שמו של קסטנר מעולם לא טוהר

למרות קמפיין הטיהור שניהלה במשך השנים משפחתו של קסטנר, שמו של האיש מעולם לא נוקה. גם לא על-ידי בג"ץ.

למרות קמפיין הטיהור שניהלה במשך השנים משפחתו של קסטנר, שמו של האיש מעולם לא נוקה. גם לא על-ידי בג"ץ • בעקבות פרסום כתבתו של עופר רגב בשבוע שעבר על פרשית קסטנר, שמואל תמיר-שורקי, נכדו של עורך הדין תמיר שפעל במשפט ההיסטורי, מגיב ומוסיף פרטים נוספים

ישראל קסטנר
ניצח במשפט דיבה, אבל לא במשפט ההיסטוריה. ישראל קסטנר

שנים רבות מנסים תומכי קסטנר, באופן לא הגון, לשכתב את ההיסטוריה ולהופכו לגיבור – לא פחות. התומכים (ההולכים אחר התעמולה השקרית של משפחת קסטנר) טוענים חדשות לבקרים שבערכאת הערעור, בית המשפט העליון טיהר את שם קסטנר מאשמת שיתוף פעולה עם הנאצים.

קריאת פסק-הדין של בית המשפט העליון מלמדת באופן נחרץ כי הקביעה שקסטנר הציל ביודעין ובאורח פלילי, בתנאי חופש אחרי תום המלחמה, את הנאצי קורט בכר – נותרה על כנה. עובדה לגביה שיקר במהלך עדותו הראשית וניסה להמשיך להסתיר בתחילת החקירה הנגדית של עו"ד שמואל תמיר. לאחר המשפט התגלה כי קסטנר לא הסתפק בהצלת קורט בכר אלא המשיך ונתן תצהירי שקר נוספים בבית הדין לדה-נאציפיקציה לטובת פושעים נאצים שהיו בראש מערך ההשמדה – הרמן קרומיי, סגנו ויד-ימינו של אייכמן; גנרל האנס יוטנר, מפקד הוואפן אס.אס הידוע לשמצה שפיקח על מחנות הריכוז; ודיטר ויסליצני, שהיה אחראי להשמדת יהודי סלובקיה, יוון והונגריה.

פרקליטיהם של המרצחים הללו, עשו שימוש נרחב בתצהירים של קסטנר על-מנת להקל מעונשם. עובדה זו, שלא עמדה בפני בית המשפט העליון, מראה על דפוס פעולה חוזר ונשנה והיתה עשויה לשנות את ההחלטה בערעור הנוגעת לשיתוף פעולה עם הנאצים. הסיבה להתנהגות תמוהה זו (בלשון המעטה) של קסטנר לא התבררה עד עתה. בכל אופן, האמת התגלתה במלוא חומרתה ותהייה חקוקה לעולם בספרי ההיסטוריה והמוסר.

קסטנר לא הציל "רבבות יהודים"

תחנה מרכזית נוספת בניסיון לטהר את קסטנר היא הטענה המופרכת כי הלה הציל רבבות רבות של יהודים – טענה שאפילו קסטנר עצמו לא טען במשפט (והרי דווקא לו היה האינטרס הגדול ביותר לנקות את שמו ולהאדירו). זאת ועוד, גם הרכבת שמנתה 1,684 קרובים, מיוחסים ופרוטקציונרים, לא הייתה פעולת הצלה גרידא, אלא כלי שנרקם בידי הנאצים לשם הקלת ביצוע ההשמדה, תוך ניצול חולשותיו של אדם חסר עכבות ורודף כבוד. קסטנר, כמי שנטל לידיו את ההנהגה והיה בין הבודדים שנחשפו לתכניות הנאצים בהונגריה, לא זו בלבד שלא מילא את חובתו לנסות ליידע את היהודים על הצפוי להם, אלא אף פעל באופן אקטיבי ובנחישות להרגעת השטח ולמניעת התקוממות (כפי שהציג עופר רגב את דבריו של אייכמן). קסטנר מנע התנגדות יהודית או בריחה על-ידי שהורה, למשל, לחלק את "גלויות ההרגעה מהמשפחות" שהגיעו מן הנאצים, על-אף שידע שמדובר בתרמית; או בכך שהאיץ ביהודים למהר ולעלות ראשונים לרכבות כדי שיוכלו לתפוס "מקום טוב" במחנות העבודה אליהם הם מוסעים, למרות שידע שהרכבות נוסעות לאושוויץ. בנוסף, ביטול דבריו של קראוס שהטיח בפניו את ניסיון משיכת הזמן של הנאצים, עלה בקנה אחד עם פעולותיו לסיכול יוזמות הצלה שונות שלא עלו עם "הקו הגרמני" בו נקט.

