אפרטהייד והסתה בלב האוניברסיטה העברית

האוניברסיטה העברית הגבילה תערוכה לזכר חללי צה"ל "מחשש להתססה" אך אישרה תערוכה אנטי-ישראלית.

 

לא פוליטי; פריט במיצג של תא ווטן. צילום: הדר לסרי, באדיבות אם תרצו
לא פוליטי; פריט במיצג של תא ווטן. צילום: הדר לסרי, באדיבות אם תרצו

בחודש נובמבר האחרון, זמן קצר לאחר רצח החייל עדן אטיאס, הגיעה לשולחנו של דיקן האוניברסיטה העברית בקשה להקים תערוכה ונרות לזכרו ולזכר אל"מ שריה עופר שנרצח באוקטובר. דיקנט האוניברסיטה דרשו ממגישי הבקשה לערוך את התערוכה בפינה הימנית המבודדת של פקולטת מדעי החברה, למשך יומיים שבהן התערוכה תוצג רק במהלך שתי הפסקות, על-מנת ש"לא להתסיס את תאי הסטודנטים הערביים של האוניברסיטה".

והנה, ביומיים האחרונים (שני ושלישי), התפרסמה גלריה אומנותית של תא הסטודנטים "ווטן" (לאום) בנושא "פלסטין – תמונה וסיפור". בתערוכה הוצגו תמונות של ארבעה צלמים: מעזה, מירושלים, מהצפון ומהגדה המערבית. בין התמונות ניתן היה למצוא חייל צה"ל תוקף מפגין, שארית הכיסא של החאג' אמין אל-חוסייני, פלסטיני עם מפתח ביתו שברמלה, ואם בוכייה של שאהיד. התמונות נפרסו על-פני כל החלק המרכזי של מסדרון בניין חברה באוניברסיטה העברית, ועוררו חוסר-נחת בקרב סטודנטים רבים, ולא רק יהודים.

המשת"פ של הנאצים כגיבור לאומי; שאריות הכסא של חאג' אמין. צילום: הדר לסרי, באדיבות אם תרצו
המשת"פ של הנאצים כגיבור לאומי; שאריות הכסא של חאג' אמין. צילום: הדר לסרי, באדיבות אם תרצו

הכפשה א-פוליטית

ה"נרטיב" של התערוכה ברור בהחלט. את התמונות ליוו כיתובים בעברית ובערבית, המציגים את חיילי צה"ל כ"ציידי החירות", את צה"ל עצמו כ"צבא הכיבוש", את "התנחלויות ירושלים" כמזהמות את הסביבה ואת הנגב כ"אלת פלסטין". תחת תמונת כיסא חאג' אמין אל-חוסייני מצויין כי "הרסו אותה (פלסטין) על כל סיפוריה, הכל הלך ורק סיפור אחד נשאר – הנכבה".

השבוע, נזכור, מתקיים "שבוע האפרטהייד" בקמפוסים ברחבי העולם. במשך שבועיים מופצת בקמפוסים בעולם המערבי שנאה והסתה נגד מדינת ישראל וחיילי צה"ל מוצגים כרוצחים צמאי-דם. האם סבורה האוניברסיטה כי אין כל קשר בין פעילות תא "ווטן" לשבוע האפרטהייד, או שמא האוניברסיטה העברית סבורה כי חשיפת הסטודנטים שלה לתעמולה אנטישמית-מודרנית היא חלק ממטרותיה האקסטרא-קוריקולריות?

אחמד אסמרה, סטודנט לתואר שני ויו"ר תא "ווטן", סיפר על התא ואמר כי "מדובר בתא א-פוליטי, ללא קו אידיאולוגי, שמטרתו לתמוך בסטודנטים הפלסטינים במגוון תחומים ולחזק את הזהות הפלסטינית בתוך הקמפוס". מול הביקורת שהובעה כלפי התערוכה, טען אסמרה כי "התמונות הן עובדתיות מהשטח, המטרה היא אמנותית בלבד. אין בהן עמדה". לגבי האופן בו הוצג צה"ל, הוסיף ואמר כי "כפי שעלה ממקרה אדם ורטה, צריך לכבד כל אדם ואת הנרטיב שלו".

