תנו לצה"ל להדיח

הדחות הן כלי חשוב לטיובה של כל מערכת, בייחוד זו הצבאית. בלעדיהן, מפקדים כושלים נטמעים במנגנון ומנציחים את כשלונותיהם. אביתר בן-צדף על ניוונן של מערכות צבאיות

הדחות הן כלי חשוב לטיובה של כל מערכת, בייחוד זו הצבאית. בלעדיהן, מפקדים כושלים נטמעים במנגנון ומנציחים את כשלונותיהם, עד לדרדורו המוחלט. גנרל ג'ורג' סי מרשל, רמטכ"ל הצבא האמריקני במלחמת-העולם השנייה, הדיח בעיצומה של המלחמה שישה-עשר מפקדי דיוויזיות. מרשל, ממפקדיו האגדיים של צבא ארה"ב, גילה חוסר-סבלנות למפקדים כושלים והציב סטנדרטים בלתי-מתפשרים בפני הקצונה הבכירה – סטנדרטים שכבר אינם כה ברורים היום. אביתר בן-צדף על ניוונן של מערכות צבאיות, ורוח הרעות שמונעת מצה"ל להתנהל במקצועיות

לא היסס להדיח קצינים בכירים שנכשלו; מרשל. צילום: צבא ארה"ב

בחיל-הים האמריקני הודחו אשתקד 25 מפקדים בדרגת קומנדר-קפטן (מקבילה לסא"ל-אל"ם) – מפקדי בסיסים, מפקדי טייסות ומפקדי כלי-שיט – כמעט שיא מאז תחילת שנות ה-2000. הסיבות להדחות מגוונות: חוסר שביעות-רצון מתפקוד הקצין, אי-סדרים ביחידה, תאונות, חוסר-מנהיגות, עבירות פליליות (בעיקר נהיגה בשכרות), עבירות משמעת (בעיקר דיווחי שקר, התנהגות בלתי-הולמת והתרועעות עם בעלי דרגה נמוכה), עבירות מין, ניאוף (עבירה חמורה ביותר בדין הצבאי האמריקני) ועוד.

חבר, קפטן במילואי חיל-הים האמריקני, הסביר שהיד של החיל קלה על הדק ההדחה. החיל אינו מוכן לוותר על קוצו של יו"ד, כיוון שֶבַים המפקד הוא בעל-הבית היחיד על ספינתו, והוא נדרש לפיכך להיות בעל איכות גבוהה. בנוסף, צבא פועל בחיקוי-מפקד, והדוגמה האישית חיונית בו. בכל אופן, אדמירל ג'ונתן גרינרט, מפקד חיל-הים האמריקני, הביע את תמיהתו על ריבוי ההדחות בקרב הפיקוד הבכיר של החיל, והורה לבדוק את סיבותיהן.

הדחות כמפתח לאיכות מקצועית

הגנרליםהחוקר טום ריקס, מספר בספרו החדש: הגנרלים כי גנרל ג'ורג' סי מרשל, רמטכ"ל הצבא האמריקני במלחמת-העולם השנייה, הדיח במהלך המלחמה שישה-עשר מפקדי דיוויזיות. ההדחות היו מסיבות שונות, וחלקן משום שהמפקדים לא התאימו לתכניותיו המבצעיות. רוב הקצינים המשיכו לשרת בצבא, וחלקם אף קודם לתפקידים בכירים יותר. ההדחה המפורסמת ביותר הייתה של גנרל ג'ורג' ס' פטון, מפקד ארמיה 7, לאחר שסטר – בנוכחות קהל רב ועיתונאים (שהנציחו את המעמד) – לחייל שאושפז בבית-חולים צבאי עקב הלם-קרב.

ריקס, כותב מוכשר וידען בענייני ביטחון, היה כתב מפורסם לענייני צבא (וושינגטון פוסט ו-ווֹל סטריט ג'ורנל), וכעת יש לו בלוג חשוב לענייני הגנה. ספרו על הכשרת הנחתים נמצא כבר שנים ברשימת הספרים שמִפקדת חיל-הנחתים מחייבת את אנשיה לקרוא. עתה, בספרו החדש: גנרלים, הוא שוטח את מחקרו על מקור כישלונות הצבא האמריקני.

