הילארי נפלה ברשת

התרחשויות דרמטיות בחקירה של הילארי קלינטון. האם הסכם הגרעין האיראני יושפע מהאירועים האחרונים באמריקה?

בשבוע האחרון חל מפנה דרמטי לרעת הילארי קלינטון בפרשת האי-מיילים ● המשבר בקמפיין של המועמדת הדמוקרטית המובילה והשקרים שנחשפו מגדילים את סיכוייו של מועמד רפובליקני בבחירות לנשיאות ● כל זה הופך, כדרכה של הפוליטיקה, את ההצבעה בקונגרס על הסכם הגרעין לחשובה במיוחד

המפלגה תתנער ממנה? קלינטון בישראל. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90
המפלגה תתנער ממנה? קלינטון בישראל. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

בשבוע וחצי האחרונים הואצה פרשת האי-מיילים של הילארי קלינטון, והבנת ההתפתחויות החדשות בקמפיין לנשיאות ארצות-הברית היא קריטית לנושא הגרעין האיראני. נראה שהקמפיין של הילארי בצרות. אם קודם החשיבות של ההצבעה בקונגרס על הסכם הגרעין היתה מכרעת, אז עכשיו היא גורלית.

הסיפור מתחיל בלוב, כחודשיים לפי מערכת הבחירות אובמה-רומני ב-2012. השגריר האמריקני ומאבטחיו נרצחו שם בפיגוע ב-11 בספטמבר 2012, התקפה שבאה אחרי שאובמה התרברב שחיסול בן-לאדן הביא את אל-קאעידה לקריסה ומנוסה. קלינטון היתה שרת החוץ באותה שעה, והצוות שלה הודיע מיד למחרת הפיגוע שההתקפה על הקונסוליה היתה אקט ספונטני של מחאה, בגלל סרטון שנראה אנטי-מוסלמי, אשר פרסם מצרי קופטי בלוס אנג'לס. הקופטי המוזר נזרק לכלא על סעיף קטן וזניח, והאמריקנים חשבו שהנושא ידעך.

בתור ישראלים למודי פיגועים, מוכרים לנו פיגועים במועדים סמליים. לרוב הם אינם ספונטניים. ואכן, עם הזמן הורי הנרצחים וגורמים עלומים בכל המשרדים וזרועות הביטחון האמריקניות התחילו להדליף שהיתה התראה ממוקדת על התקפה ביום השנה לפיגועים של ה-11 בספטמבר. הטענה של הרפובליקנים היתה שהילארי קלינטון, שאחראית כשרת החוץ על אבטחת השגרירויות, הונחתה על-ידי אובמה למנוע תיגבור או פינוי על מנת שלא להודות, ממש לפני הבחירות, שאירגון אל-קאעידה לא הובס ושארצות-הברית עדיין נלחמת את מלחמתו של ג'ורג' וו. בוש בטרור האסלאמי. בנוסף, כך נטען, מחלקת המדינה הטילה את האשמה על יוצר הסרטון, לפי דרישת הנשיא אובמה, למרות שהיתה התראה נקודתית כעשרה ימים לפני ההתקפה. לאחר שכבר אי אפשר היה להסתיר שההתקפה היתה מתוכננת, מחלקת המדינה פנתה להאשים את ה-CIA שהטעה לגבי הסרטון. עד היום לא הוצגו הוכחות חותכות שהילארי שיקרה במודע. כל זה לפני שלוש שנים.

בינתייים התפטר ראש ה-CIA דיוויד פטריאוס, גנרל בעל שם המזוהה עם המפלגה הרפובליקנית. עניין זה קריטי להבנת האירועים הבאים. בשלב מסוים, נראה היה לאובמה והילארי שחלק גדול מההדלפות מגיע מה-CIA וכך, כחודשיים לאחר ההתקפה, נפתחה חקירה פלילית כנגד פטריאוס בטענה שלקח חומרים מסווגים לביתו ושיתף בחלקם את הביוגרפית שלו, שהיתה גם המאהבת שלו. החקירה נמשכה שנתיים וחצי שבהן למרבה ההפתעה פטראוס לא התבטא בנוגע לבנגאזי – אולי נסחט על-ידי ממשל אובמה, שכבר הדגים שימוש פוליטי בתביעה הכללית.

החקירה היתה רצופה בהדלפות משפילות, בחשיפת פרטים אינטימיים בתקשורת, ובדרישת התביעה למאסר בפועל. רק לאחרונה, ואחרי שתיקה ארוכה, הועמד פטריאוס לדין, חתם על עיסקת טיעון, ונענש בקנס על סך 100,000$ ושנתיים מאסר על תנאי. זה, כנראה, מה שמצפה גם להילארי.

