירים מעבר לגדר – גרפיטי אנטישמי בשכונת פרדס שניר שנבנתה באופן בלתי חוקי והולבנה בדיעבד. צילום: ארז תדמור

יאיר רביבו מגיע ועושה סדר

עד לפני כעשרים שנה היה בשכונת רמת אשכול רוב יהודי מובהק, והיא נחשבה לאחת השכונות האיכותיות בעיר. אולם לאחר הסכמי אוסלו הוחלט לשכן בשכונה 140 משפחות של משתפי פעולה מיהודה ושומרון בדירות שהיו שייכות לעמידר. מיד לאחר הגעת משתפי הפעולה לשכונה, היא הפכה למוקד פשע ולאחד ממרכזי הפצת הסמים הגדולים בישראל. תוך זמן קצר החלה נטישה המונית של התושבים היהודים, עד שבשנת 2009 נשארו בה כ-150 משפחות יהודיות בלבד, מתוך כ-900 דירות בשכונה.

"כל מי שיכל מכר, בדרך כלל לערבים", מספר אורן, תושב השכונה. "חלק גדול מהשם של לוד כעיר פשע זה בעקבות מעבר המשת"פים באותה תקופה. כשמדברים על תחנות הסמים והכספומטים אתה מדבר על שכונת הרכבת, שזו בעיה אחרת, ועל שכונת רמת אשכול. בשנת 2009 נמכרו בשכונה דירות ב-100 או 120 אלף שקלים. רק מי שממש לא היה לו כסף לעבור לשום מקום אחר נישאר כאן. רק הנדכאים והחלשים".

בשלב הזה החל לפעול בשכונה גרעין תורני המונה היום כ-70 משפחות, ולצדו מכינה שבה לומדים היום כ-80 תלמידים. לדברי תושבי השכונה השילוב שבין מעבר המשפחות לגרעין, הקמת המכינה וכניסתו לתפקיד של ראש העיר החדש יאיר רביבו לפני כשנה וחצי, שיפרו משמעותית את המציאות בשכונה. יחד עם זאת התושבים מסכימים כי ישנן עדיין בעיות קשות בכל הנוגע לאכיפת החוק בשכונה.

כשחוקי תכנון ובנייה נאכפים סלקטיבית

"למרות שהמצב ברמת אשכול השתפר בשנים האחרונות, אין בשכונה אכיפת חוק סדירה כשהדבר נוגע לפשיעה שאינה פשיעה חמורה. שריפת פחים, בנייה בלתי-חוקית, נהיגה פרועה, מוסיקה בשעות הלילה, ירי חתונות וזיקוקים. לפני כמה שבועות התקשרתי למחלקת פיקוח לדווח על בנייה של מעל 200 מטר, שתי קומות. הגיע פיקוח, ראה שיש התחברות פיראטית למים של העירייה, ואף על-פי כן לא הוצא צו הריסה או אפילו צו הפסקת בנייה", מספר אורן. "ביוני 2014 הסתבר שהמסגד הגדול כאן פלש לחנות נטושה ששייכת לעמידר. הוצא צו הפסקת עבודה וראש העיר אמר שאם לא יוגשו בקשות להיתרים ההרחבה תיהרס. השורה התחתונה היא שהמסגד הורחב וצו הריסה לא נאכף".

הסיבה, לפי המשטרה: לא רצו לעשות מהומה ערב הרמדאן. "ראש העיר הוא בן הגרעין, בהרגשה שלי השכונה היא עדיין הבן החורג ומעדיפים לא לעשות בלגאן. אם היתה בנייה כזו במרכז העיר היה מוצא צו והוא היה נאכף. בפשיעה החמורה, סמים ואמל"ח, נגד זה יש מלחמה, גם בתוך השכונה".

כמעט כל התושבים עמם שוחחנו סבורים כי חלק גדול מהגורמים לפשיעה החמורה ולאלימות מקורו במדיניות ההתעלמות באכיפה. "המציאות בשכונה היא לא נורמאלית. אין דין ואין דיין", טוען גלעד, גם הוא תושב רמת אשכול. "רוב הבנייה מתבצעת בשבתות ובחגים כשאין פיקוח, עסקים משתלטים על שטחים ציבוריים, על חלקים מהרחוב".

ספי מסדג'ה מוועד שכונת לב-יפו רואה קשר הדוק בין חוסר האכיפה בתחומי תכנון ובנייה לבין האלימות המתפשטת: "יש רחובות שלמים שאפשר לראות את ההשתלטות על השטחים הפרטיים והבניה הבלתי-חוקית. מעבירים לעירייה הודעות על התחלת בנייה בלתי-חוקית והם פשוט מתעלמים מזה. במקרה שיהודי יעשה דבר כזה כמובן שתהיה לגביו אכיפה אבל מול ערבים הם נמנעים. המפקחים אומרים, 'אנחנו פועלים איפה שמצליח, איפה שלא מצליח לא נבוא'. אחת בעיות הכי גדולות היא ההשתלטות על השטחים הפרטיים. משפחות ערביות קונות דירה בקומת הקרקע, משתלטות על כל השטח מסביב לבניין, בונים על כל הגינה, סוגרים שער, מתחברים לא חוקית למים בלי שעון. זה קורה בכל מקום. אין דין ואין דיין".

