ריבלין התחיל ברגל שמאל

האם הימין דרש רק מפרס להיות "הנשיא של כולם", או שגם את ריבלין הוא ישכיל לרסן? בינתיים, התבטאות פוליטית ראשונה של הנשיא החדש.

לא עברו שבועות אחדים וכבר התבטא בעניין פוליטי; ריבלין. צילום: פלאש 90

שבע שנים חיכה הימין ששמעון פרס יסיים את כהונתו כנשיא הפוליטי והחתרן ביותר שידעה ישראל. שבע שנים בהן לא מצא האיש לנכון להניח בצד את דעותיו, לאחר עשורים של עשייה פוליטית, כדי לנסות להיות הנשיא של כולם. כפי שהתבטא בימים האחרונים של כהונתו, פרס ראה את תפקיד הנשיא כעוד בלם ה'מאזן' את מדיניות ראש הממשלה. כאילו שאין לנו די והותר בלמים כאלה, וכאילו שיש איזשהו מקור חוקי לרעיון העוועים הזה. בכל אופן, פרס לא רק דיבר אלא גם עשה:

רק לפני שלושה חודשים חשף הנשיא היוצא כי תוך כדי כהונתו ניהל משא-ומתן עם אבו-מאזן, שלטענתו לא התבשל לכדי הסכם רק בגלל היסוסו של נתניהו: "הגעתי עם אבו-מאזן להסכמה כמעט בכל הנקודות והיינו כבר אמורים לעשות סיכום, אך נתניהו ביקש ממני לחכות כמה ימים, מכיוון שחשב שטוני בלייר יצליח להשיג הסכם יותר טוב". פרס גם לא התבייש לרמוז שהוא התנגד לפעולה צבאית באיראן. כשנשאל האם מנע תקיפה באיראן, ענה את אחת מהתשובות העצובות והמצחיקות כאחד: "עובדה שאין תקיפה, אבל אני לא רוצה לקחת קרדיט על זה. לא עשיתי את זה בשביל קרדיט".

לכן, בצדק בא הימין בטענות על תפקוד בית הנשיא, ורבים מהאנשים אף דרשו לבטל כליל את המוסד שכבר מזמן חדל לתפקד כגורם סמלי ומאחד המוערך על רוב החברה.

ריבלין לא מתאפק

לפחות על-פי נאום הניצחון של ריבלין, נדמה היה שהוא הבין את המסר באומרו: "אני נאלץ החל מרגע זה להשיל את גלימת הפוליטיקאי ולעזוב את ביתי, הליכוד. האמון שנתתם בי היום מחייב אותי לא להיות איש של מפלגה. אני מהיום איש של כולם, איש העם".

אלא שלא עברו שבועיים מבחירתו, וריבלין נפל בדיוק לאותו בור שגרם לחלקים גדולים מהעם לאבד אמון במוסד הנשיאות. במפגש עם חברי פרלמנט צרפתים שטח ריבלין את חזונו על מדינה אחת בין הירדן לים, שבתוכה יחיו יהודים, מוסלמים ונוצרים, מדינה שלדבריו תמשיך להיות יהודית ודמוקרטית. אמנם ריבלין ציין כי "בזמן הנוכחי אני יודע שראש ממשלת ישראל הכריז כי הוא מקבל את הרעיון של שתי מדינות לשני עמים" ו-"עלינו לכבד כל החלטה של הממשלה הישראלית", אך זה לא מנע ממנו לייחל לפתרון אחר, אזרוח של כל הפלסטינים בשטחים, שמוסכם רק על חלק קטן מהעם. נשיא של כולם או לא?

אגב, לפני שנתיים מתח ריבלין, כיו"ר הכנסת, ביקורת חריפה על פרס כאשר זה הכריז על התנאים שבהם ניתן יהיה לשאת ולתת עם החמאס. ואלו היו דבריו:

הנשיא לא יכול להתריס כלפי ממשלה נבחרת במדינת ישראל. כשפרס מתייחס לנושא הפלסטיני בשעה שהם [הפלסטינים] מנסים להימנע ממשא ומתן ישיר, מחפשים קיצורי דרך ומבקשים ללכת לאו"ם להשיג הישגים ללא משא ומתן איתנו, כשהוא מחזיק בעמדתו של אבו-מאזן – עמדתו יכולה להיחשב כהתרסה כלפי הממשלה. עם כל הכבוד לאישיותו, למנהיגותו ולהנהגתו של פרס, הוא כנשיא לא יכול להתערב כשבעוד כמה שבועות הוא יצטרך להחליט על מי להטיל את תפקיד הרכבת הממשלה.

