לאסלמיסטים נמאס מהזיגזג של מורסי

המערב חי עם הזיגזג של נשיא מצרים, אך במצרים רוחות האסלמיסטים מתחילות לסעור

בשבוע האחרון נחשפנו שוב למחול הזיגזג שמנהל נשיא מצרים, מוחמד מורסי, עם המערב. כפי שפרסמנו בעבר, מורסי מתמרן בין אידיאולוגיה אסלאמיסטית לבין שיתוף-פעולה עם מעצמות המערב. מדיניות זו באה לידי ביטוי מובהק באירועים שנלוו לטקס קבלתו של שגריר מצרים החדש על-ידי נשיא-המדינה שמעון פרס ביום רביעי שעבר (17.10).

תמונת פרס, דוד שנקבונה; מורסי, פורקלגריה

מצד אחד, כפי שדווח בהרחבה בתקשורת הישראלית, הכריז השגריר המצרי החדש כי הוא נושא "מסר של שלום ממדינתי, אשר מחויבת לכל ההסכמים עם ישראל ובראשם להסכם השלום". אף נודע כי כתב המינוי שלו כלל פנייה אישית של מורסי לפרס כאל "חברי הטוב והיקר". מצד שני, רק יומיים לאחר-מכן (19.6), התפרסם סרטון מתוך שידורי ערוץ 1 המצרי, בו נראה מורסי מתפלל באדיקות בתפילת יום השישי תוך דרשתו של השייח' פֻתוח עבד אל-נבי מנצור שכללה בין היתר את הפנינים הבאות:

הוי אללה, פטור אותנו מהחטאים, חזק אותנו, והענק לנו ניצחון על הכופרים. הוי אללה, השמד את היהודים ותומכיהם … פזר אותם קרע אותם לחלקים … הראה לנו את כוחך וגדולתך עליהם.

אלא שבעוד שמדינות המערב מאפשרות למורסי לרקוד על שתי החתונות, דווקא במצרים החלה להישמע על כך ביקורת. בתחילה סירבו בתנועת 'האחים המוסלמים' להאמין כי מורסי באמת כתב דברי ידידות בכתב-האמנה. "ממתי היהודים כנים?" שאל ד"ר עבדול חליק אל-שריף בראיון לעיתון מצרי. "איך אנחנו אמורים להאמין להם, כאשר הם תוארו על-ידי אלוהים, שברא אותם, כשקרנים?".

כאשר התברר כי בלשכתו של מורסי מאשרים את אמינות כתב-האמנה כ"מדויק במאה אחוז", גברה התסיסה בקרב מפלגת השלטון המוסלמית, וכבר למחרת (22.10) הודיע אחמד אל-חמראוי, ממנהיגי 'האחים המוסלמים', על התפטרותו מהתנועה ומהמפלגה כאקט של מחאה:

אני מתפטר מכיוון שבתנועה ובמפלגה לא דחו או הכחישו את המכתב. דבר זה מאשר את קיומם של קשרים והסכמים סודיים בין 'האחים המוסלמים' לישראל, המנוהלים הרחק מעיני הציבור, מה שאינו מקובל עליי.

אל-חמראוי הוסיף ותיאר את המכתב כ"בגידה לאומית ודתית" בדמם של השאהידים המצרים והפלסטינים מ-1948 ועד היום.

מנגד, היו גם מי שניסו להצדיק את מכתבו של מורסי בטענה כי הוא "כלל לא מצביע על קבלת המדיניות הישראלית ביחס לאחינו בפלסטין. אנו עדיין מתייחסים לישראל כישות בלתי-לגיטימית שיוסדה על חורבות מדינה אחרת", כפי שטען עסאם זהראן, חבר פרלמנט לשעבר מהמפלגה הסלפית אל-נור.

אך לא כולם קונים את התירוץ הזה. השייח' הסלפי הפופולרי חאפט' סלאמה, שהנהיג בעבר מספר 'תנועות התנגדות' באזור העיר סואץ, ניצל את ההזדמנות לנגח את מורסי אישית וכן את 'האחים המוסלמים' כתנועה. "לא יכול להיות שהנשיא חתם על מכתב שנשלח עם שגריר מצרים לישראל בלי לקרוא את תוכנו", אמר סלאמה בראיון לעיתונות המצרית.

הטקסט הזה חושף את הקשרים שבין 'האחים המוסלמים' לארה"ב וישראל. איך נשיא מוסלמי-ערבי יכול לשבח כך את האויב הציוני, אשר אנס את העולם הערבי והמוסלמי, חטף את ירושלים וסביבותיה מאתנו ורצח מאות-אלפים מאזרחי מצרים ואחיותיה?

עוד הוסיף סלאמה כי תוכן המכתב אינו תואם את הדוקטרינה של כל מוסלמי באשר הוא מתייחס ל"ישות הציונית".

בסמוך לבחירות במצרים היו האסלאמיסטים הרדיקלים חסרי-בטחון ותלויים בחסדי 'האחים'. עתה נראה כי כוחם מתחזק והם זוכים לתמיכה ציבורית רחבה. גורמים אלו, הן בתוך תנועת 'האחים' והן מימין לה, מרגישים היום בנוח לתקוף את מורסי גלויות. מדיניות דואליסטית שזכתה להסכמה בשתיקה מצד המערב, לא עוברת יותר בשקט תחת זעמם של הג'יהאדיסטים. האם דווקא הם יהיו אלו שיעמידו בפני מורסי את האולטימטום, שייאלץ אותו לחשוף את פרצופו האמיתי?

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 תגובות למאמר

  1. ביחיד – פנינה. ברבים – פנינים (ולא 'פנינות').
    חוץ מזה מאמר מעניין. תודה.