בניין שנבנה באופן בלתי חוקי בשכונת פרדס שניר בלוד. צילום: ארז תדמור
בניין שנבנה באופן בלתי חוקי בשכונת פרדס שניר בלוד. צילום: ארז תדמור

אינתיפאדת הנהיגה הפראית

למדיניות המשטרתית למעט בנוכחות באזורי החיכוך יש השלכות אותן חשים תושבי השכונות בערים המעורבות על בשרם. "אתה רואה צעירים ערבים נוסעים ברחובות חד-סטריים כנגד כיוון התנועה במהירות שמגיעה לעיתים למאה קמ"ש", מתארת אינה מיפו, "המשטרה לא עושה דבר בנדון. יש את הצעירים שנוסעים עם פנסי הקסנון, מסנוורים את כולם, נוסעים בפראות, לא נותנים להולכי רגל לעבור. אני זוכרת שפעם ראיתי זקנה מנסה לחצות כביש ולא מצליחה במשך דקות ארוכות. עד שלא באתי לעזור לה והתעמתתי עם הנהגים היא לא יכלה לעבור".

ספי, חברת וועד שכונת לב-יפו מוסיפה: "יש היום תופעה של אופניים חשמליות. הילדים מסכנים את עצמם ואת הנהגים. זה משמש גם לפעילות עבריינית, משלוחי סמים, המשטרה לא עושה כלום".

"הצעירים היותר בעייתיים רואים שהמשטרה לא מתייחסת לנהיגה הפרועה, לבנייה הבלתי-חוקית, לוונדליזם, אז ברור שהם מרגישים שהכל מותר והתוצאה היא שהם מרשים לעצמם גם דברים חמורים יותר. כשאין נוכחות משטרתית זה לא נגמר רק בנהיגה הפרועה ובבנייה אלא מוביל גם לתופעות של האיומים והאלימות", מסכמת אינה.

"החוק צריך להיות שווה. לא יכולה להיות אכיפה סלקטיבית", אומרת ספי. "למרות כל הרציחות והפשע אין פה מערכת של מצלמות ברחובות. זה דבר אלמנטרי. העירייה מבטיחה את זה כבר שנים ושום דבר לא קורה. גני שעשועים הופכים למוקד של ונדליזם. ברגע ששומעים שזה לב העיר אז אין אכיפה ולא מטפלים. התופעה של פריצות לרכבים באמצע היום היא דבר שכיח. זה קורה. הפשע נעשה לאור יום".

הקצנה אסלאמית ולאומנית

"זריקות אבנים על רכבים ואוטובוסים זה דבר שקורה ביפו מדי שבוע", מספרת ספי. "התקשורת בוחרת לא לדווח על זה, אבל זו המציאות. העיר עברה בשנים האחרונות תהליכים של הקצנה דרמטית". עכשיו, כשהתקשורת המתלהמת מצאה הגדרה לתופעה – אינתיפאדה 3 – מדווחים על כל אבן.

ספי ותושבים נוספים שזוכרים את המתרחש בעיר לאורך עשרות שנים, מתארים שינוי דרמטי ביחסי יהודים וערבים בעיר ב-15 השנים האחרונות: "הצעירים של היום זה משהו אחר לגמרי. יש היום הרבה מאוד נערים וצעירים בגילאי עשרים פלוס שאפילו לא יודעים עברית. פעם לא היו דברים כאלו, הקשר היה אחר לגמרי. לצד זה יש את ההקצנה האסלאמית והתוצאה היא מה שאנחנו מרגישים מדי יום ברחובות".

"בחורות שאני זוכרת אותן כל החיים לבושות בדיוק כמונו, לפעמים עם טייטס ועקבים, כולן עטופות היום לגמרי מכף רגל ועד ראש", מספרת אינה. "זה לא שהן הפכו פתאום כולן למאמינות אדוקות, הן פשוט מבינות שהתרבות השתנתה ומעכשיו זה קוד הלבוש. אמא שלי אפילו ראתה דגל של דאע"ש ברחוב רבי נחמן מברסלב".

האסלאמיזציה עליה מספרים התושבים קשורה קשר הדוק להתחזקות התנועה האסלאמית בקרב ערביי ישראל. התנועה, שמחזיקה בתקציבי עתק שמגיעים מסעודיה ומקטאר, הפכה בשנים האחרונות לגוף הדומיננטי ביותר בקרב ערביי ישראל. לדברי ד"ר משה אלעד, התנועה משקיעה תקציבי עתק בחינוך הדור הצעיר במטרה לייצר ניכור בין הילדים והנוער לבין המדינה.