הרפובליקנים מתכוננים

אחד הצעדים הראשונים של הרפובליקנים לאחר הניצחון בבחירות האמצע היה להקים ועדת חקירה בקונגרס לבדיקת ארועי בנגאזי, בראשות נציג רפובליקני בשם טרי גאודי. בעוד שהמטרה מבחינת הדמוקרטים היתה ועודנה להשתיק את הסיפור, הרפובליקנים שואפים להוכיח את אשמתה של הילארי, דבר שעשוי לחסל את הקמפיין שלה. הוועדה החלה בדיוניה בספטמבר 2014, כאשר הילארי כבר מזמן סיימה את תפקידה במחלקת המדינה והחלה להתכונן למירוץ לנשיאות. הוועדה ראיינה את אחד העוזרים של הילארי, סידני בלומנטל, שהודה שהיה מעורב בקבלת ההחלטות של הילארי בנושא בנגאזי, למרות שלא החזיק בשום תפקיד רשמי באותו הזמן.

לאורך כל החקירה, התלוננה הוועדה שהממשל לא משתף איתה פעולה ושנציגיו מתחמקים מתשובות. הוועדה ביקשה ממשרד החוץ האמריקני את החומר העוסק בהתקפה, כולל את האי-מיילים של המעורבים, וכאן נתגלתה הפתעה: להילארי קלינטון לא היה חשבון אימייל "של העבודה"; היא השתמשה אך ורק בחשבון פרטי hdr22@clintonemail.com שהותקן על שרת פרטי אצלה בבית. מאחר שסמכויות ועדת החקירה הוגדרו לחקירת הממשל, אין לה סמכות להחרים רכוש פרטי – דוגמת מחשב שנמצא בביתה של שרת חוץ לשעבר, שעכשיו היא אזרחית פרטית. כמה נוח.

ממשל אובמה סחט? פטראוס. צילום: צבא ארה"ב

עם החשיפה יצאה הילארי מיד לתקשורת, וטענה ששום חומר חסוי לא נשלח אל החשבון ומהחשבון הפרטי, ושהיא כבר מחקה את כל האי-מיילים הפרטיים שהיו בחשבון. את האי-מיילים של ה'עבודה' היא מסרה למשרד החוץ, ששיחרר אותם טיפין טיפין לוועדת החקירה. האי-מיילים שהועברו לוועדת החקירה היו מודפסים וסרוקים מספר פעמים, בדרך שמקשה על חיפוש דיגיטלי.

הסינים והרוסים יודעים יותר מהקונגרס

אז מה קרה בשבוע האחרון? למרות שהילארי הכחישה, התגלו בכל זאת, כצפוי, חומרים בסיווג 'סודי ביותר' ("שחור", למי שמתעניין) באי-מיילים ששוחררו לוועדה. וכך, לפני כשבוע נפתחה חקירה פלילית על-ידי ה-FBI על החזקת חומר סודי במקום לא מאובטח והעברתו לגורמים לא מורשים. בינתיים ה-FBI החרים את השרת והתקני אחסון נוספים שהיו בידי קלינטון ויועציה המשפטיים. אין להתפלא כי הפרשייה מתחילה להזכיר את פרשיית פטראוס.

בימים האחרונים התגלו עוד שני דברים מעניינים. ראשית, השרת שהוחרם מהילארי קלינטון נמחק לפני שהועבר ל-FBI. שנית, באי-מיילים שהילארי העבירה למשרד החוץ התגלתה תופעה מעניינת: מחומרים מסווגים שנשלחו לאימייל הפרטי של הילארי נמחק הסיווג. כך יצא שהילארי קיבלה אי-מיילים שסודיותם לא מסווגת לחשבונה הפרטי. על פי החשד נראה שאת הסיווג מחקו עוזריה של הילארי שקיבלו את החומר המקורי. אם החשד יוכח, הם צפויים לעונשי מאסר של שנים ארוכות. מכיוון שמספר העוזרים המעורבים הוא יחסית גדול, ישנה סבירות גבוהה שמישהו ינסה להציל את עורו ולחתום על הסכם עד מדינה.

