'הרשימה המשותפת' לתושבי אום אל־חיראן: "אם צריך להישפך דם – כך יהיה"

את האלימות הקשה שהתפרצה ביישוב הבדואי הלא־חוקי הקדימו התססה וליבוי האש מצד הח"כים הערבים, לפחות משנת 2015. ח"כ זחאלקה לתושבים: "לא נאפשר עוד נכבה. נעדיף למות מאשר להיות מגורשים"

מסיתים לאלימות; ח"כ ג'מאל זחאלקה במפגש עם תושבי אום אל-חיראן; צילום מסך.

"לא ניסינו להבעיר את העניינים", אמר הבוקר (רביעי) ח"כ איימן עודה, לאחר שנפצע בראשו במהלך העימותים האלימים ביישוב הבדואי הלא־חוקי אום אל־חיראן, אך האמת, מסתבר, שונה בתכלית.

סרטון שפורסם היום ביו-טיוב, וצולם בשנת 2015, חושף כי עודה ויתר חברי הכנסת של 'הרשימה המשותפת' הסיתו לכאורה את תושבי אום אל־חיראן לנקיטת פעולות אלימות נגד רשויות החוק במדינה. "אם צריך להישפך דם – כך יהיה", אומר ח"כ גמ'אל זחאלקה לאנשי אום אל־חיראן, "רק בדרך זו הם (הרשויות, ג"צ) יבינו שאנחנו משוגעים. אנחנו, בני העם הפלסטיני, נעדיף למות מאשר להיות מגורשים. נכבה נוספת לא תתרחש בנגב. הם חייבים להבין זאת".

איימן עודה השמיע גם הוא אמירות לוחמניות ביותר בפני תושבי היישוב הבדואי. "אנחנו נלך עם הנושא הזה (של המלחמה בהריסת הבתים, ג"צ) עד הסוף, עד הסוף", הבהיר יו"ר 'הרשימה המשותפת'. עודה הוסיף כי הכוונה להרוס מבנים לא חוקיים באום אל־חיראן הוא בבחינת "השפלה קולקטיבית ואישית לכל אחד מאיתנו. הגענו לנקודת שבירה. לעולם לא נקבל את המצב הנוכחי. לעולם לא".

ח"כ חנין זועבי לא טמנה גם היא ידה בצלחת. "זהו מאבק על החיים שלנו ועל האדמה שלנו", אמרה זועבי. במפגש באל־חיראן נכחו גם ח"כ דב חנין ומנהיג הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית ראאד סלאח, שרק אתמול שוחרר מבית הסוהר לאחר שריצה תשעה חודשי מאסר בגין הסתה לאלימות. בשבוע שעבר המליצה המשטרה להעמיד את סלאח לדין פעם נוספת בגין התבטאויותיו טרם מאסרו.

הסרטון של ביקור הח"כים של הרשימה המשותפת באל־חיראן צולם במסגרת הסרט התיעודי "הבית שלי", שמשודר בקנדה ובקרוב ישודר באחד מערוצי הטלוויזיה בישראל, כמו גם ברשת ה-BBC הבריטית. יוצר הסרט, יגאל הכט, העיד כי במהלך המפגש ביישוב הבדואי "היינו עדים לנאומים רווי שנאה, הסתה והתססה של מנהיגי החברה הערבית".

בקשת תגובה על הדברים מ'הרשימה המשותפת' נותרה לעת עתה ללא מענה מצדם.

להלן הסרטון של ביקור חברי הרשימה המשותפת באום אל־חיראן:

