דובר צה"ל עולה לרשת

בדובר צה"ל הפיקו את לקחי המרמרה והקימו מערך הסברה ודוברות אינטרנטי מתקדם שהוכיח את יעילותו במבצע 'עמוד ענן'. ראיון עם סא"ל אביטל לייבוביץ' ראש ענף תקשורת בינלאומית בדובר צה"ל

בדובר צה"ל הפיקו את לקחי המרמרה והקימו מערך הסברה ודוברות אינטרנטי מתקדם, שהוכיח את יעילותו במהלך מבצע 'עמוד ענן'. ראיון עם סא"ל אביטל לייבוביץ' ראש ענף תקשורת בינלאומית בדובר צה"ל, מהאנשים המשפיעים על ההסברה הישראלית בחו"ל כיום

שני אזרחים נפגעו מירי רקטות לישראל" עמוד הפייסבוק של צה"ל מתכונן למבצע עמוד ענן"

 כשהתותחים רועמים המוזות אמנם שותקות, אבל כשזה מגיע לענף תקשורת בינלאומית של דובר צה"ל ההיפך הוא הנכון. הענף, שמלווה דרך קבע את מאות הכתבים הזרים המוצבים בישראל ואחראי גם על ההסברה האינטרנטית, נזקק בעתות חירום לכמות בלי-מוגבלת של השראה ויצירתיות.

 כמות האינפוגרפיקה והסרטונים ששחרר הענף בזמן אמת במהלך מבצע עמוד ענן ממחישה היטב כי לקחים רבים נלמדו בדובר צהל מאז ימי המרמרה. בימי המבצע הנוכחות הצהלי"ת ברשת השתפרה פלאים: למעלה מ300,000 חברים בדף הפייסבוק, 210,000 עוקבים בטוויטר וקרוב ל600,000 מנויים לערוץ היוטיוב, מציבים את צה"ל בחזית הטכנולוגית גם בהקשר הזה.

כדי לראות איך כל זה נעשה, נפגשנו עם סא"ל אביטל ליבוביץ' ראש ענף תקשורת בינלאומית המנצחת מזה כשמונה שנים על השואו-ביז הצבאי הטוב ביותר במזרח התיכון.

 "במהלך המבצע הקצינים שלנו עשו מאות ראיונות. והצלחנו להשיג תמונה מאוד מאוזנת על המבצע בתקשורת הבינלאומית" מספרת ל 'מידה' סא"ל לייבוביץ'. לדבריה המפגש הישיר של הכתבים עם המציאות העזתית עשתה שירות גדול למסרים של צה"ל "בניגוד למה שהיה במבצע עופרת יצוקה בה נאסר על התקשורת הזרה להיכנס לעזה והם ניזונו בעיקר מפרילאנסים עזתיים שסיפקו תמונה מעוותת, בעמוד ענן הם היו בפנים והם ראו במו עיניהם את הטילים משוגרים מתוך אזורים מאוכלסים. הם דיווחו על זה בעצמם ולא היינו צריכים לנסות לשכנע אותם בזה"

 בכדי להשיג כל זאת, מפעילה אביטל מערך משומן של דוברים ואנשי הסברה הנבחרים בקפידה בהתאם להתאמתם לתרבות היעד הרלוונטית. הענף מחולק על פי קהלי יעד המוגדרים על ידי שפה, תרבות ורמת ההיכרות של אוכלוסיית היעד עם המזרח התיכון וההיסטוריה שלו. בראשו של כל מדור כזה עומד קצין שנבחר בהתאם להכרתו עם תרבות המדוברת, בעדיפות לעולים חדשים המכירים את השפה והתרבות באופן בלתי-אמצעי.

המגע הישיר בא לידי ביטוי גם בנוכחות פיזית של דובר צה"ל בבנייני אולפני הבירה בירושלים, בהם יושבים משרדיהם של מרבית ערוצי התקשורת הזרה, דבר המאפשר לנציגי צה"ל להיות נגישים פיזית בכל שעות היממה.