כדי להתמודד עם ההאשמות החמורות, מנהל הקמפיין של הילארי שלח השבוע מכתב ארוך לתורמים הגדולים ולמנהיגי המפלגה הדמוקרטית, ובו ביקש לא להכנס לפאניקה. התגובות שלו להאשמות היו מפורטות וכללו: הפחתה בחומרת העבירות הנחקרות, התחמקות מנושא הסיווג בטענה שהוא מורכב מדי משפטית, האשמת המפלגה הרפובליקנית ברדיפה פוליטית, והאשמת שרי חוץ קודמים שגם להם היה אימייל פרטי. הכל נכון, אבל עדיין, לשלוח מכתב בן 700 מילים שכולו התנצלות, התנצחות ודרישה לא להכנס לפאניקה, מעיד שמישהו בפאניקה.

זו הסיבה שאפשר להבין את התכונה סביב ג'ו ביידן ואל גור, ששוקלים לרוץ לנשיאות במקום הילארי. כאשר אחד מהם יצטרף, זה יהיה אך ורק לאחר שיבטיח לעצמו שהמנגנון של המפלגה והתורמים הגדולים מפנים גב להילארי, מה שיסמן את הסוף הפוליטי שלה. אפשר להניח שאת כל מה שקרה בבנגאזי ידעו גם המתמודדים הרפובליקנים, ולכן כל-כך הרבה מהם מתמודדים בפריימריז במפלגה. הרפובליקנים מניחים שהילארי תהיה מועמדת המפלגה הדמוקרטית, ושבעזרת ועדת החקירה הם יחסלו את האמינות שלה.

קרוב לוודאי שיש בידי הרפובליקנים חומר נוסף שיפגע באמינות של הגברת הראשונה לשעבר, והחומר נשמר לשלב מאוחר יותר בקמפיין. וזאת בלי ההשוואה המתבקשת לדיוויד פטריאוס, שעכשיו, משנגזר דינו, הוא פנוי לעזור לרפובליקנים להעמיד את הילארי באור שלילי. הטיעון של הרפובליקנים יהיה שהילארי השתמשה בכוח הפוליטי שלה לחסל את הקריירה של גיבור אמריקני, והשמידה ראיות כדי שלא תואשם באותן העבירות ממש בהן הורשע פטריאוס.

המאבק על הקונגרס האמריקני נמשך; נתניהו בנאומו השנה. צילום: עמוס בן גרשון,פלאש 90
המאבק על הקונגרס האמריקני נמשך; נתניהו בנאומו השנה. צילום: עמוס בן גרשון,פלאש 90

כאתנחתא קומית מהנושא הרציני, אפשר להשתעשע בדבריו של סקוט ווקר, מושל וויסקונסין ואחד המועמדים המובילים של הרפובליקנים: "כנראה שממשלות סין ורוסיה יודעות יותר על שרת האי-מיילים של הילארי מאשר חברי הקונגרס האמריקני". נוכח הפריצות הסיניות למחשבי הפנטגון ולמחלקת ביטחון השדה של הממשל הפדרלי, הוא כנראה צודק.

ההצבעה בקונגרס חשובה לעתיד הסנקציות

מה כל זה משנה לנושא הגרעין האיראני? מדוע המלחמה בקונגרס פתאום כל-כך חשובה? ובכן, יכולות להיות ארבע תוצאות לבחירות הבאות בארצות-הברית: נשיא דמוקרט או רפובליקני עם קונגרס בשליטה רפובליקנית או דמוקרטית. הצבעה של מחוקקים דמוקרטים היום כנגד ההסכם, תפתח פתח להצבעה עתידית שלהם, ושל דמוקרטים נוספים, נגדו. קשה לראות מחוקק דמוקרט, שכבר ספג את הזובור על הצבעה בסיבוב הזה כנגד הנשיא, שיזגזג בעתיד על נושא שהיה חשוב דיו כדי להסתכסך עבורו עם נשיא מהמפלגתו שלו. וכך למעשה יכולה להיווצר הזדמנות אסטרטגית בשנים הקרובות לקונגרס שבו יש רוב להטלת סנקציות על איראן.