לטענת ריקס, הדחות הן כלי חשוב בטיוב הצבא. לדבריו, קצין בכיר שאינו מתאים – ולו זמנית – צריך לעזוב את תפקידו, כדי שלא יפריע. אדרבה, אי-שימוש בהדחות מוריד את רמת הצבא ועולה בדם רב, מפני שהוא מנציח בתוך המערכת גנרלים וסטנדרטים כושלים.

אמנם, הדחה איננה חייבת להסתיים תמיד בפשיטת המדים. לעתים גנרל כושל בתפקיד אחד עשוי להצטיין בתפקיד אחר. לפני כ-25 שנה המריא טייס זוטר מנושאת-מטוסים אמריקנית במטוס F-14. היה עליו "ליירט" מטוס פנטום מחיל-האוויר האמריקני, שביים מטוס אויב מעל לים התיכון, ולכן נאסר להשתמש בתרגיל בירי "חי". עקב אי-הבנה, הפיל הטייס הזוטר את הפנטום. למרות היותו בן של אדמירל, מצאה ועדת-חקירה של חיל-הים כי שיקול-דעתו היה מוטעה, והוא אינו מתאים להיות טייס קרב. הוא עבר להיות קצין מודיעין, ושם הצטיין בתפקידיו עד כדי כך שלא מזמן הוגש קידומו לדרגת אדמירל לאישור ועדה בסנאט. עם זאת, יש גנרלים שאינם ראויים לשמש באף תפקיד, ורק הדחה מוחלטת תרפא את הצבא מנזקם.

F-14
אף-14 על נושאת המטוסים אברהם לינקולן; צילום: הצי האמריקני

ריקס טוען ששחיקת הסטנדרטים המקצועיים שקבע מרשל לקצונה הבכירה, היא שהביאה לכישלונות האמריקניים בקוריאה, בוויטנאם ובעיראק. לדבריו, דרגה בכירה מקנה לגנרלים ביטחון תעסוקתי של "מסמר בלי-ראש" שאי אפשר לפטרו. מאז מלחמת-העולם השנייה גנרלים אמריקנים לא מדיחים גנרלים עמיתים, ורק האזרחים (הנשיא, או שר ההגנה) עושים זאת. לכל היותר יוזז הגנרל לתפקיד אחר, גם אם התפקיד החדש איננו מתאים לו, והממונים עליו יקוו שלא ייקלע למשבר עד לקידום הבא או עד לפרישתו לגמלאות. ריקס נוקב בשמות, ומסביר כיצד נקלעו קצינים בכירים לתפקידים הגדולים עליהם בכמה מידות.

מלבד אי-הקפדה על הדחת הבלתי-מתאימים, סובלת הקצונה הבכירה האמריקנית מרעות חולות נוספות. על אף ההכשרה המסודרת והמקצועית שזוכים לה הקצינים, הקידום בצבא מהיר מדי, בשל המדיניות להציב מפקדים לשירות בן שנה אחת בכל תפקיד קרבי. מחלות אחרת של הפיקוד העליון האמריקני הן פוליטיזציה, שחיקה בתפיסת הגנרלים את התפקיד כאומרי-הן של הבית-הלבן, והיצמדות להיבט הטקטי במקום לחשיבה אסטרטגית. על הרקע הזה מתאר ריקס את צמיחתו המטאורית של הגנרל החושב דיוויד פטראוס, שהוציא את הצבא האמריקני מהבוץ בעיראק.

ריקס מביא כדוגמה לגנרלים אמריקנים בולטים באיכותם את פטון, אייזנהאור, מרשל ופטראוס, אך הוא שב ומזהיר שאם אין די הדחות מתנוונת הקצונה ומסתאב הצבא. והחמור ביותר: כיוון שאי-אפשר לתגמל את המצטיינים ואין מענישים את הכושלים – מי שאינם בינוניים ומטה כמעט שאינם נשארים במערכת.

