חוששים מהאסלאם: אירופה מצנזרת את עצמה

המהומה סביב סרטון אנימציה חובבני המציג את חיי מוחמד והתפתחות האסלאם חושפת טפח מלפיתת החנק שמטיל האסלאם על החירות במערב

המהומה סביב סרטון אנימציה חובבני המציג את חיי מוחמד והתפתחות האסלאם חושפת טפח מלפיתת החנק שמטיל האסלאם על החירות במערב. יוצר הסרט, שהואשם בהסתה עוד לפני פרסומו, עשוי להישלח לפקיסטאן שם ימצא את מותו. אירופה תחת הסהר: תמונת מצב עגומה

הפגנות בסידני בעקבות פרסום הסרט 'תמימות המוסלמים'. צילום: ג'יימי קנדי

בניגוד לסערות שפרצו בשנים האחרונות סביב פרסום קריקטורות של מוחמד בעיתון דני בשנת 2005 וסביב הסרט 'תמימות המוסלמים' מהשנה שעברה, המהומה שמתחוללת בימים אלו בספרד מלמדת על עליית מדרגה בחששו של המערב מפני הזעם האסלאמי. הפעם אפילו לא חיכו השלטונות באירופה להפגנות מוסלמיות אלימות: לקראת פרסומו של סרט אנימציה דל-תקציב העוסק בחיי הנביא מוחמד, בחרו באירופה לנקוט בצעדי-מנע: בבלגיה העלו את רמת הכוננות לדרגה הגבוהה ביותר, ובספרד נעצר יוצר הסרט בעוון הסתה לאלימות דתית.

משחק באש

זהו סיפורו של אימראן פיראסאט, מוסלמי פקיסטאני, שבגיל 26 עזב את הדת והחל להתבטא בחריפות נגד האסלאם. כאשר נשא פיראסאט אישה לא-מוסלמית, הרדיפות נגדו הפכו בלתי-נסבלות, ובשנת 2004 הוא היגר מפקיסטאן לספרד, אשר העניקה לו מעמד של "פליט על רקע רדיפה דתית". ב-2008 עבר לאינדונזיה עם אשתו וילדיו, וגם שם המשיך לפעול נגד האסלאם. בכך הביא על עצמו פיראסאט איומים קשים וחשש אמיתי לחייו, עד שלבסוף נעצר על-ידי השלטונות באשמת "חילול הקודש" ונשלח חזרה לספרד.

פיראסאט האמין כי תחת החסות האירופאית יוכל להמשיך את מאבקו ללא חשש. ואכן, בשנתיים האחרונות הגדיל את היקף פעולותיו: הוא הקים אתר בשם "עולם ללא אסלאם", כתב מאמרים העוסקים בסכנות האסלאם והעניק אינספור ראיונות לרדיו ולערוצי הטלוויזיה. בחודש מרץ האחרון, פיראסאט זכה גם להצלחה מקומית, לאחר שחיבר עצומה הקוראת לממשלה הספרדית להוציא את הקוראן מחוץ לחוק. לא עבר חודש וכבר הודיעה ועדת החוקה של הפרלמנט הספרדי כי קיבלה את העצומה והסכימה לחקור את העניין לעומק.

סופה של ידידות מופלאה

בשלב זה החלה מערכת היחסים בין פיראסאט לרשויות ספרד להידרדר.

יומיים לאחר שחיבר את העצומה, נדרש פיראסאט לחקירה על-ידי משטרת ספרד בחשד כי  תכנן לשרוף ספרי קוראן בפלאזה דל-סול שבמרכז מדריד. לפי ההצהרה שפרסמה המשטרה, החוקרים שאלו את פיראסאט האם הוא "מבין שפעולותיו עלולות לפגוע ברגשות הדתיים של אלו הרואים עצמם כמוסלמים", וכן אם הוא "מודע לכך ששריפת ספרי קוראן עלולה להיחשב כפשע … תחת החוק המתייחס לפשעים נגד פגיעה ברגשות דתיים?". פיראסאט טוען כי החוקרים גם שאלו מדוע הוא לא עוזב את ספרד ושורף את הקוראן בארץ אחרת.

