פמיניסטיות להתעורר: העולם שלנו לא אידיאלי

אנסים הם חלאות המין האנושי, אבל זה לא אומר שנשים לא צריכות לקחת אחריות ולהגן על עצמן

קמפיין חדש נגד סם האונס יצא לאור, ועורר את זעמן של הנשים הפמיניסטיות • אז ריקי ממן כאן כדי להרגיע את הרוחות, ולהזכיר שאנחנו חיים בעולם לא אידיאלי, ושכדאי לנשים גם לנסות להגן על עצמן

קמפיין חדש וויראלי המבקש להזהיר נשים מפני סכנות סם האונס, עורר את זעמם של ארגוני הנשים ושאר פמיניסטיות, בטענה כי הוא "סקסיסטי, רדוד, מהווה פרובוקציה זולה ומפנה את כל האחריות כלפי נערות ונשים". הקמפיין יצא בקריאה "שמרי על הכוס שלך", ובמהלכו הופצו ב-30 ברים בתל-אביב כוסות בצורת קונוס (שאינן ניתנות להנחה), במקום כוסות המשקה הרגילות.

כעת, בימים כתיקונם אני תופסת את עצמי כפמיניסטית ראויה לשמה, ודווקא ראיתי בחיוב קמפיין שמבקש להגן על נשים מפני פגיעה – גם אם זה נעשה עם קופירייטינג כה עלוב.

אבל אז באו הפמיניסטיות והסבירו לי את טעותי:

לא מצחיק אותי שהאחריות לאונס שוב מוטלת על כתפיי, לא מצחיק אותי ששוב דורשים ממני לשמור על עצמי מנזקי הוד גבריותם במקום לדרוש מהם לא להזיק להוד נשיותי. לא מצחיק אותי שאומרים לי איך לא להיאנס במקום שיגידו להם פשוט לא לאנוס. המסר הוא שוב אותו המסר – נשים, שימו לב, העולם הוא גדול, מפחיד, רע ומסוכן עבורכן וכדאי לכן לשמור על עצמכן (כשעצמך הוא כוס, כן?). הגיע הזמן לנסות מסר חדש- גברים, שימו לב, העולם הוא גדול, מפחיד, רע ומסוכן בגללכם וכדאי לכם לשנות את האמת המרה הזו.

אז פמיניסטיות, כאישה לאישה, יש לי בשורה קשה עבורכן: העולם שאנחנו חיות בו? לא אידיאלי. יש בו אנשים רעים. כאלה שתוקפים, אונסים, רוצחים ושודדים. ותאמינו או לא – לא רק נשים! גם ילדים, גברים וטף נפצעים, מותקפים, נשדדים, נרצחים ונאנסים יום-יום.

אז נכון, היה אפשר לצאת בקמפיין "שמור על הזין שלך", אבל איכשהו אני לא מאמינה שהוא היה מרתיע אנס מלאנוס. גברים שאונסים, ועוד אישה חסרת הכרה, הם בבירור תחתית פח הזבל של גועל הנפש האנושי, אז ברור שבקשה אדיבה מהם לא בדיוק תפתור לנו את כל בעיות התקיפה המינית בארץ.

ובכל זאת, העובדות הללו לא מעניינות חלק מהפמיניסטיות. למה להגיד לנשים להגן על עצמן כשאפשר להאשים את הגברים? כך, כל דרישה מנשים להגן על עצמן הפכה אוטומטית ל"האשמת הקרבן". אז תרשו לי רגע לצאת פה מהקו: יש לכולנו חובה ואחריות אישית להגן על עצמנו. אין אף אחד בעולם שיעשה את זה עם יותר נחישות מאיתנו; לא המשטרה, לא איגודי הנשים, לא הצבא ולמרבה ההפתעה גם לא התוקפים. אף אחד לא ישמור עלייך יותר טוב משאת תשמרי על עצמך.אז אם קמפיין גס וולגרי עושה את זה עם משחק מילים בוטה, אני בסדר עם זה.

כנראה שהוא לא יושפע מקמפיינים פמיניסטיים; חשוד באונס מזעזע בתל-אביב. צילום: רוני שוצר, פלאש 90

קחי אחריות על עצמך: יש הרבה דברים רעים שקורים לנו ואין לנו שליטה עליהם, אבל כשכן אפשר להגן על עצמנו – מוטלת עלינו האחריות לעשות זאת.