"התנועה האסלאמית מתבססת היום כגוף שמחזיק בתקציבים וביכולות הגדולות ביותר במגזר הערבי, בעיקר בזכות תרומות שמגיעות מבחוץ. רואים את זה בכמות האנשים שמגיעים לאירועים שלהם, לדוגמא כנס 'מסגד אל אקצה בסכנה', או אפילו בחבורה שיושבת בהר הבית ותפקידה להתסיס את האווירה. על הנייר מדובר בתלמידות שיושבות ללמוד קוראן אבל למעשה הן מקבלות 5000-4000 שקל בחודש כדי להיות הכוח המתנגד", מסביר אלעד. "בהתאם לאסטרטגיית הדאעווה, הם מעניקים לתושבים שורה ארוכה של שירותים. יום לימודים ארוך, טיפול רפואי, טיפולי שיניים, קייטנות קיץ שמאפשרות להורים לעבוד. הקייטנות האלו זה קייטנות של אינדוקטרינציה. הילדים לומדים שם ש'צריך להילחם באויב הציוני', ו'לשחרר את המקומות הקדושים'. המסרים עוברים לילדים בגיל צעיר מאוד והמשטרה לא מתייחסת לנושאים האלה. הנזק לטווח ארוך הוא עצום. אנשים שבעבר לא היו מוסלמים אדוקים, שלא היו בעבר בעלי מאפייני לבוש דתי, רואים שהם לוקחים את זה על עצמם. הטענה היא שהם מתחזקים, האמת היא מעט שונה. כדי להיות זכאי לקבל את ההטבות אתה חייב לקחת על עצמך מחויבויות. אחת הדרישות היא שבנות ילכו עם כיסוי ראש ושגברים ילכו למסגד להתפלל".

תסמונת החלון השבור

ההקצנה מגיעה בסוף לערעור מצב הביטחון האישי. לפני שבוע גילו מדריכים בסניף בני עקיבא בלב-יפו את חלונות הסניף מנופצים פעם נוספת, תופעה שחוזרת על עצמה. "לפני ראש השנה היינו בסניף בפעילות, ושני נערים ערבים בני 15-14 עלו על הגג ליד הסניף וזרקו עלינו אבנים. זה לא איזה משהו נדיר במיוחד", מתארת ט', אחת המדריכות. "לפני כחודשיים קבוצת מדריכות ליוותה את החניכים והיתה שם קבוצה של צעירים ערבים בני 20-19 שפשוט התחילו להרביץ לחניכים. רוב החניכים הספיקו לברוח אבל שתי מדריכות מכיתה ט' לא הצליחו לברוח. בעטו בהן, נתנו להן מכות בגב. מדריכות אחרות ניסו להחזיק את התוקפים ולא הצליחו ואז הגיע יהודי מבוגר שניסה לעצור אותם אז הם התחילו להרביץ לו". כמה ימים מאוחר יותר מצאו המדריכים את חלונות הסניף מנופצים.

"המדריכות שהותקפו באותו אירוע העדיפו לא להגיש תלונה. גם מכיוון שמרגע שמישהו מגיש תלונה הוא הופך למסומן בשכונה, וגם מכיוון שההורים היו לוקחים אותן ואוסרים עליהן להגיע לסניף", מתארת ט', ומזכירה גם את המקרה של איתן ואלון שעזבו את יפו.

"פנינו לעיריית תל אביב בבקשה לקבל מבנה חלופי במקום מוגן יותר. עיריית תל-אביב-יפו מספיק חזקה בשביל שהיא תוכל למצוא לנו מקום חלופי אבל בינתיים אין התקדמות".

החלונות המנופצים בסניף בני עקיבא בשכונת לב-יפוץ צילום: בני עקיבא
החלונות המנופצים בסניף בני עקיבא בשכונת לב-יפו. צילום: בני עקיבא

לדברי ספי סמדג'ה להתעלמות מהנהיגה הפרועה, מהשתלטות על שטחי הציבור ומהבנייה הבלתי-חוקית יש השפעה ישירה להתפתחות תרבות של חוסר כבוד לחוק שמובילה לפשעים חמורים יותר: "פשוט אין כאן אכיפה. הכל קשור, הם רוצים להראות את הריבונות שלהם. ואנשים פשוט לא מתלוננים כי הם מפחדים. יש תחנות סמים כמעט בכל קרן רחוב, פשוט אין מספיק כוח משטרתי. אתה יכול ימים שלמים לא לראות ניידת בשכונה".

ההקצנה עליה מספרים התושבים באה לידי ביטוי בייחוד בעת מבצעים צבאיים או עימותים בין ישראל לארגוני הטרור. בעת מבצע 'צוק איתן' נרשמו הפגנות המוניות למען החמאס וכנגד ישראל בהן השתתפו מאות ואלפי תושבים ערבים שהביעו שמחה בעת נפילות טילים בגוש דן.