מפליאה ביותר ואומרת דרשני, היא העובדה כי מתוך 1,684 נוסעי הרכבת, שחבים את חייהם לקסטנר, לא עמד ולו אחד להעיד לזכותו של קסטנר. גם עשרות שנים אחרי, קשה היה למצוא מי מהם שידבר וישפוך אור נוסף על הפרשה. אולי הגילוי מהמשפט לפיו האנשים שנסעו ברכבת היו עשירים ומקורבים – עשוי להוות תשובה לכך.

חשוב להבין: ערב הפלישה להונגריה, המנהיגות הנאצית כבר הייתה במצב התמוטטות, וחיילי אס.אס. מועטים ביותר שמרו על אלפי יהודים. יהודים אלה חיו באשליה שהרעה לא תגיע אליהם, ורובם היו במצב בריאותי ונפשי טוב ובעלי חופש יחסי (בניגוד למצבם של יהודי פולין). במצב דברים ייחודי זה, עשרות אלפי יהודים יכלו לנסות ולהציל עצמם על-ידי בריחה לגבול הקרוב עם רומניה הסמוכה (והיערות באזור שהקלו על כך) או באמצעות ביצוע פעולות התנגדות, שהיו כמעט בלתי אפשריות במקומות אחרים; אולם – דווקא במדינה זו הצליחו הנאצים במטרת הגירוש והשמידו יהודים בקצב של 12,000 נפשות ליום – קצב השמדה שלא היה לו תקדים בהיסטוריה האנושית ושלא היה ניתן לביצוע על-ידי כמות קטנה כל-כך של חיילי אס.אס, אלמלא זכו לשיתוף פעולה מבפנים.

יהודי הונגריה מגיעים לאשווויץ
היה אפשר להציל. יהודי הונגריה מגיעים לאשוויץ

זיכוי מחמת הספק

בקבלו את התיק, קיווה סבי, עו"ד שמואל תמיר, שאולי יתאפשר לו לחשוף ולו מקצת ממה שבאמת אירע בשואה ומן האחריות, גם מבית. בלבו היה נצור הזיכרון של קשר השתיקה הבין-לאומי, קשר שהמנהיגות היהודית בארץ ובגולה נכנעה לו ולא פעלה למונעו. כך כתב בספרו באוטוביוגרפיה: בן הארץ הזאת מתוך דברים שהופנו ללקוחו – גרינוולד, אותו ייצג במשפט קסטנר:

[…] אבל יש לי שלושה תנאים חשובים מאוד […]. האחד, אנהל את משפטך על-פי שיקול דעתי הבלעדי, מההתחלה ועד הסוף. אתה לא תתערב. השני, אנהל את המשפט במגמה לחשוף את מחדלי המנהיגות היהודית בעולם החופשי, ואולי אפילו באירופה הכבושה עצמה, אם היו כאלה. אבל אם מאבקי לחשיפת מחדלי המנהיגות היהודית בעולם החופשי יהיה בניגוד לחובה שלך להוכיח 'אמת דיברתי' על קסטנר – אני רשאי להמשיך לנהל את המשפט. ועוד התניתי: אם אתרשם שקסטנר חף מפשע ושהאשמות שהאשמת אותו אינן מוצדקות, נכיר באשמה ואתה תצטרך להודות.

המשפט התנהל ולאחריו הוגש הערעור. בית המשפט העליון התקשה לקבוע באופן משפטי-פלילי את מניעיו של קסטנר. ובהעדר ראיות מעל לכל ספק סביר, הנדרשות בתביעת דיבה כה חמורה בטענה כי קסטנר שיתף פעולה עם הנאצים, או ביצע "רצח בעקיפין" כפי שטען גרינוולד, בית המשפט נאלץ לפסוק לטובתו של קסטנר.

עם כל הכבוד לתומכי קסטנר ולצאצאיו, זיכוי חלקי וטכני שכזה, מעין זיכוי מחמת הספק, לא מספיק כדי להפוך אותו לגיבור האומה.

אין מקום לספק – קסטנר לא טוהר.

