לא יותר פטריוטי לקנות כחול לבן

בפרסומות חדשות מפצירים בנו לקנות כחול לבן. מה האמת הכלכלית המסתתרת מאחורי הבקשה, ומה העלויות הנסתרות שלה?

קמפיין פרסום חדש-ישן החל לשטוף את המקרנים ואת שלטי החוצות בימים אלו, במטרה לעודד את הצרכן הישראלי לקנות 'תוצרת כחול לבן'. הסלוגן: "קונים מוצר ישראלי – יוצרים עבודה לישראלים", והפרזנטור אריק זאבי, הכי ישראלי אחרי יאיר לפיד, קוראים לכולנו להיות קצת יותר פטריוטים ולעזור לעובד הישראלי להביא פרנסה הביתה. במשרד התמ"ת, המוביל את הקמפיין, יודעים כיצד בעזרת צו גיוס על רקע דגל ישראל (שעד לאחרונה כנראה יוצר בסין) ניתן לפרוט על נימי נפשו של הישראלי הממוצע ולגרום לו לבחור את המוצר הנכון על המדף.

ובכן, לא נעים להוריד את הדגל לחצי התורן, אך הרעיון שעומד מאחורי הקמפיין רצוף בעיות וכשלים כלכליים.

מהו 'מוצר ישראלי'? אחד התנאים, על-פי משרד התמ"ת, הוא שמחיר המרכיב הישראלי במוצר מהווה 35% ממחירו בשער המפעל. בעידן הגלובליזציה בה מוצר יכול להכיל רכיבים ממספר מדינות שונות קצת קשה להגדיר מוצר מקומי, ולכן גם מוצר הנושא שם ישראלי, ואפילו תהיה עליו תמונה של אריק זאבי, לא חייב להיות ישראלי. ריבת התות בפרסומת אולי מיוצרת בכל שלביה על-ידי ישראלים (מלבד התאילנדי שקוטף את התותים), אך המזגנים של תדיראן נושאים בתוכם כנראה מרכיבים ממדינות רבות.

אין קשר בין יבוא ליצירת מקומות עבודה

בחוות-דעת שהוגשה למשרד התמ"ת ב-2009, נכתב מפורשות כי אין התאמה הכרחית בין מידת הישראליות של המוצר ובין מקומות העבודה שהוא יוצר. כלומר, ייתכן שמוצר שיוצר בחו"ל, בזכות ייבואו, הרכבתו, הפצתו, תיקונו וכו', ייצור יותר מקומות עבודה מ'מוצר ישראלי'. באותו מסמך מצוין נתון מעניין עוד יותר: אם הקמפיין יימשך 10-5 שנים, ייתכן ויביא לתוספת של בסך-הכול כ-4,000 מקומות עבודה.

הקמפיין הוא רק סימפטום לחשיבה כלכלית קלוקלת הרווחת בישראל. הטיעון של 'הגנה על התוצרת הישראלית', שמשמש בין השאר להערמת מכסים על מוצרי יבוא מתחרים, נשען על ההנחה שעל מדינה לעודד יצוא ולצמצם יבוא. לגישה הזו יש שם – מרקנטליזם, והיא שלטה בעולם בין המאה ה-16 ל-18, עד שבא אדם סמית וגילה שעושר האומות לא תלוי בצבירת זהב ברשותן, אלא בפריון העבודה והצריכה שהן מאפשרות על ידי שוק חופשי של ביקוש והיצע.

יש עדיין מי שרואה במדינה מעין עסק גדול שצריך לצמצם קנייה ולהגביר מכירה, שאחרת מוצרים מחו"ל ישטפו את השוק ותיווצר אבטלה נוראית. אלא שלחשש אין שום אישוש מחקרי. למעשה, היבוא והיצוא גדלים וקטנים יחד, תלויים זה בזה כתאומים סיאמיים. נשמע מוזר? הנה הנתונים האמפיריים, מתוך דו"ח הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה:

יבוא

התופעה המעניינת הנראית בגרף מעידה על כך שהיבוא והיצוא מממנים זה את זה בתיווך המטבע. הכסף הזר שנכנס בעקבות היצוא משמש לקנייה של מוצרים מיובאים בזול. כך מתייעל המשק, המפעלים היעילים מייצאים עוד (הלא-יעילים נסגרים), בכסף הזר שנכנס מייבאים עוד, וחוזר חלילה. לפיכך פטריוטיות אין משמעה הפיכת המשק הישראלי למשק אוטרקי.

להתמקד ביתרון היחסי

אין שום עדות לכך שפתיחת שוק לתחרות יוצרת אבטלה. בניגוד לאינטואיציה הרווחת, ההפך הוא הנכון: התחרות מסייעת לשוק העבודה. כיצד זה ייתכן? כדי לענות על שאלה זו, יש להסביר את חוק "היתרון היחסי", שמתאר מצב בו למדינה אחת יש יכולת לייצר מוצר או שירות מסוים בעלות נמוכה יותר ממדינה אחרת.

