לגליזציה? לא, תודה

טרנד המפורסמים שמתוודים על עישון קנאביס וקוראים ללגליזציה, לא לוקח אחריות על הנערים שנפגעים. מאמר מעמיק על השלכות הלגליזציה

לא לוקחים אחריות על הילדים; מפגינים בעד לגליזציה. צילום: מתניה טאוסיג, פלאש 90

אנחנו מודים ל'קומנטרי' ולדייוויד פרום על הרשות לתרגם את המאמר

תרגום: צור ארליך

חמישים מדינות ארצות-הברית מכונות לעתים "מעבָּדוֹת לדמוקרטיה". אמנם ביטוי זה נועד להתפאר בחדשנות שמדינות אלו יודעות להפגין, אבל יש בו גם כדי ללמד שהניסויים הפוליטיים הנערכים בהן נידונים לעתים לכישלון. היתרון במעבדות כגון אלו הוא שגם במקרה של כישלון בכל זאת הרווחנו – שכן למדנו שהרעיון החדש מזיק, ולא ננסה אותו במדינות אחרות.

כיום מתבצע ניסוי כגון זה בלגליזציה של מריחואנה בכמה וכמה מהמעבדות הדמוקרטיות הללו. ולנגד עינינו הוא נכשל בהן, זו אחר זו. ככל שהניסיון במדינה מסוימת נועז יותר, כך הכישלון מפואר. שרשרת הכישלונות מואצת, אף-על-פי ששוחרי הלגליזציה נתונים במה שנראה כמסע ניצחון מתמשך.

בחודש נובמבר 2012, החליטו מדינות קולורדו ווושינגטון בהצבעת רוב להתיר מכירת מריחואנה לכל לקוח בגיר. תומכי הלגליזציה השיגו את הניצחון הזה בעזרת תקציב פרסום מרשים בן כמה מיליוני דולרים, שבמרכזו סיסמה מבריקה: "סוחרי סמים לא מבקשים תעודת זהות". השתמעה מכך הבטחה כי הלגליזציה של הסם תלווה באכיפה נחרצת, שתרחיק אותו מהישג ידם של קטינים. ובצדק, שכן נמצא שצריכה כבדה וממושכת של מריחואנה בידי בני נוער הפחיתה את מנת המשכל שלהם בשש עד שמונה נקודות. מחקר שנערך באוסטרליה בצמדי תאומים זהים, כאשר בכל צמד תאוֹם אחד בלבד החל להשתמש בקנאביס לפני גיל 17, העלה כי שיעור ניסיונות ההתאבדות בקרב המשתמשים היה גבוה פי שלושה מזה שבקרב תאומיהם.

לאזרחי קולורדו הייתה סיבה טובה במיוחד לחשוש מפני צריכת הסם בקרב בני העשרֶה. תריסר שנים קודם לכן, בשנת 2000, אישרו המצביעים בקולורדו ניסוי מוגבל במריחואנה רפואית. לאחר מכן, בשנות אמצע העשור, התקבלה שורה של החלטות משפטיות ומנהליות שהסירה את רוב המגבלות על מתן המריחואנה. בין השנים 2009 ו-2012 זינק מספר בתי המרקחת המוכרים מריחואנה ליותר מ-500, ומספר מחזיקי המרשמים האמיר מסביבות אלף ליותר מ-108 אלף.

אולם, במדינה שבה רבים כל כך מחזיקי המרשם למריחואנה, כמעט בלתי נמנע שחלקם ימכרו את המריחואנה שקנו למשתמשים קטינים. ואכן, מחקר שנערך ב-2013 בקרב בני נוער המצויים בתהליך גמילה מסמים, העלה כי 74 אחוזים מתוכם השתמשו במריחואנה רפואית של מישהו אחר. כל אחד מהם עשה זאת, בממוצע, בחמישים הזדמנויות שונות. על-פי דו"ח של שלוחת התוכנית הלאומית למאבק בסחר בסמים באזור הרי הרוקי, בשנת 2012 שיעור בני הנוער בקולורדו שהשתמשו במריחואנה היה גבוה פי אחד וחצי משיעורם בכלל מדינות ארצות-הברית.

בוגרים אינם משתמשים במריחואנה

הוויכוחים על מריחואנה נוטים לגלוש במהירות לתחומה של האידיאולוגיה הליברטריאנית: "אני מבוגר בר דעת, למה שלא אוכל לעשות מה שאני רוצה?"; אלא שלקוחותיה הטובים ביותר של תעשיית המריחואנה אינם מבוגרים. רוב האנשים המתנסים בצריכת מריחואנה מפסיקים להשתמש בה לפני הגיעם לגיל שלושים. בוגרים בשנות העשרים לחייהם נוטים לעשן את הסם הרבה פחות מתלמידי תיכון: 14 אחוזים מבני העשרים-ומשהו דיווחו שהם מעשנים מריחואנה, לעומת 22.7 אחוזים מתלמידי כיתות י"ב המעשנים לפחות פעם בחודש, ו-6.5 אחוזים שדיווחו על שימוש יומיומי.