איך אומרים? קשוט עצמך מר ריבלין.

אג'נדות אישיות בשירות הנשיא; פרס בהילולה לכבודו. צילום: פלאש 90
אג'נדות אישיות בשירות הנשיא; פרס בהילולה לכבודו. צילום: פלאש 90

מאבק על הדמוקרטיה

כעת, דווקא מחנה הימין עומד למבחן בסוגיה זו. האם התנגדותו לפועלו ולהתבטאויותיו של פרס מקורה באינטרס פוליטי צר, או שמדובר במאבק עקרוני על צביונה של הדמוקרטיה בישראל? האם רק כאשר הנשיא הוא שמאלני הימין דורש "נשיא של כולם", או שבאופן עקבי הוא דורש זאת גם מנשיא ימני? לשאלה זו משמעות רבה, שכן המאבק על אופיו של מוסד הנשיאות הוא חלק מהמערכה הגדולה המתחוללת בעשורים האחרונים בין ימין ושמאל אודות שאלת מהות הדמוקרטיה: האם הדמוקרטיה מבטאת את שלטון העם באמצעות נציגיו, או שמא את שלטון הערכים המיוצגים על-ידי האליטות המקצועיות – המשפטנים והפקידים הבכירים, וכאמור – גם הנשיא.

ככל שהשמאל נכשל בבחירות לכנסת, כך הוא מחפש עוד ועוד שחקנים שיוכלו לעקוף את הרשויות הנבחרות ולקדם את הערכים והאינטרסים שלו, תחת הכסות של "ערכי הדמוקרטיה". כך היה עם בג"ץ, כך עם המשפטנים והיועצים למיניהם, וכך היה גם עם הנשיא פרס ששימש למעשה מעין שר חוץ עצמאי בתוספת עוד כמה תקנים. בבחירות האחרונות אף קיוו שם שפרס יטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על מחנה השמאל, בשל שיוכו האידאולוגי.

לכן, על אף שמחנה הימין יכול לכאורה לרוות נחת מהתנגדותו של ריבלין לפתרון שתי המדינות, ומאמירות ימניות נוספות הצפויות בהמשך, מדובר בניצחון פירוס. אם הימין לא ימחה על כך וישמש מופת למאבק על שלטון העם, המערכה הגדולה על מהות הדמוקרטיה תצא חבולה. אדם, כמו גם מחנה אידיאולוגי, נבחן על עקרונותיו דווקא כאשר הפרתם נוחה לו. אם הוא מוחה רק בעת שיריבו עובר על הכללים, הוא מאבד כל לגיטימציה עתידית למתוח ביקורת.

טוב יעשה הימין הישראלי אם יבהיר לריבלין באופן נחרץ לא לפתוח מפות ולא לפרוס חזונות המשותפים רק לחלק מהעם. כך גם מצופה ממנו לנהוג במידה שימונו שופטים "משלו" לבית המשפט העליון. עקרונות הדמוקרטיה חשובים הרבה יותר מעוד כמה נקודות שמשחקות לטובתנו.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

9 תגובות למאמר

  1. אני חולק עליך. היית צודק באם כל הדיעות היו נשמעות במרחב הציבורי, אך המצב הוא שונה – רק השמאל נשמע בתקשורת – טלוויזיה, עיתונים, רדיו – בעצם כל מה ששולט בתודעת הציבור. אז אפליה מתקנת היא נדרשת כאן, ואין להתייחס לריבלין הימנישקול הציבור (רובו המוחץ של הציבור, אגב, אבל זה לדיון עצוב אחר) שלו לא נשמע כלל וכלל, באותו מדד כאל שמעון פרס השמאלני שקול הציבור שלו (מיעוט) נשמע כל יום, בכל מדיה, 247.

  2. אני לא מבין את טענת הכותב. כיצד ניתן להשוות נשיא, שנבחר מתוך הכנסת ע"י כל חברי הכנסת, קרי פוליטיקאי מדופלם, לפקיד או שופט, תפקיד מקצועי שנבחר רבות ע"י וועדות מקצועיות שכל קשר בינם לבין העם מקרי בהחלט?

    בכלל לא בטוח שדרישת הימין מן הנשיא לא להביע את דעתו הפוליטית צודקת. לאור העובדה שמדובר בפוליטיקאי במשרה מלאה, לי הדרישה הזו נשמעת מופרכת מיסודה.

