זוגיות במשבר: מדוע רווקים מזדקנים רוצים לקחת כסף מהורים של אחרים

דור של פנויים ופנויות החסרים הקשר משפחתי, ביטחון תעסוקתי ומשמעת תקציבית צודקים כאשר הם דורשים להגדיל את מדינת הרווחה. אלא שהיענות לדרישותיהם פירושה ערעור המוסד החברתי החשוב ביותר – המשפחה המסורתית המתפקדת.

ביום שישי האחרון פרסם "כלכליסט" סקר על עומק התמיכה של ההורים הישראלים בילדיהם הנשואים. הממצאים מרתקים: כ-87 אחוז מההורים מעניקים סיוע לילדיהם בעלי המשפחות; היקף התמיכה הממוצע שמעבירים זוג הורים עומד על כ-90,000 שקלים בשנה (לכלל הילדים הנשואים); היקף התמיכה הממוצע לו זוכה משפחה צעירה מהורי החתן והכלה עומד על  כ-77,000 שקלים לשנה; כ-6 אחוז מההורים מעבירים לילדיהם כסף בהוראת קבע, בהמחאה או בסכום חודשי במזומן. (כתב רותם סלע)

הכתבת קרן צוריאל הררי ראיינה הורים, שטענו כי הסיבה למציאות הנוכחית הינה "הפינוק" של הילדים. כמה מהילדים, מדור הנתמכים, טענו כי המציאות הישראלית אינה מאפשרת להם לגמור את החודש. ניתוח שגרתי פחות סיפק פרופסור דני גוטווין, רווק בן שישים והיסטוריון מרקסיסטי, שטען כי הערבות הכלכלית הבין-דורית מעידה על עוצמתו של מוסד אותו הוא תופס כארכאי ומשוקץ – המשפחה:

העזרה הכלכלית של ההורים היא חלק מההפרטה וממנגנוני העזרה החיצוניים שהתפרקו, והפכו את המשפחה ליחידה כלכלית בסיסית… למדינה אין אחריות על אנשים, הם והתאים המשפחתיים אחראים לעצמם, ובישראל זה עובד. ככל שהמדינה תומכת פחות ערך המשפחה עולה, וזה בניגוד להיגיון של החברה המודרנית, שבה מקום המשפחה מצטמצם… ההתבצרות הזאת בתוך המשפחה, שנראית כאילוץ כלכלי עמוק, מאפשרת שכבת מגן שמפוררת את מדינת הרווחה. וזה מסביר את האופי – איך נאמר בעדינות? הרופס – של המחאה של מעמד הביניים. כי בסוף אתה יכול להישען על חגורת המשפחה.

לחץ על התמונה והצטרף לקבוצת הקפיטליסט היומי בפייסבוק
נישואים יציבים בעידן מדינת הרווחה – מוסד הולך ונעלם; באדיבות ז'אן טיק

גוטווין צודק פעם ראשונה: המדינה מחליפה את המשפחה

רוב המחקרים שנערכו ובחנו את הקשר הקיים בין מדינת הרווחה ויציבות מוסד המשפחה העלו כי ככל שמדינת הרווחה נדיבה יותר שיעור הגירושין גבוה יותר ושיעור והפריון של נשים מחוץ לנישואין גבוה יותר. ההיגיון: לצד חיבה, אהבה, רגש מחויבות והכרת הטוב נקשרים אנשים זה לזה באמצעות אינטרסים כלכליים או כמו שאמר ע' (בכתבה): "זה נשמע דבילי ואגואיסטי, אבל קשה לי לקבל מהם כסף כי אני חושב על המחויבות. מה המחיר שאצטרך לשלם על זה? אני לא יודע להסביר את זה רציונלית. הם לא מבקשים כלום, אבל יש ארומה כזאת מסביב"

הרחבת מדינת הרווחה מלווה בגידול בשיעור הפיריון בקרב אוכלוסיות נתמכות ולא מתפקדות, שנהנות מעלייה בקצבאות ותמיכות ולא סובלות מעלייה בשיעורי המס שנלווית אליה. כך לדוגמא, בבריטניה שמוציאה כ-1.1 אחוז מהתוצר שלה על סיוע למשפחות עם ילדים – שיעור גבוה פי שתיים מהשיעור אותו מוציאה ישראל על קצבאות ילדים – כחמישית מהילדים משתייכים למשפחות חד הוריות, שמחציתן מצויה מחוץ לשוק העבודה. לעומת זאת גידול במדינת הרווחה משפיע באופן שלילי על פריון בקרב משפחות מתפקדות, שילדיהן הופכים מנכס עתידי המהווה תעודת ביטוח לעת זיקנה, לנכס חברתי לתשלום קצבתם של הרווקים המזדקנים שלא נאלצו לשאת על גבם את העול הכלכלי של גידול הילדים. למעשה הפוזיציה הנפשית והכלכלית של הרווקים הופכת אותם לתומכיה הטבעיים ביותר של מדינת הרווחה.

גוטווין צודק פעם שנייה: לישראלים הנשואים נחמד מדי

המחאה החברתית נתפסת כמחאתו של מעמד הביניים, אך גוטווין מאבחן נכונה שלמשפחות הישראליות הצעירות לא כל־כך בער לשאת את נס המרד. לא במקרה ששת המנהיגים הבולטים של המחאה הם רווקים (איציק שמולי, דפני ליף, סתיו שפיר, יגאל רמב"ם, רגב קונטס ופסח האוספטר) כששלושה מהם היו בני יותר משלושים כבר בתקופת המחאה.