הדחות בצה"ל

הרוצה לשקר – ירחיק עדותו, יעצו חז"ל. כדי לא להסתבך עם שומרי חומותינו, שאינם מוכנים להודות בליקויים החמורים של צה"ל ושל מערכת הביטחון, אני מרבה להביא דוגמאות אמריקניות. ובכל זאת…

למרות שצה"ל למוד קרבות, ניתן למצוא ברשימת קרבות המופת – אותם קרבות שלומדים בצבאות זרים כדוגמה למצביאות מבריקה – רק את קרב אום כתף של אוגדת שרון, במלחמת ששת הימים. וגם שרון – הטוב במפקדי השדה הישראליים, כנראה – לא הוכיח גדולה יתירה כאסטרטג. אדרבה.

ששת הימים סיני
המערכה בסיני, מלחמת ששת הימים; מפת ווסט-פוינט

האם הפיקוד הבכיר של צבאנו עוקב אחרי המודל של ריקס? מג"ד הנדסה ומג"ד טנקים הודחו לאחרונה בשל "חוסר התאמה", אך פרט לסיבות משפטיות, כמעט שלא פורסמו הדחות של קצינים בכירים בצה"ל, והן מעטות ביותר. לא מכבר הודחו שני תא"לים בגין דיווחי שקר. אחרי מלחמת לבנון השנייה הודחו שני מפקדי אוגדות בגין תפקודם הלקוי, ואחד פרש מן הצבא. בתולדות צה"ל הודחו רק שני מח"טי שריון בקרב – מח"ט 10 'הראל' בקרב אום כתף במלחמת סיני, ומח"ט 520 'הסוס הדוהר' במלחמת ששת הימים; אלוף עוזי נרקיס הודח לקראת תום הכישלון במבצע 'תופת' בכראמה, מארס 1968; ומעל אלוף שמואל גורודיש-גונן הוצב מפקד לחזית הדרום בעיצומה של מלחמת יום הכיפורים.

גם לנוכח כישלונות מהדהדים, שומרת ה"רֵעות" על קצונתנו הבכירה, מבטיחה את יוקרתה, ומונעת תחקירי קרבות. לכן אין אצלנו גם הפקת לקחים. למשל, לפני מלחמת ששת הימים סברו קצינים במחלקת המחקר של אמ"ן שלברית-המועצות אין כל עניין בפרוץ מלחמה במזרח-התיכון. השערתם התבדתה, כידוע, אך הקצין שהיה אחראי לה קוּדם בדרגה אחרי המלחמה, ולאחר שנים אחדות אף נשלח ללמוד לתואר ד"ר באוניברסיטת סורבון בצרפת. הכשלון לא נעצר כאן. לאחר שנים ספורות היה אותו קצין אחראי, עם אחרים, להערכות השגויות מאוד של המודיעין במלחמת ההתשה וגם ערב מלחמת יום הכיפורים. זה לא הפריע למערכת לקדם אותו לדרגת אל"ם. כיום הוא תא"ל במיל', כמו רבים מגיבורי ה"סבירות הנמוכה" באמ"ן.

לכך יש להוסיף את העובדה המרה שמרבית הקצונה הישראלית אינה מקבלת די הכשרה מקצועית, על אף שכר עתק ותנאי-שירות שאין כדוגמתם במגזר הציבורי. אמנם, הכשרה איננה חזות הכל. יוצא דופן מעניין בהקשר זה הוא יגאל ידין, שהכשרתו הצבאית הייתה רדודה למדי, ובכל זאת היה אסטרטג מבריק שניהל בהצלחה רבה את הצבא במלחמת הקוממיות. אלא שלא ניתן לאורך זמן לבנות צבא מנצח על התקווה שיופיע משום-מקום גנרל חסר-הכשרה אך מוכשר. כך מגיעים למצב שבו רבים משאר אלופינו, על-אף זרי התהילה שעטרו לראשיהם כתבי-חצרותיהם, נותרו, כדברי יוסי פלד, "מ"כים, שעונדים דרגות גנרל".

