קמפיין מתקופת האבן

בזמן בו מפלגות השמאל מאורגנות לבחירות בכל המדיות החדשות, מתעלם מהן הליכוד כמעט לחלוטין ובוחן אסטרטגיות מגוחכות לקמפיין

הליכוד בתעמולה מודרנית; צילום מקורי: הורם-ווב

מבחינה פוליטית, אין ספק כי נתניהו עשה את המהלך הנכון בזמן הנכון. שילוב הכוחות המוקדם והמפתיע עם ליברמן הציג ימין מאורגן ואחדותי מול השמאל המפולג והמסוכסך. כאשר מוסיפים לכך את היתרון המנהיגותי של נתניהו, מתברר מדוע הימין מוביל בסקרים באופן מובהק. אלא שבכל הנוגע לניהול קמפיין בחירות, נראה כי 'הליכוד' עושה כל שביכולתו על-מנת להיחלש. בזמן בו מפלגת 'העבודה' הגיעה לשיא המהירות ומנצלת היטב את כל המשאבים והזירות בכדי למקסם את הישגיה בבחירות, ובעוד שאר המפלגות מעבירות את הקמפיין שלהם להילוך מתקדם, ב'ליכוד' עוד לא הכניסו את המפתחות לסטרטר.

המתחרים רצים מלפנים

מפלגת 'העבודה' השיקה אתמול את הקמפיין הציבורי שלה בתל-אביב. אתר האינטרנט של המפלגה מעודכן ופועל בשירות מערכת הבחירות; מיד בפתיחה מוצג פלאש מתחלף של התכנית הכלכלית שפרסמה יחימוביץ' ואת רשימת מועמדי המפלגה. בנוסף מנהלת המפלגה שני דפי פיייסבוק פעילים המשרתים את הקמפיין: העמוד של שלי יחימוביץ' המונה 59,216 איש ומתעדכן מספר פעמים ביום, והעמוד של מפלגת 'העבודה' שמונה אמנם רק 7,220, אך מתעדכן גם הוא באופן יומי שוטף ברוח מסרי הקמפיין של התנועה: "ביבי טוב לעשירים – שלי טובה בשבילך".

עבודה
מתוך אתר הפייסבוק של שלי יחימוביץ

מפלגת 'התנועה' הוקמה אך לפני ימים ספורים, וכבר הספיקה להשיק את קמפיין ציבורי. שלטי החוצות שלה – שניכר עליהם שהוכנו בחופזה, שלא לומר חובבנות – כבר מעטרים את כבישי הארץ. דף פייסבוק רשמי עוד אין ל'תנועה', אך עמוד הפייסבוק של ציפי לבני מונה 32,370 איש ומתעדכן מספר פעמים ביום, ברוח הקמפיין. ל'תנועה' אין אתר רשמי, שבו מוצגים המועמדים באופן מסודר.

'יש עתיד' מנהלת את הקמפיין האינטרנטי שלה כבר חודשים ארוכים, בעיקר באמצעות דף הפייסבוק האקטיבי של יאיר לפיד, המונה מעל ל-100,000 חברים. אתר 'יש עתיד' מציג בצורה בולטת את נבחרת ה"כוכבים" – הנופלים, לעת עתה – שהרכיב לפיד, וניתן למצוא בו סרטונים, לוח אירועים ומסרים מרכזיים.

גם ל'מרצ' וגם 'הבית היהודי' – עם קמפיין אישי סביב דמותו של נפתלי בנט – נוכחות חשובה בשטח, והן מריצות בעיקר קמפיין אינטרנטי שזוכה לבולטות לא מבוטלת.

בית
מתוך אתר הפייסבוק של הבית היהודי

לעומת כל אלה, נראה 'הליכוד' כמפלגה מתקופת האבן.

הליכוד משתרך מאחור

בליכוד, גם היום – חודש וחצי לאחר ההחלטה על איחוד הרשימות לכנסת, ארבעה ימים לאחר הגשת הרשימות, ובעיקר: 43 ימים לפני הבחירות – לא ניתן למצוא אתר אינטרנט רשמי מטעם 'הליכוד' או 'ישראל ביתנו' שבו מוצגת רשימת המועמדים המשותפת של שתי המפלגות, ושניתן ללמוד בו על המועמדים.