"התנחלויות" גם בנגב

מנהיגי החברה הערבית המשיכו לנקוט בטון לוחמני ובלשון מאיימת גם לאחר האירועים הבוקר באום אל־חיראן. "ממשלת נתניהו הכריזה מלחמה צבאית על אזרחינו", נכתב בהודעה שהפיצה הרשימה המשותפת לתקשורת. ברשימה הקפידו לצייר סוגיה פלילית במהותה – הרס בתים לא־חוקיים – בצבעים לאומניים עזים, כשתיארו את פעולת המשטרה הבוקר כ"פשע" וכ"מתקפה צבאית" המעלה את זיכרון "מאורעות עקירת והריסת היישובים הערבים בנכבה ב־1948". איימן עודה וחבריו לסיעה לא מסתפקים במתן גושפנקה לאלימות ובערעור הלגיטימיות של מדינת ישראל לאכוף את חוקיה בשטחים הנמצאים תחת ריבונותה, אלא גם מבהירים כי הקמת יישובים יהודים בנגב, בתוככי הקו הירוק, אינה לגיטימית בעיניהם. "הרשימה המשותפת הזהירה את ממשלת ישראל וזרועותיה מהשלכות ההסלמה המסוכנת של הריסת הכפרים הערבים בנגב והקמת התנחלויות על חורבותיהם", נכתב בהודעת המפלגה.

העימותים באום אל־חיראן מתרחשים על רקע טענות העולות מתוך הרחוב הערבי כי במקום לקדם שילובם של ערביי ישראל במדינה, הח"כים של 'הרשימה המשותפת' רק מלבים את האש, ומעמיקים את המחלוקות בין הציבור הערבי לבין החברה היהודית ורשויות המדינה בישראל. לפני כחודש, בעקבות פרשת באסל רטאס, נדרש לנושא יו"ר 'הרשימה המשותפת' במסגרת ראיון לערוץ הטלוויזיה של 'פאנט', גוף חדשות המכוון לאוכלוסייה הערבית בישראל.

"אם לא היינו ('הרשימה המשותפת', ג"צ) בכנסת", אמר עודה למראיינת, "היו באים במקומנו לובשי הכאפייה והעקאל (החבל השחור המעוגל בעזרתו מוצמדת הכאפיה לראש, ג"צ) שמהללים את ישראל השכם והערב". עודה כיוון בדבריו לאוכלוסייה הבדואית שנאמנה למדינת ישראל ושבניה מתגייסים לצה"ל.

"עודה אוהב בדואים רק אם הם נגד ישראל"

דבריו של עודה, כמו גם התנהלותו הבוקר באום אל־חיראן, עוררו זעם רב בקרב רבים מבין בני הקהילה הבדואית. "עודה אוהב בדואים רק אם הם נגד מדינת ישראל", אומר ל'מידה' מוחמד כעבייה, בדואי המתגורר בגליל התחתון, "מצבם של הבדואים לא מעניין את עודה ואת חברי 'הרשימה המשותפת', אלא אם אפשר לתפוס עליהם טרמפ כדי לנגח את מדינת ישראל. הוא מציג עצמו כאביר זכויות האדם והמיעוטים, אבל המטרה שלו ושל חברי הרשימה המשותפת היא להשתמש בבדואים כדי להרוס את מדינת ישראל".

כעביה, ששירת בצה"ל ומשמש כיועץ אסטרטגי לצבא בנושא החברה הבדואית, טוען כי עודה וחבריו "רואים באנשים כמוני כבוגדים. כל עוד קיימת מצוקה, יש לח"כים הערבים פרנסה. שקט והידברות לא משרתים אותם".

במקביל לביקורת החריפה על הח"כים הערבים, כעביה מדגיש כי עודה וגורמים קיצוניים דוגמת התנועה האסלאמית "מצליחים להיכנס היכן שהמדינה מותירה ואקום". לדבריו, "לא יעלה על הדעת שילד באום אל־חיראן צריך ללכת 15 ק"מ כדי להגיע לבית הספר. אלו שהתעמתו עם כוחות המשטרה הבוקר הם תפוחים רקובים שאינם מייצגים את כלל תושבי אום אל־חיראן. חלק מאלו שהרסו להם את הבתים משרתים כיום בצה"ל, ואני יודע גם על חיילים בדואים במדים שהצביעו בבחירות האחרונות ל'רשימה המשותפת' כי הם מרגישים שלמפלגות הציוניות לא אכפת מהאוכלוסייה הבדואית".

