אילן גילאון ומלחמתו בעובדות

ח"כ גילאון מערבב נתונים בשלומיאליות ויוצר תמונה שקרית ומעוותת בנוגע למצבם של הנכים בישראל. כששואלים אותו מאיפה יגיע הכסף להעלאת קצבאות הנכים, התשובה מביכה במיוחד

 

לאפשר לכל הנכים פשוט לחיות

זוכרים את הסיפור ההוא על ההצעה שלי שעברה בקריאה טרומית על אפה וחמתה של הקואליציה? אז אנשים אומרים לי כל הזמן: ״אבל אילן, אין תקציב לזה״, או – ״אבל אילן, אני לא מבין״. אז הנה. כל התורה כולה בפחות משלוש דקות. או, כמו שאני כל כך אוהב להגיד – על רגל אחת. בואו, יחד נהפוך את החוק הזה לאבן היסוד של יחס המדינה לכולנו, אזרחיה. הצטרפו אליי –> http://bit.ly/JoinIlanותודה רבה לחברים מ White Animation הסרטון המצוין!

Posted by ‎אילן גילאון‎ on Wednesday, 29 March 2017

ח"כ אילן גילאון, אנחנו כבר יודעים, מיטיב ללהטט במספרים כדי לעבוד עלינו ולהפוך תקציבי עתק לגרושים, וגרושים למספרים מבעיתים. רק לפני כמה חודשים הוא השווה בין תקציב הגינון במעון ראש הממשלה (יש לנו רק מעון אחד כזה) לבין קצבת הנכות בישראל (הניתנת ל־230 אלף נכים), ובין 255 מיליון ש"ח ש"חולקו לתשעה מחברי הקואליציה" (עם תמונה של כיסא מהודר) לתוספת של 78 שקלים שקיבלו 200 אלף מקבלי קצבת נכות – שוב השוואה בין תקציב כולל וחד־פעמי לתקציב לכל פרט ופרט, הניתן בכל שנה שוב. כמו כן, לא נאמר דבר בנוגע למקומות שאליהם הלכו אותם כספים (רמז: הם לא הלכו לכיסאות מהודרים).

וכעת, חדש מבית אילן גילאון, סרטון המסביר מדוע חייבים להעלות את קצבת הנכות, ולמה אין שום בעיה להוציא את המיליארדים הנוספים (בשנה) האלה בלי לקצץ בשום דבר.

הסרטון פותח בכך ש־250 אלף איש בישראל חיים מ־2,342 שקלים בחודש.

"מה אפשר לעשות ב־2,342 שקלים? אפשר לרכוש טלוויזיה משומשת, לצאת לסוף שבוע מפנק באילת, או סתם לעשות לחתול שלך את היום. מה שבטוח, אי אפשר לחיות עם זה. לחיות מזה? מי חי מ־2,342 שקלים בחודש, אתם שואלים? גבירותיי ורבותיי, אזרחי ישראל היקרים – בישראל של 2017, 250 אלף אזרחים נאלצים לחיות מ־2,342 שקלים בכל חודש".

נתון בלתי נתפס, נכון? האומנם רבע מיליון ישראלים נאלצים לחיות מתקציב זעום שכזה? נמשיך להאזין לגילאון:

"רבע מיליון ישראלים שאינם יכולים לעבוד למחייתם, צריכים איכשהו להתקיים מהסכום המגוחך הזה, שהוא פחות מחצי שכר המינימום. בסכום הזה הם צריכים לשלם על דיור, מזון, תחבורה, הוצאות רפואיות, גז, מים וחשמל, וזה עוד לפני הוצאות לא מתוכננות כמו תיקון בבית, אירוע חברתי או השם ישמור – סתם ללכת לסרט. כשזה המצב, לא פלא שעשרות אלפי בעלי מוגבלויות בישראל חיים מתחת לקו העוני.

רגע רגע. אם מאתיים וחמישים אלף ישראלים צריכים לשלם על דיור, מזון, תחבורה וכולי מתקציב זעום של 2,342 שקלים בחודש, איך הגענו לעשרות אלפים בלבד שחיים מתחת לקו העוני? איפה רבע המיליון? מה קורה פה?

האמת היא כמובן שאילן גילאון עובד עלינו בעיניים. הוא לוקח שני נתונים ומערבב אותם במיומנות שלומיאלית במיוחד. נכון, יש בערך 250 אלף מקבלי קצבת נכות בישראל (למעשה 230 אלף, לפי דו"ח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת מדצמבר 2016). אבל האם הם מתקיימים רק מזה? לא בדיוק.

ראשית, 21% ממקבלי קצבת הנכות בישראל עובדים גם עובדים. וכדי למנוע מצב שבו כדי להיות זכאים לקצבה נכים יימנעו מלעבוד יותר מדי, יש "קצבת עידוד" גם למי שמרוויח ברמת שכר המינימום ויותר. מעבר לכך, לרבים מהנכים יש משפחה שמשתתפת בפרנסתם – בין אם אלה הורים וקרובים ובין אם זהו בן או בת זוג. אם בן או בת הזוג מרוויחים פחות מ־5,394 ש"ח, נוספת לנכה קצבה של 1,172 ש"ח (כן, ברור שזה לא מעודד את בני הזוג להשיג עבודה עם שכר קצת יותר גבוה). ויש עוד תוספות קצבה גם לילדיו של הנכה.