רווקות מאוחרת ומהפכנות הולכות יד ביד באופן לא מיקרי ולא מפתיע. למעשה מדובר בתופעה סוציולוגית הקשורה סטטיסטית להתנהלות כלכלית ותעסוקתית לא יציבה. מ-1970 ועד היום גדל פי 12 חלקה היחסי של אוכלוסיית הפנויים פנויות בגילאי 30-50 מחתך של 2% לחתך שכולל בתוכו רבע מהאוכלוסיה. על פי מחקר שערכו חברות מגדל וג'נרלי הדור הנוכחי שאינו מסוגל להתחייב לזוגיות לא מוכן להתחייב גם לחיסכון, והעובדה שצעירים לא חוסכים צפויה להתרגם לחיסכון פנסיוני נמוך ב-30 אחוז (ביחס להכנסה ממשכורת) מזה של דור ההורים. בנוסף לכך, כמות מקומות העבודה שיחליפו הצעירים עד גיל ארבעים תעלה על כמות מקומות העבודה של הוריהם לאורך כל חייהם.

דור של צעירים לא מתפקדים החסרים את ההקשר המשפחתי, הביטחון התעסוקתי והמשמעת התקציבית של הוריהם צודקים כאשר הם יוצאים לרחובות בדרישה להגדיל את מדינת הרווחה, שמלבד התבגרות מאוחרת וכואבת הינה הבטוחה היחידה מבחינתם לביטחון כלכלי כלשהו. הם צודקים, וגוטווין – שהינו כאמור גם כן רווק – צודק גם הוא אך הם טועים בשורה התחתונה. בסופו של דבר יציבותו ושגשוגו של מוסד המשפחה היא הערובה הטובה ביותר לאושרה ולחוסנה של החברה הישראלית. העובדה שמדינת הרווחה מפוררת את הקשרים הטבעיים בין איש לאשתו ובין אב לבנו, היא סיבה מצוינת לא להגדיל אותה אלא לקצץ בה ויפה שעה אחת קודם.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

6 תגובות למאמר

  1. קודם לקחו את העניים אז שתקתי
    אחרי זה לקחו את ההומוסקסאולים
    אחרי זה לקחו את האמהות החד הוריות
    ועכשיו המטורפים רוצים להעלות על המוקד את הרווקים
    שיהיה לכם בהצלחה! החברה הישראלית תמשיך לנוע לעבר
    מודל מתוקן ומתקדם גם עם הנביחות שלכם

    1. גיל,
      הציטוט שלך מנימלר מיצג, לצערי, תרבות דיון מסוימת.
      אתה משוה בין חסול פעיל של אנשים לבין הפסקת התמיכה בהם על חשבוני.
      אפייני לסוציאליסט אדוק שלא להבחין בהבדל.

  2. אם רותם סלע לא שם לב, הנפגעים העיקריים מהמדיניות הכלכלית של העלאת מחירי הדיור והמיסים הם הזוגות הצעירים הנשואים, ולא הרווקים. ככל שההורים ירצו לתמוך בילדיהם, גם ליכולת הכלכלית שלהם יש גבול, וכפי שנאמר בכתבה שם, זה מוכרח להגיע לפיצוץ. מבחינה זו המחאה ההיא מהווה רק סימפטום.

    1. ולכן צריך לפרק את המונופול הסוציאליסטי שנקרא מנהל מקרקעי ישראל שעובד יותר לאט ממקבילו בסוריה (נתון אמיתי שהציג השר בנט) לפרק גם את מונופול המלט ולשחרר את השוק לתחרות סוףסוף.
      סוציאליסטים יוצרים אווירה חסרת אחריות ואח"כ מתלוננים ומוחים על תוצאותיה.

  3. לדעתי צריך לסגור את ביטוח לאומי ולפתוח אותו רק לזקנים ונכים

  4. כתבה נחמדה רק שרוב הדברים בסגנון הרחקת עדות. היכן המחקר של חברות מגדל וג'נרלי מניח שהדור אינו מסוגל להתחייב לזוגיות כהנחת יסוד ואז מסיק שאינו מוכן להתחייב לחיסכון. נראה לי קצת פישי. חברות אלו רוצות לתחוב את טלפיהם לתוך הכיסים של האנשים והם כבר עושים את זה. הציבור היום מושקע הרבה יותר מציבור ההורים בהשקעות שונות הפנסיה נראית משהו ארכאי למדי אם כי העמידים והעשירים שמרוויחים הרבה (למשל היטק הנהנים מסבסוד מפלצתי של המדינה לחברות זרות בלתי רוחיות למדינה)
    בכספים אלו עושים גם פנסיות. למעשה מרבית הירידה בפנסיות נובעת דווקא מהיחלשות ועדי עובדים ומלכחי פינכה שונים, אם כי המגזר הציבורי היום הוא מפלצת בירוקרטית חסרת תקדים המנצלת את האזרח. מדינת ישראל כשלה בהפרטות ונראה שהיא מדינת העשירים שבה העשירים מקבלים סוגים רבים של סוציאליזם המנוגדים לחוק החופשי בשביל לשמר את כוחם ומשחדים חופשי בלי חוק.)
    בלי מערכת משפט נורמלית ישראל תמשיך להיות מושחתת. הציבור צריך להלחם בניסיון של העשירים לקצור איברים מהעניים. לא לתרום איברים אלא למישהו קרוב שמכירים!!! לא לתרום לעשירים המסורטנים!!! לתת לאל הטוב לעשות מלאכתו כראוי ללא הפרעה!!!