כל המועמדים הרפובליקנים הצהירו שבהזדמנות הראשונה הם יחזירו את העיצומים על איראן על סעיפים של טרור (לא סביב תוכנית הגרעין), ושילחמו בגרעין האיראני על-ידי ביטול ההסכם של אובמה או על-ידי פרשנות מרחיבה של ההגבלות בהסכם עד שיתפסו את האיראנים בשקר. אף אחד לא יודע מי ישלוט בקונגרס אחרי הבחירות של 2016 ו-2018. עם זאת, לנשיא רפובליקני יהיה קשה לסרב לניצחון קל, שכל כולו קיום הבטחת בחירות והפגנת שרירים מדינית ללא שליחת חיילים לקרב. זהו מהלך בו תומך רוב העם האמריקני, ושאותו אפשר יהיה להציג כניצחון אמריקני, על-מפלגתי וקונצנזואלי, בעזרת אותם חברי קונגרס דמוקרטיים. אמנם לנשיא דמוקרט שיתחמק מהפרות הסכם איראניות יהיה קשה להיאבק ברוב בקונגרס – אבל אובמה כבר הוכיח שזה קרב ששווה להלחם. ובכל זאת, יידרש גיוס כללי בקונגרס. את זה מנסים בישראל לשריין כבר עכשיו.

זו הסיבה שלהצבעת חברי קונגרס דמוקרטים בסיבוב הזה ישנה חשיבות אדירה, במיוחד אם ייבחר נשיא רפובליקני. אפשר להניח שנתניהו מבין את המצב, וגם הוא מאמין שאם הילארי תהיה מועמדת הדמוקרטים הסבירות שתיבחר היא נמוכה.

בקיצור, מעל הילארי מרחף חשד שהיא שיקרה בנושא בנגאזי, שיקרה בנושא האי-מיילים ושמה את טובת המפלגה מעל חיי עובדי השגרירות בלוב. גם אם הילארי לא תימצא אשמה, ברור היום שהיא העלימה ראיות בצורה בוטה למדי. ומהמקפצה. היא מתדרדרת בסקרים משבוע שבוע, המטה שלה מגלה סימנים ראשונים של פאניקה, ורוב האמריקנים חושבים שהיא לא אמינה. מפאת גילה ומצבה הבריאותי, זו כנראה ההזדמנות האחרונה שלה לרוץ והיא לא תוותר עד הסוף המר. ככל שהילארי מושכת את הפרישה שלה מהמרוץ, הסיכוי של מועמד דמוקרטי אחר הולך וקטן, שכן הוא יצטרך להלחם בבארני סאנדרס הסוציאליסט הפופוליסט הפופולרי.

נשיא רפובליקני אפוא, אם ייבחר, עשוי להזדקק לעזרת הקונגרס בהחזרת הסנקציות על איראן, וגם אם הקונגרס יישלט על-ידי הדמוקרטים, אפשר יהיה לבנות על אלו מהם שכבר הצביעו נגד ההסכם שלא יזגזגו ויתמכו בהשבת הסנקציות.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 תגובות למאמר

  1. להילרי קלינטון עוד כמה בעיות חוץ מאי אמינות, גיל ומצב בריאות. היא מקושרת לכסף הגדול וכנראה לא תשפר כהוזה את מצב 99% מהאמריקאים, נרוע מכך היא אישה וב 2015 זה עדין עובד כנגדה למרות שאף אחד לא יודה בכך גלויות. אבל זה לא ישנה כהו זה את הסנקציות על איראן. המשלחות של האירופאים הרוסים והסינים חותמים שם חוזים באקסטזה. הם לא יסכימו ללכת לאחור אחרי שכבר הריחו את הכסף. .

    1. אם הסינים והרוסים חיכו לאמריקאים שיסירו את הסנקציות, הם כנראה יודעים משהו על ללכת אחורה.

  2. אם יש משהו שהרפובליקנים הוכיחו בשנים האחרונות הוא שהם ממש ממש טובים בהשמדה עצמית. לא אופתע כלל אם גם בסיטואציה הנוכחית הם איכשהו יצליחו להביא לבחירת מועמד דמוקרטי.

    כולי תקווה שהפעם זה לא יצליח להם.

  3. לרפובליקאים יש בעיה – הם מאבדים רלוונטיות לחלק גדול של האוכלוסייה – שחורים, היספאנים, נשים
    זה רוב האוכלוסייה באמריקה

    1. באמת?
      איך החלטת את זה?
      לא נראה שמצב השחורים השתפר לאור מהומות הגזע הפורצות חדשות לבקרים. וגם לא מצבם הכלכלי, העובדה באחוזים עצומים מהם מעורבים בפשיעה, נתמכי סעד, וגדלים במשפחות הרוסות.

      מה שמוביל אותנו למצב הנשים. עליה עצומה בהריונות של נערות מתבגרות, מה שמוביל למשפחות חד-הוריות לא מתפקדות, לא בדיוק התנאים לפמיניזם והעצמה נשית.

      ולגבי ההיספנים: רבים מאד מהם נוצרים דתיים, שלא בהכרח יתחברו למצע הליברלי-חילוני של הדמוקרטים.