בנוסף, נכה שאינו שוהה במוסד זכאי לקצבה חודשית נוספת של כמה מאות שקלים; בשנת 2015, כ־68% ממקבלי קצבת הנכות, 141,128 איש, קיבלו קצבה חודשית נוספת. אגב, נכה השוהה במוסד לא צריך לשלם ארנונה, מים, חשמל וכן הלאה.

מעבר לכך, לנכים בעלי קשיים מיוחדים יש עוד קצבאות. קצבת שירותים מיוחדים בסך 2,452 ש"ח (או חצי מזה, או פי שניים מזה, לפי קריטריונים שונים) לנכים הזקוקים לעזרה של אדם אחר; גמלת ניידות לבעלי רכב ועוד. נכים מקבלים גם מענק הבראה שנתי, החזר מס הכנסה, מענק לימודים לילדיהם הלומדים במוסדות להשכלה גבוהה ועוד. לכך יש להוסיף גם הנחות ופטורים שונים: הנחה בארנונה ובחשבון המים והחשמל, פטור מאגרת רישוי רכב, הנחה בתחבורה ציבורית, פטור מתשלום אגרות לשירותים רפואיים, סיוע בשכר דירה, סיוע במימון שיפוצים בדירה, פטור מתשלום מס הכנסה ועוד.

למה לעצור בקצבת הנכים?

כל זה לא אומר שהחיים של נכים הם תותים ושושנים. רחוק מזה. גם אחרי כל הקצבאות, נכות היא דבר המגביל אותך מלהתפרנס ומקשה על משפחתך, וזה כמובן מעבר לקשיים האישיים. אבל גילאון אמר לנו שיש 250 אלף איש החיים רק מ־2,342 שקלים בחודש, וזה שקר. רוב הנכים מקבלים יותר – מעבודה, מקצבאות נוספות ומבני המשפחה, ולכן לא פלא שמספר הנכים הנמצאים בפועל מתחת לקו העוני נמוך בהרבה ממספר מקבלי קצבאות הנכות.

לאחר כל האמור לעיל, כולנו מסכימים שנכות, בעיקר כזו המגבילה אדם מלעבוד, היא מושא ראוי לצדקה (וקצבה מטעם המדינה היא צדקה לכל דבר ועניין). העלאת קצבת הנכות יכולה להיות מבורכת, אך כעת נשאלת השאלה מאיפה יבוא התקציב עבורה. האם יקוצץ תקציב החינוך בשביל הנכים? אולי כסף מחוק הגליל יעבור אליהם? שמא יבוטל משרד התרבות והספורט? או אולי התאגיד ורשות השידור?

אילו גילאון היה מציע הצעה כזו, הייתי מאמץ אותה בחום. ראוי בהחלט שהכסף יגיע לנכים ולא לפקידים ממשלתיים ולאנשים אחרים הנסמכים על המדינה. אבל גילאון אינו מציע לקצץ בתקציבים. מה פתאום! לו יש פתרון מקורי, הסכיתו ושמעו:

"אז איך פותרים את זה? פשוט מאוד, משווים את קצבת הנכות לשכר המינימום. זה החוק שאני מקדם כדי לאפשר לכל הנכים בישראל, פשוט לחיות. עכשיו אתם בטח שואלים אותי – אילן, מותק, אחלה רעיון, אבל בחיאת חביבי, מאיפה הכסף? אז הנה המספרים. עלות החוק – 6.8 מיליארד שקלים בשנה, שזה בעצם 1.5% מתקציב המדינה. אבל כשחושבים על זה, זה כסף שיחזור מיד למשק. כל שקל שיגיע לאדם נכה, יגיע מאוד מהר לבעל המכולת שלו, לנהג האוטובוס, לבעל הדירה שלו ולכל כלכלת ישראל, שלא לדבר על 17% מע"מ שיחזרו מיד לקופת המדינה. זה כסף שיישאר במשק. לא איזה סכום שיצא מישראל לאיזה חשבון עלום בפנמה".

מבטיח לכם שזה מה שהוא אמר. אין בעיה להוציא את הכסף הזה, כי הוא יגיע מהר מאוד "לכל כלכלת ישראל", שלא לדבר על המע"מ. גאונות צרופה! רק שלפי ההיגיון הזה, לא ברור מדוע להסתפק ב־5,000 ש"ח? ולמה רק לנכים? בואו נחלק 10 אלף, 20 אלף, לכוווולם. הרי כל שקל יגיע מהר מאוד לבעלי המכולת, לנהג האוטובוס וכן הלאה. שלא לדבר על המע"מ!

האם אילן גילאון הוא שוטה גמור? האם הוא לא מבין שכסף שמבוזבז מהתקציב אינו חוזר כל כך מהר בחזרה, ושהוא מצריך את המדינה לקחת עוד הלוואות? האם הוא לא מבין שההלוואות הללו יישאו ריבית גבוהה יותר ויותר ככל שנהיה דומים לאוטופיה הוונצואלית של גילאון וחבריו, ושבסוף נגיע לחדלות פירעון? האם זה באמת משנה אם הכסף לא מגיע לפנמה אלא "נשאר במשק"? הוא בכלל מבין איך כלכלה עובדת?

