כשלונו של "חוק הספרים" הצרפתי

ממשלת צרפת מנסה להגביל את ענקית הספרים "אמאזון" מלפעול במדינה, בניסיון נואש להציל את חנויות הספרים הקטנות והישנות

חוק הספרים שצפוי לעבור בשבועות הקרובים, יקבע לראשונה רגולציה נוקשה על שוק הספרים הישראלי • ראוי ללמוד מהניסיון הצרפתי, שעלותו  9 מיליון יורו, וזקוק לעוד ועוד הגבלות על הסחר החופשי • בימים אלו מנסה ממשלת צרפת להגביל את ענקית הספרים "אמאזון" מלפעול במדינה, בניסיון נואש להציל את חנויות הספרים הקטנות והישנות

זקוקה להגנה ממשלתית. חנות ספרים, אילוסטרציה. צילום: Sardaka, באדיבות ויקימדיה

"אנחנו סובלים מתחרות בלתי-נסבלת והרסנית מצד יריב זר, הפועל, כך נראה, בתנאים העולים במידה כה רבה על אלו שלנו, עד שהוא מסוגל להציף את השוק המקומי שלנו באור במחיר זול להפליא", מלינים יצרני הנרות, בעצומה הסאטירית שכתב הכלכלן פרידריק בסטייה לפני יותר מ- 150 שנה, בה הם דורשים מממשלת צרפת שתגן עליהם מתחרות לא הוגנת מגורם זר שהורס להם את העסקים – השמש.

דומה שמשהו מנבואתו של בסטייה מתגשמת היום בצרפת.

אמזון היא "מחרבת של חנויות ספרים" הצהירה אורלי פיליפטי, שרת התרבות של צרפת, באירוע שהתרחש בתחילת חודש מאי, בו הוכרז אודות השקעה המשותפת לממשלה ולמו"לים בשווי 9 מיליון יורו בחנויות ספרים עצמאיות. "לכולם נמאס מהם", היא מאשימה, "הם פועלים כך שהם מורידים את המחירים לרצפה כדי לחדור לשווקים חדשים, ואז הם מעלים מחירים, כשהם כבר במצב של קוואזי-מונופול". לפי השרה, רק חקיקה תוכל להציל את חנויות הספרים מהמתחרה האימתני.

זו לא הפעם הראשונה שממשלת צרפת "נאלצת" להגן על שוק חנויות הספרים העצמאיים המקומי מ"תחרות בלתי-הוגנת". ב-1981 נחקק לראשונה "חוק לאנג" ע"ש שר התרבות דאז ז'אק לאנג, בעקבות הופעתה של רשת הספרים הגדולה הראשונה במדינה. החוק מגביל את האפשרות של מוכרי הספרים להתחרות במחירים, בכך שהוא קובע מחיר אחיד שנקבע על ידי המו"ל. החוק גם מגביל את ההנחה שחנויות יכולות לתת על ספרים לעד 5% מהמחיר שקבע המו"ל.

ש לציין כי שוק הספרים העצמאיים הצרפתי הוא מהמפותחים בעולם, והוא מספק פרנסה לכ-13,000 איש העובדים בחנויות. אך כדרכו של עולם, כל חגיגה נגמרת, ובעשור האחרון השוק הצטמצם ב- 8%, בשל כניסתם של מתחרים בינלאומיים חזקים והפצתם של הספרים הדיגיטליים. כדי להילחם בשחיקת האפקט של "חוק לאנג" משרד התרבות הצרפתי מחלק הלוואות ללא ריבית, סובסידיות והטבות נוספות למי שמעוניין להיכנס לעסק.

בשנת 2011 הגדילה צרפת לעשות ובלחץ של מו"לים מקומיים החילה את "חוק לאנג" גם על ספרים דיגיטליים. כל זה כנראה לא הספיק, ולכן עתה מאיימת שרת התרבות בחקיקה נוספת כדי לבלום את התחרות הדורסנית של "אמזון". הפעם מדובר על חוק האוסר על קמעונאים (קרי, חברת "אמזון") להציע משלוחים חינם על ספרים שכבר נמכרים בהנחה, וזאת לצד צעדים נוספים שהומלץ עליהם במחקר בן 59 עמודים שפורסם במרץ על-ידי משרד התרבות הצרפתי, ובהם הידוק הפיקוח הממשלתי והגבלה על העלאת שכר-הדירה לבעלי חנויות.

מהלך זה מצטרף להלך הרוח הכללי בצרפת נגד חברות בינלאומיות, שהתחזק במיוחד מאז עלייתה של הממשלה הסוציאליסטית הנוכחית. הלך-רוח זה בא לידי ביטוי גם בביטול העסקה בין חברת 'יאהו!' לחברת שיתוף הוידאו הצרפתית 'דיילי מושן', לפני כחודשיים.

מגינה על מגזר שמור. אורלי פיליפטי, שרת התרבות הצרפתית. צילום: Garci80, ויקימדיה

בלבנט הצחיח

ומה אצלנו? כמקובל במחוזותינו נזכרנו באיחור של 30 שנה  "להגן על התרבות" בגרסה מקומית משלנו לחוק לאנג – "החוק להגנת הסופרים והספרות" (עם אינטרסנטים מקומיים שמקדמים אותו), אשר יובא לקריאה שנייה ושלישית טרם יציאת הכנסת לפגרה, ואשר סביר להניח שיעבור. מקדמי החוק מנפנפים במיוחד ב"הצלחת" החוק בצרפת, אבל מה הוא הצליח לעשות? לשמר חנויות ספרים עצמאיות? מדוע שמירה על חנויות ספרים עצמאיות היא "אינטרס ציבורי" יותר מאשר הנגשת הספרים מוזלים גם לשכבות נמוכות באוכלוסייה? ומדוע חנויות ספרים ראויות להגנה מיוחדת על-פני חנויות אחרות? ואם החוק כל-כך מוצלח מדוע הוא נזקק לתיקונים הולכים וגדלים עם הזמן?