אולי זאת רק אני, אבל הייתי תחת הרושם שפמיניזם בא להעצים נשים. את יכולה לעשות מה שאת רוצה, את יכולה להגיע לכל מקום שתרצי, את יכולה להתמודד עם הכל. אבל פתאום באות הפמיניסטיות החדשות, ומבקשות לקחת ממני את הכוח והאחריות האישית שלי על גורלי, ולהעביר אותם בחזרה לגברים: אין לך שום שליטה על מה שקורה לך ואין לך שום אחריות, הדרך היחידה להתמודד עם תקיפה מינית היא לשנות את כל האוכלוסיה הגברית בעולם.

ארגוני הנשים לא באו להגן על נשים, הם באו לתקן את העולם. הם מעדיפים מאיזושהי סיבה לא ברורה להגיד לנו: מה פתאום שתשמרי על עצמך? המדינה צריכה לתקן את החברה, להיפטר מכל חלאות המין האנושי, לבער את האלימות, לשרש את כל הסטריאוטיפים. ואז, כשהיא תסיים, אנחנו נסכים שתגני על עצמך. בינתיים, נסתפק באשמה הגברית.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

9 תגובות למאמר

  1. כפי שכתבתי במקום אחר, הבעיה בקמפיין הזה אינה דווקא הוולגריות אלא זה שהוא מבוסס על בבל"ת (ו,אם תרצו, אי לקיחת אחריות).

    כל או כמעט כל סיפורי 'סם האונס' האלה הם בעיקר אגדות אורבניות.
    1. גם במקרים שבדקו את קיומם בקבועי הזמן הקצרים מאוד בהם הם אמורים להימצא, לא מצאו אותם (ולכן יש המון תירוצים *איך* לא מוצאים אותם כמעט אף פעם).
    2. לעומת זאת, אם תשאירו שתן כלשהו מספיק זמן במקרר של מעבדה (שישה חודשים) תמצאו בו GHB גם אם בוודאות לא היה שם קודם.
    (http://www.wired.com/wiredscience/2007/06/fbi_scientists_/).
    3. מחקר אוסטרלי שבדק תלונות על סם אונס גילה שאת *כל* האפקטים המדווחים אפשר לייחס לאלכוהול, ושמתוך 97 מקרים, 93 היו אנשים ששתו יותר מדי אלכוהול וארבעה מקרים – אנשים שמישהו ערבב להם אלכוהול במשקה (http://www.theage.com.au/…/tougher-drinkspike-laws-on…).
    4. ולבסוף, עוד מחקר בריטי מצא שהאמונות הנ"ל מתבססות בעיקר על שמועות (http://www.britac.ac.uk/…/case-studies/burgess-spiking.cfm).

    בקיצור, הרבה יותר נוח להאשים מישהו אחר בכך שאיבדת את שיקול דעתך, מאשר להאשים את עצמך בכך ששתית יותר מדי ולכן – כאשר האלכוהול השפיע – איבדת את שיקול דעתך.

  2. יגיל הנקין *אף אחד* מ-3 הקישורים שהבאת לא עובד (לפחות אצלי במחשב)…
    הטענות שהבאת הן מאוד מעניינות, אבל אני (ואני סבור שגם אחרים כאן) רוצים לראות מקור לפני שיחליטו לקבל את מה שאתה אומר.

  3. כן, יגיל הנקין, אין אנסים בעולם, אין דבר כזה, אף אישה לא נאנסה מעולם, כל הגברים הם נופת צופים מושלמת והנשים המרושעות מתעללות בהם, זה הכל האשמות שווא של נשים שלא רוצות לקחת אחריות.

    1. זה לא שהוא אומר. מי נתן לך רישיון חחח

  4. רוהיפנול: נקמתם המתוקה של זכרי הבטא.

  5. אני מתנצל – עשיתי קאט-פייסט ושכחתי את נטייתו של פייסבוק לחתוך לינקים. הנה הלינקים הנכונים:
    לסעיף 2:
    http://www.wired.com/wiredscience/2007/06/fbi_scientists_/
    לסעיף 3.
    http://www.theage.com.au/national/tougher-drinkspike-laws-on-way-20081008-4wfp.html
    לסעיף 4:
    http://www.britac.ac.uk/funding/case-studies/burgess-spiking.cfm
    ועוד אחד לנושא אלכוהול, ו*עד כמה* הוא דומיננטי – במחקר אחד נמצא שמבין סטודנטיות שדיווחו על אונס, 72% (!) היו כה שתויות שלא יכלו להסכים או להתנגד:
    http://archive.sph.harvard.edu/cas/Documents/rapeintox-pressRelease/

  6. יש קשר בין ההודעה הזו למה שכתבתי, או שסתם את נהנית להכניס שמות אקראיים להודעות?