דעתי האישית היא שגילאון אינו שוטה גמור. הוא פשוט חסר אחריות, והוא יודע שאם הוא ילהג את דרכו אל לב הבוחרים, יותר אנשים יבחרו בו. הרי הכסף הוא לא שלו ולא של אבא שלו. הוא בטוח שיש מספיק אנשים טיפשים שיקנו את הלוקש שלו, פשוט כי זה נשמע טוב.

גילאון לוקח כאן את המתכון שהכלכלן הידוע קיינס רקח לשעות חירום (השקעות של הממשלה כדי להמריץ את "הרוח החייתית" של ההמון ולהוציא את המשק ממשבר) ומחיל אותו כדרך חיים. בעוד שהלהטוט של קיינס כושל וחסר בסיס גם במקרים המשבריים שהוא דיבר עליהם, ברור שהוא חסר שחר כדרך להתנהלות כלכלית תקינה. כסף שמוּצא בתור קצבאות צריך להגיע מאיפשהו: מהעלאות מסים, מקיצוץ בתקציב או פשוט מהלוואות שהממשלה לוקחת, האופציה המועדפת על גילאון.

המעניין הוא שגילאון וחבריו אוהבים לדבר על כמה אנחנו צריכים לדאוג לדור העתיד ולא להשאיר לו חורבן אקולוגי, אבל בכל הנוגע לחורבן פיננסי – עם זה אין להם שום בעיה. כבר היום מעיקים על מדינת ישראל חובות עתידיים לפנסיה התקציבית (שגם היא המצאה נפלאה: הרי הכסף ילך לבעל המכולת ולנהג האוטובוס! לא?), בסך 769 מיליארד ש"ח. ועוד לא הוספתי את החובות לביטוח הלאומי ושאר ירקות. והנה בא גילאון ומציע לנו לחגוג עוד קצת על הטיטניק.

ח"כ גילאון, אתה רוצה לדאוג לנכים ולהגדיל את קצבתם? אין בעיה. סגור את משרד התרבות והספורט (מיליארד ש"ח). סגור את התאגיד ורשות השידור (עוד מיליארד ש"ח). סגור את המשרד להגנת הסביבה (עוד מיליארד ש"ח). קצץ בתקציבי ההשכלה הגבוהה (10 מיליארד ש"ח) ובתקציבי הישיבות (עוד מיליארד ש"ח). קצץ בתקציבי החינוך והבריאות. קצץ את הפנסיות התקציביות. ואת כל זה תעביר לנכים. אנחנו אתך.

הפופוליזם מוכר

והערה לסיום: ההערכה של 6.8 מיליארד ש"ח שהביא גילאון היא שמרנית מאוד. היא אינה מתחשבת בגידול השנתי באוכלוסייה, אבל בעיקר היא אינה מתחשבת בגידול באחוזי מקבלי קצבת הנכות בעקבות העלאת הקצבה. בשנת 1980 היו 42,871 מקבלי קצבת נכות – כ־2% מהאוכלוסייה בגיל הזכאות לקצבה; בין 1975 ל־1995 זינק מספר מקבלי קצבת הנכות פי 20; בתחילת שנות האלפיים שיעור הגידול במספר מקבלי קצבת הנכות היה גבוה פי שניים ויותר בהשוואה לריבוי הטבעי באוכלוסייה; עם הרפורמות והשינוי במבנה הקצבאות התייצב קצב העלייה, וב־2016 הגיע המספר ל־233,945 – כ־5% מהאוכלוסייה בגיל הזכאות לקצבה. המספר, אם כן, אינו קשיח, והוא נוטה לעלות עם הזמן ועם הגדלת הקצבאות. לפיכך יש להניח שלא מדובר "רק" ב-6.8 מיליארד שקלים, אלא במספר גבוה בהרבה.

אילו היה גילאון מציע לקצץ בתקציבים שונים המנפחים את הבירוקרטיה הממשלתית ולהעביר אותם לנכים, כולנו היינו מצדיעים לו. אבל במקום זאת הוא מעדיף למכור לנו את האשליה כאילו אפשר לפזר כספים בלי חשבון, וזה עוד ישתלם לנו. למרבה הצער, הפופוליזם הזה כנראה מוֹכֵר.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

40 תגובות למאמר

  1. מר הלל גרשוני ומלחמתו האישית באילן גילאון וציבור הנכים בישראל
    פתח חזית בשם נתניהו והטייקונים נגד האזרחים משלמי המסים שידם קצרה מייצוג פוליטי שידאג להם לקצבאות והנחות. אז בגלל שגילאון לא חובש שטריימל או כיפה סרוגה ולא מחזיק את הממשלה בביצים ועושה להם שורקת, שלטון נתניהו ושופריו כמו אתר מידה, ערוץ 20 ועיתון ישראל היום מרשים לעצמם לגנוב דעת ולרמות ולשקר את עם ישראל כדי להמשיך לעשוק אותו ולפזר את הכספים על סלילת כבישים בשטחי C ותקצוב ישיבות שמתנגדות לגיוס לצה"ל ולציונות.
    אבל מה שחשוב זה להציג את התאגיד כאויבי הציבור ופעמיים בשבוע להמציא כותרות על פיגועים פיקטיביים וחרטוטי הדוחושב העלובים שימשיכו לשכנע רק את העיוורים והשטופי שנאה שבציבור האריסטוקרטיה הביביסטית.
    שקר הביבי, הבל הגרשוני.

