חשיפה: כך מדריך מייסד עמותת 'עיר עמים' קצינים בכירים בצה"ל

הסגל הבכיר של פיקוד מרכז, בהובלת האלוף ניצן אלון, השתתף בסיור בירושלים בהדרכת עמותת 'עיר עמים', הפועלת לחלוקתה של העיר

הסגל הבכיר של פיקוד מרכז, בהובלת האלוף ניצן אלון, השתתף בסיור בירושלים בהדרכת מייסד עמותת 'עיר עמים', הפועלת לחלוקתה של העיר. במשך שעה וחצי האזינו הקציני הבכירים להסברים אודות "ההתיישבות המשיחית" במזרח העיר שמהווה "מכשול לשלום", במה שמוגדר כ "סדרת חינוך לערכים, ציונות וירושלים"

משתלבים בערכי צה"ל? הפגנות סולידאריות שייח' ג'ראח. צילום: אמיר ביתן

תושביה היהודים של שכונת שמעון הצדיק (שיח' ג'ראח) מורגלים לחזות בסיורים פוליטיים של ארגוני סולידריות וקבוצות פעילים אנרכיסטים. בשכונה מורגלים לראות אנשי שמאל הבאים להכיר מקרוב את העוולות שמעולל המשטר הציוני באמצעות יהודים שקונים בתים וגרים בהם. אך השתתפותם של קציני צה"ל בפעילות מסוג זה היא תופעה חריגה, ואף מדאיגה.

ביום ב' שעבר (31.12) נערך במקום סיור של סגל הקצונה הבכיר של פיקוד מרכז, בנוכחותו של אלוף הפיקוד, ניצן אלון, ובהדרכתו של עו"ד דניאל זיידמן ממייסדי עמותת השמאל 'עיר עמים', הפועלת למען חלוקתה של ירושלים. הסיור, שארך כשעה וחצי, עסק בהתיישבות היהודית במזרח-העיר ובמשמעויותיה המדיניות.

עמותה פוליטית

אין בידינו תמלילים מפורשים של ההרצאה ששמעו בכירי פקוד מרכז, אך די בגלישה קצרה באתר העמותה בכדי להבין את רוח הדברים שבפיה.

ייתכן שזיידמן סיפר לאורחיו כי: "תמיכת הממשלות בייהוד שכונות פלסטיניות באמצעות התנחלויות של ארגוני ימין צפויות לשים לאל כל ניסיון לפשרה ולנורמליזציה של היחסים בין ישראלים ופלסטינים בעיר".

ואולי הוא הסתפק הפעם בהסבר נטול-פניות הפורש את "מגוון ההצעות הקיימות באשר לאופי הפתרון המדיני הרצוי בירושלים: … החל מחלוקתה הפיזית של העיר וכלה בהחלת ריבונות ישראלית-פלסטינית משותפת".

ניצן אלון. צילום: דובר צה"ל

גם השאלות ששאלו הקצינים נותרו חסויות מאזנינו, כך שאיננו יודעים אם מי מהם ההין להתעניין בנוגע לפעילותה בפועל של 'עיר עמים', ארגון המצהיר מפורשות שאיננו ארגון זכויות אדם. אם שאל, סביר להניח שהפיקוד הבכיר שלנו זכה ללמוד כי: "עבודתנו היא פוליטית משום שסוגיית ירושלים היא סוגיה פוליטית … העמדה הפוליטית שבה אנחנו מחזיקים היא תמיכה בפתרון שתי המדינות והשגת הסכם מדיני שיסדיר את חלוקת הריבונות בירושלים באופן שיאפשר את מימושו של הפתרון הזה".

סיור חד-צדדי

לפי עדותם של מתיישבים יהודים שנכחו במקום, ההשערות שלנו אינן רחוקות מן האמת.

"הוא [זיידמן] אמר להם דברים חמורים", מספר ל'מידה' יוני יוסף, דובר מתיישבי שכונת שמעון הצדיק. "הוא הסביר להם שההתיישבות במקום היא התיישבות משיחית ושהיא מכשול לשלום, וטען שמדובר במורסה בליבה של העיר". לדבריו, "זו הייתה הרצאה פוליטית נטו וזאת לפי כל העדויות של האנשים שנכחו בהרצאה הזו".

לפי יוסף, נציגי היישוב היהודי שנכחו במקום פנו לאלוף הפיקוד ניצן אלון בבקשה שיאפשר גם להם להרצות בפני הקצינים. אך ניצן דחה אותם במילים "טוב, טוב, שמענו, שמענו". "אני חושב שהצבא לא אמור לערב פוליטיקה בפעילותו", מסכם יוסף, "אבל אם כבר רוצים לעשות סיור, חשוב שיבואו לשמוע את שני הצדדים. לא לשמוע רק צד אחד וללכת".