האתר של 'ישראל ביתנו' כולל כעת קליפ המציג את הישגי המפלגה בקדנציה האחרונה, ולאחריו ניתן למצוא באתר את רשימת המועמדים מטעם המפלגה. אך אין רשימה הכוללת את האיחוד עם הליכוד.

אתר 'הליכוד' גרוע עוד יותר. עמוד הבית כולל בעיקר תמונות וכתבות על טקסים בהשתתפות נתניהו, ומתחת מופיעה הרשימה הלא-רלבנטית של חברי סיעת הליכוד בכנסת היוצאת. בכדי להגיע למדור 'בחירות 2013' יש לחפור באתר, ושם מתגלה רשימת מועמדי 'הליכוד' מן הפריימריז, אך גם כאן הרשימה איננה מעודכנת לאור האיחוד עם 'ישראל ביתנו'.

לרשימה המשותפת של שתי המפלגות אין עמוד פייסבוק רשמי ומתפקד. ישנם מספר עמודים קטנים ולא-פעילים הנושאים את השם 'הליכוד-ביתנו', אשר נראים כעמודי תומכים חובבניים. העמוד הרשמי של נתניהו מונה 389,491 איש, אולם הוא מתעדכן בתדירות נמוכה ומתאפיין בממלכתיות זהירה והודעות רשמיות שאינן מתאימות לקמפיין בחירות. עמוד הפייסבוק של הליכוד מונה רק 7,275 איש ומתעדכן בתדירות נמוכה, שלא לומר מביכה. רוב הסטטוסים כוללים הודעות דובר שטחיות שעולות בדרך-כלל באיחור ואינן מגיבות למתרחש בקצב הנדרש בעולם האינטרנט.

האסטרטגיה החדשה: לאיים על הבוחר

יותר מכל מסכמת את חוסר-התפקוד התמוה של מפלגת השלטון כתבה שהתפרסמה הבוקר ב'מעריב', המדווחת כי ב'ליכוד' מתכננים לצאת בקמפיין ציבורי עם מסר לפיו אם 'הליכוד' לא יקבל מספיק מנדטים, תיק הביטחון עלול להימסר לידי שותפה קואליציונית משמאל.

לא יאומן כי יסופר: מפלגת השלטון מנסה לשכנע אנשים להצביע לה באיום שאם לא יצביעו לה די אנשים, היא תעניש את אלו שכן בחרו בה בכך שתממש את תפיסת העולם של יריבותיה האידיאולוגיות. האם האיום המצביע על כך שאין לליכוד מהות אידיאולוגית או רצון לשלוט, אמור, לדעת מישהו, להביא לה קולות? האם אין לליכוד מסר חיובי להעביר לבוחר?

במחשבה שניה, עם קמפיין בחירות ברמה שכזו ומסרים ממין זה, אולי טוב לליכוד לשמור על פרופיל נמוך ככל האפשר ולהתחמק מכל מגע עם הבוחר.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 תגובות למאמר

  1. מה בדיוק טוב באיחוד של הליכוד וישראל ביתנו?
    יש ואקום אדיר בימין. למי אמור להצביע חילוני ימני? פעם עוד היה לו את ליברמן, מה נשאר כעת.?

    יש 2 מפלגות שונות באותו צד של המפה הפוליטית וברור ששתיהן עוברות בקלות את אחוז החסימה, אז למה לבצע איחוד. גם מוצרים פופולריים בסופר מבצעים איחוד?

  2. אין באמת צורך בקמפיין. כל מפלגה שנמצאת משמאל לליכוד (גם אם בינה ובין שמאל הלכה למעשה אין דבר) אוכלת את עצמה מבפנים ואינה מאיימת בשיט על הליכוד. למה להשקיע שאחרים עושים עבורך את העבודה?

  3. תיק הבטחון ימסר למפלגה מהשמאל? מצחיק, בידי איזו מפלגה היה תיק הבטחון עד עכשו, בידי מפלגה מהימין?