אימראן פיראסטאט. צילומסך: מתוך הסרט הנביא התמים

בדיעבד מסתבר כי החקירה היוותה סימן לבאות. אך היא לא עצרה את פיראסאט, שפירסם בתחילת חודש נובמבר את הקדימון לסרטו החדש "הנביא התמים: חייו של מוחמד מנקודת מבטו של מוסלמי לשעבר".

הסרט דל-התקציב, שאורכו כשעה, נעשה בשיתוף עם הכומר האוונגליסטי האנטי-אסלאמי ד"ר טרי ג'ונס, המפורסם בעיקר בשל האירוע בו שרף ספר קוראן במחאה על כליאתו של כומר נוצרי באיראן. הסרט נפתח בהקדמה של ג'ונס, בה הוא מבטיח כי בסופו נגלה את התשובה לשאלה "האם מוחמד היה נביא שנשלח על-ידי אלוהים, או שמא היה אדם משוגע המונע על-ידי מניעיו המושחתים, ובכך ייסד דת של אלימות ועריצות?".

באמצעות גרפיקה חובבנית המלווה בקריינות של פיראסאט עצמו, מתאר הסרט את מהלך חייו של מוחמד החל מילדותו, המשך בעיצוב אישיותו וכלה בהקמת האסלאם ובהתגבשותו לדת כפי שהיא היום. טענתו המרכזית היא שישנו קשר ישיר בין מעלליהם של המוסלמים בימינו לבין ה"אישיות המושחתת" של מייסד הדת. בכדי לבסס את טענתו, מציג פיראסאט בסרט מגוון רחב של ציטוטים מהקוראן ומהחדית'.

תמימות המערב

לאחר שהודיע פיראסאט על כוונתו לפרסם את סרטו החובבני המלא ב-14 בדצמבר, נתקפה אירופה פאניקה. שבוע לפני התאריך המיוחל, הודיע שר הפנים הבלגי כי מדינתו נוקטת צעדי-מנע לקראת פרסום הסרט, והעלתה את רמת כוננות הטרור לדרגה האחת-לפני-הגבוהה-ביותר. פיטר מרטנס, חבר בחדר המצב של מנכ"ל משרד-הפנים הבלגי, הסביר כי "הקדימון עלול להיתפס כאסלאמופובי … [הוחלט] להגביר את רמת האיום לדרגה שלוש מתוך ארבע … הודענו לכל כוחות המשטרה במדינה להיות דרוכים במיוחד". בראיון לעיתון De Morgen אמר בכיר במודיעין הבלגי כי "ההיסטוריה הקרובה מלמדת אותנו שהתגובות עלולות להיות אלימות. איננו יכולים להסתכן".

בספרד הלכו בעקבות הבלגים, והחליטו גם הם להקדים רפואה למכה. ב-13 בדצמבר האשים בית-משפט במדריד את פיראסאט ב"הסתה לאלימות דתית", והוא שוחרר בתנאי שלא יפרסם את הסרט. במקביל, החל משרד הפנים הספרדי בתהליך שלילת האזרחות של פיראסאט בטענה כי "יצירת הסרט מהווה סכנה לביטחון הלאומי".

בראיון שנערך עמו, הביע פיראסאט פליאה נוכח התגובה החריפה של רשויות ספרד:

ספרד העניקה לי מעמד של פליט דווקא בגלל הביקורת שלי כלפי האסלאם … המדינה הנהדרת הזו כיבדה את חופש הביטוי שלי במהלך השנים. לפתע, בשל מעשה שאינו שונה ממה שעשיתי במהלך השנים האחרונות, הרשויות מאיימות לשלול את מעמדי כפליט; לגרש אותי בחזרה לפקיסטאן, שם מצפה לי עונש מוות ודאי; וכי יאסרו אותי במידה ואמשך בתכניתי לפרסם את הסרט.