"בזמן אחת ההפגנות נגד ישראל עבר שם בחור יהודי על אופניים. הם תקפו אותו ואז הוא אמר להם בערבית למה אתם תוקפים אותי והתחזה לערבי. הם אמרו לו משהו כמו , "אהה, אתה ערבי, סליחה", ועזבו אותו", מספרת ספי על אחת מהתקריות. "בדור של הצעירים כבר אין דו-קיום. זה לא כמו בעבר. אצל החבר'ה שבגילאי 30 ומעלה עדיין יש קשר בין היהודים והערבים, אבל בקרב הצעירים יותר זה כבר לא קיים. בחגים שלהם כל המתפללים על המדרכות, מגיעים עם קטנועים חוסמים את כל המדרכה. ביום כיפור יפו היא כמו יום העצמאות. בעבר זה לא היה ככה. עד לפני 15-10 שנים היה כבוד הדדי. לצערי זה רק הולך ומחמיר".

איתי, משכונת לב-יפו מסביר: "המציאות ביפו מורכבת. יש מציאות של דו-קיום, יש פשע ויש הרבה מאוד התנכלויות על רקע לאומני. כשעברתי לבית החדש בשכונה פינצ'רו לי את ארבעת הגלגלים, ובפעם אחרת שפכו לי צבע על הרכב. מאז שיצרתי קשר טוב עם התושבים בשכונה – כשברור שיש כאן גם אינטרסים כלכליים שמתבטאים בזה שאנחנו קונים בחנויות שלהם – אז היחסים הסתדרו וזה נפסק. אבל אין ספק שיפו זה מקום מפחיד. הילדים שלי לא מסתובבים לבד. היה יום שבו פינצ'רו לכל רכב בשכונה גלגל אחד. זה היה ונדליזם סתם. יריות באוויר, נפצים, בניה בלתי חוקית, זיקוקים, זו השגרה".

גלעד, משכונת רמת אשכול בלוד מספר כי במהלך מבצע 'צוק איתן' הכריזו בעלי העסקים הערבים בשכונה על שביתת מסחר של שלושה ימים וכמה מהם אף סירבו לאחר מכן למכור ליהודים. תופעות של ריסוס גרפיטי כנגד יהודים הפכו לתופעה יחסית שגרתית. אלעד, אחד מתלמידי המכינה מספר כי ההנחיה לתלמידים היא לא להסתובב בשכונה לבד. "ההנחיה היא שכשאנחנו יוצאים החוצה נלך לפחות בשלשות".

אם כך מתמודד צה"ל עם הבנייה הבלתי חוקית שמגיעה ממש עד לגדר בסיס צריפין מה אמורים להרגיש התושבים? צילום: עמותת רגבים
אם כך מתמודד צה"ל עם הבנייה הבלתי חוקית שמגיעה ממש עד לגדר בסיס צריפין מה אמורים להרגיש התושבים? צילום: עמותת רגבים

המציאות המשופרת יחסית בעכו ורמלה מצריכה התעמקות מצד הרשויות. מסתבר שאפשר לעשות משהו. התושבים עימם שוחחנו מספרים על נוכחות משטרתית גבוהה, אכיפת חוקי תנועה ואכיפת חוקי תכנון ובנייה בצורה שיטתית. הדבר משפיע כמובן גם על תחושת הביטחון האישי. "בעיר העתיקה של עכו אמנם יש פחות אכיפה של חוקי תכנון ובנייה, אבל ביתר חלקי העיר יש אכיפה נחרצת ורואים שהעיר מתפתחת יפה מאוד בשנים האחרונות", אומר רובי, תושב עכו. "אין דבר כזה שרכבים ייסעו כאן נגד כיוון התנועה. מדי פעם יש תקריות על רקע לאומני אבל אין לי ספק שזה לא מייצג". לדבריו חלק מההבדל נובע מכך שבניגוד ליפו וללוד בהן עיקר החיכוך נרשם בשכונות מעורבות, הרי שבעכו ישנה פרדה בין השכונות והאזורים היהודים לבין השכונות בהן המתגוררים ערבים: "גם במקומות שבהם יש עירוב בין האוכלוסיות הרי שמדובר בעיקר בערבים משכילים יותר שמבקשים לשפר את איכות החיים ולא מחפשים מהומות. באופן כללי יש פחות חיכוך וכשיש אלימות היא מטופלת בנחישות והתוצאה היא שיש בעיר שיפור גדול, גם אם המצב לא מושלם".

תושבים ברמלה מתארים מציאות דומה. אמנם בכל הנוגע לשכונת ג'ואריש נוצר מרחב אקס טריטוריאלי מבחינת המדינה, הרי שברובעים אחרים בעיר נרשם דו-קיום בין התושבים היהודים והערבים ואלה מעידים על תחושת בטחון והרגשה שהעירייה והמשטרה מבצעות את תפקידן. למרות הקרבה הגיאוגרפית והמאפיינים הדומים שבין לוד ורמלה, המציאות העולה משיחות עם תושבי שתי הערים שונה לחלוטין.