מדוע מפסיקים אנשים להשתמש במריחואנה בהגיעם לבגרות? הניחוש שלכם לגבי התשובה יהיה נכון כמו כל ניחוש אחר. תהא הסיבה אשר תהא, התופעה מעמידה את סוחרי המריחואנה בפני בעיית שיווק. אבל הנה בשורה משמחת לתעשייה הצומחת: אצל אנשים המתחילים לעשן בשנות העשרה לחייהם, הסיכויים שיגיעו לידי תלות בסם גבוהים במידה ניכרת מהסיכויים שהדבר יקרה לאנשים המתחילים לעשן מאוחר יותר – אחד לשישה, בערך, לעומת אחד לעשרה. התחל איתם כשהם קטנים – והם שלך לשנים רבות. אין פלא, אם כן, שתעשיית המריחואנה מפתחת מוצרים המדברים אל לבם של הלקוחות הצעירים: משקאות קלים עם קנביס, טופי-שוקולד עם קנביס, סוכריות גומי עם קנביס.

ההבטחה שהלגליזציה תגן על בני הנוער מפני המריחואנה שקרית. כמוה כיתר ההבטחות של מקדמי הלגליזציה. שקר הוא לטעון שהלגליזציה תשבור את קרטלי הסמים. קרטלים אלה ימשיכו לסחור בסמים קשים יותר ורווחיים יותר, כגון הרואין, קוקאין ומתאמפטמין. סביר להניח שארגוני הפשיעה יישארו בעסקי המריחואנה גם לאחר הסדרתם החוקית, וישווקו אותה ישירות לקטינים. מדיניות ציבורית היא עניין של קח-ותן, ומשתמשי המריחואנה צריכים להכיר בקח-ותן שהם משיתים על החברה האמריקנית. שימוש חוקי במריחואנה פירושו יותר שימוש במריחואנה, ויותר שימוש במריחואנה פירושו, בראש ובראשונה, יותר שימוש של בני נוער במריחואנה.

מצדדי הלגליזציה שואלים תכופות מדוע החוק אוסר מכירת מריחואנה ולא מכירת אלכוהול וטבק. אחד ההבדלים החשובים ביניהם הוא שצריכת האלכוהול והטבק נמצאת בנסיגה. מאז שנת 1980 ירדה צריכת האלכוהול לנפש בארצות-הברית כמעט ב-20 אחוז. שליש מהאמריקנים עישנו טבק ב-1980; פחות מחמישית מעשנים היום. דעיכתה של תופעת הנהיגה בשכרות מרשימה אף יותר: מספר ההרוגים בתאונות שגרמו נהגים שיכורים פחת מאז 1982 בלמעלה ממחצית.

פוגע במוח; קנאביס. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90
פוגע במוח; קנאביס. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

צמצום הצריכה של טבק ואלכוהול הואץ בזכות חוקים שהגבילו יותר ויותר את האופנים והמקומות שאפשר להשתמש בהם במוצרים אלה. עישון טבק נאסר במטוסים, במסעדות, ובהמשך כמעט בכל מקום ציבורי. לאורך שנות השבעים, רף הגיל לרכישת משקאות אלכוהוליים הונמך ברוב המדינות מ-21 ל-18, אך בשנות השמונים הוחזר ל-21 בחקיקה פדרלית. המסים על מוצרי הטבק האמירו. ברים המגישים משקאות ללקוחות שיכורים נחשפים לתביעות נזיקין גדלות והולכות.

לגליזציית הסמים מתפשטת

כלפי המריחואנה, לעומת זאת, מגמת החקיקה הפוכה מזה זמן. מאז 1996, עשרים מדינות, וכן המחוז הפדרלי קולומביה, אישרו חוקי "מריחואנה רפואית", המאפשרים רכישה ושימוש חוקיים במריחואנה למי שבידו מרשם מרופא. כמו בקולורדו גם במדינות רבות אחרות, מדיניות זו, הרפואית כביכול, מידרדרת לכדי לגליזציה בפועל. קחו לדוגמה את מדינת אורגון: בסוף שנת 2012 היא שימשה בית ל-56,531 חולים הרשאים לצרוך מריחואנה רפואית. רוב ההיתרים הללו ניתנו בידי תשעה רופאים בלבד. אחד מהם, מנתח לב בגמלאות בעיר יאקימה, נתן 4,180 מרשמי מריחואנה רפואית בתוך 12 חודשים. רק 4 אחוזים מקרב אותם למעלה מ-56 אלף חולים סבל מסרטן. נגיף ה-HIV נגע רק לאחוז אחד מהם. הרוב הגדול, 57 אחוז, נקב ב"כאב" בלתי מוגדר כחולי שבגללו פנה לטיפול. אולם בין אותם תשעה רופאים שכתבו את רוב מרשמי המריחואנה, אף לא אחד היה מומחה לכאב.