דיוויד ריקרדו טען כבר ב-1817 כי גם כאשר מדינה א' יעילה יותר ממדינה ב' בייצור כל מוצר, עדיין במקרים רבים ישתלם ל-א' לייבא מ-ב'. נמחיש זאת בעזרת דוגמא. תארו פסיכולוג המקבל לקוחות בתעריף של 300 ₪ לשעה, ומחליט יום אחד להחליף את השולחן בחדרו. הוא בודק ומוצא שהנגר ממול יכין לו שולחן ב-900 ₪, בזמן שהוא בעצמו יכול בשלוש שעות לבנות שולחן זהה בחצי המחיר. מרוצה עד הגג מהחיסכון הוא מספר לאשתו בערב על 450 השקלים שחסך בבנותו את השולחן בעצמו. אתה אהבל, אומרת אשתו, בזמן שבנית את השולחן יכולת לקבל לקוחות לטיפול ולקנות את השולחן מהנגר ללא מאמץ.

גם במסחר הבינלאומי, ככל שהסחר חופשי יותר, כל מדינה מייצרת על-פי יתרונה היחסי ומייבאת את המוצרים בהם היא חלשה יותר. המשמעות של סחר חופשי לשוק המקומי היא הפניית עובדים למקומות עבודה יעילים, העלאת משכורות, הגברת היצוא, ותוספת מקומות עבודה.

משמעות נוספת, החשובה לנו כצרכנים יותר מכל השאר, היא הוזלת העלויות של המוצרים המיובאים ממדינות המייצרות אותם ביתר יעילות. אמנם ישנם תחומים בהם מדינות רבות מסבסדות מוצרים ופוגעות בסחר החופשי, אך עם השנים מורידות אמנות הסחר את המגבלות ומיטיבות עם המדינות השותפות בהן.

ומה עם החלשים?

טיעון נפוץ בו משתמשים מתנגדי הסחר החופשי הוא שלישראל יתרון יחסי בתעשיות עתירות ידע (הייטק, ביוטק, כימיקלים, תרופות), שמתאימות רק לפלח המשכיל והחזק יותר של האוכלוסייה. נפלטי מפעלי הטקסטיל או פרי גליל, הם אומרים, לא יהפכו למהנדסים לאחר פיטוריהם.

אך הטיעון הזה אינו עומד במבחן הביקורת. העובדה היא שלמרות סגירת ענפים לא יעילים במשק בעשרים השנים האחרונות, ישנה עליה בהשתתפות בשוק העבודה. שהרי צמיחת התעשיות עתירות הידע מהווה גם מקור גדול לעבודות מכל הסוגים; בפארקי התעשייה נדרשים גם עובדים רבים לניקיון, מזון, גינון, בינוי, וכו'. בנוסף, ענפי החקלאות, הבניה והסיעוד נסמכים על עובדים זרים, והתעשיה המסורתית מחפשת בנרות ידיים עובדות (רתכים, מסגרים, חרטים, חווטים, חשמלאים, ועוד). כך שאם יש אבטלה ישראלית, היא לא תוצאה של אובדן מקומות עבודה.

על התוצאות הלא-רצויות של חוסר-יעילות כלכלית שהמדינה מפצה עליו בכספי מיסים, לא תשמעו בקמפיינים שמוכרים לנו כחול לבן. לכן, גם כאשר עוטפים לנו תכניות כלכליות בצלופן 'הכי ישראלי', כדאי לזכור כי לא תמיד מה שעטוף בצבעי הדגל מלמד על האינטרס הלאומי האמתי. האמת הכלכלית הפשוטה היא שהצרכן החכם, הקונה מוצרים טובים וזולים (ישראלים או לא), תורם למשק המקומי לא פחות ממי שמתעקש על יקר יותר ואיכותי פחות מטעמים לא-כלכליים.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 תגובות למאמר

  1. יפה כתבת אברום,
    אבל בסופו של דבר, אתה לא חושב שעבור שני מוצרים זהים (או כמעט זהים)ובעלי אותו מחיר (או כמעט אותו מחיר), ושאחד מהם מיוצר בסין (רובו ככולו) ואחד בארץ (רובו) יהיה יותר טוב למשק הישראלי שנקנה את המוצר הישראלי?
    אני חושב שהתשובה ברורה.
    לכן בכתבה הזו אתה מביע אמנם בצורה טובה את המורכבות של התועלת בקניית "כחול לבן", אבל לא סותר את ההנחה הבסיסית כי באופן כללי כדאי לקנות כחול לבן.
    אגב, ממילא לא נראה לי שצרכן יעדיף לשלם עוד 50% על מוצר רק כי הוא מיוצר בישראל, ולכן ברגע שמתאפשר ייבוא השוק כבר עושה את שלו, ללא קשר לקמפיין זה או אחר. אם אתה טוען שצריך להפחית מכסים, אז זו כבר טענה אחרת.