    1. Zack- סמולן קלאסי, משפריץ השמצות, שקרים ונאצות לגופו של הכותב ומתעלם מגובפ של הדברים.

  2. לדעתי המאמר הזה מבהיר בדיוק, אבל בדיוק, למה למרות שהימין זוכה בבחירות השמאל מצליח לשמור על כוחו ועל הנוכחות שלו.
    וזה בגלל שהימין טוען שהמדיניות של השמאל לא *יעילה* (מה שנכון), בעוד השמאל טוען שהמדיניות של הימין לא *מוסרית*. במאבק הזה ינצח לעד המוסר על פני ההגיון, הרגש על פני השכל (אפילו שגם הטיעון הזה של השמאל שקרי, כי בסופו של דבר כל המדיניות של השמאל מבוססת על כפיית רצונו של א' על ב', ולכן לא מוסרית. אבל השקר הנוראי הזה לא הטריד אותם אף פעם).
    ולכן כל המאמרים האלו, מדויקים ונכונים ככל שיהיו, לא מזיזים לאף אחד. כי מי יכול להתווכח אל מול הזקנה במסדרון, והנכה התקוע בביתו, ופושט היד בצומת?
    כותב גרשוני, כותב וטועה, כך:
    "לאחר כל האמור לעיל, כולנו מסכימים שנכות, בעיקר כזו המגבילה אדם מלעבוד, היא מושא ראוי לצדקה (וקצבה מטעם המדינה היא צדקה לכל דבר ועניין)."
    ובכן, לגבי החלק הראשון – בהיותנו מוסריים, כמובן שנודה כי נכות היא מושא *ראוי* לצדקה. הבעיה היא בהמשך – קצבה מטעם המדינה אינה צדקה לשום דבר ולשום עניין. מסיבה אחת פשוטה – המדינה לא שואלת אותי אם אני מעוניין לשלם מיסים; המדינה מכריחה אותי. והמדינה לא שואלת אותי מה היא עושה עם המיסים שהיא גובה – היא פשוט עושה (כן, כן, בצורה עקיפה היא שואלת אותי כי המערכת דמוקרטית ויש בחירות וכו', אבל אין לי כמעט שום השפעה ישירה על הצורה שבה המיסים נגבים ממני או הדרך בה נעשה בהם שימוש). צדקה זה פשוט – אני מחליט לתת, אני מחליט כמה לתת ואני מחליט למי לתת. וזה לא המקרה שעומד מולנו בשום צורה. מרגע שמכריחים אותי, כבר אי אפשר לדבר על צדקה, או מה ראוי, או מה מוסרי. ההחלטה נלקחה ממני באופן מוחלט.
    לכן כל הדיון על גובה הקצבה, המקור שלה, השימוש היעיל ביותר בה ושאר עניינים כאלה, אינו רלוונטי כלל. השאלה היחידה היא – האם המדינה יכולה *להכריח* אותי להיות אחראי על אדם אחר? התשובה לזה צריכה להיות *לא* מהדהד. בפועל זה לא מה שקורה.
    (ולנושא היעילות, כי בכ"ז אי אפשר להתעלם ממנו, נמצא כי יוזמות פרטיות גם בנושאים סוציאליים כגון עזרה לנכים, עניים ונזקקים אחרים, פועלות בצורה טובה, יעילה ונקייה הרבה יותר מכל יוזמה ממשלתית באותם התחומים. הבעיה שאין בזה שום דבר מסעיר או פוטנציאל לפופוליזם, אז לא שומעים על זה).

    1. אני עוד לא ראיתי דבר שמתרחק כל כך מהר מהמוסר כמו השמאל (למעשה השמאל נמצא כבר מחוץ לאופק הארועים של המוסר). נכון הוא המשפט "חסד חפצתי ולא זבח ודעת אלהים מעולות" אלא שלא תמצא בשמאל קורטוב דל של חסד. בשמאל של גילאון תחת חסד תבוא התחסדות, ותחת כנות – צביעות.

  3. שלום,

    אני מסכים עם כל מה שכתבת, אבל יש לי שאלה אחת.

    לפני שבועיים מובילאיי מכרו את עצמם והסתבר שהמדינה תרוויח כ-3 מליארד שקלים ממיסים. אז נתניהו וכחלון הכריזו על הורדת מיסים.

    כאן באתר מידה אתם הסברתם למה הורדת מיסים עדיפה על פני השקעה בתשתיות, פירעון חובות, או – חס וחלילה – מטרות חברתיות כמו העלאת קצבאות נכות, למשל. ההסבר היה שאם יורידו מיסים, תהיה עוד הכנסה פנויה שתוביל לצמיחה במשק ותחזור למדינה כמיסים.

    אז מה ההבדל, בדיוק?

    1. אם מורידים מסים, *משאירים* את הכסף בידי האזרחים. זה מעודד צמיחה.
      אם לוקחים מסים מאזרחים ומחלקים לאזרחים מסוימים, זה ההפך מעידוד צמיחה.
      אבל גילאון מציע יותר מזה – לקחת הלוואות ולחלק לאזרחים. וזו מדיניות גרועה מאוד.