הכותב הוא נכדו של שמואל תמיר וסטודנט למשפטים באוניברסיטה העברית בירושלים. 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

14 תגובות למאמר

  1. סבא שלך היה פוליטיקאי נכלולי ועורך דין בינוני לחלוטין שפשוט אהב סנסציות והיה טוב בלעשות לעצמו יחסי ציבור, קרא את אורי אבנרי בביוגרפיה שלו ותבין לבד מי היה סבא שלך, רמז: לא איש טוב.

    1. לא רק אורי אבנרי, גם אהוד אולמרט בביוגרפיה שלו כותב נגד תמיר. דומני שהיה עורך דין בינוני כפי שהיה נכלולי, וכפי שאורי אבנרי ואהוד אולמרט צנועים והגונים. דוגמית מדבריו של ראנאטו יאראק (עוד עו"ד בינוני) על שמואל תמיר "בחופשות בית הספר, הייתי הולך לבתי המשפט במגרש הרוסים. כל בתי המשפט היו מרוכזים שם, עליון מחוזי ושלום, הכול היה קומפקטי, נוח וקטן, ומאוד אהבתי ללכת לשם לשמוע משפטים. אני זוכר את עוה"ד הגדולים של אז, שמואל תמיר ומיכה כספי, מופיעים בתיקים הגדולים. הסתכלתי עליהם בעיניים נוצצות." https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000457651

  2. שלום יובל היקר,
    קשה לי לקחת ברצינות את אורי אבנרי שסיקר את משפט קסטנר. סיפור מעניין על אבנרי שרבים לא מכירים:

    לימים הוא יבוא לסבי ויבקש להקים איתו יחד מפלגה (כן, אותו אחד שטוען שהוא נכלולי). משסירב סבי הוא איים עליו שאם יעמוד בסירובו, כל שבוע תתפרסם עליו השמצה בעיתון (באותו רגע סבי אמר שאם הוא התלבט עד כה – כעת הוא בטוח שהוא לא מעוניין) – הכתבות לא איחרו להתפרסם. סבי רצה להגיש נגדו תביעת דיבה פעמים רבות אך וויתר לאחר שמקורבים אמרו לו שזה רק יעניק עוד פרסום לאבנרי.

    בנוגע לטענתך על כך שהיה עורך-דין בינוני – טוב שיש שחושבים גם כך.. כבר התחלתי לחשוד שיש כאן משהו לא בסדר.

    תודה על תגובתך העניינית והמכובדת,
    שמואל.

  3. הטענה שהעלית סיפר אותה דן מרגלית, אורי אבנרי טוען שהם רבו כי שמואל תמיר גנב את הרעיונות של הפעולה השמית תחת השם של המשטר החדש וזה גרם לאיבה ביניהם.

  4. 1.שאלת עדות האופי של נציג יהודי הונגריה הרשמי לטובת כמה מהשפלים שבמין האנושי כמו בקר, סליצני ועוד גם לאחר תום הסכנה במאין 'סיכום ג'נטלמנטי' עודנה עומדת גם אם ח"כ הנכבדה מירב מיכאלי תנאם עד מחר על גבורת סבה.

    2. אם כבר אורי אבנרי, עדות מעשיו ודבריו כפי שמביא אמנון לורד בספרו על אבנרי: התמיכה המובלעת בפשיזם האיטלקי ולאחר מכן בגרמניה הנאצית, השייכות לפלג מחשבתי שקיווה למהפכה של הפלמ"ח ועד לימיו המפוארים בחברת גדול רוצחי היהודים מאז אותם נאצים – ערפאת ווחבריו לאש"ף או כפי שאני קורא לו אש"י-ארגון לשחיטת יהודים.
    שולל ממנו זכויות בהענקת עדות אופי.

    1. לגבי גברת מיכאלי ושאר חבריה לשמאל שפעם עוד היה ציוני וערכי:אם אתם רוצים לדעת את האמת לגבי כמעט כל דבר האזינו לדבריהם,הציבו מראה וראו שבדיוק ההיפך ממה שהשקרים המהלכים הללו אומרים מתקיים.הסביבה הבטוחה ביותר לילד היא המשפחה הגרעינית שלו בניגוד גמור למה שהגברת הלא נכבדה טענה ברב שיח באנגלית לפני כמה שנים כך שמהלועות הטמאים שלהם יכול לצאת רק דברי הבל,שקר,רמייה והונאה…

  5. שמואל, אני מציע שתראה את מספר הלייקים ותתעלם מיובל המבולבל. שמאלנים מתוסכלים תמיד יש, אבל הרוב הגדול מזהה מי הוא מי.