בין מחזיקי המרשמים בקליפורניה, פחות משני אחוזים היו חולי איידס, גלוקומה, טרשת נפוצה או סרטן. בסקר מקיף נמצא כי מטופל המריחואנה הרפואית הטיפוסי בקליפורניה הוא גבר בריא בן 32, עם היסטוריה של שימוש בסמים ובאלכוהול. גם כאן, בקליפורניה, ישנם רופאים החותמים על אלפי המלצות על סמך בדיקה חפוזה או אפילו בלעדיה. תחקירן של רשת אן-בי-סי נכנס לבית מרקחת בלוס-אנג'לס, נבדק בידי אדם שלאחר מכן נמצא שהוא מעסה ומטפל בדיקור, וקיבל מרשם למריחואנה חתום בידי רופא שגר 107 קילומטרים משם.

לדברי מפקד המשטרה בלוס-אנג'לס, צ'רלי בק, רוב בתי המרקחת המספקים מריחואנה רפואית הם "עסקים למטרת רווח, המוכרים מריחואנה להנאתם של צעירים בריאים". בתחילת 2012 התקרב מספר בתי המרקחת הללו בלוס אנג'לס ל-800, כמעט פי שמונה ממספר סניפי רשת הקפה סטארבקס שם. עד מהרה נחרדו תושבי העיר להיווכח כי רבים מהלקוחות שנקהלו בבתי מרקחת אלה נטלו חלק בביצוע עבירות קשות, משוד עד רצח. ביולי אותה שנה החליטה מועצת העיר פה אחד לסגור את כל תחנות המכירה הידועות בעיר. אולם, שדולת המריחואנה הצליחה לסכל את יישומה של ההחלטה, ועל כן ב-2013 ניסתה העירייה גישה אחרת: היא הכריזה על משאל תושבים בדבר הצעה שזכתה לשם "הצעה D", לפיה יוגבל מספר בתי המרקחת המספקים מריחואנה ל-135, יועלו המסים על מכירת הסם, וייאסר קיום בתי מרקחת כאלה בקרבת בתי ספר יסודיים, חטיבות ביניים ותיכוניים.

ההצעה אושרה ברוב קולות. אלא שגם גישה זו נמצאה בלתי יעילה. כאמור ב'יומון העסקים של המריחואנה הרפואית' (כן, יש דבר כזה) –

עד כה כפו הרשויות רק על 70 בתי מרקחת להיסגר. מיעוט מבתי המרקחת האחרים נסגרו בידי בעליהם, כדי להימנע מבעיות משפטיות. פירוש הדבר שלפחות 700 חנויות בלתי חוקיות עדיין פתוחות. "מה שקרה הוא שבעצם ניסינו לשים פלסטר על פצע פתוח, והפלסטר לא מספיק גדול לעצור את הדימום", אומר אדם ביירמן, נשיא חברת הייעוץ מֶדמֶן. "הצעה D היא חצי הונאה, ולמעשה אין שום דרך לאכוף אותה".

נכון, לתוצרי הקנאביס יש אי אלו סגולות מרפא. אך כך גם לאופיום. והרי איננו מאפשרים לרופאי אליל חסרי מצפון לשרבט מרשמים לאופיום לכל מי שמוכן לשלם על כך 65 דולר. לו היינו מאפשרים זאת, האם מישהו היה מופתע כאשר היה מתגלה כי רובם המכריע של רוכשי האופיום אינם מתאוששים משום ניתוח, ושרבים מהם מכבדים בני נוער בנתח מן המנה שלהם, או מוכרים להם אותה?

זו לא אותה המריחואנה חבר

מבוגרים רבים מתקשים להכיר בסכנות השימוש במריחואנה, משום שהם מדמים בנפשם שהמריחואנה הנמכרת כיום היא אותו חומר חלוש שהם עישנו בשנות עלומיהם בקולג'. אולם, במריחואנה שנמכרה בשנות השמונים היו בין שלושה לארבעה אחוזים של THC – הרכיב הפסיכואקטיבי – ואילו כיום, במריחואנה איכותית יש בממוצע 12 אחוזי THC, ובתזקיקים מסוימים השיעור מגיע לכדי 30 אחוז. מאות סרטוני יו-טיוב ילמדו אתכם איך למצות בעזרת גז בוטָן המצוי במצתים שמן חשיש, שריכוז ה-THC בו מגיע לכדי 90 אחוז. זאת ועוד, ככל שצרכני המריחואנה עוברים מעישון החומר לבליעתו, הם מכניסים לגופם מינונים גדלים והולכים של THC. מאז שנת 2006 נרשמה בחדרי המיון בקולורדו עלייה תלולה במספר החולים המגיעים מבולבלים, או נתונים בפניקה, כתוצאה מצריכת THC. מספרם של בני ה-13 וה-14 המגיעים במצב זה כמעט הוכפל.