  4. רק לידיעתך הכללית אוריאל, על פי ההלכה, גם אם איבדת משהו והיה לך נורא חבל עליו, אם דבר זה הגיע לידי מישהו אחר, ההעברה הזו נחשבת צדקה.

    1. לא שאני רואה את הקשר בין הדברים (משום שאתה לא מבהיר אותו), אבל גם יש לי חשש, הוא גבוה מסביר, שאתה מפשט את התמונה יתר על המידה. וזה לפני שאני פתח את המקורות כדי לבדוק.
      ובכל אופן, הנקודה המרכזית כאן היא, שתשלום מיסים אינו צדקה ואינו תלוי ברצוני. הממשלה מכריחה אותי לתת מכספי, שהרווחתי מעבודה ומאמץ שלי, עבור מישהו אחר. היא לא נותנת לי את האופציה להחליט כיצד אני מוציא את כספי. זה שפלוני חושב שקיימת מטרה ראויה שצריך לתת עבורה זה טוב ויפה. אותו פלוני יכול לנסות לשכנע אותי לתת גם כן עבור אותה מטרה, אבל הוא לא יכול להכריח אותי. ברגע שהוא מכריח אותי – נגמר הדיון על צדקה.
      ואם נחזור להשוואה (המוזרה) שאתה עושה – מיסים זה לא כסף ש"איבדתי" ומישהו אקראי מוצא. ולכן אין לי מושג על מה אתה מדבר, ואני לא בטוח שלך יש. נסה להסביר, כולם כאן מקשיבים.

  5. עוד נקודה שיהיה מעניין להתייחס אליה. כיצד תשפיע על הכלכלה/החברה העובדה, שעם העלאת קצבת הנכות לשכר המינימום, יהיו לך כעת מיליון או יותר עובדי שכר מינימום שמועסקים במשרה מלאה של 180 שעות בחודש, אך מרוויחים למעשה פחות מאנשים שלא עובדים בכלל?

    1. יוני –
      שוב, זה לא רלוונטי. טיעונים הגיוניים כאלה אינם תופסים, האמת לא מעניינת אף אחד, בייחוד לא פרופגנדיסטים פופוליסטיים מהשמאל.
      מה שכן יעבוד כאסטרטגיה הוא לומר לאותם שמאלנים בפרצוף בדיוק מה שהם – אנשים לא מוסריים ששמים רעיונות לפני אנשים.
      זה גם נכון, וזה גם פונה אל הרגש ומשחק את המשחק שלהם. ככה גורמים לאנשים להקשיב.
      אנחנו צריכים להתחיל להיות חכמים יותר, כי זה שאנחנו צודקים לא אכפת לאף אחד.

  6. הבעיה של גילאון היא שהוא פופוליסט חסר תקנה…
    הוא (בכוונה) לא מתייחס לילדים שחיים בבית הוריהם… לא שלא מגיעה להם קצבה, אבל הם לא מתקיימים ממנה אלה משתמשים בה לצורך השלמת הכנסה להורים (ובצדק רב) שנושאים בנטל. בכל מקרה את הקצבה מקבל כל ילד בלי קשר לרמת הכנסה של הוריו.
    חשוב להבין שבמדינת ישראל כל האוטיסטים נחשבים נכים 100% וזהו אחד ההסברים לקפיצה המשמעותית במס' מקבלי הקצבה.
    אוטיסט שהוריו עשירים מקבל קצבה מלאה בדיוק כמו אוטיסט שהוריו עניים ובלי קשר לכמות הטיפולים שהוא מקבל. אוטיסטים רבים בגיל גן מקבלים את כל הטיפולים במסגרת החינוכית (גנים תקשורתיים) ובמקרים רבים אלה שנים "קלות" יותר מבחינה כלכלית מאשר בשנים שלפני ואחרי הגן. הקצבה כאמור לא משתנה.

    אם גילאון לא היה פופליסט הוא היה מציע הצעה הרבה יותר הגיונית וראויה.
    במקרה של ילדים שגרים בבית ההורים הוא היה מתנה זאת ברמת ההכנסה למשל.
    במקרה של נכים שכן עובדים (ויש הרבה כאלה) הוא היה מציע תוספת שונה מאשר במקרים של נכים שלא יכולים לעבוד.
    חוץ מזה שגילאון פופוליסט הוא תורם במו פיו לסטיגמה שכל נכה לא מסוגל לעבוד מה שבהרבה מקרים רחוק מהמציאות ובייחוד במקרה של אוטיסטים בתפקוד גבוה.
    אבל למה בעצם שגילאון יפסיק אם יש עדר כזה ענק של אנשים שמקבלים את דבריו ללא בדיקה או מחשבה?

  7. אי כ ס

    בוא תיהיה נכה ליום אחד ואז נדבר חוכמולוג

    אתה תרוץ לאמאלה עם הזנב מקופל בין הרגליים

    1. האם נכה לא יכול לחשוב? ליזום? להקים חברת סטרטאפ? לצאת באקזיט?
      האם נכה לא יכול להיות בן למשפחה עמידה?
      האם כל הנכויות משיתות את אותן מגבלות?
      בלי ספק התגובה שלך מוכיחה שאתה ראוי לתוספת קצבה. אחרת עוד תיגרר לרחוב.
      למרבה השמחה אתה לא דוגמא לכלום.

