דעה: מכתב פומבי ליאיר לפיד

לפי שמועות מבוססות למדי, יאיר לפיד עתיד להיות שר האוצר הבא של מדינת ישראל. מורי אמיתי מציע לו בידידות לרדת מהרעיון

לכבוד שר האוצר המיועד, חבר-הכנסת יאיר לפיד.

שלום רב לך אדוני. ראשית, אם יורשה לי, אפנה ליאיר לפיד הסופר. בסדרת הפנטזיה המופתית של ג'ורג' ר. ר. מרטין, 'שיר של אש ושל קרח', חוזרת ונשנית האמרה: "winter is coming", כלומר, על כולם להתכונן לקראת הימים הקשים המתקרבים, והסכנות העומדות בפתח.

ובחזרה לעולמנו האמיתי: נכון, החורף המטאורולגי כמעט מאחורינו, אך אנו ניצבים בפני סופה מסוג אחר – סערה כלכלית.

אינני מחסידי הדימוי הרווח במקומותינו, על ספינת הכלכלה שמנווטת במים סוערים בידיו האמיצות של קפיטן האוצר שלנו – מכיוון שתפיסה זו רואה בכלכלה גוף מכני שניתן לשליטה ותמרון, ולא פעילות של מיליארדי פרטים המערבת אינספור רצונות – אך בכל זאת אשתמש בו לתיאור החלטתו של סטנלי פישר לעזוב את תפקיד הנגיד, כהחלטה של הקצין הראשון ב'טיטאניק' לקפוץ לים רגע לפני שהיא מתנגשת בקרחון. מכיוון שאדון פישר יודע בדיוק מה עומד בפני הכלכלה הישראלית והעולמית, הוא החליט לזנוח אותנו לאנחות.

ואכן, מולנו ניצב קרחון ענק המורכב ממשבר נדל"ן שמתקרב לנקודת רתיחה (בעקבות ריביות נמוכות של בנק ישראל), האטה ואף מיתון עולמי בפעילות הכלכלית, וכמובן גירעון עמוק מהתקציב האחרון, שמתווסף לחוב הגדול מידי של המדינה.

ולכן, בנקודת זמן קריטית זאת, חשוב יותר מתמיד ששר האוצר יהיה מישהו בעל ניסיון בתחום והיכרות עם המערכת, או לפחות בעל ידע בסיסי בכלכלה. ראינו מה קורה לכלכלה כששר האוצר הוא פילוסוף, שתחום התמתחותו היה הוכחת קיומו של אלוהים. וזאת אף שלשר שטייניץ היה ניסיון עשיר במערכת הפוליטית, משלל התפקידים שמילא קודם לכן.

אמנם, אין מצופה משר אוצר לדעת את תורתו המוניטרית של מילטון פרידמן בעל-פה כפי שנדרש מכותב טורים להכיר את כתביו של המינגווי, והוא אפילו אינו נדרש לגזור פונקציות כמו סטודנט שנה א' בכלכלה, ובכל זאת, יש צורך בהיכרות עם העולם הכלכלי והפיננסי; מהם ההבדלים המרכזיים בין הגישות הקיינסיאניות, הקלאסיות והאוסטריות, כיצד ריבית משפיעה על הבורסה והנדל"ן, וכיצד משפיעים מיסים על שוק העבודה. בהחלט ייתכן שאתה איש אשכולות והצלחת ללמוד כל זאת בצורה עצמאית, אך לפי קורות החיים שלך מעולם לא עסקת בתחום שדורש הכרה עם מאפיינים כלכליים, שלא לדבר על ניהול של מערכת מורכבת כמו משרד אוצר של מדינה. ולא, פרזנטור של בנק לא נחשב.

משרד האוצר ידוע בפקידות החזקה שלו, ולכן אולי נדמה שדמותו של שר האוצר איננה כה חשובה והוא שם בעיקר כדי לחתום על הטפסים שמגישים לו עובדיו בסוף כל יום. אך זו רק מראית עין. שר אוצר חזק יכול להוביל את המערכת לכיוון שהוא מתווה, ולהלחם על העקרונות החשובים לו. שלטון הפקידות הוא אחד הרעות החולות במדינתנו הקטנה, ודרוש שר אוצר שידע להתמודד עם המערכת, ולנתח בצורה מושכלת ומודעת את טענות ורעיונות הפקידים הסובבים אותו.

אנא ממך מר לפיד, הראה לקהל הבוחרים הרב שלך, הנוטע תקוות בפוליטיקה החדשה שלך, שאינך מעוניין בכוח ובשררה שמגיעים עם התפקיד החשוב של שר האוצר, אולי התפקיד החשוב ביותר לאחר ראש הממשלה. גלה ענווה וצניעות, פנה לציבור ואמור: "אינני מתאים כרגע. אולי בעוד כמה שנים, לאחר היכרות עם הפעילות הפרלמנטרית, הממשלתית והכלכלית".

בתודה וברכה,

מורי אמיתי.

נ.ב

בוודאי אינך זקוק לי שאומר לך, שהרי אתה מוקף ביועצים מוצלחים שהביאו לך כמעט 20 מנדטים, אבל הרצון של ראש הממשלה נתניהו למנות אותך לשר האוצר – אם יורשה לי לפנות גם ליאיר לפיד הקולנוען – מזכיר מאוד את האמירה מסצנת הקרב בסרט האחרון של מלחמת הכוכבים: "It’s a trap".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 תגובות למאמר

  1. יצירת מופת, היאח למחבר… משורר… אמן קריאת המציאות..!
    שאני איתך ונפליגה מורי אמיתי (מי שלא תהיה…)!

  2. מכתב מרשים.

    אני חושב שמעולם לא הונח תפקיד כה חשוב ורגיש בידיו של אדם עם ניסיון כה מועט[אם קיים].
    אני לא טוען שלפיד בהכרח ייכשל – הפתעות מתרחשות['השלכות בלתי צפויות'] אולם, מחובתי לטעון נגד השיטה: לדחוף למשרה רמת מעלה וברת סמכות אדם ללא שוםידע לחלוטין ולהסתמך על 'יועציו' – ובכן אם כן בחר עם ישראל חליפה ללא אדם בפנים? דמות ולא אישיות?

    הבחירות האחרונות חשפו את הכשל הטבוע בתרבות הפוליטית בישראל – אמונה בפתרון 'עכשוויסטי' לבעיות שורשיות – כגנן שבעל הבית מבקש שיסדר צורתו של עץ מסויים שיהיה סימטרי – ובידיו, עם גרזן, מוריד ומוריד עד העלם העץ.

    בהצלחה לכולנו