טיול שחרור: הג'יהאד הסורי מגיע לסין

בעוד המערב מעלים-עין, בוגרי הג'יהאד הסורי חוזרים לבתיהם במדינות רבות ומהווים איום משמעותי על היציבות והביטחון העולמי.

ג'יהאדיסטים בוגרי הקרבות בסוריה מגיעים לסין ומציתים במדינה מהומות אלימות על רקע דרישות בדלניות של המיעוט המוסלמי • בעוד המערב מעלים-עין, התופעה מתרחשת גם במדינות רבות נוספות ומהווה איום משמעותי על היציבות והביטחון העולמי

הפגנת תמיכה במיעוט האויגרי, ברלין. צילום: Claudia Himmelreich, ויקימדיה

מחוז שינג'יאנג הינו מחוז אוטונומי בצפון מערב סין המשתרע על פני כשישית משטחה של סין. מחוז זה כמו מחוזות אחרים בסין חווה בשנים האחרונות צמיחה מרשימה, אך בד בבד נאלץ להתמודד עם מתקפות טרור מצד המיעוט המוסלמי האויגורי, המהווה כמחצית מאוכלוסיית המחוז ומונה כ-9 מיליון איש.

המוסלמים האויגוריים משתייכים לקבוצת העמים הטורקיים, שפתם דומה לטורקית והם חיים באזור זה כבר מהמאה השמינית לספירה. במאה ה-12 במהלך מסעות הכיבוש המוסלמים, התאסלמו האויגוריים ומאז הם מחזיקים בדת האסלאם. לאזור זה חשיבות רבה בתפיסת הביטחון הסינית, שכן הוא מהוה את הגבול המערבי והצפון מערבי. הרגישות של המשטר לאזור אף גדלה נוכח ריכוז גבוה של מחצבים באדמת המחוז.

אלא שמאז נפילת ברית המועצות החלה היציבות במחוז להתערער, עם דרישתו של המיעוט האוגורי  להקמת מדינת לאום אסלאמית עצמאית לחלוטין. גילויי אלימות וטרור סביב דרישות אלו אינן דבר חדש. והמחוז ידע כבר מהומות אלימות  בשנת 2009, בהן נהרגו עשרות רבות, מרביתם מקרב סינים ילידים בני האן.

אלא שבשבועות האחרונים נדמה שנפל דבר חדש: פרץ חדש של מהומות במחוז, מעיד על מעורבותם של גורמי טרור מחוץ למדינה ש"יובאו" על ידי גורמי ג'יהאד עולמי. לטענת השלטונות, את האצבע המאשימה יש להפנות לגורמים באופוזיציה הסורית ולמתנגדים נוספים של מדינות המערב. את האשמות אלו יש להבין על רקע המדיניות הסינית הרשמית התומכת בממשל אסד, ומתנגדת לסנקציות כנגד השלטון הסורי. יחד עם זאת, יש בהאשמות אלו הרבה מן האמת.

תופעה זו צריכה להדאיג את הקהילה הבינלאומית כולה. שכן פעולות טרור בהנהגתם של פעילים שזכו לאימון בשדות הקרב של סוריה עלולות לקרות גם במדינות נוספות. על-פי ההערכות, בקרב המורדים הסורים ישנם כיום למעלה מ-6,000 מתנדבים שאינם סורים, שישובו במוקדם או במאוחר לביתם, שנמצא בסין, ברוסיה, בשוודיה, בבריטניה ובמדינות מערביות אחרות. תופעה שגרמה לאמריקאים לכנות את סוריה 'מגרש האימונים של הטרור הבין-לאומי'.

המטריד מכל היא העובדה שהמערב מסרב להבין את משמעותם של האירועים. דובר הבית הלבן מסר הודעה לפיה הוא מודאג מאוד מהדיווחים אודות "אפליה והגבלות" מהם סובלים המיעוטים המוסלמיים בסין. אמירה זו גררה ביקורת עזה מצד הממשל הסיני הטוען כי מעצמות המערב מפרשות באופן מגמתי את המהומות ומעניקות להן לגיטימציה במקום לכנותן בשמן האמיתי – פעולות טרור אסלאמיות, ובכך הן מתערבות בעניינים לא להן.

לא צריך להיות תומך גדול של משטר אסד כדי להבין שהתמיכה המוסרית והחומרית שמעניקה ארה"ב לגורמי ג'יהאד עולמי תופנה במוקדם או במאוחר כנגד המערב עצמו. זיכרון המהפכה החומיניסיטית באיראן בשנת 1979 הוא אולי כבר רחוק יחסית, אך תוצאות ה"אביב הערבי" הנוכחי עדיין מדממות בכל רחבי המזרח התיכון.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

11 תגובות למאמר

  1. מאמר חלש מאוד ומאכזב. קודם כל הכתב לא מתייחס ולו לרגע לאופן המחפיר שבו הרוב ההאן הסיני מתייחס למיעוטים בסין – לא רק למוסלמים האויגורים, אלא גם לטיבטים, למונגולים, לדאי, למוסו, לדולונג ואני יכול עוד להמשיך עם הרשימה… הבנה בסיסית של נושא זה, וכל עניין המאבק האויגורי היה נראה אחרת לחלוטין. שנית, ללמוד על ההיסטוריה של טורקיסטאן המזרחית ("שינג'יאנג") על פי Xinhua?! למה לא, אתה מוזמן גם ללמוד על ההיסטוריה של חצי האי הקוריאני מאת סוכנות הידיעות של צפון קוריאה. חוצמזה, השלטונות הסינים תמיד נוהגם להאשים את כל העולםמבבעיות שלהם במקום לעצור רגע ולהסתכל על המשמנויות של המעשים שלהם ולמה הם עצמם גורמים.