כמו שבסטייה הבחין כבר במאה ה-19, האינטרסים של קבוצה מסויימת, צעקנית ובעלת חשיבות עצמית מנופחת ככל שתהיה, הם לא "אינטרס ציבורי", ויש גבול ליכולת של המדינה להגן על יצרנים מקומיים במציאות של תחרות בינלאומית משוכללת. בסוף השמש תמיד תזרח.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

6 תגובות למאמר

  1. מי המשוגע שישכיר חנות לחנות ספרים חדשה?
    אם אי אפשר להעלות את שכר הדירה, מפעיל חנות הספרים (השוכר) עשק את הקניין של בעל החנות הריקה שהפכה לחנות ספרים.
    האם מאז שנחקק החוק נפתחו חנויות ספרים חדשות?

  2. אתם שמתם לב שבשום מקום בכתבה לא הצלחתם להראות באיזה אופן החוק ״נכשל״? או שאתם כבר לגמרי איבדתם כל יכולת להבדיל בין עובדות לדעות?

  3. עודד, כתוב: "בעשור האחרון השוק הצטמצם ב- 8%".

    מעבר לזה, צריך להזכיר שוב ושוב: סובסידיות, הלוואות והטבות = מיסים על האזרחים, שכן למדינה אין כסף אלא אם גבתה אותו מהאזרח. מילא שהמחירים יעלו כתוצאה מהחרמת אמזון, כל האזרחים ישלמו יותר על ספרים באופן עקיף.

    ו "הגבלה על העלאת שכר-הדירה לבעלי חנויות" אומר, שבעלי חנויות פשוט יעדיפו להשכיר את הנכס שמפרנס אותם, לבעלים אחרים, או לקבוע מחיר גבוה מראש.

  4. בתור מי שחי בצרפת מספר שנים, לחנויות הספרים יש ערך שעולה אלף מונים על שאלת המחיר, והתירוץ של שכבות חלשות וגו'. ראשית אומר שמערך הספריות הציבוריות בצרפת מדהים בהיקפו. בכל כפר (ואני מדבר על כפר שיכול להכיל פחות מאלף תושבים) יש ספריה ציבורית, שהכל בה בחינם. כולל דיוידי, ושפע בלתי נדלה ובלתי נגמר. עיתונים כתבי עת, מה שרוצים. לא זו הבעיה.

    חנויות הספרים הקטנות של צרפת מנוהלות לרוב בידי אנשים מיוחדים, יוצאי דופן. "טיפוסים" אלו אנשי רוח אמיתיים, אנשי ספר, שקראו, פילוסופים וידענים. ביקור בחנות כזו היא תענוג נדיר של פגישה עם ידע וחוכמה ומקוריות ואינדיווידואליזם. כל זה ילך לאיבוד ואין לזה תחליף. פשוט אין. זה כמו להרוס שונית אלמוגים כדי להקים פארק מים.

    הדבר מזכיר את דבריו של בעל המכולת בראיון היום, שאמר: יש לי לקוח זקן שמבקש ממני להעלות את החלב לקומה השניה כי קשה לו לרדת, ואמא חד הורית שמבקשת אם אפשר להשאיר את הילד לחצי שעה, ועוד דוגמה מקסימה ששכחתי. זו קהילה, זו שוכנה, אלו יחסי אנוש, זו שונית אלמוגים אנושית שאין ולא תהיה כמותה באוטומטיזציה של הרשתות הגדולות.

    עד שאנחנו לא נפסיק לראות הכל מבעד למדד המחיר, לא נבין ולא נשים לב עד כמה אנחנו מאבדים עושר ונכסים שאין להם מחיר, תרתי משמע.

    1. הקפיטליסטים הרשעים לא מעלים את החלב לזקן? אני יכול להזמין את כל הקניה באינטרנט במשלוח.
      קניונים לא שומרים על ילדים? באיקאה למשל יש פינת משחקים לפעוטות, קניונים מעלים הצגות ילדים בחינם ( לא באמת חינם הקניון משלם לשחקנים)
      כמה פילוסופיים עממיים צריך? הטובים שבניהם ישרדו את התחרות מול אמזון כי יתנו ערך מוסף ללקוח והלקוח בתמורה יהיה מוכן לשלם יותר על הספר.
      ספריה ציבורית בכל כפר קטן, אולי הייתה חשובה במאה הקודמת, היום כל ילד עם חיבור לרשת יכול ללמוד עולם ומלואו משיטוט קל ברשת.
      אני בתור ילד הייתי זקוק לספריה העירונית כדי לקרוא את האינציקלופדיה העיברית שהייתה מאוד יקרה.
      הילדים שלי מוצאים בחינם בויקיפדיה ערכים שכלל לא היו קיימים באינציקלופדיה העיברית.
      העדכון מהיר יותר כבר היום יש ערך על מלחמת האזרחים בסוריה והנשיא הנבחר באירן הוא חסן רוחאני.
      הספריות אינן חינם. משלם המיסים משלם עליהם וזה לא בהכרח הדיל הטוב ביותר בשבילו.
      אם הייתי גר בכפר קטן אולי עדיף לי לשלם מעט פחות מיסים ובכסף שחסכתי לקנות טאבלט או קינדל ולקנות\לשאול ספרים דיגיטליים בלי להיות תלוי בטעם הספרותי של הספרן\ית ?