דו"ח בסנאט: מחלקת המדינה האמריקנית מימנה מאמצים להפלת הימין

עכשיו זה רשמי: חקירה שערך הסנאט חשפה כי ארגון 'קול אחד', שהריץ את קמפיין V15 להפלת הימין בבחירות האחרונות בישראל, פעל במימון מחלקת המדינה

מוגש בחסות הבית הלבן; קמפיין V15. צילום: אמיר לוי, פלאש90

הידיעה פורסמה לראשונה באנגלית באתר ה'וויקלי סטנדרט'. אנו מודים למערכת על הרשות לתרגמו. מאנגלית: אריק גרינשטיין

דו"ח חדש שפרסמה היום (ג') ועדת המשנה לחקירות של הסנאט האמריקני בראשות הסנטור הרפובליקני רוב פורטמן, מאשר כי מחלקת המדינה האמריקנית מימנה ארגון ישראלי פוליטי, שהריץ קמפיין שנועד להדחת ראש הממשלה בנימין נתניהו.

הארגון, 'קול אחד', משך את תשומת לבה של התקשורת, מה שהוביל לבסוף לחקירה הזו. הנה כמה ממצאים מרכזיים המופיעים בדו"ח:

ב־2 בדצמבר 2014, על פי המלצתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, קבעה כנסת ישראל תאריך חדש לבחירות כלליות לפרלמנט לחודש מרץ 2015. תוך מספר שבועות, ארגון בינלאומי הידוע בשם 'קול אחד' נטמע בתוך תנועה ישראלית בשם ניצחון 2015 או "15V", והשיק קמפיין עממי בישראל בשווי מיליוני דולרים. מטרת הקמפיין הייתה לבחור "כל אחד מלבד ביבי [נתניהו]" באמצעות הנעת מצביעי המרכז־שמאל. הזרועות הישראלית והפלסטינית של 'קול אחד' – 'קול אחד ישראל' (OVI), ו'קול אחד פלסטין' (OVP) – קיבלו מענקים של למעלה מ־300 אלף דולר ממחלקת המדינה האמריקנית במהלך תקופה של 14 חודשים, למטרת תמיכה במשא ומתן בין ישראל לפלסטינים. המימון תם בחודש נובמבר 2014.

המענקים הללו שימשו ל"הרחבת הנוכחות ברשתות החברתיות, בניית מאגר בוחרים גדול יותר, ושכירת חברת ייעוץ פוליטי אמריקנית כדי שתכשיר פעילים ומנהלים בשיטות ניהול קמפיין עממי למען תמיכה בתהליך השלום הישראלי־פלסטיני".

אלא שברגע שהמבנה הזה הוקם, נעשה בו שימוש להפלת הממשלה של אחת מבעלות הברית הקרובות ביותר של ארה"ב:

ארגון 'קול אחד' השתמש בתשתיות ובמשאבי הקמפיין הקיימים, חלקם במימון מחלקת המדינה, כדי לתמוך ב-V15. בשירות V15, 'קול אחד' פרס את פלטפורמת הרשת החברתית שלו, זו שכמעט הכפילה את עצמה בתקופה שבה זכה הארגון למענק מחלקת המדינה; הארגון השתמש בפרטי הקשר במאגר הבוחרים שברשותו, כולל כתובות דואר אלקטרוני, שהורחבו על ידי 'קול אחד ישראל' במהלך קבלת המענק ממחלקת המדינה, ורתם את רשת הפעילים המאומנים שלו, שרבים מהם גויסו ואומנו במהלך תקופת המענק, כדי לתמוך ולקדם את V15. ההסבה הזו לפוליטיקה תאמה לתוכנית שפותחה על ידי הנהגת 'קול אחד', שנשלחה בדואר האלקטרוני לפקידים במחלקת המדינה במהלך תקופת המענק. דיפלומט ממחלקת המדינה שקיבל לידיו את התוכנית אמר לוועדת המשנה שהוא מעולם לא בחן את התוכנית הזאת.