אומנות של סילוף עובדות; "ציידי החירות". צילום: הדר לסרי, באדיבות אם תרצו
אומנות של סילוף עובדות; "ציידי החירות". צילום: הדר לסרי, באדיבות אם תרצו

חללי צה"ל בפינה, חאג' אמין אל-חוסייני במרכז

אם כן, באוניברסיטה העברית שבוע האפרטהייד: אין. הסתה נגד ישראל: אין. חיזוק הזהות הפלסטינית: אין. הנרטיב הערבי? אין. חיזוק הזהות היהודית? רק בהפסקות. כבוד לחיילי וחללי צה"ל? רק בפינה. הנרטיב הישראלי? לא צריך להגזים. ציונות? צריך לחשוב על זה.

תא הסטודנטים של 'אם תרצו' ותא 'לביא' (פעילי הליכוד) התרעמו על התערוכה. מתא 'אם תרצו' פנו ביום שני בתלונה דחופה לנשיא האוניברסיטה, בה דרשו להסיר את התמונות. מדיקנט הסטודנטים הגיעו לבדוק את התערוכה ביום שלמחרת הבקשה, בשעות הסגירה שלה, וביקשו להסיר את הכיתובים שהוצמדו לתמונות, שלטענתם לא אושרו על-ידם.

"דיקנט הסטודנטים, הנוהג לרוב להחמיר ולהקפיד באישור המיצגים אותם ניתן להציג בקמפוס, הרשה הפעם להקים תערוכה מלאת שנאה, הסתה ואיבה, הכוללת הנצחת שמו של בכיר משתפי הפעולה עם הנאצים במזה"ת, ומי שפעל אישית להשמדת יהודים. זהו מעשה בזוי הרומס את זכרם של אלפי קורבנות חפים מפשע", נאמר במכתב התלונה.

תום ניסני, יו"ר תא 'אם תרצו' באוניברסיטה עברית, הוסיף כי: "על אף הפצרותינו הרבות סירבה האוניברסיטה לבדוק את הסוגיה ואף התחמקה ממתן תשובות. על תערוכות ופעילויות בעלות אופי ציוני וישראלי מוערמים קשיים והגבלות, ויוזמיהן נאלצים לעבור מדורי גהנום עד לאישורן. לעומת זאת מאושרים מיצגים שקריים, מסיתים ומתסיסים".

מהאוניברסיטה העברית נמסר בתגובה כי "האוניברסיטה העברית מתירה כל פעילות סטודנטיאלית ובלבד שאינה מנוגדת לחוקי המדינה. עם זאת, תא 'ווטן' לא הגיש את הטקסטים לאישור האוניברסיטה כמתחייב מתקנון הפעילות הציבורי, על כן, האוניברסיטה הסירה את הטקסטים מהתערוכה".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

7 תגובות למאמר

  1. האוניברסיטה הערבית, תזכירו לי לא ללמוד שם בחיים שלי.
    ואם הייתי רואה את החרא הזה מול העיניים הייתי קורע את כל פוסטרי ההסתה והשנאה האלה שהאוניברסיטה נותנת להם במה.

  2. סטודנט/ סטודנטית באניברסיטה מכובדת זו ודאי מסוגלים לראות מעבר לשולי התצלום.

  3. לאם הגענו? עצוב מאוד!לגמרי הורס את שם האוניברסיטה…אסור לעבור על זה בשתיקה.

  4. אם היינו עם נורמלי,תערוכת ההסתה נגד חיילי צה"ל באונ' העברית הייתה מושמדת 5 דקות לאחר שהתמונות נתלו על הקיר. אבל אנחנו לא…

  5. איפה לעזאזל הסטונדנט שיתלוש את החרא הזה מהקיר? חבורה של קוקסינלים. חבל שאני לא לומד שם

  6. הגיע הזמן לפעולות יותר אקטביות נגד האוניברסיטה והערבים שבתוכה , חבורת עלובי נפש חסרי כבוד ואכולי שינאה עצמית, שיעבירו את חוכמתם לאחת ממדינות ערב ויהיה מעניין כמה זמן ישרדו , אולי יחסכו לנו את הצורך לפעול .