כשל הוא חלק בלתי-נמנע מהעשייה. זו אמת בסיסית. אך לא כדאי להתעלם מן הכשלון, זו אמת נוספת. אם הכשל אינו חמור מדי, ניתן להדיח את הקצין אך לתת לו הזדמנות שנייה כעבור זמן, או להסב אותו למסלול שבו יתגבר על בעייתו. רק מדיניות של מקל וגזר, כמו במגזר הפרטי, שבה הצטיינות מתוגמלת וכשלון נענש, תדאג לכך שהטובים יתקדמו בתוך המערכת הצבאית וצה"ל כולו ישתפר.

כאשר המקצועיות ממילא איננה גבוהה, אין זה מפתיע שכשלונות, החושפים את ערוות המערכת, אינם נחשבים כעילה להדחה, אלא מטואטאים מתחת לשטיח. כפי שציין דו"ח 'שקיפות בין-לאומית', אין שום ביקורת על הנעשה במערכת הביטחון בשום היבט של פעילותה, לא הכלכלי, לא המבצעי, וגם לא בנוגע לקידום הקצונה. הדבר עולה לנו בקרבנות ובהון עתק, שיורדים לטמיון.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

15 תגובות למאמר

  1. לצערינו חרב ההדחה נמצאת בידי אנשים שאולי היה ראוי שיודחו בעצמם…

    1. אמת ויציב.

      ריקס טוען, זאת בספרו. וגם מייק אלדר בספרו על צבאנו, 'שייטת 11'.

      אתה לא תדיח אותי, ואני לא אדיח אותך; וזה חל על כל החברים בדבוקות, שנצמדו אליי ואליך.

  2. מאמר מחכים וממצה של אביתר בן צדף .עם כל הכבוד חשוב לציין את המסורת האנגלית הממעטת בהדחת קצינים כושלים {מיקצועית } אי השימוש הנרחב בהדחות בצבאנו היקר נובע לפי צניעות הבנתי מחוסר מסורת מושרשת והיסטוריה של שימוש בכח הצבאי ולא ממניעים עמוקים אחרים.

    1. ועל כן, רפי, הצבא הבריטי הפסיד (כמעט) בכל מלחמותיו במאתיים השנים האחרונות – נגד כל אויב.

      יחד עם זאת, הכשרת הקצין בצבאנו כל כך לקויה – עד שהכישלון כמעט מובטח, וה"רעות" מחפםה עליו אם הקצין הוא אחד מהחברה'.

      'ובנוסף, 'איכות' היא מלה גסה ברוב זרועות צבאנו. 'ערכים ו'רעות' חשובות יותר מ'מקצועיות'.

  3. אני מומחה מאוד קטן בניהול צבאות, אבל נראה לי שזה לא נכון להשוות בין ניהול קרב והנהגת לוחמים להסתערות ליכולת לתת הערכות מודיעיניות. קצין שהתבזה מוסרית או משפטית או נכשל בקרב בגלל תפיסה לא נכונה של ההתפתחויות בשטח (או העדר אומץ לב אישי) זה דבר אחד. אבל קצין מודיעין ששגה בהערכות התנהגות האויב זה דבר אחר. באופן טבעי, ניבוי העתיד הוא קשה מאוד ואף בלתי-אפשרי. נתונים יכולים להצביע על מגמות מסוימות ואילו האויב מתנהג אחרת לגמרי, אולי בניגוד להגיון טהור. לא תמיד יש בטעות בהערכה מודיעינית כישלון מקצועי, בוודאי לא סיבה להדחה. יש לזכור גם שעם הדחת קצין מתבטלים גם ההכשרה שקיבל והידע שצבר.

    1. לא איכנס לסיפורים – אך יש קצינים בצבאנו, שהתנהגותם הפלילית (ולאו דווקא באונס חיילותיהם) לא עצרה את קידומם. גם לא תפקודם הלקוי תחת אש, או התמוטטותם (הלם-קרב), שלא טופלה. התרכזתי במאמר בכישלונות מקצועיים – ואין הבדל בין קצין הערכה במודיעין, שטועה חזור ושגה לאורך כמה איורעים ולאורך כמה שנים, לבין מפקד, שנכשל בניהול יחידתו, או נכשל במבצע/תרגיל.

      הדחה אינה סוף פסוק, אם במפקד האמור יש פוטנציאל. הוא יכול לנוח, לחשוב ולהתארגן בתפקיד אחר ("רוחבי"/מינהלי), עד שימורק "עוונו". והבאתי כאן את הדוגמה של טייס כושל שהפך למפקד מוכשר מאוד של יחידת מודיעין.