מאיפה הכסף

עמותת 'עיר עמים', למי ששאל, אינה מסתפקת בתרומות מיהודים חמים שהדולר מצוי בכיסם. על-פי דו"חות העמותה, בשנת 2011 לבדה היא זכתה למענקים בסך מצטבר של 1,077,913 ₪ מממשלות אנגליה, שוודיה והאיחוד-האירופי. את הסיורים בעיר מקיימת העמותה במטרה מפורשת "להשפיע על המדיניות בנושא ירושלים". הרצאה בפני קצינים בכירים מפיקוד מרכז של צה"ל יכולה בהחלט להיחשב כהצלחה רבתי.

תגובת דובר צה"ל

מדובר צה"ל נמסר כי "בפיקוד מרכז ערכו סדרת חינוך לערכים, ציונות וירושלים, לקצונה הבכירה בפיקוד בהובלת מפקד הפיקוד, במסגרתה הועברה גם הרצאתו של ד"ר עו"ד דני זיידמן. במסגרת ההשתלמות הוצגו לקצינים קשת של דעות ותפיסות עולם, כפי שמתחייב מהאתיקה של הפעילות החינוכית בצבא. ההרצאה הועברה בצורה עניינית שלא נגעה בהשפעות פוליטיות".

תיקון והבהרה

בגרסה קודמת של כתבה זו התקבל הרושם כי עו"ד דניאל זיידמן פעיל כיום בעמותת 'עיר עמים'. בעקבות פניות שנתקבלו במערכת אנו מבהירים כי עו"ד זיידמן איננו פעיל כיום בעמותה. עו"ד זיידמן ייסד את העמותה בשנת 2000, אך בשנים האחרונות הוא איננו פעיל בה. אנו מתנצלים בפני עמותת 'עיר עמים' על טעות זו.

למי שתהה: זיידמן היום לא ממש נח. מאז פרישתו מ'עיר עמים' הוא הספיק להקים את ארגון 'ירושלים דלמטה' הפועל "לזיהוי ומעקב מלוא טווח ההתפתחויות בירושלים, אשר עשויות להשפיע על התהליך המדיני או על אפשרויות להסדר קבע, לערער את יציבות העיר, להצית אלימות או ליצור משבר הומניטרי". גם מימונו של ארגון זה מבוסס על למעלה מ-690,000 ש"ח בשנה המגיע מישויות זרות, כפי שניתן  לראות בדו"ח הכספי שלהם.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

15 תגובות למאמר

  1. הרבה לפני שדנים במהות המסרים מתבקשת שאלה אחת בסיסית – האם ראוי שחיילי צה"ל וביחוד בכירים וקובעי מדיניות יתודרכו ע"י גורם שממומן ע"י כספים מחו"ל, ובפרט כאלה שיש להם צבע ממשלתי כלשהוא? מה הייתם אומרים על הדרכה לצוערי ווסט-פוינט שמועברת ע"י אנשי המגבית, למשל??

  2. ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "ח"כ ישראל חסון אכן פנה לשר הביטחון, ונענה כי ראש ענף חינוך והסברה בחנה את הסיור ש'עיר עמים' מציעה. נוסף לכך, לפני כחודש התקיימה ישיבה עם יו"ר 'עיר עמים' ובה הובהר שהפעילות -א י נ ה מתאימה לחיילי צה"ל-. במקרים שנמצא לנכון לשלב את עמותת 'עיר עמים' בסדרות למפקדים בכירים, נעשה זאת באופן מבוקר".

