המטוס המלזי שטרף לפוטין את הקלפים

ראיות שונות מעידות כי המטוס הופל על ידי הבדלנים הפרו-רוסים, באמצעות נשק רוסי חדיש. על השתלשלות האירוע שמסעיר את העולם.

מה באמת התרחש באירוע הפלת המטוס המלזי MH17? • חקירה רשמית עדיין לא התבצעה אך הסימנים בשטח לא מותירים הרבה ברירות: הראיות מעידות כי המטוס הופל על ידי הבדלנים הפרו-רוסים, באמצעות נשק חדיש שסופק על-ידי רוסיה • בעקבות האירוע הפרופוגנדה של הקרמלין נכנסה להילוך גבוה, אך חוץ מבמדינה עצמה, בקהילה הבינלאומית אף אחד אחר לא משתכנע • השתלשלות האירוע שמסעיר את העולם

טעות בזיהוי; מטוס בואינג מלזי. צילום: Alan Wilson CC by SA 2.0
טעות בזיהוי; מטוס בואינג מלזי. צילום: Alan Wilson CC by SA 2.0

פוטין בלחץ. אם היו למנהיג הרוסי אי-אלו שאיפות שאוקראינה תיפול כמו קרים, הרי שבאה פרשייה זו והרחיקה אותם עד ערבות סיביר. ככל שראיות חדשות הקושרות את הבדלנים הפרו-רוסיים אל יירוט המטוס המלזי MH17 נחשפות והתמונה מתבהרת, הקהילה הבינלאומית מחריפה את הטונים. חומרת הפרשה בעיני העולם הובילה את כלי התקשורת הרוסיים לספק תאוריות קשר וגרסאות עסיסיות. כיאה למערכות תעמולה משומנות, כלי התקשורת הרוסיים מתגייסים, ללא הפסקה, לנסות ולטשטש את המעורבות של הקרמלין באירוע, אך ללא הועיל.

על ראש הגנב

על השאלה מי יירט את המטוס, שבו נהרגו כל 298 יושביו, ענו שירותי הביטחון של אוקראינה כבר בשעות הספורות שאחרי האסון האווירי. הם פרסמו הקלטה של שיחות טלפוניות בין הבדלנים לבין אנשי צבא רוסיים, שממנה עולה כי הבדלנים הם אלה שיירטו את המטוס המלזי מסוג בואינג 777, שזוהה על-ידם בטעות כמטוס צבאי מסוג AN-26.

לא עבר זמן רב ובמהדורת החדשות המרכזית בערוץ  הטלוויזיה "רוסיה 1" כבר הכריז המנחה כי ההקלטה מזויפת. ניקולאי פטרוב, מומחה לטכנולוגיות אודיו, אמר כי ניתוח בלשני לא מותיר ספקות בדבר זיוף ההקלטה, וכי היא הורכבה מקטעים בעלי "טיים קוד" שונה, שחוברו ביחד כדי להפליל את הצד הפרו-רוסי. הגדילה לעשות סוכנות הידיעות Interfax שציטטה גורם אלמוני ברשות התעופה של רוסיה, אשר טען כי צבאי אוקראינה ביקשו להתנקש בחייו של נשיא רוסיה. לדבריו, טיל הנ"מ נועד להפיל את המטוס הנשיאותי שהמריא מוורשה ובמקטע מסלול מסוים טס בסמוך למטוס המלזי.

אך ניסיונות ההתנערות לא ממש צלחו. ברשת החברתית Vkontakte נמצא דיווח מטעם איגור סְטְרֶלְקוֹב, איש המודיעין הרוסי, שמשמש כמפקד הכוחות של "הרפובליקה העממית של דונייצק". ב-17 ביולי, כארבעים דקות לאחר האירוע, אנשיו של סטרלקוב הכריזו חגיגית על הפלת מטוס מסוג An-26. ערוץ LifeNews המוסקבאי שהזדרז לצטט הודעה זו, כעבור זמן מה מחק את הידיעה מהאתר, אך ההעתק שלה נשאר במטמון של גוגל. מאוחר יותר העלו שירותי הביטחון של אוקראינה הקלטה נוספת שבה נשמע עוזרו של סטרלקוב, איש המודיעין הרוסי סרגיי פטרבוסקי מוודא עם אחד הבדלנים את הגעתה של מערכת טילי נ"מ מדגם "בּוּק".

