מחקר חדש: החברה הישראלית לא מתבהמת

החברה הישראלית מתבהמת? מחקר חדש של פרופ' סמי סמוחה, שעדיין לא פורסם באופן רשמי, קובע חד-משמעית: הציבור היהודי הולך ומתמתן ביחסו לערבים. לתשומת לב קוראי מדור הדעות ב'הארץ'

פחות אלימה, פחות גזענית; הפגנת מרצ. צילום: פלאש 90

החברה הישראלית הולכת ומתבהמת. תהליכי ההתבהמות ניכרים בכול: הטרור היהודי, "תג מחיר", "הערבים נוהרים לקלפיות" של נתניהו, והתמיכה בחייל אלאור עזריה – כך לפחות בטוחים כל אלה שתמכו בנאום האלוף יאיר גולן – כלומר כל הצד השמאלי של המפה.

אלא מה? יש בעיה אחת: מדובר באנקדוטות בלבד, דוגמאות ספורדיות, שאינן יכולות ללמד על הכלל. הרי בכל חברה גדולה תמיד יהיו שוליים קיצוניים, וקל להתמקד בהם וליצור תחושת הדרדרות. האם, למשל, אירופה מידרדרת בגלל המהומות באיצטדיונים בסוף השבוע האחרון? קשה לדעת.

כדי להצליח באמת לזהות תהליכים חברתיים ולאתר מגמות בעייתיות, נדרש מדד השוואתי יסודי בין תקופות שונות. פרופסור סמי סמוחה, סוציולוג מאוניברסיטת חיפה, עורך מדד כזה מאז 2003: 'מדד יחסי ערבים-יהודים בישראל'. עד כה נערכו שבעה סקרים במסגרת המדד, האחרון שבהם בשנת 2015. כל סקר מבוסס על 700 ראיונות פנים-אל-פנים עם ערבים ועל 700 ראיונות טלפוניים עם יהודים. מדובר במסמך מרתק ומומלץ מאוד לקריאה. המחקר של 2013 זמין כאן, טיוטת המחקר האחרון מ-2015 דלפה לרשת והיא עתידה להתפרסם בעוד מספר חודשים באופן רשמי. (אגב, אין לחשוד בסמוחה בהטיה ימינה – המחקר כולל השוואה בין זכרון השואה וזכרון הנכבה).

ובכן, בפרק ה'ממצאים עיקריים' של המדד, קובע סמוחה דברים שעשויים להפתיע מאוד את קוראי 'הארץ'. "התזה השלטת בקרב הציבור הרחב, אנשי תקשורת, קובעי מדיניות וחוקרים באקדמיה", אומר סמוחה, "היא שהמגמה ביחסי ערבים-יהודים בישראל מאז קום המדינה היא הקצנת עמדות של שני הצדדים שתוביל לעימות ולקריסת היחסים ביניהם". עד כאן הדברים ידועים, ומכאן מגיעה ההפתעה:

בדיקת שינויים לאורך כל התקופה 2015-1976 מובילה למסקנה שחלה החרפה, לא הקצנה, ברוב עמדות הציבור הערבי, בחלקן לא חל שינוי, אך כמעט ואין עמדות שבהן חלה התמתנות…

התמונה הרבה יותר חד-משמעית בקרב הציבור היהודי, שאצלו אנו מוצאים לאורך התקופה 2015-1981 יציבות בעמדות ברוב המקרים והתמתנות בחלק לא מבוטל של העמדות, אך כמעט ואין החרפה. ממצאים אלו עומדים בסתירה חזקה עם תזת ההקצנה הן לגבי הערבים והן לגבי היהודים.

מסקנתו של סמוחה מהממצאים הללו ברורה: "ההתלהמות של הימין הקיצוני יוצרת אווירה עויינת לערבים ומקרינה רושם מוטעה שכלל הציבור היהודי נעשה יותר ויותר לא-סובלני וגזעני. מחקרי המדד מפריכים את התזה הרווחת המוטעית שהציבור היהודי נעשה לאורך השנים יותר ויותר אנטי-ערבי".

כך למשל, אחוז היהודים המכירים בזכות הערבים לחיות במדינה כמיעוט בעל זכויות אזרח מלאות עלה מ-72.6 אחוזים בשנת 2003 ל-74.9 אחוזים בשנת 2015. אחוז היהודים המקבלים את האזרחים הערבים כחברים מלאים בחברה הישראלית עלה מ-63.1 אחוזים ל-69.5 אחוזים באותן שנים. מספר היהודים שאינם מוכנים שהממונה עליהם בעבודה יהיה ערבי, ירד מ-40.3 אחוז בשנת 2003 ל-29.0 אחוז ב-2015.

בהתבסס על נתונים אלו ורבים אחרים, פרופסור סמוחה מסכם שעם השנים הציבור היהודי נעשה מעוניין יותר ויותר בדו-קיום עם המיעוט הערבי, בעוד שאין שום התחזקות בקרבו של עמדות אנטי-ערביות.

האלימות בחברה הישראלית בירידה

דבריו של סמוחה מקבלים אישוש משמעותי ממחקר של המשרד לביטחון פנים, אשר בחן את דפוסי האלימות בפועל שמתבצעת בישראל. ובכן, לא תאמינו, מסתבר שהחברה הישראלית חווה לאורך העשור האחרון ירידה משמעותית באלימות. כך נכתב בעמוד 97 של הדו"ח:

משנת 2004 חלה ירידה במספר עבירות האלימות המדווחות למשטרת ישראל, בממוצע של 2.4 אחוז לשנה. במקביל, חלה מגמת ירידה עקבית בעבירות האלימות הלא מדווחות בממוצע של 1.6 אחוז לשנה.