    כמו כן, יש לשים לב שמה שהפריע לריבלין אינה התבטאות פוליטית של פרס, אלא דווקא שפרס "התריס" כדבריו נגד הממשלה. מה שריבלין דווקא דואג לא לעשות.

    סוף דבר, למרות שהרגע הגנתי על הנשיא, דעתי היא שיש לבטל לחלוטין את המוסד המיותר והבזבזני הזה.

    1. הליך בחירת הנשיא אינו משקף בהכרח את רצון העם מהסיבות הידועות, אבל זו לא הבעיה העיקרית כמו הפער הגדול בין מעמדו וכוחו של הנשיא ובין אחריותו שכמעט ואינה קיימת. לכן הוא חייב לעסוק ולהתבטא רק בעניינים קונצזואליים שאינם הרי גורל או נתונים במחלוקת ציבורית. נשיא לא צריך להיות פוליטיקאי ולא ר"מ על, אלא מנהיג סמלי בדומה למלכים של היום, אחרת כפי שכתבת הוא מיותר לחלוטין ורק גורם נזק

  3. אולי נחליף את הנשיא במלך זה לפחות נשמע יותר טוב. ממילא בשניהם אין שום צורך.

  4. הבעיה נעוצה בכך שלפרס היה מותר לדבר על חזון שתי המדינות ללא הפסק בכל פורום שהוא נכח בו בעת כהונתו כנשיא (בשל התקינות הפוליטית שבדבר) משום שמדובר בהשקפה פוליטית שהפכה להיות אקסיומה מדעית בלתי ניתנת לערעור במכבסת התקשורת הישראלית בעוד שכאשר ריבלין מדבר על חזון של מדינה אחת, התקשורת מרימה גבה, יש תחושה של אי נוחות באוויר ולפתע הוא מאבד מן הממלכתיות שלו וכי מדוע? משום שזו מייצגת השקפה פוליטית מזן אחר או משום שהיא מכילה בתוכה כשל לוגי בכל קנה מידה אפשרי או פשוט כי היא עלולה להרגיז את האליטה התקשורתית שהפכה את יסוד ההשקפה הפוליטית ההפוכה לאקסיומה מדעית בעיני האזרח הישראלי הממוצע ולכן פרס טופל בתקשורת בכפפות של משי כאשר הוא הציג חזון פוליטי בעוד ריבלין הפך להיות "עוף מוזר" "נשיא חריג" או "לא ראוי לתפקיד".
    את המילה "קונצנזוס" המציאו במחנה השמאל. קונצנזוס הפך להות כזה רק כשהוא שירת מטרות פוליטיות של צד אחד במפה הפוליטית. כמו שפרס לא היה הנשיא של כולם, כך גם ריבלין לא צריך להיות. יש הבדל בין ממלכתיות וייצוגיות לבין הבעת עמדה והצגתה כחזון מדיני כלל אזרחי. לנשיא חשוב להיות ממלכתי וייצוגי ובכך הוא משרת את כלל החברה. פרס עשה זאת בהצלחה. עם זאת, הוא היה נשיא בעל מימדים פוליטיים מובהקים ולא היסס לפרוס את חזונו הפוליטי בפורומים בינלאומיים חשובים כמו פורום דאבוס. כך ראוי שגם ריבלין יעשה. יהיה ייצוגי וממלכתי ובכך ייצג את כלל העם אך מן הראוי שיציג את השקפתו הפוליטית ללא כל היסוס וללא הצורך להיכנע לתכתיבי התקינות הפוליטית ובכך יעשה את מה שלא מן הנמנע ומה שקודמו עשה לפניו במשך כ-8 שנים. זו מהותה של הדמוקרטיה, הצורך לאזן, לא לתקן. בחירתו של נשיא ימני הוא גורם מאזן. עוד ממסד ציבורי שעבר מידי השמאל לידי הימין וטוב שכך.

    1. לי היה מאוד לא נוח עם פרס, שלא לדבר על כך שהוא עיצבן אותי על ימין ועל שמאל (בעיקר על שמאל, בעצם).
      ודווקא בגלל זה אני לא מאוד מעוניין לראות את ריבלין כתאום הימני של פרס. אז בסדר, שיהיה ברור מה דעתו פעם-פעמיים. שלא יהפוך להיות פוליטי כמו פרס, ובטח לא עם פולחן אישיות כמוהו.

  5. ריבלין טרם התחיל, איך כבר קראתם לזה רגל שמאל? חכו לכל הפחות להשבעה.

  6. רק הערה אחת: התנגדות למדינה פלסטינית או למו"מ עם החמאס היא לא "אינטרס פוליטי צר".