להפריט את הכשרות

קודם כל יש לדאוג לאיכות הכשרות, ורק אחר-כך להיטרד בסוגיות מטפיסיות או פוליטיות. אז איך יהיה מזון כשר יותר? כמו שיש לנו מזון טעים יותר: בזכות חוקי הכלכלה

כשרות ממלכתית? צילום: נתי שוחט, פלאש90

ביולי 2014 אישרה ועדת השרים לחקיקה הצעת חוק של ח"כ אלעזר שטרן, לפיה בתי אוכל שרוצים לפעול גם בשבת יכולים לקבל תעודת כשרות מיוחדת לימי חול. מיד הזדעקו גורמים ברבנות הראשית: "אלעזר שטרן אינו רב!", מה פתאום ח"כ מתערב במדיניות כשרות הלכתית?

הטענה בדבר סמכותו הרבנית של שטרן נכונה, כמובן, מבחינה עובדתית. אך לא בטוח שהיא רלוונטית. מדוע? כי אם מוסד ממלכתי מעניק תעודת כשרות, הרי בהכרח הממלכה צריכה להגדיר את גבולות סמכותו. אנשי הרבנות הראשית אינם מתלוננים על "חוק איסור הונאה בכשרות", הקובע שלרבנות יש מונופול (תיאורטי) על המילה "כשר". אך גם את החוק הזה חוקקה הכנסת, שמרבית חבריה, בכל רגע נתון, אינם רבנים, ואף אינם נשמעים לרבנים. החוק של שטרן לא היה נבון בעיני מלכתחילה, אבל קשה לומר שאינו לגיטימי. מוסד שנשען על סמכותה של הכנסת, אינו יכול לשלול באופן גורף את זכותה להתערב בענייניו. בינואר 2016 נדחתה הצעתו של שטרן במליאת הכנסת.

למה בכלל נחוצה לנו כשרות ממלכתית? כל הנימוקים התיאורטיים יקרסו לנוכח העובדה הפשוטה, שאין לנו בפועל כשרות ממלכתית. יש גופי כשרות פרטיים רבים, העוקפים בדרכים שונות את המונופול הממלכתי שנקבע בחוק, ומעניקים שירותי כשרות לפי הסטנדרטים המקובלים עליהם. בית-המשפט אסר זה מכבר על הרבנות לשלול את תעודת הכשרות מבית-עסק המארח מופעים שאינם צנועים. אני נאלץ לומר שהתערבותו של בית-המשפט לגיטימית, כל עוד מדובר בגוף ממלכתי, שתחומי סמכותו מוגדרים בחוק, והחוק אף מנסה להעניק לו מונופול. לעומת זאת, גופי הכשרות הפרטיים יכולים לקבוע את הקריטריונים הטובים בעיניהם, ולאיש אין זכות להתערב בכך. אם אדם דתי רוצה לדעת שבית-עסק מסוים פתוח בשבת, או נוהג לארח סדנאות לבישול חזירים – זכותו לקבל את האינפורמציה הזו, וגוף כשרות פרטי יכול לספק אותה.

הכשרות הממלכתית היא היום מערכת מסורבלת, בזבזנית ולא יעילה. מבקר המדינה כבר העיר על כך, בדו"ח ביקורת חריף, בשנת תשס"ט (2009). לא הרבה השתנה מאז לטובה. החרדים אינם מתייחסים כלל למערכת הכשרות הממלכתית (לפחות לא כמקור סמכות; לכל היותר כמקור פרנסה). הדתיים הלאומיים, וכן מסורתיים רבים, נסמכים על מערכת זו, וסובלים מכל תחלואיה השונים והמשונים; התערבותם של חברי-כנסת אינה הגרועה שבהם.

.
עושים מהפכות אבל לא משחררים; צילום: יונתן סינדל, פלאש90

ממלכתיות של מעלה וכשרות של מטה

מדוע בכלל מערכת הכשרות צריכה להיות ממלכתית? התשובה לשאלה הזו נוגעת בשורש הזהות הציונית-דתית. אם אנו מאמינים שמדינת ישראל היא ראשית צמיחת גאולתנו, והיא עתידה לצמוח ולהפוך למדינת הגאולה והתורה, ממילא נצפה שהמדינה תקיף חלקים נרחבים ככל האפשר של חיינו הדתיים. ואם נשאל: למה הכשרות צריכה להיות ממלכתית, בזמן שאת נהלי בית-הכנסת הקהילתי כל קהילה קובעת בעצמה? יהיו שישיבו על כך: אדרבה, בואו נקים גם רשות תפילה ממלכתית. על אורח החשיבה הזה אפשר ונחוץ לערער, משני כיוונים.

