עלה ברשת: ארתור ברוקס על הקפיטל(יזם) האנושי

לפרופסור לכלכלה ארתור ברוקס תשובה מוכנה לסטודנטים שלו הטוענים שהיוזמה החופשית איננה שוויונית ולא-הוגנת. הוא שואל אותם האם יסכימו שבעלי הציונים הגבוהים בכיתה יאלצו לחלק אותם בין בעלי הציונים הנמוכים.

לפרופסור לכלכלה ארתור ברוקס תשובה מוכנה לסטודנטים שלו הטוענים שהיוזמה החופשית איננה שוויונית ולא-הוגנת. הוא שואל אותם האם יסכימו שבעלי הציונים הגבוהים בכיתה יאלצו לחלק אותם בין בעלי הציונים הנמוכים.

במאמרו ב-וושינגטון פוסט, עוסק ברוקס בשאלה: האם היוזמה החופשית מוצדקת על בסיס תועלת כלכלית או על בסיס מוסרי של הגברת החירות האנושית (1000 מילים) בשיח הישראלי נהוג שסוציאליסטים מנכסים לעצמם את המוסר בשם דאגתם לשוויון, בעוד הקפיטליסטים מפצירים בהם להיות קצת ריאליסטים. בשיח האמריקאי התפקידים מתחלפים. ברוקס מהלל את היוזמה החופשית שיצרה את הרוח האמריקאית האינדיבידואליסטית ומוביליות חברתית שבה מהגרים מצליחים בזכות עבודה קשה ופיתוח המצוינות. הסוציאליסטים מאשימים את היוזמה החופשית על היותה מונעת מחמדנות ולא-הוגנת. אלא שהעובדות מוכיחות אחרת: בעלי העסקים העצמאיים מרוויחים פחות מעובדי מדינה ונוטים להיכשל מספר פעמים לפני שהם לבסוף מצליחים. המוטיבציה שלהם שואבת משאיפה ליצירתיות, מצוינות והצלחה.

ב-וול סטריט ג'ורנל עוסק ברוקס במיתוס סוציאליסטי אחר (800 מילים). הסוציאליסטים נוהגים לשפוט את יריביהם על בסיס התוצאות ואת עצמם על בסיס האידיאה. אם כלכלה סוציאליסטית נכשלת הרי זה כי היא לא סוציאליסטית באמת, בעוד כל כישלון של כלכלה קפיטליסטית היא כמובן כישלון של הקפיטליזם. ברוקס מוכיח כי כלכלת ארצות הברית היום דומה יותר לאירופה הסוציאליסטית מאשר לחזון האבות המייסדים של ארה"ב ולכלכלתה מלפני עשרות שנים. כך גם באשר למשבר הכלכלי האחרון שנגרם לא בשל היוזמה החופשית אלא בשל מימון משכנתאות בידי המדינה.

כדאי לציין כאן את הדמיון לישראל. הכלכלן גלעד אלפר כתב לאחרונה ב-כלכליסט כי נתניהו של הגדלת הגירעון איננו קפיטליסט בשום צורה. אלפר הוסיף כי מבחינת תומכי השוק החופשי כבר עדיף שיחימוביץ', הסוציאליסטית המוצהרת, תנהל את הכלכלה עד לכישלון ההכרחי מאשר שכישלונות נתניהו ייוחסו לשוק החופשי.

היחס שבין ההצדקה התועלתנית ליוזמה החופשית לבין הבסיס המוסרי של ערך החירות הכלכלית, מטריד את מבקרי ברוקס. ב-וויקלי סטנדארט מבקר מתיו קונטינטי את ספרו האחרון של ברוקס "הדרך לחירות – לנצח במאבק על היוזמה החופשית". ברוקס מהלל את היוזמה החופשית  שתרמה לשוויון ולהפחתת העוני יותר מכל התיאוריות הסוציאליסטיות שכל ניסיון למימושן רק מגביר את העוני. המבקר טוען כנגד ברוקס שהוא מרדד את החזון של האבות המייסדים של אמריקה לכדי תועלת כלכלית. ערך היוזמה החופשית גדול יותר מהתועלת הכלכלית שלו. החירות, היצירתיות והמצוינות, המרכיבים את היוזמה החופשית חזקים יותר מכל ניסוח סטטיסטי ותיאוריה חברתית.


מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 תגובות למאמר

  1. טוב לקרוא באתר ישראלי דעות כאלה. הסיבה העיקרית שלאורך חלק גדול מהמאה העשרים הסוציאליזם ניצח היא שתומכי הקפיטליזם לא ניסו להגן עליו מוסרית אלא רק פרגמטית. בסופו של חשבון כל זמן שאנשים חושבים שסוציאליזם הוא מוסרי הם ימשיכו לנסות להגשים אותו, ולא חשוב כמה נהרות דם יגרמו על ידי נסיונותיהם.

  2. השורה הראשונה איננה הגיונית. השורה הראשונה הינה לא הגיונית.

  3. אהמ אהמ… גם הקפיטליסטים נוטים לשפוט את יריביהם על בסיס התוצאות ואת עצמם על בסיס האידיאה, ולומר שכשלון של כלכלות קפיטליסטיות נובע מכך שהן לא מספיק קפיטליסטיות. אתה עושה את זה בעצמך בשורות הבאות באותה הפסקה.