של מי ה"בוק" הזה?

הגורם השני בפרשייה הוא מערכת הטילים המדוברת, שהעסיקה את הגורמים הרשמיים, את התקשורת ואת צבא הבלוגרים בשני הצדדים. יממה לאחר הפלת המטוס המלזי פרסם משרד הפנים של אוקראינה הקלטה שבה רואים גרר שנע עם טילי ה"בוק" לכיוון הגבול עם רוסיה דרך העיר קְרַסְנוֹדוֹן שבמחוז לוגנסק, הממוקמת 120ק"מ צפונה מעיר טורז שבה התרחש האסון. ניתן להבחין בסרטון שבתוך הסוללה האמורה להכיל ארבעה טילים, נפקד מקומו של אחד מהם. ערוץ הטלוויזיה הממלכתי "רוסיה 24" מיהר להטיל ספק בדבר המיקום הגיאוגרפי של הגרר וטען כי הוא צולם לא בקרסנודון, מעוזם של הבדלנים, אלא בקְרַסְנוֹאַרְמֵייסק, בשטח שבשליטת ממשלת אוקראינה. אלא שצופים בעלי עין חדה במיוחד הבחינו בחוטי חשמל תלויים המופיעים בסרטון המיועדים לאוטובוסים חשמליים (טרוליבוס). בקרסנוארמייסק, בשונה מקרסנודון, אין תשתית לכאלה.

התמונה המפלילה; צילום מסך מהסרטון. מיקום הטיל החסר מסומן באדום. למטה: מערכת טילי בוק
התמונה המפלילה; צילום מסך מהסרטון. מיקום הטיל החסר מסומן באדום. למטה: מערכת טילי בוק

לאור הראיות שהמשיכו להציף את המרחב התקשורתי ולעצב את דעת הקהל במערב, פוטין, ככל הנראה, קיבל רגליים קרות. באתר הרשמי של הקרמלין מופיעה רשימה מכובדת של שיחות טלפוניות שנערכו על ידו בלילה שבין 20ביוני ל-21ביוני וכללו את ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון ונשיא צרפת פרסנואה הולנד. כמו כן, באותו לילה פוטין הקליט נאום לאומה שבו קרא לשני הצדדים להפסיק את שפיכות הדמים, והדגיש כי רוסיה תשתמש אך ורק באמצעים דיפלומטיים על מנת להביא את שני הצדדים לשולחן המשא-ומתן. רבים תהו על העיתוי המוזר של הנאום, שהוקלט ושודר ב-2בלילה, כשקהל היעד העיקרי שלו ישן שנת ישרים. אלא ש-2:00 בשעון מוסקבה זה 18:00 בשעון ניו יורק, עיתוי מושלם כדי שהאייטם על הנשיא שוחר השלום יספיק להיכנס למהדורות הטלוויזיוניות בארה"ב.

אקורד סיום צורמני במיוחד נשמע מהכיוון הלא צפוי. ב-23 ביולי התראיין מפקד גדוד הבדלנים "ווסטוק" של "הרפובליקה העממית של דונייצק" אלכסנדר חודאקובסקי לסוכנות הידיעות רויטרס. הוא אמר כי ידע על קיומה של מערכת "בוק" אשר הועברה אל העיר סנייז'נויה, מעוזם של המורדים, מהכיוון של לוגנסק ואחר כך עשתה את דרכה בחזרה. מאוחר יותר טען חודאקובסקי כי דבריו הוצאו מהקשרם, אלא שאנשי רויטרס חשפו את הקלטת השיחה. הבלוגוספירה הרוסית רעשה וגעשה. נכון לעכשיו, שירות ההשלמות האוטומטיות של מנוע החיפוש הרוסי "אינדקס" מציע לכל המזין את השם "חואדקובסקי" את ההשלמה הלא מחמיאה במיוחד –  "בוגד".