  2. תודה על התגובה המלומדת.
    ראשית, בשל מגבלות המדיום, הכתבה עסקה אך ורק בהתחדשות הטרור המוסלמי בסין ובהשפעות החיצוניות של התפתחות זו על סין ועל יתר מדינות העולם.
    שנית, לגבי הטענה כי המקורות אינם הוגנים – השימוש נעשה לצורכי אינפורמציה יבשה בלבד המסגור והפרשנות בנושא, הינם שלי בלבד.
    חשיבותה של הכתבה בשל איום הטרור שעלול לצאת מסוריה ובקלות יכול להגיע לאזור שלנו, הפעם הסינים צודקים בכך שקיים איום ואין הצדקה להתעלם מקריאותיהם.

    1. הסינים אכן מדכאים אותם והכתבה לא טוענת שלא כך המצב, הכתבה מעלה את החשש שהמורדים בסוריה ישדרגו את המאמץ של הטרור העולמי. ולחשש זה אני בטוח שאתה שותף לי

  3. לשים את הגינוי האמריקאי לסין במרכאות כפולות ("אפליה ומגבלות") זה קרוב מאד לטענה שהסינים לא מדכאים את האויגורים. יותר מזה, כל מסגור המאמר שגוי לגמרי, עם חזרה על הטענות הסיניות בלי ביקורת ובלי ציון ראיה כלשהי לנכונות הטענות האלה. באותו זמן, המאמר מתעלם לגמרי מהמצב הפנימי בשינג'יאנג שדווח בהרחבה בחודשים האחרונים (ושהייתי עדה לו בעצמי בביקור שם בחודש שעבר) . כן, אפליה שיטתית, דחיקה של האויגורים ממוקדי השפעה, איסורים דרקוניים על פעילות תרבותית ופולחן דתי מובילים מדי פעם להתפרצויות אלימות. תבדוק את הדיווחים על ההתפרצויות האלה ותגלה שמדובר בדברים כמו הסתערות עם סכינים על תחנת משטרה מקומית – לא ממש אופי של פעולת ג'יהאד גלובלי והרבה יותר מתאים לצעירים כפריים . שסובלים מאפליה ופונים לאלימות. זה לא משרת מספיק טוב את האג'נדה שאתר מידה מנסה לקדם? כמה חבל. 'צטערת שלא יכולתי לעזור יותר.

    1. מעניין לשמוע על המצב שם מכלי ראשון, לאורך הכתבה לא היית טענה שהמצב במחוז טוב, ושהחיים שם שלווים ונעימים. גם לא נאמר שכל ההתפרעויות במחוז מקורם מסוריה.
      הכתבה טוענת שיש לשים את הנושא של סיוע למורדים בסוריה בסימן שאלה גדול, בשל החשש מזליגת הסיוע וסין מהווה מקרה מבחן לצורך כך.

  4. ובכן, למחוז זה היסטוריה ארוכה של התנגדות שיהיה לא הוגן לנסות ולקשור אותן עם מתחים במישור הדיפלומטי הרחב יותר או אל התנגדות שמקורה הוא דתי. תושבי חבל ארץ זה התקוממו לא אחת, ולרוב הסיבות כך לא היו מושרשות בגורמים החורגים מהפרובינציה אל עבר מרחבי שיח אחרים.
    אני מוצא משהו שבלשון עדינה אכנה אותו לא הוגן בניסיונות הקשירה של המהומות העכשוויות בסיבות שאפשר ואין להם דבר עם המרחש שם. להבדיל מהמהומות בדרום קירגיסטן ובעמק פרגנה באוזבקיסטן (קירובן הגיאוגרפי יכול ליצור רושם של דמיות בסיבות בגינן הן פרצו) לחבל יחודי זה דרושה התייחסות שונה.

    1. תודה על ההערה המחכימה.
      כפי שכבר הגבתי אינני מוסקר את המחוז אלא מביא אותו כדוגמה לבעיה עולמית רחבת היקף

  5. חברים אתם שוכחים את המשפט הכי חשוב שאמר דנג סיאו-פינג:״ התרומה הכי גדולה של המפלגה הקומוניסטית לאנושות היא שהיא מצליחה להחזיק שליש מאוכלוסיית העולם ללא מצוקת רעב״

  6. דבר נוסף, האין בהופעת הכתבה תחת הקטגוריה "אסלאם" אינה ראויה? יש בזה משום צמצום הדיון להיבט אחד וצר של המציאות, זו הפוליטית וזו החברתית- תרבותית, המורכבת מאליה של שינג'יאנג.