ראשית, לדעתי צריך להבדיל בין מדינת ישראל הממשית לבין מדינת הגאולה האוטופית. למדינת ישראל יש ערך דתי עמוק ומשמעותי גם אם אינה בהכרח המסד למדינת הגאולה. כשיבוא המשיח, הוא יבנה מחדש את מוסדות מדינתו, ברוח ה' אשר תתנוסס בקרבו. בינתיים יש לנו מדינה שרוב אזרחיה היהודים אינם שומרי תורה ומצוות, ובכל זאת היא משמעותית מאוד לעולמנו הדתי. מדינת ישראל מונעת התבוללות, היא מגינה עלינו מפני שונאינו, היא משמרת את שפתנו הייחודית ואת זהותנו הלאומית המשותפת, היא מאפשרת לנו לנהל שיח סביב ערכים יהודיים ולנסות לעצב סביבם את רשות הרבים, מתוך שותפות ודיאלוג. לולא המדינה, רע ומר היה היום גורלו של עם ישראל. התבוננו במה שקורה בתפוצות.

למדינת ישראל יש ערך, גם אם נפטור אותה לעת עתה מחלומנו שתהיה המסד למדינת המשיח. במקרה של מדיניות הכּשרות, החלום האוטופי הזה פוגע ברמת הכשרות של האוכל שאנחנו אוכלים. תחרות חופשית מלאה בין גופי כשרות פרטיים תביא כנראה להשגחה טובה יותר. אני מעדיף את התועלת הדתית הממשית והפשוטה – אוכל כשר – על פני התרחיש המטאפיזי העתידי (שלפיו עלינו להתחיל לבנות את מוסדותיה של מדינת המשיח האוטופית).

שנית, גם אם נניח שמדינת ישראל הריאלית צריכה להיות מסד למדינת הגאולה, מי אמר שבמדינה המושלמת הזו תהיה מערכת כשרות ממלכתית? האם בימי דוד ושלמה התקיימה מערכת מוסדית כזו? האם אי-פעם בכל שנות קיומנו התקיימה מערכת פיקוח ריכוזית על כשרות המזון? אני הייתי אומר להפך: במדינת המשיח לא יהיה צורך בשום מערכת פיקוח בענייני כשרות, כי בימים ההם תהיה הארץ מלאה דעה את ה', ואז נוכל לסמוך על בעל החנות או המפעל, בדיוק כמו שאנו סומכים היום בענייני כשרות על אחינו או על חברינו שומרי המצוות.

.
לא תסמכו עליו? בית-קפה כשר בברוקלין; צילום: נתי שוחט, פלאש90

כיצד יכולה הממשלה להועיל?

פיקוח על כשרות המזון אינו ערך דתי, אלא אילוץ דתי. קיומה של ביורוקרטיה דתית ממשלתית אינו אפילו אילוץ דתי, אלא בחירה (גרועה). השידוך בין השגחה על הכשרות לבין הממסד הממשלתי הוא לא מוצלח ואף מזיק. למזלנו, המערכת הזו כל כך לא יעילה, עד שהיא אפילו לא מצליחה לחסום את המתחרים שלה ביעילות. ומשום כך מערכת הכשרות הממלכתית נאלצת בכל זאת לשנס מותניים ולהוכיח את נחיצותה, ואינה מתנוונת כליל.

מה בכל זאת צריכה הממשלה לעשות בתחום הכשרות? לפעול כרגולטור ולפקח על סַפּקי ההשגחה. אני רואה בעיני רוחי גופי כשרות רבים המתחרים זה בזה בהגינות. הם מתחרים מול היצרנים, על שירות יעיל ומחיר הגון, ובעיקר מתחרים מול הצרכנים, על השגחה קפדנית ומידע מהימן. כל גוף כשרות יפרסם באופן שקוף את הקריטריונים שלו. אחד ירצה לתת כשרות גם לעסקים הפתוחים בשבת – ויפרסם זאת, והשני ישלול זאת בתוקף – וגם הוא יפרסם זאת. אחד יודיע שהוא מאשר להשתמש בג'לטין, והשני יודיע שאינו מאשר זאת. כל יהודי שומר כשרות יוכל לבחור איזו כשרות הוא רוצה לשמור.

מחלקת הכשרות הממלכתית תבדוק רק דבר אחד: שכל גוף כשרות אכן משגיח בקפדנות ובמהימנות על מה שהוא מבטיח להשגיח. הרווח העיקרי מהמהלך הזה: האוכל שלנו יהיה כשר יותר. ויש גם רווח מִשני: חברי-הכנסת יתפנו לעסוק בנושאים שהם מבינים בהם.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

9 תגובות למאמר

  1. אבל אז ניאלץ כוחנו להיות מומחים בכשרות. נצטרך כולנו לדעת איזה גוף הוא מה, וכל ילד יוכל להקים לעצמו בד"צ ולתת כשרות (שלא לדבר על בעלי העסקים עצמם שיקימו גוף כזה בשם אחר).
    בכשרות מה שצריך בעיקר זה להפריד את עניין הכשרות מהנושא הכספי עד מה שניתן-למשל להעסיק את המשגיחים ע"י חברת כח אדם כך שלא יפחדו לעזוב מקום שאינו כשר בעיניהם.
    כיום הגוף היחיד שהוסמך לכתוב את המילה 'כשר' הוא הרבנות.
    כל בד"צ שמשגיח הוא בנוסף לרבנות וצריך להציג תמיד את שתי התעודות.
    גם על כל מוצר כתוב מי המשגיח 'ובאישור הרבנות הראשית'.
    ככה אנחנו יודעים שזה לא מישהו שהמציא.
    לא הבנתי איך המערכת שאתה מציע תעבוד ובמה היא תהיה יותר טובה.