      בצבא יש פז"ם ומעט מאוד צל"שים. אם לא יהיו בו 'מקלות' – איכותו תרד פלאים … ואיני רוצה להיכנס לניתוח כישלונות ידועים בתולדותינו. הדחה מחייבת מפקד למחשבה עמוקה על תפקודו ועל סיבותיה. אם הפנים את הלקחים הוא יכול לחזור לזירה, ולהוכיח את עצמו.

      דרך אגב, היו מפקדים שנטלו את חייהם כיוון שנכשלו בביצוע משימתם. הדחה אינה כתת יורים, אלא מתן הזדמנות שנייה/אחרת לראויים.

      ואסיים במשל האהוב עליי – קבוצת כדורסל מקצועית, שהובסה במשחק. תוך המשחק מוציא המאמן שחקנים, שמתעייפים, או אינם נותנים את הנדרש. במשחק הבא הם ישותפו – אחרי "שטיפה" של המאמן ואחרי אימונים מתישים.

  4. כמי שהודח פעם אחת, והודח "לכאורה" עוד פעם, אני מחשיב עצמי "מומחה" להדחות. הודחתי מפיקוד על פלגת נחתות כיוון שלא שמרתי על ישבני, כשמפקד מקביל לי טמן לי פח, ולאחר כשנה הוחזרתי לפיקוד ימי. הודחתי לכאורה כשמפקד חיל הים, העלוב אלמוג, טען ש"לא הייתי לויאלי" כלפיו כשערערתי על החלטה מבצעית מטופשת שלו, עליה הוא היה צריך להיות מודח.
    בספרי "שייטת 11;" שאביתר הזכיר, כתבתי בגלוי על שני האירועים הללו, אך גם על מקרים רבים אחרים, של יד לוחצת יד, וישבן מתחכך בישבן, ומבצעי מחדלים, ושקרנים מדופלמים, עולים לגדולה. על כמה מאלו, בפרסומים קרובים שלי.

    1. אני יודע, שלא תקין במקומותינו לצטט את דני חלוץ, אך בספרו, בגובה העיניים, הוא מתאר את ההתלבטותיותיו, כטייס .וכמפקד, לנוכח הצורך להגיב על תקלה/כשל

  5. שלום אביתר.

    נהניתי לקרוא את כתבתך, רק רציתי להעיר הערה.
    אולי זה רק אני אך עולה רושם מכתבתך שמדיניות צבא ארה"ב היא
    אפס סובלנות לטעויות, כלומר פישלת אפילו פעם אחת וגמרנו. אין זה כך העניין. יותר מדויק יהיה להגיד שכל תרבות הפקת הלקחים והאחריות האישית יותר מפותחת שם לכן השימוש בהדחות במקרה הצורך יותר נפוץ (ולא זבנג וגמרנו). אגב לא יודע אם ידעת אבל גם מרשל הודח מפיקוד הכוחות בקוריאה על ידי טרומן, כיוון שהיה פרימדונה לא פחות גדולה מפטון ומונטגומרי.

    1. סבור, שהחלפת בין גנרל דאגלס מקארתור, שהודח מפיקוד בקוריאה, לבין ג'ורג' מרשל, שהיה שר ההגנה.

      ומלבד זאת, אין לשים בסל אחד את מונגומרי הכושל (שלא הודח, למרות הנזקים שגרם) לבין מרשל, מקארתור ופטון.

  6. בפו"ם נתפסו קצינים בהדחה אך לא הודחו בגלל שהיו במ"לים.