הקרמלין מנסה לטייח

מיד לאחר הפלת המטוס המלזי עשו כלי התקשורת הרוסיים כל שביכולתם כדי להוציא את הבדלנים הפרו-רוסים מהתמונה.

לדוגמה, ניסיון כזה התרחש כבר בתחילת השתלשלות האירוכים, כאשר הערוץ הבינלאומי Russia Today ציטט את חשבון הטוויטר של אזרח ספרד בשם קארלוס, שהציג את עצמו כסדרן טיסות בנמל התעופה בּוֹרִיסְפּוֹל ליד קייב. על-פי הפרסום, קארלוס טען כי כמה רגעים לפני היעלמות המטוס המלזי נצפו לידו מטוסי הצבא האוקראיני. חיש מהר התברר כי אין סדרן טיסות בשם זה. חשבון הטוויטר נסגר, ואילו העיתונאית שרה פירת' התפטרה מ-Russia Today בהפגנתיות והעניקה ראיון נרחב לעיתון בריטי, שבו סיפרה כי ראתה את הקולגות שלה מנהלים חשבונות פיקטיביים ברשתות החברתיות.

התעמולה הרוסית לא משכנעת אף אחד – חוץ מאת הרוסים עצמם. כך, בזמן שמגזינים ברחבי העולם מקדישים את עמודי השער שלהם לפוטין עצמו, ומציגים אותו כערפד צמא דם או לכל הפחות כמי שסיפק תחמושת קטלנית לאנשים מן הזן המפוקפק ביותר, דעת הקהל הרוסית הפוכה ב-180 מעלות.

 ביום ג' פרסם מכון לוואדה, אחרון מכוני המחקר העצמאיים ברוסיה, תוצאות סקר שנערך בקרב 1500 נשאלים. משתתפי הסקר, המייצגים את שש הערים הגדולות במדינה, התבקשו לקבוע את זהות האנשים שיירטו את המטוס המלזי ב-17 ביולי בשמי מזרח אוקראינה. 82% קבעו נחרצות כי הצבא האוקראיני עומד מאחורי הפלת כלי הטיס, 3% הטילו את האשמה הבדלנים הפרו-רוסיים, ואילו אחוז אחד בלבד קבע כי רוסיה היא הגורם הבלעדי לאסון שגבה את חייהם של כ-300 חפים מפשע. את הניצחון הזה יש לייחס לקמפיין המסיבי ששודר בשבועות האחרונים בכלי התקשורת הממלכתיים, שסחף את דעת הקהל הרוסי.

שאיפות פולשניות; ולדימיר פוטין ביום הצי הרוסי. צילום: kremlin.ru
שאיפות פולשניות; ולדימיר פוטין ביום הצי הרוסי. צילום: kremlin.ru

דונייצק איננה קרים

יצוין כי הישגיו האחרונים של צבא אוקראינה תרמו אף הם להתגמשותו ולשינוי הרטוריקה של פוטין. חזון ה"נובורוסיה", אותה רוסיה החדשה שאמורה הייתה לקום במזרח אוקראינה ולאחר מכן להסתפח אל שטחה של הפדרציה הרוסית, ביחד עם חצי האי קרים שסופח באביב השנה, הולך ומתפורר.

 ב-5 ביולי השתלטו כוחות הגברדיה הלאומית האוקראינית על הערים סלביאנסק וקְרָמָטוֹרסק, שני המעוזים הבולטים של הבדלנים. סטרלקוב ואנשיו נאלצו לעזוב לדונייצק הקרובה. ב-29 ביולי צבא אוקראינה כיתר את מחוז דונייצק ואת מחוז לוגנסק. מה שעבר חָלק בחצי האי קרים הקומפקטי, עם אוכלוסיה בעלת אוריינטציה פרו-רוסית מובהקת, נתקל בקשיים רבים במזרח המדינה. באזור זה רוב התושבים מעוניינים להמשיך להיות אזרחי אוקראינה, בתנאי של הפחתה משמעותית של התלות הכלכלית והניהולית בקייב הבירה. בעגה הפוליטית קוראים לזה פדרליזציה.