    http://www.nrg.co.il/online/54/ART2/241/008.html?hp=54&cat=869&loc=17

  3. לעורכי 'מידה' שלום רב.
    לו לא הייתם מסתפקים ב"גלישה קצרה באתר" אלא טורחים לעשות תחקיר מינימלי, או לפחות להיכנס לדף ה"אודות" באתרנו, הייתם יודעים שעו"ד דני זיידמן כבר מזה מספר שנים אינו קשור לעמותת 'עיר עמים' וסיור זה לא היה מטעמנו.
    עיר עמים היא עמותה פוליטית, בעלת תפיסת עולם וחזון לגבי הפתרונות והמדיניות שלדעתנו משרתים את האינטרס הישראלי בירושלים המזרחית ואנו מצהירים על כך בגלוי, כמו גם על מקורות המימון שלנו, להבדיל מעמותות ימין מסוימות שפטורות מכך משום מה.
    בסיורים שלנו השתתפו מעל שלושים אלף איש ואישה מכל קצווי הקשת הפוליטית, רובם ישראלים וחלקם מחו"ל. אנחנו שמחים לארח בסיורים ובהרצאות שלנו כל גוף, ובכללו צה"ל, אך בתקופה האחרונה לא הדרכנו סיורים מטעמו.
    אנו מזמינים גם את צוות 'מידה' לסיור מיוחד בירושלים המזרחית, או לחלופין להצטרף לאחד מסיורנו לקהל הרחב, בו תוכלו להתרשם מהתכנים והאופן בו הם מועברים, בתקווה שהדיווח שלכם להבא יהיה הוגן מבוסס על דברים שאכן נאמרים ולא על מה שהכותב מדמיין ש"ייתכן ונאמרו" על בסיס "גלישה קצרה באתר" ודעותיו הקדומות.
    אנו דורשים תיקון והתנצלות במקום בולט בדף הבית, מצפים שלהבא תפנו אלינו לקבלת תגובה כמקובל, ומחכים לחשיפה על הדרכות שמועברות לחיילים וקצינים בירושלים המזרחית ע"י עמותות פוליטיות מהימין הקיצוני, שספק אם מקפידות על מידע מדויק כמונו.
    בברכה, צוות פעילות ציבורית – עיר עמים.

    1. הגענו לזמנים טובים שהשמאלנים מתרגשים מזה שהם מקיימים את דרישות החוק ומפרסמים את המדינות שתורמות להם… בשלב הבא תתגאו שאתם משלמים מיסים, ובסוף אפילו תתגייסו לצה"ל?

    2. איך לעזאזל עמותה שמכריזה שהיא פוליטית ומקדמת פתרון פוליטי מקבלת תקצוב אירופאי?
      זה שווה תחקיר נפרד, ואפילו שאילתה למדינות התורמות. ג'ראלד שטיינברג וממשלת ישראל הבאה: לטיפולכם!!!!

    3. שאלה קטנה ופשוטה – מה עם שקף וטקסט כדלקמן בתחילת ובסיום כל מצגת וסיור –

      "כל המימון שלנו מגיע ממקורות בחול , רובם אירגונים ממשלתיים, חלקם ממומנים על ידי ממשלות בעצמם, אפשר לראות פירוט בדיווחים שלנו שמשקפים את מה שנדרש לדווח בארהב בחוק סוכנים זרים"

  4. עיר עמים טוענים שאין להם קשר לסיור ושעו״ד זיידמן לא עובד אתם כבר כמה שנים. הם גם טוענים שפנו אליכם והבהירו לכם שטעיתם. מתי אתם מתכננים לתקן?

  5. תיראו חברים לא רק מר בנט המציר שהוא ימין שפוי מתעה כאן את כולנוגם מרעיל ניצן אלון ובהדרכתו של עו"ד דניאל זיידמן ממייסדי עמותת השמאל 'עיר עמים', הפועלת למען חלוקתה של ירושלים. אז אחים יקרים אעבור איתכם למשל:כאשר 1 או 2 או 3 או 4 אומרים לך שאתה שיכור וכי אתה נוהג את הרכבת למדרון ההר אל תאמין אך כש5-6-7 ו שמונה אנשים חוזרים ושונים שונים וחוזרים ושוב אמרים לך שאתה שיכור . די באמת אתה כאן לא מאמין , אז אל-הי-ם מתי תתעורר כשנשמע אנחנו את הבום של התרסקות אבריך ?הי יהודים תתעוררו מה קורה לנו כאן כאן לא מכירים את תכניתו המדינית של נפתלי בנט, ואת הצהרות חברי מפלגתו, למפלגת הבית היהודי אין כל חשש ומר לכם מה תוכניותיו בהקמת מדינת טרור ביהודה ושומרון. בנט מצהיר על כך בתכניותיו באופן ברור ובולט כשהוא אומר: שטחי A ושטחי B יהיו אוטונומיה "פלסטינית" למה אתם חושבים כי הוא מתכוון אתם מבינים ויודעים לקרוא מפה יודעים לחשב רק אנשי מזרח ירושלים הגרים קרוב לחומה בגבול הישן בין ישראל לירדן ידעו לענות לכם רק הם אשר ספגו את היתעללות חילי ירדן מהעבר השני של החומה מה רק הם יוכלו לספר לכם מה הסכנות שמר בנט הולך להכניס את כולנו