  2. יואב, חברה שמצליחה לייצר בזול ובאיכות לא צריכה את הקמפיין כדי להצליח. סביר להניח שהיא גם תייצא חלק נכבד ממרכולתה. עבור מקרה היפותטי של שני מוצרים זהים בשני הפרמטרים אפשר להוסיף גם את השיקול של מקום הייצור, אך שים לב שקריטריון ה-35% מגדיר את הישראליות של המוצר באופן די שרירותי, וייתכן שמוצר מסויים ש80% ממנו מיובא ייפגע בגלל הקמפיין למרות שהרבה מקומות .עבודה ישראליים תלויים בו. גם היבואנים צריכים להביא פרנסה
    מעבר לכך, מהכרותנו עם השר שמחון איש ההתישבות, הקמפיין הוא רק קצה קרחון למדיניות הסבסוד בענף החקלאות (בו כמעט מחצית מהעובדים אינם ישראלים) והמזון שנשענים על אותה הילה פטריוטית אבל מקשים עלינו לסגור את החודש

  3. אברהם,

    אני חושב שמה שאתה מתאר פה זה יישום של עקרון כלכלי בסיסי על מציאות מורכבת.
    העקרון של יתרון יחסי נכון ברמה העקרונית שלו אך הכלכלה העולמית אינה כלכלה קיסייאנית הפועלת על יעילות נטו.
    לפי דעתי, יש טעם להגביל ולכוון את הכלכלה באמצעות מכסים ומסים כפי שעושים בכל מדינה. הסכמי סחר בינלאומים כוללים בתוכם אינספור של סעיפי משנה על מנת להגן על אינטרסים כלכליים פנים מדיניים כדי להמנע מ"אפקט היעילות" שאתה מדבר עליו.
    אל תשכח שיעילות כלכלית עולמית שונה מיעילות כלכלית לאומית.

    ולמרות כל זאת, אני לא רוצה להצדיק את המהלך. ברור שהוא לא פטריוטי טהור אלא מונע מאינטרסים כלכליים של לובי כזה או אחר. כמו כן, אני מסכים איתך לגבי חשיבות של יעילות כלכלית.
    רק רציתי להגיד שקשה להפשיט את הנושא לרמת כלכלה בסיסית כ"כ.

    חוץ מזה, שאני ממליץ לקחת את נתוני הלמ"ס בערבון מוגבל. אם כי אני יודע שאין לנו הרבה ברירה אחרת…

  4. נכון מאוד!
    Market Acceptance
    וכן
    Price Discovery
    הם התורה הכלכלית כולה על רגל אחת.
    יתרה על זאת, יבוא עולה המון כסף בשינוע סחורות ובמנהלות (אדמיניסטרציה),
    בעוד שעבודות פשוטות עוברות לרובוטים. כבר כיום בדר"כ לא שווה ליבא רכב מודרני לגמרי

    באיכות גבוהה מסין למערב – בהנחה שהיה מיוצר כזה, כי עלויות השכר במערב ליצור כזה
    רכב פחותות מעלויות השינוע והמנהלות. בעתיד גם שאר המוצרים יעברו לרובוטיקה.
    התחרות הבינלאומית היא שאילצה את יצרניות הרכב האירופאיות להוביל את מהלך הרובוטיקה
    עוד בשנו השבעים, קרי ברגע הראשון שהתאפשר טכנולוגית(מיחשוב) ובמאמצי על.

    הפיאט ריתמו הראשונה משנת 1978 היתה ניסיון בעייתי אבל הלקחים הופקו והיא הוחלפה בנובה-ריתמו שנקראה גם לנציה דלתא שהיתה המובילה בקבוצתה בתחילת שנות השמונים.
    פיאט גם היתה הראשונה במנוע מורכב רובוטית, ה FIRE של לנצ'יה/אוטוביאנקי Y10 בשנת 1988.
    המיחשוב הוא שמאפשר את הרובוטיקה. מהפכת האינטרנט לא היתה כל-כך ברוטאלית אלמלא השווקים הפתוחים. העוצמה וההשפעה של אמזון, איי-ביי, פיי-פאל ורבות אחרות מתאפשרת
    בראש ובראשונה מהפתיחות הכלכלית הבינלאומית.
    מהפכת ההדפסה התל-ממדית המתרחשת בימינו היא נחשול אימתני בעל השפעה אדירה
    שלמרות שמוכר במיליארדים בודדים בשנה נחשב לתחום שרק בקושי החל,
    וכבר מזוהה בעולם כאיום קיומי מהותי על הגלובליזציה, כלאמר על חלקו של הסחר הבינלאומי
    מכלל הסחר העולמי וכתוצאה מכך על עוצמת התלויות והקשרים שבין המדינות.

    הגנה על תוצרת מקומית ראויה רק להיבט הבטחוני של אי-תלות באספקה מחו"ל
    וגם אז מאגרים גדולים עשויים לספק מענה מיטבי(דלק, מזון יבש, חלקי-חילוף).