עלה ברשת: רוב הפלסטינים מתנגדים לאינתיפאדה שלישית

בעוד התקשורת הישראלית מאיימת באינתיפאדה שלישית, רוב הפלסטינים מעדיפים דרכים שקטות יותר

התקשורת הישראלית לא מפסיקה לאיים באינתיפאדה שלישית, אך סקר שנערך לפני כשבועיים על-ידי 'מכון העולם הערבי למחקר ופיתוח' שברמאללה מעלה כי רוב הציבור הפלסטיני מתנגד לגישה האלימה ותומך דווקא בגישתו הדיפלומטית של אבו-מאזן

לא מקבלים תמיכה מהרחוב; חמוש פלסטיני. צילום: atphalix

בזמן האחרון מרבה התקשורת הישראלית להזכיר את ההסלמה בשטחי יו"ש, ולא פוסקת מלאיים בהתלקחות שתוביל לאינתיפאדה שלישית. 

לכאורה, נראה שיש דברים בגו: מאז מבצע 'עמוד ענן' חלה עלייה ניכרת בכמות אירועי "הפרות הסדר", או פעולות הטרור העממי, ברחבי יו"ש. נוספה לכך סוגיית האסירים הביטחוניים, המככבת בכותרות הראשיות בימים האחרונים, יחד עם חוסר הרצון הגלוי לעין של הרשות הפלסטינית להרגיע את הרוחות, ולהשתמש באיומים כמנוף לחץ פוליטי על מדינת ישראל.

כדי לפרש את האירועים, ראיינו במדיה הישראלית פוליטיקאים (ישראלים ופלסטינים), מומחים, אנליסטים, אנשי אקדמיה, צבא, שב"כ-מוסד (אפשר גם בדימוס, כמובן). רק גורם אחד נשכח: הפלסטינים עצמם. 'מכון העולם הערבי למחקר ופיתוח' (AWARD), מכון מחקר עצמאי הממוקם ברמאללה, אינו מעורה כנראה בדרכיה הפתלתלות של התקשורת הישראלית, וערך לפני כשבועיים סקר חתך בקרב האוכלוסייה הפלסטינית. בסקר, שפורסם באנגלית ובערבית, השתתפו 1,200 איש מיו"ש ומעזה. להלן עיקרי הממצאים:

האם אתה תומך או מתנגד לאינתיפאדה שלישית, במטרה להשיג מדינה פלסטינית עצמאית?

רשות פלסטינית

עזה

סה"כ

תומך

34.1%

28.4%

31.9%

מתנגד

62.1%

70.2%

65.2%

לא יודע

3.8%

1.3%

2.8%

הסקר קובע כי רוב הפלסטינים מתנגדים לאינתיפאדה שלישית. עוד ניתן לראות כי ההתנגדות חזקה יותר דווקא בעזה, אשר, כפי הנראה, עדיין מלקקת את הפצעים מ'עמוד ענן'. כאשר נשאלו בנוגע לתוצאות אינתיפאדה שלישית לכשתפרוץ, ענו 40.8% מהמשתתפים כי הדבר ידרדר את מעמדם של הפלסטינים, בעוד רק 25.1% טענו כי האינתיפאדה תקדם את האינטרס הפלסטיני.

חודשיים לאחר ההצבעה באו"ם והעימות בעזה, איזו גישה את/ה מעדיף/ה לקידום העצמאות הפלסטינית?

רשות פלסטינית

עזה

סה"כ

הגישה של פת"ח והנשיא עבאס

37.0%

54.7%

43.6%

הגישה של חמאס והקבוצות המיליטנטיות האחרות

29.0%

27.1%

28.3%

אחר/לא יודע

34%

18.2%

28.1%

 

קידום מעמד הפלסטינים באו"ם והעימות בעזה

בסקר הופיעו מספר נושאים מעניינים נוספים. באשר לשדרוג מעמדם באו"ם, רוב הפלסטינים מחשיבים זאת כניצחון (מסכים מאוד – 35.4%; מסכים – 39.8%), ומאמינים כי הוא יוביל למהלכים נוספים בדרך לעצמאות פלסטינית. על-פי דעת הרוב, המהלך באו"ם חיזק את מעמד הרשות ואת גישתו הדיפלומטית של אבו-מאזן, אך ישפיע לרעה על המצב הכלכלי בשטחי הפלסטינים. לבסוף, ניתן לראות כי הדעות ברחוב הפלסטיני חלוקות ביחס להשפעת המהלך באו"ם:

באופן כללי, האם אתה מאמין כי ההצבעה באו"ם קידמה את המטרה הפלסטינית?

רשות פלסטינית

עזה

סה"כ

קידמה

30.8%

47.1%

36.9%

עיכבה

34.6%

16.0%

27.6%

לא השתנה

32.3%

35.6%

33.5%

לא יודע

2.3%

1.3%

1.9%

עוד מבהיר הסקר כי מבחינת הרוב המוחלט (מסכים מאוד – 37.2%; מסכים – 40.4%), הן ביו"ש והן בעזה, העימות האחרון בעזה הסתיים בניצחון פלסטיני. רבים מאמינים כי העימות יוביל לאיחוד בין הפת"ח לחמאס ולתהליכים מוחשיים נוספים בדרך לעצמאות פלסטינית, אך לא ישנה את מצבם של הפלסטינים באופן ניכר. על-אף תחושת הניצחון, מהסקר עולה כי רוב הציבור הפלסטיני תומך דווקא באבו-מאזן, בהפגנות מתונות (דוגמת המאחז הפלסטיני) ובפעולות דיפלומטיות.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 תגובות למאמר

  1. לאחרונה למדתי מחברים פלשתינים שהכרתי בהפגנות, שרוב הפלשתינים מאמינים שזריקת בקבוקי תבערה ואבנים אינה התנגדות אלימה, אלא הגנה עצמית. כך שגם אלו שתומכים בהתנגדות לא אלימה, עדיין עלולים לתמוך בהתנגדות מהסוג שיגרום לאש חיה מהצבא הישראלי.

  2. כדי לייצר אינתיפדה ופעולות איבה אין צורך בהסכמה מקיר לקיר. הרוב תמיד יהיה דומם ויעדיף להמשיך להיות פאסיבי. גם אצלנו זה כך. מי שמוביל את ההפגנות והטרור זה השוליים הקיצוניים שע"פ הסקרים שהוצגו כאן עושה רושם שהשוליים הללו רחבים.

  3. רגע, אז אתם אומרים שהאלימות אינה מייצגת את הרוב ומדובר בשוליים קיצוניים?
    תראו מה זה, בסוף עוד תהפכו לשמאלנים.

    1. איכס שמאלנים, לחשוב שמישהו עוד מאמין בפיתרון בדרך שלום ולא בדרך אלימות, אין לו מקום בחברה חובבת אלימות כמו החברה שלנו, שמאלנים החוצה.