"בסופו של דבר הסיפור המרכזי נובע ממדיניות המשטרה לא להיכנס למקומות מסוימים, כביכול כדי לא להתסיס את השטח", מסכם ד"ר משה אלעד. "המשטרה לא נכנסת כדי לא להתסיס אבל כשאין משטרה אין חוק וסדר. יש מקומות שבהם המשטרה נכנסת ואוכפת חוק בצורה שיטתית, ושם המצב שונה לחלוטין".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

31 תגובות למאמר

  1. נמשיך לנהוג באיפוק עוצמתי ככל שידרש כפי שפעלנו בעבר
    (ולמען הסר ספק ידרש הרבה איפוק)

  2. צריך להיות עמידים בעלי אורך רוח ועוצמה אל מול האינתיפאדה העממית שניצבת כעת, וחלילה אם תהיה הסלמה קשה ארוכה נגדל להלחם בה בכל העוצמה.

  3. התלונות למשטרה לא מוצדקות. המשטרה נועדה לטפל בפושעים, שהנחת העבודה היא שהן אחוז מינורי באוכלוסיה. יש פה עימות לאומי, ולמשטרה (ולבתי המשפט, ולבתי הכלא), לעולם לא יהיה את הכוח לטפל בבעיה. מלחמת האזרחים בינינו לבין הערבים היא תמיד רק שאלה של זמן, ותלויה בכוחו של צה"ל בלבד (ובנכונתנו להשתמש בו).

  4. שכחתם תשתיות, טיפול במשפחות פשע, חינוך, רווחה, רלימות במשפחה.המדינה זורקת אנשים בצד ואחר כך מתפלאה איך הם לא מרגישים חלק ותוקפים אותה. לאכוף ריבונות זה לא רק לדכא מהומות שמפריעות ליהודים.שכ

    1. אהבתי. הערבים בישראל דורסים יהודים בגלל שאין להם מספיק גני ילדים. הגיוני. רק חבל שערבים רצחו ביהודים לפני שהייתה ממשלה שתוכל "לקפח" אותם. ועוד דבר מעניין, שבכל העולם יש מיעוטים שטוענים לקיפוח, אבל איכשהו טרוריסטים שרוצחים ללא הבחנה צומחים מהם רק במקרה של סכסוך דתי-לאומי.

    2. אמיר ש. אני מאד מסכים אתך. הבעיה היא הדתיים. אם תוציא את הפונדמנטליסטים היהודים והמוסלמים יהיה פה הרבה פחות טרור.

    3. לנודניק (בלי להעליב, פשוט ככה כינית את עצמך), אש"ף הוא ארגון חילוני למהדרין, ועדיין הוקם לפני "אקיבוש" כדי לשחרר את ארץ ישראל מיהודיה. עכשיו הטרנד אצל הערבים הוא חזרה לאיסלאם רדיקלי, לעומת המאה הקודמת בה הם היו לאומנים חילונים. ובכל זאת, גם כשהדת הייתה בנסיגה אצל הערבים מפלס הדם לא ירד.

      אם הערבים היו מנצחים ב48 התוצאה הייתה "מלחמת השמדה וטבח אדיר ממדים שיסופר בו כמו בטבח של המונגולים או של הצלבנים" (כדברי המזכ"ל של של הליגה הערבית באותה תקופה, עבד א-רחמן עזאם)

  5. דרך אגב,הריבונות מתמוטטת גם בערים לא מעורבות. אבל זה לא מעניין אתכם כי שם רק ערבים סובלים מזה, והם נחותים.

    1. ואותך זה מעניין כי אתה נאור ו"אוהב אדם", ולכן רואה בערבים קורבן פסיבי תמידי שאינו מסוגל לקחת אחריות על כלום או לייצר שום דבר מלבד "זעם בלתי נשלט" שנובע מפגיעה ברגשות ה"כבוד" האציליים שלו.

    2. אמיר ש. .אני פשוט חושב שבמדינת חוק, האחריות העיקרית מוטלת על הממשלה, אני גם לא אוהב הטלת אחריות קולקטיבית על אזרחים, אם לדוגמה אני מאמין שהיישובים היהודיים ביהודה ושומרון פוגעים בעתיד המדינה ולוקחים אותנו למדינה דו לאומית, אני לא חושב שראוי להטיל את כל האשמה על מי שגר בהם , אלא בעיקר על הממשלה המעודדת את ההתייזבות הזו כבר שנים ארוכות. גם כשיש מחאה אלימה אני חושב שהממשלה אחראית לה במידה רבה, לא כי מישהו הוא קורבן פאסיבי, כל מי שמבצע פעולות אלימות ופוגע באחר צריך לתת על כך את הדין , אין כזה דבר "זעם בלתי נשלט" אבל האחריות העיקרית לאי החלת הריבונות היא של הממשלה. העובדה שהמשטרה מפחדת להכנס כבר שנים ליישובים ערביים מחזקת גורמי פשע וטרור ומחלישה את מי שמעוניין להיות אזרח שומר חוק. צריך להבין שהמצב שם חרא כבר שנים ולטפל בבעיה ברגישות ובנחישות תוך הבנה שיש הרבה אפור וצריך גם הרבה הידברות והתחשבות, זה ממש לא אומר לוותר למישהו, או לקחת סיכונים שלא היית לוקח מול פושע יהודי. זה אומר שצריך להשקיע הרבה מאמץ ולנסות להבחין בבני אדם כשונים אחד מהשני ולא כקבוצה.