  6. עקיבא, אני מבין מדבריך שחיילי צה"ל מעולם לא השתתפו בפעילות של עמותת אלע"ד, במרכז המבקרים בשבי שומרון, בחזיון האורקולי בכפר עציון או בשאר אתרים כאלה שבהם אין ולו אמירה פוליטית אחת, אין הכנסות מתרומות זרות והם פועלים מתוך ערכים טהורים של מוסר אוניברסלי. האם כוונתך שהקצונה הבכירה של הצבא צריכה להחשף רק לעמדות קונצנזסולאיות, או שמא דעתך היא שהיא צריכה להחשף רק לעמדות ימניות?

  7. שלום..הנו דבר מסוכן לגנרלים פוליטיים

    כמו שבטלה מסוכנת לצבא…

    בזמן שלום, "גנרלים של שלום" שאלה הם הגנרלים של צה"ל מאז מלחמת לבנון הראשונה…עסוקים בעיסוקים פוליטיים…עד כדי הקמת עמותות בלתי חוקיות, ובלתי חוקיות ללובשי מדים…

    עקומת עמותה שכזו, הסותרת החטלות ממשלה, ע"י גנרל מצביעה על אי יכולת אכיפה של חוקי המדינה על הצבא…עד כדי אנרכיה….

    בצבאות ערב..אנרכיה שכזו יכולה להוביל ל-:

    1. השתלטות הצבא על המדינה
    2. משטר צבאי שיפיל את השלטון
    3. פוטש של הצבא

    הרמטכ"ל אשכנזי למעשה כבר לא בצבא..אך התסיסה בצה"ל לא נעצרה…

  8. _
    ש"ט

    "הצבא יסתדר בלי השמאל, אבל השמאל לא יסתדר בלי הצבא.

    אם השמאל לא יהיה בצה"ל, הוא לא יהיה " לטוב או לרע, המפתח להשפעה על דרכה של המדינה מחובר לשירותך במדים, וימשיך להיות כזה בעתיד.

    אם השמאל לא יהיה בצה"ל, הוא לא יהיה "

    נחום ברנע
    ידיעות אחרונות

  9. מתוך סטאטוס שפירסמתי היום בעמוד הפייסבוק שלי, שעולה בקנה אחד עם החד-צדדיות של עמותת עיר עמים:

    לא האמנתי שזה מה שיקרה.

    קפצה לי עכשיו ידיעה מטעם העמוד של עמותת ״עיר עמים״. נכנסתי להתרשם ממה שהם מפרסמים, וראיתי שהם פרסמו תמונה של הרס בית פלסטיני בבית חנינא והביעו על כך צער רב. תחת התמונה התנוססו תגובות שמאלניות שגם הן מבכות אותה, ולצידן תגובות מתלהמות ולא אינטליגנטיות מצד כאלה המזוהים עם הימין. (תסתכלו בפרסומים שלהם מיום ה1.6 או טיפה אחורה ותראו בעצמכם).
    אני בתמימותי ביקשתי לשאול בתגובתי האם החבר׳ה של עיר עמים היו מבכים באותו האופן גם את ההרס של גבעת האולפנה בבית אל?
    עוד הוספתי שכאשר אדם עובר על החוק הוא לוקח בחשבון את ההשלכות שיכולות להיות לדבר, כמו לבנות באופן בלתי חוקי במדינת חוק. ולבסוף רק הצעתי שעיר עמים לא יתיימרו להיות ״בלתי-מפלגתיים״.
    לא עברה דקה מרגע פרסום צגובתי ונחסמתי מהעמוד שלהם ומהאפשרות לצפות בפרסומים שלהם. ואני מניח שגם התגובה שלי, האינטלגינטית והבלתי-מתלהמת, נמחקה על ידם. (לכן אין ביכולתי להפנות אתכם עם לינק או תיוג).
    טוב, כנראה ככה מתנהגים כשמציבים לך מראה מול הפרצוף. וככה זה כשמעוניינים להציג את כל אנשי הימין ככאלה שאינם פועלים מהיגיון אלא מונעי שנאה יצריים שרק רוצים לפגוע בפלסטינים ולא רוצים שלום. אם יבוא מישהו ימני שידבר עם השמאל בשפה שלהם וישבור את הסטיגמה הזאת של השמאל על הימין, הוא מיד ייחסם ויושתק.
    כל טוב לכם עיר עמים. תמשיכו במסווה של אי מפלגתיות לפעול למען צד אחד בלבד בסכסוך…..