ליברטריאנים חסרי אחריות? תומכי לגליזציה. צילום: אביר סולטן, פלאש 90
ליברטריאנים חסרי אחריות? תומכי לגליזציה. צילום: אביר סולטן, פלאש 90

אומרים שאף אחד לא מת ממנת יתר של מריחואנה. אף אחד גם לא מת ממנת יתר של טבק, אך אין זה אומר שהטבק בטוח לשימוש. מכל הסכנות הכרוכות במריחואנה, הקטלנית ביותר היא סכנת תאונות הדרכים. לאורך העשור האחרון, בארצות-הברית, מספר תאונות המכונית הקטלניות הקשורות בשימוש במריחואנה כמעט שולַש. מצדדי הלגליזציה אולי יאמרו על כך: "אפשר פשוט להחיל את החוקים נגד נהיגה בשכרות גם על נהיגה בסטלנות".

למרבה הצער, הדבר אינו פשוט כל כך. ההגדרה המדויקת ללקוּת תפקודית מחמת מריחואנה נתונה לביקורת נוקבת מצדה של תעשיית המריחואנה, המגלה אסרטיביות גוברת והולכת. למדינת קולורדו נדרשו ארבעה ניסיונות כדי לקבוע הגדרה חוקית למצב זה: 5 ננוגרמים של THC למיליליטר דם. אך גם משנתקבל הדבר בחוק, הוא נותר קשה מאוד לאכיפה: בעוד ששיעור האלכוהול בדם נמדד בעזרת מכשיר ייעודי, את שיעור ה-THC אפשר לקבוע רק בבדיקת דם, והחוק אוסר על המשטרה לערוך בדיקת דם בלי צו חיפוש.

חשוב לתפוס נהגים מסוממים בשעת מעשה, אך חשוב אפילו יותר למנוע מהם להתיישב על כיסא הנהג. באין ערכה לבדיקת דם, גם למשתמשי המריחואנה עצמם קשה לדעת מתי הם עוברים את הגבול. במגזין 'טיים' צוטט לאחרונה דובר ממשרד התחבורה של קולורדו: "זה לא דומה לאלכוהול. קצב חילוף החומרים שונה כאן מאוד בין אדם לחברו. יש יכולות שונות", אמר והוסיף: "כך שאי אפשר לדבר כאן במונחים של 'אתה במצב גבולי עכשיו'. נראה לי שאין מספיק ידע המאפשר לנו לומר 'חכֵּה איקס שעות לפני שתעלה על הכביש'. אני לא יודע אם זה חמש שעות או עשר שעות או עד מחר. אנחנו פשוט לא יודעים".

נחזור כמה שנים לאחור. בשנת 2007 גילה מחקר של הרשות הלאומית האמריקנית לבטיחות בדרכים, כי בכל מוצאי שבת 12 אחוזים מהנהגים שנבדקו נהגו בהשפעת אלכוהול, וכ-6 אחוזים בהשפעת מריחואנה. מאז ועד היום אימצו עוד 10 מדינות (וכן מחוז קולומביה) מדיניות של התרת מריחואנה רפואית על-פי מרשם; סביר לשער שמשמעות הדבר היא עוד נהגים מסטולים בכבישים.

היכולות השכליות והאישיות נפגעות

ועדיין, נראה שהנזק השכיח ביותר שהמריחואנה מסבה אינו גופני כי אם נפשי. סוללה שלמה של מחקרים מראה כי שימוש סדיר במריחואנה קשור לביצועים מופחתים בבית הספר, בחיי החברה ובעבודה. נקטתי את הביטוי הזהיר "קשור" מפני שאין זה ברור כלל אם השימוש במריחואנה הוא הגורם לבעיות הללו, או שהוא התוצאה שלהן, או (וזו כנראה התשובה הנכונה) שהוא סיבה ותוצאה גם יחד. למשל, ילד מבודד ובעל הישגים נמוכים מתחיל לעשן מריחואנה – ואז הוא שוקע בבידוד עמוק יותר ובהישגים נמוכים יותר. המריחואנה אולי איננה הגורם הבלעדי לצרותיו של הילד, אך היא מעצימה אותן ומקשה על ההיחלצות מהן, ואולי אף מונעת אותה לחלוטין.