 בתוך כך האיחוד האירופי החריף והרחיב את חבילת הסנקציות שהוטלו על רוסיה. האיסורים החדשים חלים על ייצוא וייבוא הנשק וייצוא ציוד המיועד להשבחה של תעשיית הנפט. שני התחומים היותר רווחיים של רוסיה עשויים לקבל מכה כואבת במיוחד. היקף ההפסדים כתוצאה מהסנקציות נאמד בכ-23 מיליארד יורו, סכום לא מבוטל לכל הדעות. בנוסף, כחצי תריסר בנקים רוסיים בבעלות ממשלתית ייכנסו לרשימה השחורה של משרד האוצר האמריקני וייאסר עליהם לקבל אשראי לתקופה העולה על 90 יום. גם האו"ם סירב להתעלם מפרשת המטוס המלזי. שלשום הודיעה נציבת האו"ם לזכויות האדום נאווי פילאי כי יירוט המטוס עלול להיחשב לפשע מלחמה. היא הדגישה את הצורך הדחוף שבניהול חקירה אפקטיבית ועצמאית ולא פסחה על הצעד הבא – הטלת אחריות על "אלה האחראים לפשע זה, בלי קשר לזהות שלהם", דברי פילאי.

 האם פרשת המטוס המלזי תטרוף את הקלפים לפוטין, שליט הכל יכול, גואל האדמות האולטימטיבי, מנהיג כריזמטי וקשוח? האם מאמצי המערב יגרמו למכה אנושה לכלכלה הרוסית (וגם להתלכדות של הרוסים מאחורי המנהיג הנערץ הטוען בצדק רב כי "העולם נגדנו")? ימים יגידו.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

7 תגובות למאמר

  1. אתה באמת חושב שהקישורים האלה הם הוכחות? אתה צוחק או אתה Psaky?

    russophobia שלך מזמן מסריחה באינטרנט, Резник. רפואה שלמה!

  2. שאול יש לי שאלה…כול יהודי ממוצא רוסי אשר מדבר על רוסיה בצורה חיובית ומנסה בצורה הגיונית לבדוק מקרה כזה או אחר ולא לקחת אוטומטית את הצד של ארצות הברית הוא בעצם מרגל של ה ק.ג.ב ולא מספיק פטריוט או הגיע לארץ בטעות או בעזרת תעודות מזויפות או אולי בגלל הפסטרמה הזולה? תיכף עוד תבקש ממנו להוכיח שיש לו ברית? מקומך הטבעי במוסקבה? מי אתה בכלל? יענו אם אתה לא מאמין לבלופים של ארצות הברית אתה אוטומטית לא ישראלי מספיק והגעת לפה בטעות? אפשר להיות פטריוט יהודי ימני ומסרותי ולא להיות מעריץ שרוף או ואסל של היאנקים? זה כמו להגיד שכול מעריץ של ארצות הברית הוא סוכן סי איי איי….אני קורא מידה כבר הרבה זמן…אבל אנשים, רוסיה מזמן לא האויב…אני מבין שגדלתם בתקופת המלחמה הקרה ואנחנו חיים בנושאת המטוסים של ארצות הברית ו70 שנה של שטיפת מוח ופרופוגנדה אנטי רוסית כמובן משפיעים על המוח…אבל בוא נתקדם…האויב שלנו זה האיסלם הפאשיסטי ולא "הדוב הרוסי". חלאס אם הרוספוביה.

    1. יבגני, אני מרחם על אנשים שמאמינים לכלי תקשורת של מדינה אוטוריטרית כמו רוסיה ולמנהיגים המושחתים והשקרנים שלה שהעדויות על השקרים שלהם גלויים לכול. אין לי מה להוסיף מעבר לזה.