השימוש של 'קול אחד' במשאבים הממומנים על ידי הממשלה למטרות פוליטיות לא נאסר בחוזה המענק, מכיוון שמחלקת המדינה לא הטילה כל הגבלה על השימוש במשאבים הללו לאחר תום תקופת המענק. על אף העבר האקטיביסטי־פוליטי של 'קול אחד' סביב בחירות 2013 בישראל, מחלקת המדינה לא נקטה כל צעד כדי למנוע את הסיכון ש'קול אחד' תתערב בפעילות פוליטית לאחר תום תקופת המענק, תוך שימוש במשאבים ותשתיות שמומנו על ידה.

את הדו"ח המלא ניתן לקרוא כאן.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

10 תגובות למאמר

  1. ועוברים על כך לסדר היום? הממשלה לא דנה? V15 ממשיך לפעול כרגיל?

    1. בימים של לפני הבחירות כל הזמן עניתי לכותבים בשם v15,ידעתי אז שמסריח כאן משהו ושהם ממומנים ע"י כספים לא כשרים המנסים להתערב בפוליטיקה הפנימית של ישראל ובתרגום חופשי להפיל את הממשלה הימנית בראשות נתניהן,אך מה רבה הייתה אכזבתם שהעם או ההמונים חכמים היו דיים לא לתת לזה יד ,עמותות נלוזות המממנות את הריסתה של ישראל,שינוי צביונה,והמחנה הציוני נאלמים דום ,לבני בערוץ הראשון הערב:לא יודעת לא קשורה,מי מימן את כל מסע ההסתה הדגלים הכותבים ברשתות והמטלפנים לשכנע להצביע אחרת,למזלנו שום דבר מכך לא התממש,צריך לבדוק עכשיו הם החליפו שם ל:דרכנו,אותה נבלה ואותה טריפה.

  2. הכתבה הזו נכתבה בלשון עבר אבל חשוב לדעת שהמימון והפעילות החתרנית של הv15 (תנועת "קול אחד") לא פסקו אחרי הבחירות ונמשכים ביתר שאת גם עכשיו. הדבר היחיד שהשתנה זה שינוי שם התנועה ל"דרכנו" שמציגה עצמה כתנועה אזרחית שמדברת בשם "הרוב המתון". התנועה ערכה לאחרונה סקר ממוקד בעלות של מאות אלפי שקלים בקרב תומכי יאיר לפיד בניסיון להחזירם למחנה סמול. בחודשים האחרונים הם גייסו לשורותיהם את בני גנץ ואת עיתונאי הארץ ארי שביט שמקבל משכורת מהבית הלבן (כמו גם העתונאי חמי שליו), בהסכם מיוחד שחתם שוקן עם ממשל אובאמה לדברר את הממשל באתר הארץ באנגלית, תמורת מימון נדיב (זו הסיבה שהארץ תמך בהילארי ותקף א סנדרס מהיום הראשון של הפריימריבס הדמוקרטיים למרות שהשקפותיו של סנדרס קרובות הרבה יותר לעיתון ולשוקן). ייתכן ש"דרכנו" הצליחו לגייס לפעילות גם את הח"כית הבוגדנית אורלי לוי-אבוקסיס, שבמקום להחזיר את המנדט שקיבלה מליברמן הפכה לסיעת יחיד. לוי-אבוקסיס השתתפה של בכנס של התנועה שהתקיים לפני כחודש באוניברסיטת בן גוריון תחת חסותה של המחלקה שהחלטתה להעניק פרס ל"שוברים שתיקה" נפסלה על ידי נשיאת האוניברסיטה רבקה כרמי.

    1. עם כל הכבוד, אורלי לוי אבקסיס אף פעם לא הייתה ימין!
      מהרגע הראשון שבאה לליברמן לא בטחתי בה כלל, מעט מאוד אפשר להגיד לזכותה!

  3. השמאל הבוגדני הפלשתינוני הזרוע הארוכה האמריקנית הפרו ערבי ואנטי יהודי מעורר בחילה. ויחד עימו גם המימשל האמריקני המושחת והמבהיל.

  4. עם כל הצער צריך להבין שהאמריקאים תמיד התערבו כאן ולפעמים בבוטות גדולה יותר.
    גם נגינה בסקסופון בזמן בחירות, למרות הטעם הטוב, היתה התערבות של קלינטון עבור פרס.
    כשהאמריקאים לא התערבו,אנחנו דאגנו לערב אותם.
    כך שהטררם הזה הרבה יותר אקוטי לאמריקאים מאשר לנו.