    3. ,אם אתה, כדבריך, לא אוהב הטלת אחריות קולקטיבית למה אתה מאשים את כותבי מידה כקולקטיב גזעני הרואה בערבים "נחותים"?

      ההתנחלויות לא היו מתפתחות ללא אנשים עם אידאולוגיה של א"י השלמה, ללא הלהט שלהם והאנרגיות הבלתי נדלות שהם השקיעו במפעל ההתנחלות. לחשוב שהממשלה היא האחראית העיקרית להתנחלויות, זה מופרך. ולראייה, עד 1972 היו 1500 מתנחלים, שלא היו אפילו פרומיל מאוכלוסית ישראל. רק מ1974, לאחר מלחמת יום הכיפורים, כשהציונות הדתית החלה להוביל את מפעל ההתנחלות, החל הגידול המשמעותי במספר ההתנחלויות והמתנחלים. מ1984 הממשלה אוסרת על הקמת התנחלויות חדשות, ולמעט התנחלויות בודדות, האיסור תקף עד היום. אמנם הייתה התרחבות במסגרת הישובים הקיימים, אבל כמה ממשלות הקפיאו לחלוטין את הבניה, בינהן ממשלת רבין והממשלה הקודמת בראשות ביבי.

      סוף דבר, כוחה של הממשלה הוא מוגבל מאוד. הממשלה לא באמת יכולה לעצב את המציאות כראות עינייה.

      עם זאת, אני מסכים איתך לחלוטין שממשלת ישראל (לדורותיה, לרבות הנוכחית) הפקירו את נושא הריבונות במגזר הערבי. נתנו למורסה הזו של פשע וחוסר ציות לחוק להתפתח במשך שנים, וכעת כדי להחיל ריבונות נאלץ לשלם בהרבה דם ודמים.

    4. מערכת מידה היא לא קולקטיב עלום, זו קבוצת אנשים מזוהה שמית שמבטאת באופן ברור דעות ואחראית לאתר הזה, מי שמציין את שמו כחלק מהמערכת באתר אחראי לתכניו בדיוק כמו שמי שמציין את שמו באתר של החזית הארית כחבר מערכת אחראי לתכניו. לגבי גזענות, כל מי שרואה גזענות כמשהו פסול היה לכל הפחות עוזב את מידה לאור "סיפור הילדים" הגזעני המשווה אנשים לחיות ופורסם במידה. לפרסם כותרת "בוגדים" ביחס למזרחים שחושבים אחרת הוא חתיכת גועל נפש.

    5. אז כל מי שקשור למידה הוא גזען כי פורסם "סיפור ילדים" אחד שלדעתך הוא גזעני? לי נראה שלא ה"גזענות" מפריעה לך באתר הזה, אלא פשוט שהם חושבים אחרת ממך.

      ואגב גועל נפש, השוואת מערכת מידה לאתר של החזית הארית – זה חתיכת גועל נפש שובר שיאים.

    6. החזית הארית היה אומנם הגזמה מכוונת אבל אחרי פרסום סיפור שמציג את הערבים כחיות טרף וזבובים (תחסוך ממני בבקשה התממות בקטע הזה, האנלוגיה ברורה) אז זה לא כל כך רחוק.
      אתה כבר כנראה עיוור למה שאתה עושה.
      לא מפריע לי שחושבים אחרת, מפריעה לי גזענות, אפשר לקרוא לגזענות "לחשוב אחרת" אם אתה רוצה, המרחק בין גזענות ומחשבה נראה לי גדול.
      אם ימני יציג את תפיסת ארץ ישראל השלמה מהתיכון ועד הירדן(ואפילו שתי גדות עם הוא מתעקש) בריבונות ישראלית, ויאמר שלכל התושבים צריך לתת אזרחות וזכויות שוות ללא הבדלי דת מין וגזע, זו דיעה אחרת משלי, אבל לא גזענית. אם ההצעה היא של שליטה ישראלית בכל השטח כאשר כל התושבים היהודיים מקבלים אזרחות וזכויות מסוימות אבל לא כל הערבים, אז זו הבחנה על פי גזע שמשמעה גזענות. זה לא כל כך מסובך לזהות גזענות.אוהבים להגיד פה דברים כמו "אני לא גזעני, זו התרבות שלהם" אבל מניחים אוטומאטית שכל מי שמוצאו ערבי כפוף לתרבות הזו, עדיין גזענות.

  6. כבוד הנשיא ריבלין ״ על היהודים לגלות איפוק. מדוע אתם מתגרים בערבים וגרים ביפו ובלוד וברמלה ?