למרות שאין פילוח במחקר זה בין ערבים ליהודים, יש להניח כי הירידה הממוצעת באלימות לא התבצעה רק בתחומו של המגזר הערבי, ושגם המגזר היהודי שותף לה.

החברה הישראלית אפוא, לא רק שאינה מתבהמת, אלא נעשית פחות ופחות אלימה. התפיסה השלטת ללא עוררין בקרב השמאל לפיה מדינת היהודים עוברת תהליכי הקצנה מדאיגים, אינה מבוססת על דבר. האמת, כך מתברר, היא הפוכה בתכלית. לא הקצנה אלא התמתנות, לא התבהמות אלא עידון. למרבה הצער, שוב מתברר כי האליטה האינטלקטואלית של השמאל איבדה את יכולת הביקורת העצמית שלה, ומתוך כך את הקשר בין התפיסות שלה למציאות.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

10 תגובות למאמר

  1. אנחנו לא אנטי ערבים. פשוט רוצים לחיות, ולכן מתגוננים. כמה לא יפה מצידנו.

  2. לא יודעת לגבי המחקר של סמי סמוחה (כללית חשוד עלי). אך אם הקריטריון והפירוש של התבהמות הוא היחס לערבים, אז המחקר נעשה עוד חשוד יותר, לכן לא נראה לי שאטרח אפילו לקרוא אותו.

  3. היהודים המתמתנים ביחס לערבים הם כנראה בורים או מדחיקים או מתעלמים מהנאציזם באיסלאם. כן כן האנטישמיות באיסלאם היא כל כך חמורה וקשה שהיא מגיע לרמה של נאציזם. יש דמוניזציה של יהודים. יש תפילות יומיומיות להשמדת היהודים ולהשמדת ישראל. יש תמיכה חזקה בטרור בקרב ערביי ישראל. אני קוראת לכולם "כבדהו וחשדהו". הסכין כבר מוכנה. ברגע שיהיה להם כח. הם כרגע משתלטים על שטחים באופן דמוגרפי ושקט. מנצלים את הדמוקרטיה שלנו, את מערכת המשפט, את הכלכלה שלנו. ביום שיוכלו יהרגו ויגרשו אותנו מכאן.
    צריך להפסיק עם התמימות הזאת. לשנוא נאציזם זה לא גזענות, זה שפיות. לא ייתכן שהשמאלנים יכתיבו לנו מה לחשוב. מה ראוי ומה לא ראוי וזאת בהתעלמות טוטאלית מההסתה ועלילות הדם הבלתי נגמרות של הערבים נגדנו. זה לא משנה ערביי ישראל או פלשתינים. יש להם מטרה אחת. להשמיד אותנו.

    ותעשו לי טובה כל השמאלנים, הימנים, הספקנים, המתנדנדים, והסקרנים – תקראו את הספר "נוודת" כדי להיכנס לתוך הראש של המוסלמים בעולם. להכיר את המשפחה, החברה, השבט, הנורמות, אורחות החיים המוסלמים מבפנים. זאת חוויה מטלטלת ופותחת עיניים. אף כתבה בעיתון לא תלמד אתכם מה שתלמדו בספר הזה.

  4. רוב העם רוצה זכויות למיעוטים, רוב העם רוצה תמיכה בשכבות החלשות, רוב העם רוצה שלום, רוב העם רוצה נאורות וקדמה.

    אבל רוב העם מתבלבל כל פעם בקלפי, והיד מחליקה ימינה.
    מישהו אמר פעם משהו על ציבור, טמטום ותשלום.

    1. כן, מה לעשות, המציאות מבלבלת, היא כנראה קצת יותר משמעותית מהתיאוריות היפות. כנראה שבאמת צריך להיות מטומטם אמיתי, או "ליברל נאור", כדי שהעובדות לא יבלבלו אותך.

  5. אתם לא אלו שפעם אחרי פעם שתקפתם פעם אחרי פעם את האי-אמינות של המכון הישראלי לדמוקרטיה? מתברר שכהוא מאמת את הטענות שלכם אתם פחות שיפוטים וביקורתיים.
    אם אני מבין, ויכול להיות שאני טועה זה הקטע המלא:
    "ואולם הממצאים בכללותם אינם תומכים בתזת הקצנה ערבית. התמונה הרבה יותר חד-משמעית בקרב הציבור היהודי שאצלו אנו מוצאים לאורך התקופה 2015-1980 יציבות בעמדות ברוב המקרים והתמתנות בחלק לא מבוטל של העמדות, אך כמעט ואין החרפה. ממצאים אלו עומדים בסתירה חזקה עם תזת ההקצנה הן לגבי הערבים והן לגבי היהודים."
    *ההכוונה היא בנוגע לעמדות של הערבים בנוגע לישראל, הציונות וכו' והיחס של היהודים בנוגע לזכות הצבעה של ערבים וכו'.

  6. אין שום קשר בין הכותרת לבין תוכן המאמר ובוודאי לא למחקר שעומד מאחוריו. המחקר בדק עמדות של אינדיבדואלים משני הצדדים זה על זה. ורק את זה. אז קודם כל, אנשים רבים בסקרים מהסוג הזה נוטים להתייפיף ו"לשפץ" את העמדות שלהם. אבל בלי שום קשר לזה, התבהמות אינה קשורה כל וכלל לעמדות. גם אם ייתכן ואכן ישנו שיפור בעמדות של היהודים בנוגע לערבים (ואני לא פוסל את זה) אותם אנשים ששונאים ערבים (ויש לא מעט כאלו, עדיין) מרגישים היום יותר בנוח להביע בפומבי את עמדתם. ההתבהמות קיימת היום בכל פינה במרחב הציבורי הישראלי והיא נוכחת ובולטת יותר מאי פעם.