מדובר בתהליך ספירלי. דכדוך מוביל לשימוש במריחואנה, והמריחואנה מעמיקה את הדכדוך עוד ומנציחה אותו. לפיכך, דווקא בעת הזאת, לגליזציה של הסם הזה בארצות-הברית היא מאורע מבשר-רעות. אמריקה הרי מתאוששת לאטה מהמשבר הכלכלי החמור ביותר שפקד אותה מאז שנות השלושים – שבייחוד הוצרו בו אופקיהם הכלכליים של הצעירים – האומנם רצוננו לומר להם עכשיו: "תראו, אין לנו עבודה בשבילכם, הסיכויים שלכם להינשא מדולדלים, עד גיל שלושים אתם צפויים לגור אצל ההורים ולא להגיע לבית משלכם – אז תשתעשעו לכם קצת במריחואנה, במשחקי וידיאו ובפורנו ברשת?". הם רוצים לצאת לחיים, ואנו מציעים להם במקום זאת חלומות נרקוטיים.

אנחנו רק בני אדם. כושר השיפוט שלנו אינו מושלם, ולא זו אף זו, אנו נופלים פעם אחר פעם במלכודות מוכּרות היטב. כשמוסיפים חיוב חדש לחשבון הטלפון שלנו, וחוזרים עליו חודש אחר חודש, אנחנו חדלים עד מהרה לשים לב אליו; המין האנושי התפתח בעידן שהמלח והסוכר היו יקרי המציאות, ועל כן אנו אוכלים מלח וסוכר הרבה יותר מכפי צורכנו, כל אימת שניתנת לנו ההזדמנות; אנחנו סומכים על מזלנו יתר על המידה, ומהמרים על כספנו בדרכים שאין בהן שום היגיון חשבוני; מוחותינו מתוכנתים להתמכרות. כאשר חומר מסוים מביא אותנו לידי כך, בכוחו להכניע את כל גדודי המוסר וההיגיון שבתודעתנו.

תעשיות רווחיות שלמות הוקמו כדי לנצל את החולשות הללו תוך היזק חמור ללקוחותיהן. למרבה האירוניה, כאשר נמתחת ביקורת על שיטות העבודה שלהן, הן נשבעות בשם העקרונות שהן אמונות על החרָבתם – חופש הפרט והשליטה העצמית. כך היה באשר לטבק. כך הוא עכשיו בנוגע להימורים בקזינו. וכך יהיה עם המריחואנה.

צודקים מצדדי הלגליזציה כאשר הם מביעים דאגה מכך שגישה ענישתית יתר על המידה באכיפת חוקי המריחואנה, פוגעת באופן חסר פרופורציה בבני קבוצות מיעוט. אכן, מן הראוי שמשתמשי מריחואנה רגילים ייענשו ענישה אזרחית, לא פלילית; שמשתמשים קבועים יופנו לטיפול, לא לכלא; ושקהילות יחוו את מערכת אכיפת החוק כבת בריתם וכשותפתם בקיום נורמות מקומיות, ולא ככוח חיצוני המסמן צעירים באות קין בדמות רישום פלילי בלתי מחיק בגלל טעויות שעשו – טעויות שצעירים עשירים ומקושרים יותר אינם סובלים מהן כל כך. אך מנגד, יש לזכור ששיטות חלופיות אלו יכולות להצליח רק כשנקודת המוצא היא שהמריחואנה בלתי חוקית. לעתים קרובות מאוד, האיום בענישה פלילית הוא הדוחף משתמשים לפנות לטיפול הדרוש להם כשהם עוד צעירים דיים לפתוח דף חדש בחייהם.

השוק הבלתי חוקי של המריחואנה בארצות-הברית הוא כבר עתה גדול כפליים משוק הקפה. כששוק זה ייעשה חוקי הוא יתרחב, והתעשייה המשרתת אותו תדורבן לשכור שדלנים שיקדמו את התרחבותו המתמדת. החזון שמשרטטים כמה אנשי אקדמיה, בדבר שוק מריחואנה חוקי אך לא מסחרי, מבטא תפיסה בלתי מציאותית של הממשל האמריקני. עליבות עמידתם של המחוקקים האמריקנים בפני אינטרסנטים שפנקס המחאות שמן בכיסם היא מן המפורסמות.

ההתנגדות למסע הלחצים הידוע-מראש תהיה חלשה גם משום שאת מחיר הלגליזציה ישלמו אותן אוכלוסיות שהמחוקקים האמריקנים ממעטים ממילא להתחשב בהן. קמעונאֵי המריחואנה ינהרו אל שכונות המצוקה, ממש כפי שעושים כיום מוכרי הסיגריות והמשקאות החריפים. מכיסיהם של מי ישולמו מסי הקנייה על המריחואנה החוקית? היכן יהיו שירותי הגמילה דלי תקציב במיוחד? בחברה שבה כבר עתה קשה לאנשים לקום מתחתית החבית, מי יהיו אלה שיודבקו עכשיו אל התחתית ביתר שאת?