    2. ירוץ או לא עם הזנב בין הרגליים – הוא לא חייב לממן אף אחד, מוכה גורל ככל שיהיה, בכספו פרי עמלו. וכל מחוקק שינסה לחייב אותו לישות כך הוא לא פחות מגנב.
      יתכבדו כל המוסריים ויתנו נדבות מכספם. אל תנסו לחייב אותי לממן את המוסר שלכם.

  8. לאברכים פרזיטים יש כסף.להתנחלויות יש.כל העם יכול לאכול חצץ.

    1. גם לפרופסורים מיותרים ואמנים שמעניינים את עצמם…..

    2. משמיצה באופן עלוב. ״כסף להתנחלויות״ ? אז תעברי לשם אם הכסף צומח שם על העצים. אלא מה זה עוד שקר שמאלני רדוד שחזרו עליו מספיק פעמים עד שקמצנים יבבנים ומתוסכלים מאמינים שהוא אמת. אין שום ״כסף להתנחלויות״. יש תקציבים זהים על פי קריטריונים קשיחים ויש הרבה מאד כסף שמפסיד מי שגר שם.

  9. אילן גילאון סובל מנכות קשה – שמאלנות. לא ניתן לסייע לסובלים ממנה. אפשר רק להביט מהצד ברחמים ולהודות על שאנו איננו כאלה.

  10. הכותב מערבב בין הטבות לנפגעי פעולות איבה שאין להן שום קשר להטבות לנכים כלליים, וגם מציג הטבות שמיועדות לאחוז קטן של נכים קשים בנכות כללית (לפי אחוזים רפואיים) כהטבות שכביכול ניתנות כברירת מחדל לכולם…
    ציטוט "נכים מקבלים גם מענק הבראה שנתי, החזר מס הכנסה, מענק לימודים לילדיהם הלומדים במוסדות להשכלה גבוהה " שום נכה כללי לא מקבל את זה. ככה זה שעושים "מחקר" שטחי מתוצאות גוגל אפילו מבלי להיכנס אליהן ולקרוא

    הנחה מסויימת בחשמל והנחה די קטנה במים מגיעה רק לנכים קשים ביותר. הטבות ממס הכנסה מגיעים רק לשפיץ של הנכים הקשים.

    ההטבות להן הרוב המכריע של הנכים הכלליים זכאים זה:

    * סיוע בשכר דירה: 700 ומשהו שקל (למי ששוכר דירה לבד, בלי שותפים)
    * הנחה בתחבורה ציבורית: 13% פחות ממה שמשלמים כולם בהטענת רב-קו.
    * הנחה בארנונה (למי שיש דירה.. בד"כ זה אנשים מבוגרים שהסתדרו פעם. נכים צעירים נדיר שיגיעו לדירה ללא הורים עשירים, הרי גם בריאים מתקשים).

    וזהו. שאר ההטבות לא רלוונטים לרוב הגדול של הנכים הכלליים (כי הן ניתנות לפי אחוזי נכות רפואיים ולא רק אחוזי אי כושר). וכן, הם נאלצים לחיות מ-2340 שח.

  11. עצוב שאנחנו בוחרים ימין כבר 40 שנה ומקבלים מדיניות שמאל גם בתחום המדיני וגם בתחום הכלכלי .

  12. אני עובד וקורע את התחת עבור 5200 ש"ח, מזה מפרנס את משפחתי ומשלם ביטוח לאומי.
    זוג נכים יקבלו 10 ש"ח פטורים מתשלום ביטוח לאומי, ועוד כל ההטבות תשלום ניידות,ההנחות והפטורים.
    לא כדאי לי לעבוד, אשתי ואני נקפוץ מהגג ונהיה נכים,נקבל 10 אלף ש"ח ועוד כל ההטבות ההנחות והפטורים

  13. מפחיד אותי מאוד שאיש הזה עלול יום אחד להנהיג מפלגה ולקבוע סדר יום שיגרום לכולנו להתגעגע לזהבה גלאון ! ! !

    בולשיביק אמיתי וחריף!

  14. לכך יש להוסיף גם הנחות ופטורים שונים: הנחה בארנונה ובחשבון המים והחשמל, פטור מאגרת רישוי רכב, הנחה בתחבורה ציבורית, פטור מתשלום אגרות לשירותים רפואיים, סיוע בשכר דירה, סיוע במימון שיפוצים בדירה, פטור מתשלום מס הכנסה ועוד.

    הפיסקה הזו מוכיחה שכותב הטור אינו מבין דבר בחיי היום יום של אנשים נכים במדינה. הדברים נראים מאוד יפה על הנייר ברמת פרסום משרדי ממשלה. המימוש בלתי אפשרי. שיבדוק עם אדם נכה איזה שבעת מדורי גיהינום צריך לעבור מול משרד השיכון כדי לקבל איזשהו סיוע..פטור מאגרת רישוי זה רק למוגבלים בניידות.. אין הנחה בחשבון המים.. זה רק עניינים של קובי"ם, גם בחשמל זה רק נכים מסויימיןם, על ההנחה בתחבורה הציבורית כבר ראינו בסרטון על הצעיר עם התסמונת דאון ועוד ..