  6. וחשוב לציין את דו"אשוויץ של ד"ר ורבה שיש עדויות שהגיעו לידיו של ד"ק קסטנר עוד בטרם החלו המשלוחים מהונגריה במאי 1944 .לא ידוע מה עשה ד"ר קסטנר עם הד"ח.למיטב ידיעתי גם מאוחר יותר לא נשאל ולא ענה על כך .אבל חשוב להזכיר ולזכור מי שלא חי בתקופה הזו אינו יכול לשפוט את בני עמנו.לא להאשים גם לא לזכות

  7. קסטנר היה למעשה סוכן של ה-ס.ס., לאחר שלא היה מסוגל להתמודד איתם, לא לשלם מחיר אישי, והפך את חייו לנוחים ונעימים כשהעולם מסביב עלה בלהבות. לאיזה עוד יהודי היה בתקופת המלחמת תחת השלטון הנאצי טלפון בבית, רכב, וחופש תנועה בכל אירופה?
    השטן מתגמל היטב את אלו שמכרו לו את נשמתם. מחיר הנשמה.

  8. מציעה לכח המפקפקים בדבריו של יובל לקרוא את "כחש" של בן הכט. הספר יצא עכשיו בהוצאה חדשה ומשתתף במבצעים של חנויות הספרים כך שקל להשיגו. כל מילה שיטבל כתב היא אמת.

  9. ראו את נכדת קסטנר ותבינו מהי המשפחה. אצלם לשלוח יהודים למות זה קל ואפשרי.

  10. החלק המהותי לא כתוב בכתבה. זיכוי קסטנר נעשה לאחר שמשה שרת מינה את חברו מהתיכון אולשן לנשיא בית המשפט העליון ואף פגש אותו סמוך למשפט. מצב כזה הוא ניגוד עניינים חמור. על מה הם דנו בפגישתם ? לא ידוע אבל בהחלט ידוע היום כי בנוסף למכתב ששמואל תמיר חשף בו הייתה הצהרה של קסטנר בשם ההסתדרות הצינוית העולמית על פועלו של פושע המלחמה קורט בכר…הייתה הפסקה האחרונה במכתב שנשלח לקפלן (הגזבר דאז ושר האוצר הראשון) שלאחר העדות …"ישבנו לשוחח על העניינים הכספיים"
    ככל הנראה כיוון שקופת היישוב הייתה ריקה העסקה שנרקמה הייתה מתן העדות לפושע הנאצי תמורת כסף זר. בנוסף בין קסטנר ובכר הייתה ידידות שנרקמה וחראייה בכר ייבא חיטה לישראל עד שנות ה90…וכן עד שבאתר הארץ התפרמסה כתבה על ואן הרטן הוא גם חגג ללא הפרעה.
    סה"כ מצב כזה למפאי היה אינטרס לזכות את קסטנר בכל מחיר כדי שהחקירה לא תגלוש אליהם. וזה נה שהביא ל"זיכוי" קסטנר בעחיון ברוב של 3 מול 2.

    זה חא שולל את בדרך הנכונה בדיעבד שהיה צריך לפעול בה כפי שפעל קראוס שהציל כמאה אלף יהודים ע"י שיתוף פעולה עם נציגים של צירי המדינות השכנות כאשר הגרמנים שרצו להציל את עצמם חששו מאוד להסתבך איתם…אבל זו חוכמה שלאחר מעשה

  11. קסטנר,יימח שמו וזכרו,זכר צורר לקללה עד סוף הדורות,גדול הסייענים ומשתפי הפעולה עם הנאצים בעם היהודי,הוא הדמות האפלה ביותר של העם היהודי מאז הסתלקותו של טרוצקי ימ"ש,ייזכר לדיראון עולם כסגנו הרביעי והבלתי רשמי של אייכמן.האחרון כותב עליו בספרו האוטוביוגרפי וחולק לו שבחים וכותב שהוא-קסטנר,מזכיר לו את עצמו(חובב סיגרים ויין טוב ואיש שיחה מעניין,כך לפי אייכמן).יחד עם זאת ראוי לגנאי פעילותו של בן גוריון שבמקום לפעול לשחרורם של נאשמי עסק הביש שנמקו בכלא המצרי אדם עם עמוס מנור לחסל את קסטנר למען לא תצא לאור הזוהמה של מפא"י ויימשך קלונו של היישוב היהודי שלא נקף אצבע לסייע ליהודי אירופה