כאשר נשאל ביחס לתזמון של רשויות ספרד, השיב פיראסאט כי "יכולות להיות לכך שתי סיבות: הפחד מאלימות המוסלמים בעולם ובספרד בפרט, וערעור היחסים הדיפלומטים עם מדינות אסלאמיות המשקיעות בספרד… זו לא אותה ספרד אליה הגעתי לפני 7 שנים, בה היה חופש ביטוי מלא".

עלילת דם

הגורמים המוסלמים המנסים להשתיק את פיראסאט משתמשים גם בטקטיקה הישנה-חדשה של עלילת-דם.

בימים האחרונים דווח בערוצי התקשורת השונים בספרד כי לפיראסאט עבר מפוקפק, הכולל חטיפה וביתור אדם בתקופה בה שהה באינדונזיה. מקור הטענה הוא צו מעצר לפיראסאט ששלחה אינדונזיה לספרד, הדורש את הסגרתו בשל החשדות דלעיל. על-אף שהוחזק במעצר בית, בית המשפט בספרד אפשר לו לשטוח את טענותיו לפני שיוסגר חזרה לאינדונזיה. כשהובא בפני שופט, ביקש פיראסאט לבחון את הראיות לפשע שלכאורה ביצע. בשלב זה נחשפו האינדונזים במערומיהם. על-אף ההאשמות החמורות, בית המשפט בספרד לא קיבל מהם ולו ראיה אחת. במאי 2011 הקימו הספרדים ועדת חקירה לבירור העניין, אליה הוזמנו נציגים מאינדונזיה, אך הללו אפילו לא טרחו להופיע. פיראסאט שוחרר ממעצר וזוכה מכל אשמה.

פרסום הידיעה, שללא ספק נועדה להכפיש את שמו הטוב של פיראסאט, מעלה תהיות קשות ביחס לאמינות התקשורת הספרדית. כיצד גופי תקשורת גדולים וחשובים מפספסים את מה שאנחנו מצאנו בחיפוש פשוט בגוגל?

אדישות המוסלמים

בסופו של דבר, ב-15 בדצמבר העלה הכומר ג'ונס את הסרט המלא ליו-טיוב, ובכך הפריך את החששות הרבים סביב השקתו. הסרט המשעמם והמשמים זכה בפחות מ-50,000 צפיות, ונכון לעכשיו התקבל באדישות בקהילה המוסלמית בעולם. לעומתו, הסרט "תמימות המוסלמים" זכה עד כה למיליוני צפיות.

'הזעם המוסלמי' אם כן, לא הגיע. כל שנותר הוא לנסות ולהבין את ההתנהלות הבעייתית של רשויות ספרד. המקרה של פיראסאט חושף שינוי תודעתי מדאיג המתחולל באירופה. חופש הביטוי, הנגזר מערך החירות, מהווה חלק בלתי נפרד מאושיות הדמוקרטיה. כיצד רשויות ספרד, אשר הצילו את פיראסאט ממוות ודאי, מאיימות לשלוח אותו בחזרה לידי רודפיו? האם לפיתת הטרור האסלאמי באירופה כה עוצמתית, עד כדי רמיסת הערכים הבסיסיים ביותר לעולם החופשי?

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 תגובות למאמר

  1. אני תמיד מנסה להשוות בין תגובות להשמצת האיסלאם באירופה לתגובות להשמצת היהדות שם
    אין פחד אירופאי להשמיץ יהודים ויהדות כי ידוע שהתגובה תהיה מחאה קלושה.אולי, במקרה הקיצוני, כמה הפגנות
    לעומת זאת כאשר תוקפים את האיסלאם, העולם רועד מפחד התגובה
    זו המציאות ולא נראה שהיא תשתנה