  15. בערך שליש מהנכים הם אנשים שנפגעו מתאונה כלשהי,התפקוד שלהם פחות טוב,אבל יכולת הפרנסה
    שלהם לא שונה משל כל אחד אחר,מלבד עבודות פיזיות קשות.
    חלק לא קטן מקבל הרבה דברים אחרים מלבד הקצבה.
    רכב,חניה חינם,הלוואות בריבית אפסית….
    גילאון הוא מרקסיסטי,ומאמין בלקיחת כמה שיותר כסף
    בכפיה מאנשים ומסירתו לאחרים.
    ה"זכאים" לכסף כמובן יתמכו בזה ששולט על רשימת
    הזכאים,כמו אברכים שתלויים בישיבה שלהם.

    1. אולי תשלם את ההלוואה שלי בריבית 5% ?
      ואולי בכלל, נתחלף?
      כמה בורות אפשר להפגין בלי מאמץ ובלי הכרת העובדות?
      במחשבה שניה, לא מוכנה להתחלף אתך.

  16. אוריאל, יוני, וכן, הלל גרשוני כותב המאמר. קראתי לאט, בכבוד, ובכובד ראש, את דעותיכם המלומדות ומושכלות בשאלת השוואת קצבת הנכות לשכר המינימום.
    מצאתי בהן הרבה פוליטיקה, מניפולציות של רגש חם לעומת הגיון קר, ובעיקר הרבה לא. עיקר הטיעונים מתייחסים להשפעה השלילית המאיימת על המשק כתוצאה.
    לא מצאתי הצעות או דרכים איך כן לפתור את מצוקת הנכים שכולם מכירים בה (או שלא?). לא מצאתי בדיון את דעות המומחים שבעד, למשל כלכלנים, או המוסד לביטוח לאומי שכבר שנים טוען ודורש מהממשלה להעלות את הקצבאות שלא הועלו למעלה מ – 15 !! שנה, ויוקר המחיה שעלה יצר פער שלציבור הנזקקים אין אפשרות להשלים, גם עם עבודה! וודאי אלו שאינם מסוגלים לעבוד, ורבים מהם בודדים ללא תמיכה משפחתית או אחרת.

    לידיעתכם, מאותה הקפאת קצבאות, כמו קצבת הנכות, גם קצבת שירותים מיוחדים (שר"ם) המיועדת לעזרה אישית, אינה מכסה את ההוצאות הגבוהות של אחזקת מטפל/ת זר/ה ששכרם הושווה זה כבר לשכר המינימום. איך בדיוק אמור הנכה להשלים את הפער של סכום הקצבה מלפני 15 שנה לשכר של היום?
    גם קצבת הניידות שנועדה לכסות הוצאות ביטוח דלק ואחזקת רכב המעניק חופש תנועה וניידות לנכה. שוב, הפער כופה על הנכה קושי וצמצום וממילא את חופש התנועה.

    כדאי ורצוי להסיר את כיסוי העיניים ואטמי אוזניים, מול האיום הצפוי על הגמלאים לעתיד שימצאו שוקת שבורה, כיוון שהממשלה באמצעות הבנקים מגלגלת ומשחקת במיליארדי כספי הפנסיה שלהם שנלקחו מעתודות הביטוח הלאומי. חמור יותר ממצב הנכים. כולם שותקים, אך הצעקות יעלו גם יעלו. ולא הזכרתי את מיליארדי כספי העודפים ומיליארדי הרווחים הכלואים מהחברות שעל חלקם הארי ויתרה המדינה. לאן הם נעלמו? – כתגרנים בשוק, תוך פחות משעה! חולקו המיליארדים בין המפלגות למי שצעק הכי חזק בדילים "שווים" יותר.

    מכובדיי, אולי אכן הכל בעיני המתבונן, אך דעה ראויה צריכה להישען על אדני ערכים ועובדות מוצקות. מצד הפוליטיקאים התנגדויות רבות נגועות בחוסר ובבורות, אם בשוגג ואם במכוון, כפוף לאינטרס.
    כדי לא לטרחן, נמנעתי מלרדת לרזולוציות קטנות שהיו יכולות לספק מציאות מדויקת של מצוקת הנכים. (מומלץ בחום להכיר).
    למדינה יש כלים בדוקים (חלקם בזויים ומשפילים) לקבוע ולהעניק, מי זכאי ורמת הזיכוי, כדי, חלילה, למנוע את קריסת כלכלת ישראל בגלל הקצבה.