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

33 תגובות למאמר

  1. כמה פעמים שמעתם שמריחואנה היא "סם מעבר" שמובילה לסמים קשים יותר? נעשה שימוש באופן קבוע בסטיגמטיזם השלילי שנקשר במריחואנה. בעבר לא היה מחקר מדעי אחד שעמד מאחורי הטענה הזו. למעשה, כל המחקרים המדעים שנערכו על השימוש במריחואנה ממשיכים למצוא שימושים תרפיוטיים פוטנציאלים למגוון רחב של בעיות בריאותיות. חשוב להזכיר שהסגולות הרפואיות מתרחשות כאשר נעשה שימוש תת-עורי (זריקה) במריחואנה, ולא על ידי עישון. העישון משנה את ההרכב הכימיקלי של הצמח.
    http://www.legalize.co.il/?p=8388

  2. כל הטיעונים הללו הופרכו כבר מזמן:
    http://canna.bi/1cJiZqk
    http://bit.ly/19mZxA0
    ומעבר לכך – גם אם קנאביס היה מסוכן יותר מדבק מגע ואקונומיקה – זו לא סיבה מספיק טובה כדי להכניס אנשים לכלא. רוצים לצמצם את השימוש בצמח? תסבירו, תחנכו. אל תשלחו שוטרים לעשות עבודה של עובדים סוציאליים ולהרוס את חייהם של מאות אלפי ישראליים שלא פגעו באיש.

  3. אני אדם בוגר, נשוי+ 2 מתפרנס יפה, אקדמאי, מילואים. כל החרטטת הישראלית שמלח הארץ כל כך אוהבים ואני צורך קנאביס. כמוני כל החברים שלי ביניהם רופאים. כל מה שרשמתם בכתבה הדבילית הזאת הופרך מזמן. בכל מקרה אי אפשר להגיד שהמדיניות הנוכחית עובדת ושמרנות וקיבעון מחשבתי לא יובילו אותנו לשום מקום.
    חייב לבוא שינוי עכשיו הזמן לדון מה מטרות המלחמה בסמים ולפי זה לקבוע מדיניות סמים.

  4. זה בכלל לא מאמר מקורי, אלה תרגום של מאמר מאת David Frum.
    דייוויד פרום הוא דגנרט לא קטן אשר משתייך לארגון קיצוני של מתנגדי לגליזציה, משהוא כמו יאיר גלר.
    אצלי הבחור הזה היה מוצא את עצמו תלוי על עמוד תאורה וגם לצור ארליך אני מאחל מוות פתאומי.

  5. לרוב אני מסכים את הדעות באתר אולם לא הפעם. הפעם אני בעד לגיליזציה של סמים ושל כל הסמים בכלל כי האיסור החוקי אליהם זו לא הדרך להילחם בסמים. רוצים להקטין את הסחר בסמים בקרב בני נוער? תתחילו לחנך מבית הספר היסודי על נזקי הסמים ועל אחריות אישית. תביאו מכורים לשעבר שיסבירו להם עד כמה רע המצב יכול להיות וכן תאסרו אל מכירת הסמים לקטינים. מבוגרים יעשו מה שבה להם, בדיוק כמו שאנחנו עושים אם אלכוהול שגם הוא ממכר וגם הוא גורם לנזקים בלתי הפיכים כאשר משתמשים בו בצורה מוגזמת ולמרות זאת הוא חוקי.

    1. כתבה מעניינת מאוד.
      מעניין אותי אם היא רלוונטית גם היום? הרי היום כל בור יכול בכמה הקשות בטלגרם לרכוש מריחואנה עם רמות thc גבוהות מאוד שמגיעות בתוך כמה שעות עם שליח עד הבית.
      אני לא יודע אם לגליזציה היום תגדיל בהרבה את השימוש בקרב בני נוער.

  6. לגליזציה לא גורמת להגברת השימוש בבני נוער, וזה מוכח מדעית – הסתכלו על קולורדו
    אז מספיק עם השטויות שלכם.

  7. חחח עוד מאמר ממוחזר ופאסדו מדעי של כת הרוב המוסרי וחברותם ….זה רק מוכיח כמה ההתנגדות לגלזציה הולכת ונעלמת ונשארה רק על ידי שמרנים הזויים וקיצוניים. (שהשימוש בלגליזציה הוא כביכול "שקעה מוסרית"…הם אומרים את זה גם על נישואים חד מיניים, על הפלות על הגבלה של שימוש בנשק וכ"ו) לא צריך להתייחס לכל מה שרפובליקני ניאדרטל אומר אפשר לעבור האלה….

  8. טרנד ישן, עיתונאים ממשיכים לדבב שקרים. חבל שאתר חדשות ש"שם לעצמו למטרה להציג לציבור מידע ודעות שאינן נפוצות בציבור הישראלי" ממשיך באותה מגמה חסרת אחריות, כמו רשתות התשקורת הגדולות – מגמה שאין דרך לתארה אלא כלוחמה פסיכולוגית. רבות מוזכר בתגובות על השקרים בכתבה, הנה עוד אחד בניגוד לנטען במלל השקרים פה: בקולרדו, בעשור האחרון, נרשמה ירידה של עשרה אחוזים, בתאונות דרכים!!! "יישר כוח" דייויד פרום אני מקווה שהכסף שקיבלת על אוסף השקרים הללו יכסה על העובדה שאתה בסך הכול עוד שופר שתורם לאחת ההונאות הגדולות נגד האנושות.