  7. לדעתי צריך להגביר את האכיפה
    ובמקביל ליצור תשתיות טובות
    בערי הערבים
    ושיהיה להם בעריהם
    את כל מה שנדרש
    ולא יצטרכו לקבל שירות בערי היהודים

  8. אם אנחנו כמו באירופה ערב 1939 שכל אחד יכול לעשות פוגרום ביהודים מתי שמתחשק לו מבלי לשלם על כך מחיר או לחשוש, ודם וכבודם של היהודים הפקר אין סיבה לקיומה של מדינת ישראל, או לשלוח את מיטב בנינו לעזה המלוכדת כי להגן עליה.
    פוגרום פה פוגרום שם, אפשר גם באירופה הקרירה והעשירה או בארה"ב, למה בשטח בין 300 מליון מוסלמים, חלקם חובבי רצח מהביל?

    אם המשטרה (משום מה( לא מצליחה לצור בטחון אמיתי והתרעה עלינו האזרחים לעשות משמרות נסיעה ופטרולים במוקומות המועדים, מצוידים בנשק חם וקטלני ופשוט לצוד מחבלים, ( הכוונה אינה לערבים, חלילה, אלא למחבלים ללא הדלי דת גזע ומין ) אלה המנסים לבצע נסיון רצח כמו זריקת בקת"ב או אבן יש להשיב אש להגנה עצמית, אולי כך יבין כל מי שמנסה לרצוח שהוא עלול לשלם ברגליו ובהליכתו או אולי גם בחייו, ושזה בלתי נסבל שמשהו חושש במדינה הזו לנסוע בחופשיות לאן שיחפוץ, מתי שיחפוץ
    !
    יש סעיף בחוק העונשין שמורה שכל עבירה שהיא על בסיס גזעני – העונש הוא כפול, יש להחיל הוראה זו ולמלא אחריה כבר היום

    אברהם לינקולן; "אלה הכופרים בזכותם של אחרים לחירות אינם ראויים לה בעצמם."

    1. צודק. אבל הבעיה היא החוקים והמשפטים. החוק שאוסר עליך לשאת נשק בחופשיות. והמשפט שיזרוק אותך לכלא בכל מקרה של טענה להגנה עצמית, אלא אם כן תוכיח שקודם המחבל הרג אותך, ורק אז ירית.

  9. מה שאני אוהב באתר מידה, הוא שמדובר בחבורת גברים יהודים אשכנזים (להערכתי כל המערכת מלבד אחריאת אדמיניסטרציה) שחיים במידנה שנבנתה על ידי גברים יהודים אשכנזים בשביל גברים יהודים אשכנזים ונשלטת על ידי גברים יהודים אשכנזים (ביבי, בנט, לפיד, הרצוג, גרוניס, נוני מוזס, אידלסון) וכל מה שהאתר מקדם זו מדיניות שתשמור את הכוח אצל הגברים היהודים האשכנזים – אכיפה קשה וענישה קולקטיבית נגד מיעוטים, הפחתה של רגולציה על כלכלה, הפרטה של פעילויות של הממשלה, צמצום הרווחה, בתי ספר מקצועיים, פגיעה בכוח הרשות השופטת. הכל עובד בכיון אחד – לטובת הגברים היהודים האשכנזים, לחיזוק מי ששולט עכשיו בממשלה ובשוק ולהגביל את היכולת של מישהו אחר להתקדם.
    מה שאני אוהב שעוד מציגים את זה כאילו זה קשור לצדק וערכים .שטויות

    1. זה מצחיק כי מה ששומר היום את הכוח בידיים של הגברים היהודים האשכנזים זה שאריות הסוציאליזם של מפא"י. אבל לא נקלקל לך את החגיגה הקשקושולוגית.
      אגב, האחראית על האדמיניסטרציה היא אשכנזיה לבנה שבשביל לשמר את מוקדי הכוח שלה התחתנה עם מישהו שיש לו שם משפחה לא אשכנזי

    2. ביגמן – אני אשמח להסבר קצת יותר מפורט. מלבד הבעיה של וועדי עובדים בחברות "שאלטר" (בנקים, תעשיות בטחוניות, חברת חשמל, נמלים) אני לא רואה עוד שאריות סוציאליזם המשמרות את הכוח. אין לי גם ספק שמפא"י אחראית להרבה מהמצב שנוצר, כמו שאין לי ספק שמי שעכשיו שולט מנסה לשמר אותו. אני בהחלט חושב ששאר הכלים שהזכרתי תורמים לשימור ולא להפך אבל אשמח לדיון רציני. לגבי אחראית האדמיניסטרציה, אז מסתבר שגם היא אשכנזיה, לפחות יש לכם אשה אחת, גם זה משהו.

    3. אם היית מבין מה זה שוק חופשי לא היית שואל את השאלות האלה.