    1. גם היום כולם סבורים שהבד"צים החרדיים אמינים יותר מאשר מערכת הכשרות של הרבנות. חוץ מזה, הרי אנחנו איכשהו מצליחים לרכוש מוצרי חשמל, סמארטפונים וכו', ויודעים, בלי התרערבות הממשלה וגופיה, ש-Samsung היא חברה אמינה לעומת איזה מותג סיני.

    2. הרבה יותר פשוט – אתה בסך הכל תצתרך פעם אחת לגבש דעתך לגבי איזה ארגון כשרות את מוכן לאכול (לבד או ע"י הרב שלך), ואז לאכול רק ממנו

  2. אבל ר' חיים, אתה שוכח שיש מערכות ציבוריות גדולות שצריכות לשמור על סטנדרט של כשרות – צה"ל, בתי חולים, בתי ספר. היום כשיש סטנדרט של הרבנות (למרות שאוהבים לרדת עליה, קצת יותר מדי) די ברור איך לעבוד. כשזה יהיה שוק פרטי, מה יבטיח לאזרח שומר המצוות סטנדרט ראוי של כשרות בבית החולים שבו הוא מאושפז? או בבסיס שבו הוא משרת? ואם בצה"ל הרבנות הצבאית זה בסדר, למה בחוץ רבנות זה בעיניך שם נרדף לסיאוב?

    1. מה הבעיה שיהיה סטדנרט? הבעיה היא המערך של הכשרות, לא הסטנדרט. חברה פרטית תגיד שהיא עובדת בתקן א' או ב', כפי שנקבע על-ידי המדינה, וזו אחריותה כלפי הצרכן. זה קורה במיליון דברים אחרים שאתה צורך כמו כמעט כל דבר שיש בו תקן בטיחות.

    2. למה מערכת ציבורית בכלל צריכה לשמור כשרות?
      שכל בית חולים, בסיס, ומוסד יחליט בשביל עצמו.
      אין שום סיבה לכשרות גורפת.

  3. יואב –
    טוב. זה יכול להיות תפקיד נוסף של מחלקה אחרת ברבנות – רכישת שרותי השגחה לפי תקנים מסוימים בעבור גופים ממלכתיים (התקן עצמו יחלט על ידי גוף הפסיקה של הרבנות). מה זה אומר? בי"ח צבורי – ועוד פה ושם שצריך ממילא להפריט גם כן, לטווח הארוך.

    צה"ל מספק לעצמו הרבה שרותים שקיימים בשוק (רפואה, מחשוב, הזנה, נקיון, ועוד. לגבי חלק מהם זה מצדק ולגבי אחרים לא). הוא יכול לספק לעצמו גם את השרות הזה. בבסיסים רגישים יתכן שיהיה קושי למצוא משגיחים חצוניים שיעברו את כל הבדיקות הנחוצות, ולכן יש הגיון מסוים באספקה העצמית במקרה הזה.
    כל גוף יכול לפקח על עצמו – זה מה שאני עושה בבית שלי. רק שיודיע בבקשה שהכשרות בהשגחה עצמית. גוף כמו צה"ל צריך לספק למשרתיועובדיו את המידע למי לפנות כדי לקבל הבהרות או להעביר תלונות בנושא הכשרות, כבכל נושא מנהלתי אחר, כהיום.

    ר' חיים לא כתב על סאוב ברבנות בכלל. הוא לא דבר כאן למשל על רשום נשואין – למרות שאולי יש לו מה לומר גם על זה. הוא לא דבר על פסיקת הלכה לגופים ממלכתיים או על התנהלות בתי הדין וכו'. אפילו לא נראה מהמאמר שהוא חושב שמחלקת הכשרות בזבזנית או מסואבת יותר מכל מערכת ממשלתית אחרת (כולל משרד מבקר המדינה…).

    הוא בסך הכל הסביר איך תופרט גם המערכת הזו בלי לפגע בצרכנים ואף תוך כדי שפור מצבם.

  4. צריך להפריט את כל שרותי הדת במדינה לא רק את הכשרות – יש הרבה שרותי שרותי דת שחלק מזרחי המדינה מוכנים לצרוך ויש שרותים שהרבה אזרחים לא רוצים לצרוך. וגם אם כן – אז שישלמו על זה כשהם צורכים ולא כל הזמן ע"י מיסים. לדוגמה – כשאני מתחתן ואני צריך רב (בהנחה שאני רוצה חתונה דתית) אני פותח דפי זהב מוצא רב מתמקח איתו על המחיר והטקס ומשלם לו. גם ככה רוה רבנים "מבקשים" "טיפ" על החתונה שהם אמורים לתת בחינם. כנ"ל מקוואות – מי שצריך שישלם בכניסה, כנ"ל מוהל (שגם ככה עולה כסף) וכו'.

  5. קודם לדאוג שהאוכל יהיה בריא וטעים יותר אחרי זה לדאוג לכשרות.