"במבצע עמוד ענן היה משברון קטן בזמן שהותקף בנין תקשורת זרה בעזה" אומרת לייבוביץ' "הכתבים הזרים, שחלקם יושבים באותו בניין רצו לדעת מה קרה. תוך שעה ארגנתי אצלי בחדר תדרוך לכל הכתבים. הקרנתי את הסרטון של התקיפה והסברנו מה בדיוק תקפנו ולמה. הנגישות הזו היא יתרון מובהק שלנו על פני האויב".

מגייסים תמיכה למבצע. רקטות על בירות העולם

 ניו-מדיה

כהמשך טבעי לעיסוק בתקשורת הבינלאומית, החל להתפתח בענף גם העיסוק בניו-מדיה "עם תחילת מבצע עופרת יצוקה בשנת 2009 עלה צורך להפיץ חומרים חזותיים של תקיפות חיל אויר, התחלנו אז באופן ספונטאני להעלות סרטונים כאלו לערוץ יוטיוב שפתחנו ותוך זמן קצר זכו הסרטונים למיליוני צפיות".

מאז התפתח התחום החדש, ונפתחו עוד ועוד פלטפורמות. כיום נמצא המדור בארגון מחדש במטרה לפתח את התחום כענף עצמאי בדובר צה"ל.

"דובר צהל תא"ל פולי מרדכי מזהה שהתחום הזה הוא חשוב ביותר ונמצא בפריחה" מספרת לייבוביץ' "הוא מוביל מהלך לייסד ענף חדש שייקרא ענף תקשורת אינטראקטיבי. בסופו של דבר אנחנו רואים בזה זירת לחימה נוספת, שהיא לאו דווקא משנית. וככל שהזמן עובר היא מתחזקת ונהיית משמעותית יותר".

מומחי ניו-מדיה: חסרה אינטרקציה עם הגולש
מומחים בתחום טוענים שאמנם דובר צה"ל התקדם רבות, אך הדרך עוד ארוכה. "הזנחת ההתיחסות לתגובות הגולשים היא החמצה גדולה"

                                       קרא עוד

 איך אתם מודדים הצלחה?

"זה באמת דבר שקשה לבחון. אבל כשאני בודקת את המספרים אני רואה הצלחה גדולה מאוד. העובדה שחשבון הטוויטר שלנו שילש את עצמו במהלך המבצע מלמדת שאנחנו נתפסים כמקור מידע אמין ואיכותי. ציוצים שלנו התפרסמו בניו יורק טיימס, וזה אומר הרבה מאוד על רמת האמינות שהתקשורת העולמית נותנת לחומרים שלנו. ציוצים של חמאס לא מגיעים למקומות כאלה."

 איך מתקבל מידע שלכם מול מידע של האויב?

"ללא כל ספק המידע שלנו מקבל אמינות הרבה יותר גבוהה. כתבים רואים את שיטות העבודה של החמאס ומבינים עם מי יש להם עסק. ידיעות הזויות שהחמאס מפיץ פוגעות חזק באמינות שלו. כמה ימים אחרי המבצע למשל, הציג חמאס מיכל דלק נתיק של מטוס וטען שזה מטוס של צהל שהופל, שלא לדבר על טענות אחרות בדבר פגיעה בבניין הבורסה בתל אביב, או פגיעה בכנסת. הכתבים רואים את זה ומבינים שיש בעיה בדיווחים של החמאס"

 מה לבי העולם הערבי יש לכם דריסת רגל שם?