    אריק שרון שעמד לפני הדחה הועלה לבסוף בדרגה:
    " אני זוכר היטב את היום בו קבלתי את דרגת האל"ם, כי באותו יום
    ממש קבלתי גם פנקס חבר במפא"י ". אריאל (אריק) שרון

    " יש קצינים שהם שפוטים של השלטון [מפא"י] הקודם ". השר עוזי לנדאו

    אל"ם וינר, היחידי שהודח והשולי ב"סאגת הרפז" הודח לדעתי בגלל הכיפה ולא בגלל המעשים…

    לעניות דעתי…אל"ם וינר פעל כראוי…יתירה מכך..עשה מה שהיה עליו לעשות..ידע הוא כוח וטוב שהפעיל מקורות ע"מ לדעת…

    …השאלה שצריכה להחקר בגינו…מה עשה עם הידע…

    מכיוון שצה"ל אינו צבא מקצועי ונסמך על חיל המילואים שלגביו …קשה לו להחיל את חוקי הצבא…בתקופות שבין שמ"פ לשמ"פ
    נוצר מצב שיש הרבה הדברות בין האזרחים…ה"מבקרים את צה"ל בשמ"פ" וכ"אורחים לרגע שרואים פגע"…

    תהליך זה, גם הוא, יוצר פוליטיזציה של הצבא, (בנוסף לארבע אמהות), ר"ע רא"ל חלוץ…

    …פוליטיזציה-עוד סיבה להדחה/אי הדחה בצה"ל

  7. האצבע הקלה על הדק ההדחה, אותה אתה מציע, סופה לייצר צבא עליו מפקדים קצינים קונפורמיסטיים בעלי ראש קטן, המעדיפים שלא לקחת סיכונים. לדעתי, זו אחת הרעות החולות של צה"ל המעדיף את ההדחה החפוזה (וכעת גם את המשפט הפלילי) על פני תחקירי אמת. הצבא האמריקאי הוא דוגמא רעה מאוד להתנהלות במקרה זה – כנראה מסיבות דומות. בשיטה הזו שלך לא יצמחו לעולם דיין, שרון או רפול חדשים.
    צבא מודרני, האמון של עקרונות "פקודת המשימה" ו"הפיקוד המבוזר" חייב להיות מסוגל להכיל שגיאות של מפקדים זוטרים ולא מנוסים ולבחון אותן לגופן. אם שגיאות יענו בהדחה אוטומטית – כיצד ילמדו מהן המפקדים?

    1. דורון,

      בינתיים לא צמחו בצבאנו – בשיטה הנוכחית – מצביאים גדולים, ומפלותיו בחמשת העשורים האחרונים מדהימות.

      אני חולק עליך. סיאוב הצבא נובע מאי-הדחת הכושלים (וכרגע לא חשובה הסיבה – למרות שאני מסכים עם חנן, שחלק מהסיבות הן פוליטיות).

      אם אין מקל ואין גזר – כולם יעלו בדרגה לפי טיב הליקוק, שיבצעו ולא לפי טיב ביצועיהם, ולפי הפז"ם. כנאמר, שבצבא אתה צריך עמו"ס – עיתוי, מזל ו'סוס' לרכוב עליו.

      אין סיבה לחרוג מבינוניות מינוס (שתהיה, דרך אגב, שיפור אדיר באיכות צבאנו הכושל), ותרחיק ממנו, כמו כעת, כל מי שיש בו יותר מתת-רמה.

      איתן לך דוגמה של ב"מ (ראשי-תיבות של הברון מינכהאוזן). הוא הגיע עזוז וגיבור ומלא סיפורים, ולא הוכיח את עצמו בחילו החדש – לא בקרב ולא בשגרה, אך בטרם הספיק להכיר את הכיסא בלשכתו, כבר קודם בדרגה.

      לימים הוא הפך למח"ט כושל, לסגן מפקד גיס שנוי במחלוקת ולרמטכ"ל בעייתי.

      לו חיסלו את קריירתו עם הכישלון הראשון בחילו החדש (שיש עליו ויכוח מתי איתרע – במלחמת יום הכיפורים, או עוד לפניה?) – הרבה תקלות היו נמנעות, כנראה.

      כשצבא מנוהל לפי דוגמה אישית – ההדחות חיוניות ולא רק חשובות. לכן, אני סבור, כי יש להדיח כמה שיותר, והדבר רק יתרום לשיפור הצבא, וירחיק ממנו את הגרועים ואת הכושלים.

  8. גם מאיר זורע הודח מתפקיד אלוף פיקור צפון לאחר הכישלון במבצע "סנונית" (נוקייב) בשנת 1962.