  9. טרנד ישן, עיתונאים ממשיכים לדבב שקרים. חבל שאתר חדשות ש"שם לעצמו למטרה להציג לציבור מידע ודעות שאינן נפוצות בציבור הישראלי" ממשיך באותה מגמה חסרת אחריות, כמו רשתות התשקורת הגדולות – מגמה שאין דרך לתארה אלא כלוחמה פסיכולוגית. רבות מוזכר בתגובות על השקרים בכתבה, הנה עוד אחד: בניגוד לנטען במלל השקרים פה, בקולרדו, בעשור האחרון, נרשמה ירידה של עשרה אחוזים, בתאונות דרכים!!! "יישר כוח" דייויד פרום אני מקווה שהכסף שקיבלת על אוסף השקרים הללו יכסה על העובדה שאתה בסך הכול עוד שופר שתורם לאחת ההונאות הגדולות נגד האנושות

  10. אריק, אתה יכול להביא מקור לטענה שלך בדבר ירידה בתאונות הדרכים בקולרדו?

    1. תודה רבה על הקישורים. מה בדבר הטענה שבסופו של דבר הסם יגיע לידי קטינים?

    2. גם בנושא, נעשו מחקרים במדינות המדוברות שלא מצאו עלייה בשימוש בקרב בני נוער, לפני ואחרי החקיקה הירוקה. כמו גם מחקרים שמוכיחים שהצמח לא פוגע במוח של צעירים ולמעשה "מתקן" את הנזק במוח ובכבד כתוצאה מצריכת אלכוהול. האיסור נכשל, וילדים כמו ששותים אלכוהול גם מעשנים זו עובדה, מי שמתכחש אליה טומן את ראשו בארגז החול, השאלה היחידה שנשאלת היא האם עדיף שיקבלו את זה מחוות גידול מאושרת או מעבריינים ברחוב? האבסורד הוא שדווקא רגולציה תוכל לצמצם את השימוש בקרב בני נוער היכן שהאיסור כושל.

    3. ברור שלא תמצא דברים רעים על הקנאביס באתרים שתומכים בלגליזציה…

    4. וודא וודאי, ולפני עשרים שנה היית אומר שהומואים הם הגורם למחלת האיידס. מעניין מה דעתך יש לעשות עם הערבים, או השחורים במדינה? צריך להרוג את כולם נכון ?

      אגב, לא כל הקישורים שנתתי הם של אתרים "התומכים בלגליזציה" ואם תדפדף תמצא קישורים למחקרים המקוריים.

  11. מעניין איזה מהפרצופים הנחמדים האלה איים ברצח על מי שאחראי לפרסום הכתבה הזאת.

    ההוכחה שמריחואנה פוגעת ביכולת החשיבה, היא שאף אחד מהמגיבים לא התייחס לטיעונים ולנימוקים שבכתבה לגופו של ענין.

    אף אחד לא גירד את הטענות העובדתיות של הכותב, וכולם הביאו טענות אחרות, או שתקפו אותו אישית והפנו לאנשי קש שאין להם קשר למה שנאמר בכתבה.

    תפסיקו לעשן/להזריק, ותלמדו לקרוא ביקורת

    1. אתה עוד סתם אחד שלא מכיר את הנושא, חמוד בטוקבק לא תמצא טיעונים משכנעים, טןקבקים מטבעם קצרים.
      תלמד קצת מחקרים תראה את רוב הטיעונים של הכותב הם ברמה של ספקולציות ושטויות.
      תיאוריה של שער פתיחה תסמים קשים יותר היא שטות
      התיאוריה שבני נוער יתחילו לעשן יותר היא שטות.

      הנה כך משהו שתומך במה שאני אומר לעומת הכותב האידיוט של הטקסט המיותר הזה
      http://m.ynet.co.il/Article.aspx?id=4512753

  12. הכותב הכי מטומטם ודמגוג שראיתי בחיי, חסר כל ידע בסיסי ומונע מעיוורן ואפילו הייתי אומר שנאה כלפי הצמח. צמח הפלא הזה.

  13. למגיבים המצדדים בלגליזציה – אתם באמת רוצים לתת עוד סיבה לנחילי ערסים צעירים לשרוץ בגנים ובספסלי הרחובות הרבה אחרי חצות הלילה עם כל המהומה והרעש שהם יוצרים מסביב??
    לגבי קנאביס רפואי לנזקקים אני בעד.

    1. ונגיד שכן, כל בן אדם בר-דעת היה מעדיף ערס מסטול מאשר ערס שיכור. מאחורי ההגה או מאחורי הסכין. זה באמת טיעון חסר טעם.