    ולסיום, בקשה. מי מכם או מטעמכם, היכול להציע נוסחה טובה היכולה לספק מענה שלם לצרכי הנכה בסכום של 2340 ₪ לחודש.
    תודה

  17. אני מניח שכולם מסכימים שנכות אינה מצב רצוי, נרכש אלא נכפה. אף אחד לא רוצה להיות נכה.
    גם אם גילאון טעה בנתונים אז נניח שישנם רק 50000 שחיים על הקיצבה הזו. האם זה תקין.
    מספר הערות
    א. קיצבה אינה צדקה בדיוק כשם שהגנת צה"ל אינה צדקה לאזרחים. ישנם בודאי שימושים אחרים לכסף.
    ב. מדוע צריכים להסתמך על המישפחה. האם כל משפחה יכולה לסייע ומה לגבי אלו שהמשפחה בחו"ל.
    ג. המאמר דן במספרים הגדולים אך אינו מתייחס לאילו שחיים על סכום של 2340 שקלים. המטרה היא לנגח את גילאון ולא להתמודד עם המציאות בה חיים לפחות חלק מהנכים.
    ד. מפרנס שהור בן/בת זוג אינו רלבנטי. מדובר בנכה עצמו והמדינה למעשה מטילה אחריות שלה על מישהו אחר.
    לכל התומכים – כנראה שאיכנם נכים , אינכם הורים לילד נכה ואינכם תומכים בנכים.
    לעומת זאת בהחלט רצוי לערוך שונות בין נכים ולקבוע קיצבת מחייה מינימלית לאלה שצריכים

  18. אפשר לתת לנכים תוספת לקצבת הנכות בצורת תלושי קנייה במקום כסף מזומן.
    ככה לא כל הסכום יצא מהמדינה והכסף באמת יחזור למשק כי לתלושים יש תאריך תפוגה ואי אפשר להמיר אותם בכסף מזומן.

  19. לא הבנתי מה הסיפור שלך עם המודל הקיינסייני שהוא המודל הכלכלי הרבה יותר צודק ומוצלח מאשר המודל המילטוני ונערי שיקאגו שהשחיתו את כל העולם? אתה מכניס ציטוט מספרו של אדלר? אני חושב שנעמי קליין למרות היותה סומיאליסטית מציגה היטב את ההתנהלות השערורייתית של פושעי חבורת מילטון ששלב אחרי שלב עושקת את אזרחי העולם ועוד לא הרחבתי בדרכם לגרימת הפיכות רציחות וזאת כדי להצדיק אג'נדה.

  20. כל הכבוד. הגיע הזמן לחשוף את הפופוליסטים השמאלנים השקרנים שמוכנים למות בשביל הכיסא אך לא בשביל המולדת..

  21. מתחת לקו העוני היו ב2014 כ 1,7 מיליון ישראלים כך שבהחלט אפשרי ש 250 אלף מהם הם נכים שמתפרנסים מקצבה.

  22. זה לא אותו אילן שלא מוכל לאפשר (באופן גורף) למתיישבים ביהודה ושומרון לחיות?
    זה לא אותו אילן שחרד מאוד לזכויות תרבות-דאעש אבל בעד טיהור אתני של יהודים ממכורתם?

  23. נכות של כל אדם לא ניתן למדוד בכסף – הכותב הכתבה וכל שאר הגאונים שעושים חשבון מה וכמה נכה מקבל – אני מאכל לכול אדם להיות בריא ולא להיות נכה – אבל לעיתים החיים מפתעים אותנו – אם חלילה וחס מי מאלו שמחשבנים עם עפרון ונייר מה מקבל נכה – יהיו חס וחלילה נכים יום אחד – הם לא יאמינו שכתבו את הכתבה הזו- הם ירגישו את מה שמרגישים אלפי נכים- שהם נטל שהחברה לא באמת מחבקת אותם- הנכים זקוקים רק לדבר אחד – שיקבלו אותם שווים – והמצב הוא שמתרחקים מהם כי הם שונים – ועושים חשבון כמה הטבות יש להם ופטורים – הנכים איבדו את הדבר היקר ביותר – את האפשרות להיות אדם בריא – שאינו מוגבל – הם הפכו או נולדו חלשים יותר – תעזבו אותם – לכו למשרדי הממשלה תראו מה זה ביזבוז- החלפת שטיח המשרד מנכ"ל ב 600000 שח זה בסדר ? ויש עוד אלפי דוגמאות – תפסיקו לתקוף את הנכים – הם חלשים מימכם.

  24. הכסף יחזור למשק ולמדינה. גלאון צודק. מספיק שכמה אחוזים מהנכים יצליחו בזכות העלאת הקצבה לצאת משפיפות הקומה שחלקם נמצאים בו ואז יהיו יותר יצירתיים ויצרניים, רוב הכסף יחזור למדינה.

  25. הלל גרשוני יש לי רק דבר אחד להגיד לך, אתה זבל של בן אדם. פשוט זבל של בן אדם. אני מאחל לך באמת מכל הלב שתהפוך לנכה ביום מן הימים, ותבין מה היא המשמעות של להיות נכה. באמת שאני מייחל ליום הזה.

  26. עשרות אלפים בלבד? לפי בט"ל יש 1.7 מליון עניים מהם כ765 אלף ילדים כלומר מליון בוגרים עניים. יתכן שמתוכם 250 אלף הם נכים…. מה גם שיכול להיות שהנכה נשוי ואשתו (או בעלה) הוא שמפרנס ומעלה מעל לקו העוני.

  27. בדיקה מהירה מה קורה בבריטניה מראה שהקצבה הבסיסית שם 1700 שח בלבד.
    אני בטוח שעיתונאים חרוצים ימצאו מידע דומה במדינות אחרות.
    היוזמה לקצבה לכולם נובעת בין היתר מהלחץ המתמיד להגדיל קצבאות לסקטורים