    4. הנה מגיע ה SJW התורן! לפי חשיבת העולם שלו בן-אדם מקבל נקודות ככל שהוא יותר חלש. לא חשוב מה עשית בחייך, עד כמה אתה חכם או מה תרמת לחברה. מזרחי? קיבלת נקודה! אישה? קיבלת שתיים! שחור? הנה לך עוד נקודה! רוסי? חצי נקודה ודי (בכל זאת הגיעו מאירופה). ככל שיש לך יותר נקודות, יש לך יותר חופש ביטוי ואפשרות להשמיץ קבוצות אחרות. כך מותר לכל אפס להשתלח בצורה גזענית בגברים אשכנזים, כי הם זה האפס המוחלט.

    5. תגובה בוגרת, ביגמן.
      אני לא חושב כמוך אז בטח אני לא מבין.
      מבין.
      עכשיו בבקשה תנסה להתייחס קונקרטית למה שציינתי ולא ל"שוק חופשי" שזה מונח שבכלל לא השתמשתי בו.

    6. אנדרי, אני לא השתלחתי בגברים אשכנזים, רק במספר די מצומצם של אנשים שכותבים במידה רק דעות שמחזקות גברים יהודים אשכנזים.
      אני משתדל לא לעשות הכללות.
      לגבי שיטת הנקודות – אם יש אפליה אז בעצם אנחנו רק משווים לא? אם לדוד ברדוגו קשה למצוא עבודה אז הוא קיבל נקודה מינוס כי הוא ברדוגו ואני רק מאזן את זה לא? אני לא נותן לו יתרון.

      אני גבר אשכנזי ולכן התופעות האלו לא פוגעות בי ישירות, אבל כמעט כל מי שיש לו שם משפחה מזרחי מובהק ודיברתי איתו על זה נתקל בתופעה, כולל נשים שאותם מקומות הזמינו לראיון אחרי ששלחו את אותם קורות חיים אבל עם שם של אחרי החתונה. אתר מידה טוען שקיפוח זו המצאה של שמאל קיצוני, אז איך גם מזרחים ימנים מרגישים אותו?

    7. אני מעריץ אותך שבאתר גזעני וחשוך ומשיחי אתה עומד על דעתך
      אנרייי – אליבא דגיזענים באתר- רוסים הם לא אשכנזים ולא יהודים – תשאל את ההוא עם הכיפה- תסביר לו עקיבא סמולמן
      הדמגוגיה הזולה והעלובה של "מה אתה עשית למען המדינה????"
      נשחקה והוכחה כעלובה עוד כאשר פלאטו שרון השתמש בה
      לוד עיר עלובה והסיבה העיקרית היא הזנחה פושעת ושחיתות ולא דע"ש – באמת דע"ש היא הטעם השולט אצל המפחדים העונה.

  10. יש לנו מדינונת קטנטונת בגודל של שכונה וגם עליה אנחנו לא מסוגלים לשלוט. המדינה הפקר בידי הערבים, הבדואים והמסתננים. גם אם המדינה היתה מצטמצמת לת"א בלבד לא בטוח שהיתה מעיזה לאכוף את שלטונה ביפו. על חוסר המשילות הטראגית הזו יש לתת את הדעת באופן עמוק יותר.

  11. בזמן צוק איתן, בכל פעם שהיתה אזעקה עקב ירי על ישראל הלילה התמלא בשריקות מכיוון בית צפפא. זה היה פשוט מזעזע. אזעקה מכיוון אחד ושריקות שמחה ועידוד מכיון שני.
    ובית צפפא נחשבת למקום לא קיצוני, מעורב בישראל.
    אז מה נלין על ערביי יפו שמפתחים נרטיב "פלסטיני"? הרי אין כזו חיה. כלומר ממציאים אותה. אז היא קיימת.

  12. ממשלת ישראל אחראית לתת התקצוב של המשטרה.
    ברור שהוא אינו מספיק לצרכים. אין מספיק שוטרים, משכורות השוטרים לא מושכות כוח אדם איכותי, אין מעבדות יעילות, ועוד ועוד ועוד

    משטרת ישראל אחראית לניצול הלא יעיל של התקציב הקיים, ולמדיניות ההסתכלות הצדה כשמתרחש פשע מול עיניהם.
    לא אשכח תמונה בעיתון של ראש עיכיית ת'א יפו, מלווה בשוטרים ועיתונאים, עורכים סיור בדרום ת'א. בתמונה הם חולפים ליד 'חנות' אופנים על המדרכה, בה מתנוסס מחיר של כמה מאות שח' על אופנים שעולות כמה אלפי שח'. סחורה גנובה בברור. והשוטרים לא מנידים עפעף. ואיך יכול להיות שאישה לא מסוגלת לעבור שם בערב בלי שתותקף. בסרטים שולחים שוטרים מחופשים לאזורים מועדים לפורענות בכדי ללכוד פושעים על חם. למה זה לא נעשה בדרום ת'א ובאזורים מועדים אחרים

    הציבור הישראלי אשם בתומכו במדיניות של "שקט עכשיו". גם כשברור לו שבטווח הארור ישלם בריבית דריבית. זהו פשר המדיניות של לא להתסיס / לא לעורר מהומות / לדחות את הטיפול בביצות המגדלות יתושים מסוכנים לעתיד לא מוגדר