  14. ואו. לי אמרו שמרחיאונה גורמת לאנשים להיות רגועים. לא להפוך לאערסים.

  15. שימוש של קטינים במריחואנה ואלכוהול הוא הוזלת ידה של המדינה קודם כל. את תופעת האלכוהול החלו למגר ואת הסמים שכחו כי במילא זה לא חוקי ואם נתפוס אותך אז נו נו נו.

    ידוע שאלכוהול גורם לשלל בעיות והוא עדיין חוקי לעומת זאת המריחואנה לא, הסיבה העיקרית לזה היא כנראה כספית כיוון שאת האלכוהול קל יותר לייצר בתנאי מרתף – מה שישאיר את המדינה ללא רווחים שלא לדבר על תאוריית הקונספרציה לפיה השימוש במריחואנה יפחית במידה ניכרת את השימוש שלנו בתרופות יומיומיות אחרות.

    איש עסקים היה הופך את כל העניין לעסק שהרווחים ממנו ילכו דווקא לקידום החינוך ומיגור הפשיעה אבל בישראל כמו בישראל הכל דרך החור הלא נכון.

    בהולנד הרי כולם רוצחים ופושעים שישבים על קוק והזונות שם יותר מלוכלכות מחוף הכרמל אצלנו נכון ?!

  16. לגליזציה או לא בכול מקרה נעשן אתזה ואני מהחל לכול נער, ילד שיעשן גראס כול החיים שלו מאשר שיפול לנייס גאיי ואלכוהול. וזה לא משנה באמת באיזה גיל לעשן מריחואנה, מריחואנה לא עושה שום דבר רע, רק טוב. – ביקצור הממשלה והמדיה שלו בני זונות אחד אחד, אני מהחל לכם מוות שישרפו אותכם חיים יגועל נפש טפיי אלייכם אתם שווים בשבילי לשילשול שאני מחרבן.

  17. למרות כל ההתחכמויות בכתבה, לא הצלחתי להבין מה ההבדל העקרוני בין מריחואנה לאלכוהול? הפרזה בשניהם לא בריאה לגוף ולנפש האדם, אין ספק. אבל למה אחד חוקי ואחד לא?

    1. צודק, צריך גם להתיר הרואין וקוקאין ובעצם כל סם. כי אלכהול…

  18. השאלה גדולה שמאחורי הליגליזציה היא לא לגבי ההשפעות של המריחואנה אלא בכלל על הסמכות של המדינה על החלטות של אדם בוגר אל מול עצמו. למה זה בכלל צריך להיות עניין של החוק? גם לצלול עם כרשים זה דיי מסוכן, לא שמעתי על חוקים נגד זה, גם לא נגד שיזוף, דיאטות קיצוניות, עגילים בלשון, שתלי סיליקון בחזה, זריקות בוטוקס ועוד למון ואחת דברים. למה דווקא הקנאביס, עשב שדה "פשוט" הוא שונה?

    1. בעוד שהערך הרפואי של הצמח מוכח – ברמת התא בגופנו הגוף מייצר בעצמו וערוך לקלוט חומרים זהים הפעילים בצמח במטרה לשמור על גופנו כנגד תחלואות ומחלות, הסיבה שלמרות כל המחקרים הממשלה מעדיפה להחשיב אותו כ"סם מסוכן" סתומה.

      הסיבה הנראית לעין? כרגיל, כסף, לוביסטים משומנים שומרים על האינטרס הכלכלי של חברות כמו טבע בוועדות הכנסת השונות על חשבון כולנו. תאר לך אם מחר הייתה יוצאת שרת הבריאות [שהכירה ביכולות הרפואיות של הצמח בראיון ל-YNET שנגנז מסיבה מסוימת] בהסכמה: "קנאביס יכול להחליף אקמול וטיפולי כימו וכל תרופה כנגד כמעט כל מחלה ידועה", מה היה קורה לחברות כמו טבע שיש להם מספיק כסף כדי לשכור עורכי דין ולוביסטים כדי למנוע את זה?

  19. אני מציע למי שהכין את הכתבה שילמד את הנושא מחדש. אני בשמחה יעזור.
    ואומרים: ״שתיקה יפה לחכמים״

  20. בקיצור, הכי חכם לטוס לחו"ל ולחיות בחופש… מצרפת לכם אתר שמצאתי השבוע. אחרי שקראתי כמה עולה מריחואנה בחו"ל אני שוקלת ברצינות לעזוב את הארץ!!

  21. . חרטא בארטא אגוזים
    עלק מדרדרת לכיוון לגליזציה אוי ואווי
    תלכו לטיפול נפשי אנשים רעים

  22. כתבה מעולה! כמובן שזה לא ישנה כלום למוכרי ומכורי סמים שלא חושבים על כלום מלבד הצורך שלהם להשיג/למכור את הסם.