יש לנו עבודה שוטפת איתם ברמה גבוהה מאוד והם נעזרים הרבה מאוד במידע שלנו. זה היה בולט מאוד לפני כמה חודשים כאשר מחבלים חטפו משוריינים מצריים במטרה לפרוץ לשטח ישראל באזור כרם שלום. במקרה הזה המידע היחידי שיצא על האירוע היה מאיתנו. וראש מדור תקשורת ערבית של דובר צה"ל נתן ראיונות בכל הרשתות הערביות. חצי האי סיני הוא אזור בלי הרבה פעילים ברשתות ובטכנולוגיה. כך שבסיקור של האזור הזה אנחנו הרבה פעמים מקור המידע הבלעדי. זה בא לידי ביטוי גם בעובדה שאלפי עוקבים ערבים חדשים הצטרפו לחשבון הטוויטר שלו באותו יום.

 האם את מתרשמת שאנחנו מובילים בתחום הזה בעולם?

כן. הטוויטר שלנו למשל, הוא עם הכי הרבה עוקבים של צבא זר בעולם. כשאנחנו מעלים סרטון תוך שלשה ימים הוא מקבל למעלה מארבע מיליון צפיות. זה לא רק בגלל שישראל מעניינת. זה נובע מהיכולות שפיתחנו. למרות שהעניין העולמי כבר לא ממוקד בישראל כמו שהיה בעבר, התכנים שלנו עדיין זוכים לחשיפה נרחבת מאוד.

 האם אתם עוסקים גם בהכפשת היריב?

 אנו גוף שהאמינות היא הנכס המרכזי שלו ולכן אנחנו באופן עקרוני לא עוסקים בהכפשות. למרות זאת, אם הכפשת האוייב תומכת את המסר שלנו, שיסביר למשל שחמאס הוא ארגון טרור ולא גוף פוליטי, אז וודאי שנעשה את זה. אם יש לי ציטוט של הנייה שמדבר על השמדת ישראל, או מניפסט שיצא ממשטרת חמאס שמנחה את השוטרים להסתובב על אזרחי ולחטוף ילדים ברחוב כמגן אנושי, ברור שאני אפיץ את זה.

בית החולים של חמאס. הסברה יצירתית של דובר צה"ל

יחסים מורכבים

 איך היחסים שלכם עם שאר הצבא? האינטרס שלכם הוא כמה שיותר פרסום, ואילו הצבא מטבעו מעדיף חשאיות

דובר צה"ל פרוס כך שיש לו נציגים בכל יחידה וזרוע. יש דוברים בחיל האויר, בחיל הים ובפיקודים השונים, כך שאנחנו עובדים צמוד עם כל הגורמים בצבא שמכירים את הצרכים שלנו ומשתפים איתנו פעולה באופן מלא. יש הבנה מלאה של הצרכים הללו בתוך הצבא. העולם היום רוצה תמונות וסרטונים ולא מסתפק במלל וכולם מבינים את החשיבות של זה.

אין מתחים עם גורמים אחרים בתוך הצבא שמעדיפים שלא להוציא חומרים?

המסר שלנו מנוסח בכפוף למטרות של המבצע הצבאי. אם המטרה היא להגן על העורף בישראל אז אנחנו נעשה את מה שצריך להעביר את המסר שתומך בכך. דובר צה"ל שייך לאגף המבצעים במטכ"ל, מה שאומר שאנחנו מעורבים בכל התהליכים המבצעיים של צה"ל. כל החומר הצבאי מגיע אלינו בזמן אמת ובאופן בלתי אמצעי ולאחר שהוא עובר אישורים מתאימים של בטחון מידע אנחנו יכולים להפיץ במהירות את החומר החשוב. באופן זה לא נוצרים תהליכים כפולים או פערי זמן משמעותיים, וגם נכסכים מתחים מיותרים.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 תגובות למאמר

  1. אני חושב שהכוח והחיוניות שעומדת מאחורי דובר צהל היא גבוהה מאוד. וככול שהוא יהיה יותר בראש העיניינים ככה גם האזרחים ירגישו יותר בטוחים וגם בעולם ידעו שיש לנו נציג מעודכן ולעניין.
    בעבר בזכות דובר צהל גיליתי שהם מגייסים בוגרים של מבחן מור
    http://www.medschool.co.il/p,941,932.php