  3. שאול, תודה על התגובה.
    זה נכון שפוטין הוא דיקטטור ומניאק ושקרן ומושחת…הבנו את זה כבר מזמן, אני לא מעריץ אותו ולמען האמת שייך לארגון אופוזיציה שפועל נגד פוטין מאז שהוא קיבל את התפקיד שלו בירושה מילצין השיכור והגם מושחת. אבל עדיין לא הכול נשלט על ידי פוטין ולא הכול קשור עליו וזאת פשוט פארנויה לתת לפוטין כוח כמו של אל…וברור שהתשקורת ברוסיה נשלטת על ידי הממשלה ויש המון תעמולה…אבל זה לא שונה מהתשקורת המערבית והאמרקנית שגם כול הזמן משקרת ומבלפת וחלק מהשקרים שלה נוגעים גם בישראל (וראינו את זה במבצע הצבאי האחרון בעזה) אז האם התקשורת המערבית כשהיא משקרת על ישראל היא תמיד אומרת אמת על רוסיה? וחוץ מזה מה לארצות הברית אין אינטרסים? למה היאנקים ממשיכים בפוליטיקה אנטי רוסית? רוסיה עשתה הכול כדי להצטרף ל"משפחת העמים"…ברית המועצות פורקה, הם אימצו את הקפיטליזם ואת הליברליזם (במידה מסוימת)…אבל אפילו כשרוסיה הייתה על הקרשים בשנות ה90 ותחלית האלפיים וקיבצה נדבות..עדיין ארצות הברית ונאט"ו המשיכו להתפשט מזרחה (למרות ההבטחות לגרבאצ'וב תמורת איחוד גרמנייה) והאמרקנים המשיכו להקיף את רוסיה בטילי נ"מ ללא שום סיבה ברורה…ואם אתה יודע את ההיסטוריה של רוסיה ואת כול הפלישות החורבן והמוות שהגיע לרוסיה מהמערב ומהמזרח אז אתה יודע שהרוסים קצת רגישים בנוגע לגבולות שלהם ולצבאות המקיפים אותם (כמו ישראל) לפעמים עד פארנויה (כמו ישראל). ארצות הברית עושה את זה לא בגלל שהם רעים והרוסים טובים…אלא בגלל שהיא מדינה חזקה ועשירה…וכול מדינה חזקה גדולה ועשירה רוצה לשלוט כמה שיותר ולהחליש יריב פוטנציאלי…כי הם בני אדם וזה הטבע שלנו לטוב או לרע. חוץ מזה אם לקחת את כול החורבן והמוות וההרס והמלחמות הפלישות והכיבושים ב 30 השנים האחרונות…המערב זוכה במקום ראשון. בנוגע לאוקראינה…למערב יש את האינטרס שלו, ולרוסים את שלו…אבל אל תשכח שיש 10 מיליון רוסים במזרח אוקראינה שהיא אדמה רוסית שסופחה לאוקראינה על ידי רודנות קומוניסטית…המלחמה באוקראינה היא לא אשמה של פוטין או של אובמה למרות שלשניהם יש אינטרסים מובהקים שם…אלא זאת האשמה הבלעדית של הפוליטיקה האנטי רוסית של המפלגה הקומוניסטית של ברית המועצות שחילקה אדמות רוסיות על שמאל וימין וסיפחה אותם בלי לשאול את התושבים למדינות זרות. מה שאנחנו רואים היום זה התוצאות. לרוסים ב"מזרח אוקראינה" יש את הזכות המלאה להגדרה עצמית ולהצטרפות לרוסיה או לכול מדינה אחרת. הם חיים באדמת אבותיהם זה מאות אם לא אלפי שנים, ויש להם זכות לעצמאות ולהגדרה עצמית. אם להם אין את הזכות הזאת ואת החובה להילחם במדכאים אותם…אז לעם היהודי לא הייתה שום זכול