מצרים ותורכיה מחממות יחסים

זהות אינטרסים ואידאולוגיה אסלאמית מכוננים סדר אזורי חדש

היחסים המתהדקים שבין מצרים לטורקיה, שהתבטאו בתרגיל צבאי ימי משותף שנעשה לאחרונה מכוננים סדר אזורי חדש הבנוי על זהות אינטרסים ואידאולוגיה אסלאמית

File:US Navy 050624-N-1464F-025 The Turkish submarine Preveze surfaces following the North Atlantic Treaty Organization (NATO) submarine escape and rescue exercise Sorbet Royal 2005.jpg
צוללת של הצי הטורקי. צילום: צי ארה"ב

מאז תחילת אירועי 'מהפכת ינואר', שבמהלכן קרס משטר מובראכ, הכלכלה המצרית בצרות. מחירי המזון נוסקים, הגרעון התקציבי תופח, אחוזי האבטלה גבוהים מתמיד ומשבר בתחום המים נראה באופק. הצעתו של אובמה לקצץ מיליארד דולר מהחוב המצרי לארה"ב (שהגיע לכ-3 מיליארד דולר), לא יצאה בינתיים לפועל והמצרים תרים אחר מקורות מימון נוספים. הם פנו ל'קרן המטבע הבינלאומית' בבקשה להלוואה על-סך 4.8 מיליארד דולר, אשר תעלה לדיון בסוף החודש. בינתיים, לנוכח הקושי בהשגת מימון מערבי, נעזרת מצרים בבת-ברית חדשה: תורכיה.

למרות שהסכם סחר-חופשי נחתם בין תורכיה ומצרים כבר בנובמבר 2005, מובארכ הסתייג מפיתוח היחסים יתר-על-המידה, בעיקר בשל הקרבה בין נג'מטין ארבקאן, לשעבר ראש ממשלת תורכיה, ל'אחים המוסלמים'. הדחתו של מובראכ פרצה את הסכר, ואפשרה ל'מפלגת הצדק והפיתוח' בראשות ארדואן להדק את היחסים עם מצרים.

במהלך שהותו בתורכיה בתחילת החודש, נפגש מורסי עם ארדואן והשיג הלוואה בשווי מיליארד דולר. שר האוצר התורכי מומטז אל-סעיד הוסיף כי זהו רק החלק הראשון מתוך חבילת סיוע תורכית, שתגיע לסכום של שני מיליארד דולר. בנוסף הודיעו אנשי עסקים תורכים על פרוייקטים חדשים והשקעות נוספות במצרים, מהלך שיוביל לשיתוף-פעולה כלכלי חסר-תקדים כבר בשנת 2013. לדברי זֵקי אקניצ'י', יו"ר איגוד אנשי העסקים התורכים-מצרִים, 210 חברות תורכיות פועלות כיום במצרים ומעסיקות לא פחות מ-50,000 פועלים. על-פי תחזיות כלכליות, עד סוף השנה צפויה עלייה של כ-26% בכמות ההשקעות התורכית, שתגיע לסכום של 5 מיליארד דולר – זינוק של כמיליארד דולר מאז שנת 2010.

"המטרה המשותפת שלנו היא לעזור לעמים אחרים שעומדים מול הממשלים או המשטרים שלהם, כגון לתמוך בפלסטינים ובסורים", הצהיר נשיא מצרים מוחמד מורסי ב-30 בספטמבר, בפני ועידת מפלגת השלטון התורכית באנקרה. בינתיים נראה כי תורכיה ומצרים עוזרות בעיקר האחת לרעותה. ב-7 באוקטובר שיגרו כוחות אסאד פצצת מרגמה שנחתה בעיירה תורכית והרגו אישה וארבעה ילדים. בתגובה תקפה תורכיה מטרות בסוריה, ושיגרה איומים חריפים בדבר מבצע צבאי רחב. המצרים לא שכחו איזו יד מאכילה אותם, ומיהרו לגבות את מדיניותו התוקפנית של ארדואן. שר החוץ המצרי מוחמד קאמל עמר פרסם הצהרה בה הוא קורא לאסאד לעצור את שפיכות הדמים, וכן "לא להפר את ריבונותן של המדינות השכנות, בשל הסכנות הצפויות לאזור כולו".

נראה כי גורם נוסף מהווה זרז להתייצבות המצרית לצד תורכיה. למרות היחסים הטובים ששררו בעבר בין תורכיה לסוריה, בימים אלו נחשבת ממשלת תורכיה כבת-בריתה העיקרית של תנועת 'האחים המוסלמים', אחת מקבוצות האופוזיציה הגדולות בסוריה (כפי שכבר פורסם ב'מידה'). לא לגמרי ידוע עד כמה הדוקים הקשרים בין שתי התנועות, אך שר החוץ הסורי כבר הביע חשד כי ה'אחים' המצרים מנסים להשפיע בסוריה באמצעות 'האחים' הסורים.

בימים אלו נרשמה נקודת שיא חדשה ביחסי תורכיה-מצרים. ביום ראשון האחרון (7.10) פתחו שתי המדינות בתרגיל תמרון ימי משותף במי הים-התיכון, אשר צפוי להמשך כשבוע. בכיר בצבא המצרי סיפר כי בתרגיל המכונה "ים הידידות" משתתפות חמש יחידות מן הצי המצרי, בליווי מספר מטוסים.

הברית המצרית-תורכית היא תוצאה נוספת של 'האביב הערבי', אשר זעזע את מערך הכוחות במזרח-התיכון כולו. מדינות שעוצבו בעידן הקולוניאליזם וגיבשו תפיסות לאומיות-חילוניות, עוברות בימים אלו תהליך גיבוש מחדש סביב זהות אסלאמית ושבטית, ובמקרה הזה אסלאמית-סונית. אין פלא אפוא כי ה'אחים המוסלמים' במצרים מחפשים מודל שלטוני חדש, ומוצאים אותו בתורכיה – מדינה דמוקרטית שבראשה מפלגה אסלאמיסטית.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 תגובות למאמר