מסלול התרסקות: מה קרה לסרי לנקה?

מסע בזבוזים חסר רסן של הנשיא ומקורביו הוביל לירידה תלולה בערך המטבע, משבר כלכלי חמור ומחאה עממית

צילום מסך

סרי לנקה, מדינת האי בת 22 מיליון התושבים, עומדת בפני קריסה כלכלית. תאונת הרכבת האיטית הזו החלה בנובמבר 2019, כאשר גוטביה רג'פקסה זכה בניצחון מכריע בבחירות לנשיאות. כמעט מיד הוא החל להציב את משפחתו בעמדות מפתח בממשלה, והשעה את פעילות הפרלמנט. באוגוסט 2020 מפלגתו זכתה בניצחון סוחף בבחירות לפרלמנט, מה שהעניק לנשיא את היכולת לבצע שינויים בחוקת המדינה, יכולת אותה הוא ניצל במהרה.

הנשיא רג'פקסה, יחד עם אחיו שמונה לראשות הממשלה, ניצלו את שליטתם המוחלטת במדינה ויצאו למסע בזבוזים שמומן בחלקו בידי הבנק המרכזי. התוצאות היו הרסניות. מטבע הרופי איבד 44 אחוזים מערכו מאז עלה רג'פקסה לשלטון, ושיעור האינפלציה, על פי מדידה שערכתי, עמד בשנה שעברה על 74.5% מדהימים. לפני כשבועיים, סרי לנקה הודיעה כי היא משעה באופן חד-צדדי את כל החזרי החובות החיצוניים. ההתפתחויות הכלכליות האלה הובילו למפגני מחאה של אזרחים ברחובות, ולממשלה בכאוס מוחלט.

כדי לקבוע את הסיבה לאינפלציה הדוהרת בסרי לנקה, חישבתי את שיעור "צמיחת הזהב" עבור אספקת הכסף במדינה בתקופה שבין 2010 ל-2019 – מגמות הצמיחה בכמות הכסף אשר מאפשרת חבנק המרכזי לעמוד ביעדי האינפלציה – והשוותי אותו עם שיעור הצמיחה האמיתי של אספקת הכסף.

על מנת לחשב את שיעור "צמיחת הזהב", השתמשתי בתורת הכמות של הכסף (QTM). תיאוריה זו קובעת כי Py=MV, כאשר M מייצגת את כמות הכסף במשק, V היא המהירות בה הכסף ממוחזר או כמה פעמים הכסף מחליף ידיים בשנה אחת, P היא רמת המחירים במשק ו-y הוא שיעור התמ"ג הריאלי. ביצעתי כוונון קטן בנוסחה לפיו שיעור הצמיחה של M שווה לשיעור האינפלציה פלוס שיעור צמיחת התמ"ג, מינוס השינוי בשיעור מיחזור הכסף.

על פי חישוביי עבור השנים 2019-2010, שיעור "צמיחת הזהב" של סרי לנקה היה: 5% + 4.4% – (-6.4) % = 15.8%. עבור אותן שנים, שיעור הצמיחה הממוצע בכמות הכסף (M3), אשר עמד על 15.5% התאים למעשה לשיעור "צמיחת הזהב" של 15.8%. התוצאה הייתה שיעור אינפלציה ממוצע של 5.2% בכל שנה במהלך התקופה, קרוב מאוד ליעד האינפלציה של 5% אותו קבעה סרי לנקה. אך מהרגע בו בני משפחת רג'פקסה עלו לשלטון, שיעור הצמיחה ב-3M החל לנסוק והגיע לשיא של 23.8% בשנה בחודש פברואר 2021. הצמיחה של 3M עלתה על שיעור "צמיחת הזהב" שעמדה על 15.8% בשנה החל מאוגוסט 2020 ועד אוקטובר 2021. התוצאה הייתה כאמור אינפלציה נוסקת.

מה אפשר לעשות כדי לשים קץ למשבר הכלכלי של סרי לנקה? ראשית עליה להקים מועצת מטבע שתהיה הרשות המוניטרית הקובעת את שערי ההמרה. מועצה כזו הייתה קיימת במדינה, שנקראה אז ציילון,  בין השנים 1884 ל-1950. היא הוקמה בתגובה להתפרקות 'תאגיד הבנק המזרחי' שהיה בנק השקעות בריטי שפעל בהודו במחצית המאה ה-19. תחת הלחץ של בנקיים מקומיים ואחרים, מושל ציילון הציע להנפיק שטרות כסף מטעם הממשלה כך שהיא תמזער חלק מהפסדיה ותימנע מבעיות בעתיד. השלטון האימפריאלי הסכים בחוסר רצון ומחוסר ברירה. תקנות השטרות של ציילון עברו בדצמבר 1884 ואיתן נוסדה מועצת המטבע תחת פיקוח משרד האוצר.

כמו כל המועצות הדומות, גם זו של ציילון הנפיקה שטרות (בסכומים שנעו בין חמישה לאלף רופי) שהיו ברי-המרה למטבע גדול זר (רופי כסף הודי) ובשער המרה קבוע מראש. היא החזיקה במאגרי מט"ח השווים ל-110% מן ההתחייבויות המוניטריות שלה. וחשוב מכל – המועצה לא הורשתה להלוות כסף לרשויות הפיסקליות, ובכך לכפות תקציב קשיח על המערכת הפיסקלית כולה. השורה התחתונה הייתה יציבות כלכלית, ואמנם יציבות אינה חזות הכל, אך בלעדיה לא ניתן לקיים כלום. זו הסיבה שכיום, הקמה מחדש של מועצת מטבע עבור סרי לנקה היא בדיוק המרשם הדרוש לחולה הקשה.


פרופ' סטיב האנקה הוא מרצה לכלכלה באוניברסיטת ג'ונס הופקינס. הטור התפרסם לראשונה באתר 'נשיונל רוויו'.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 תגובות למאמר

  1. כמה חיים ינצלו אם בית הדין הבינלאומי בהאג כבר יבין שגרימת מוות המוני ברעב אינה שונה מכל נשק אחר וצריכה להיחשב כפשע נגד האנושות.

  2. Blah blah blah, it is a simple case of socialism. A corrupt and criminal politician promises free money to the masses and the greedy mob believes him and voters for him in mass. When the shit hits the fan people start crying and complaining. There is no economic model to turn socialism into prosperity. Socialism always ends up in misery.