להילחם בבריטים בשביל לפרוש מהאימפריה הבריטית וגם לא לאמרקנים ב 1776. ואם גבולות זה דבר כול כך קדוש ולאף אחד אין זכות לפרוש ממדינה…אז איפה לכול הרוחות היה המערב כשרפובליקה אחר רפובליקה פרשה מברית המועצות? הרי גבולות ומדינות זה דבר קדוש? אז זהו שלא…גבולות ומדינות זה דבר דינמי ומשתנה ללא סוף. מדינה נוצרה בשביל לשרת את העם ולא הפוך, וכשעם מרגיש שהמדינה לא מספקת אותו והשלטון בה עוין אותם,יש לו חובה לשנות את המצב בכול דרך אפשרית. לתושבי מזרח אוקראינה פשוט נמאס מהמדינה הכושלת והמושחתת הזאת אוקראינה. יש לי קרובי משפחה וחברים במזרח אוקראינה וחלקם גם יהודים ודתיים והם נלחמים בעד עצמאות נגד צבא אוקראיני שמפציץ אזרחים ורוצח משפחות שלמות. גם הם וגם אני בתור יהודים לעולם לא נוכל לתמוך בחלאות אדם לאומנים אוקראינים…אנחנו יודעים היטב מה זה לאומנות אוקראינית. זוכרים את הפוגרומים, ואת באנדרה ושוחביץ, ומי היו השומרים במחנות ההשמדה, ואת חטיבת האס. אס גאליצ'ינה, ואינספור זוועות שהלאומנים האוקראינים עשו לנו. לאומנות אוקראינית הולכת יד ביד אם אנטישמיות ושנאת יהודים. ועוד פרט חשוב שכדאי שתשקול….חלק גדול מהמורדים במזרח אוקראינה הנלחמים נגד החונטה של קייב הם חברים באופוזיציה ומתנגדים לפוטין. המורדים סילקו ממזרח אוקראינה את האוליגרכים הפרו רוסים המושחתים שהם חברים של פוטין, וחלק מהמורדים לא רוצים הצטרפות לרוסיה אלא עצמאות מוחלטת. אם פוטין היה רוצה הוא היה כובש את מזרח אוקראינה ומצרף אותה לרוסיה בלי בעיות, מי יתנגד לו? הצבא האוקראיני הרעב? אבל פוטין מבין שהמערב מנסה למשוך אותו פנימה כדי להתחיל מלחמה קרה חדשה, לכן הוא לא ממהר. וחוץ מזה פוטין רוצה את מזרח אוקראינה בתור הואסלים שלו, וגם מפחד שכול המתנגדים שלו שמתנדבים מרוסיה, יעשו לו בעיות כשהם יחזרו לרוסיה, אולי אפילו ישתמשו בנסיון שצברו כדי להצית מהפיכה ברוסיה….וזה פשוט לא משתלם לו. לכן פוטין עוצר את משלוחי הנשק, ונותן לצבא האוקראיני לטבוח במורדים. אז כמה שאני לא סובל את פוטין….המצב פה הרבה יותר מורכב, תחשוב על זה…תבדוק מקורות מידע שונים…אין לישראל אף עיתונאי במזרח אוקראינה דרך אגב..לכן כול המידע שאנחנו מקבלים על הנעשה שם מתקבל או ממשרד החוץ האמרקני וכלי התקשורת שלהם או מדובר צבא אוקראינה. אני אישית לא מאמין לא ל"רוסיה היום", ולא ל"סי אן אן" ו"פוקס ניוז" כי הם כולם תאומים סיאמיים. עדיף תמיד לדבר אם אנשים שחיים את המצב בבית שלהם ויום יום.

  4. היי שאול שמעת על המטוס המלזי השלישי שנעלם ואולי התרסק? גם הפעם הרוסים אשמים? שלושה מטוסים של חברה מלזית אחת שנעלמים בזמן כה קצר….לא נראה לך קצת מוזר?