כעביה קרא לאשר במהרה את תכנית החומש לקהילה הבדואית, שאמורה לעלות על שולחן הממשלה ביום ראשון הקרוב. "הקהילה הבדואית הקריבה 191 מטובי בניה, שמוכרים כחללי צה"ל, וקשרה גורלה עם מדינת ישראל", הוא מדגיש. "חלק מהבדואים איבדנו כבר לגורמים קיצוניים, וצריך עכשיו להחזיר אותם אלינו. הח"כים הערבים והתנועה האסלאמית בוחשים בקהילה הבדואית ומנצלים את המצוקות שלה, ואם הממשלה לא תתעורר, עודה וחבריו ינצחו".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

10 תגובות למאמר

  1. היה חוק זועבי לפסול את המסוכנים. בגץ רמס אותו ברגל גסה וביטל אותו. רצו לחוקק חוק שמשנה את צורת בחירת שופטים אך כחלון מתנגד.

  2. מה דב חנין עושה שם? אולי הוא לא שונה במאומה מזחאללקה או זועבי?

    1. לא, לדב חנין יש תפקיד אחר לגמרי. הוא הד'ימי (בן החסות) הטוב והנאמן, שמשרת את אדוניו המוסלמים בכניעות כלבית. זו מהות קיומו והוא מבצע אותה בשמחה, בגאווה ובהצלחה.

  3. כמה זבל מרוכז בוידאו אחד קצר… ואני לא מתכוון לבדואים… אלא לאלה שנבחרו לכנסת, הם גיס חמישי שמחפש כל הזדמנות להבעיר אש במדינה ולנגח את המדינה. הגיע הזמן להעיף את כל אלה מהממשלה וממדינת ישראל, שישבו בעזה ויצעקו משם.

  4. הגיע הזמן לשאול גם מה היו מעשייהם של ראשי התנועה הקיבוצית באל-חירן, ומה חלקם של ארגוני הלווין של התנועה הזו ("עדאללה", "רבנים למען זכויות אדם", "פורום דו-קיום בנגב" וכד') בהסתה שהובילה לפיגוע ולרצח השוטר.

  5. המדינה והעומד בראשה באוזלת ידם הפושעת הביאו אותנו למצב הזה.
    כבר שנים ארוכות שבדרום אין ריבונות, אין חשש מהמשטרה ואין אכיפה אז למה כולם מופתעים?

  6. בנוסף להסתה של המשותפת יש את המתוחכמים ערוץ עשר ושתיים שנותנים רוח גבית לטרור. ויש מסית חדש בשכונה. האם אובמה וקרי מסיתים ומנסים ללבות אש בישראל כמו חברי הכנסת כמו אבו כמו המחבלים התקשורתיים. כן. רוב מזימותיו באום בקוורטט ובאירופה מוצו לכן פנה להסתה.

  7. איני יודע מי דובר אמת. אך קראתי היום שהישוב הזה הוקם על ידי הממשלה לפני כמה 60 שנה לאחר שהמדינה פינתה אותם לשם. יש להם מסמכים. המדינה מתכננת להקים במקום ישוב יהודי. כנראה שהמדינה לא ידעה שיש להם א י שונים לגור המקום. הבדואים לא ידעו על התכנית להקים שם ישוב יהודי. לאחר שהמדינה תוכננה והכינה את כל הפרטים להקמת הישוב. היא פנתה לבדואים שיתפנו. הבדואים שלפו את המסמכים. המדינה אמרה להלן שזה מאוחר מידי כי התכנון להקמה יצא לפועל. הבדואים פנו לבג"ץ. והשופטים שם דחו את העתירה מאותה סיבה והסכימו עם הממשלה. הועלה רעיון להקים את הישוב היהודי בצמוד לבדואי . לבסו ך דרשה המדינה מה הם להתפנות. והם סרבו ובצדק. כך שבמקרה הזה אני עם הבדואים הם צודקים.

  8. מאזן הכוחות בינינו ובין הערבים במדינה הוא כזה באופן כללי: הם צועקים ואנחנו (אמנם צועקים קצת חזרה), אך הממשלה תמיד תיסוג, תוותר ותרעיף עוד ויתורים ועוד הטבות על ה"אומללים" הללו. כך הרוויחו כבר הרבה הרבה יותר זכויות משיש לתושבים היהודים במדינה היהודית היחידה במזה"ת ובעולם בכלל. להם אזרחות סוג א' וליהודים אזרחות סוג ב'